Autoblog advies: laatste kans familie dikschiff voor 35k

Auteur: , 109 Reacties

Snel. Nu het nog kan.

Alpina Bi-Turbo (E91) '11

Er zit een moment aan te komen dat ook De Grote Meerderheid gaat overstappen op elektriek, of misschien wel waterstof. Maar ja, die auto’s worden ook aangedreven door een elektromotor. Het Feest Der Geweldige Verbrandingsmotoren is echt bezig met de laatste stuiptrekkingen. Autoblog-lezer Per realiseert zich dat en wil er niet te lang op wachten.

Hij had een exotische motorfiets, een Ducati Hypermotard 1100S, een bijzonder stukje Italiaanse techniek. Echter, kinderen, huizen en aanverwante verantwoordelijkheden stonden in de weg. Per heeft wat geld gespaard en aan de kant gezet. Hij wil dat nu graag (gedeeltelijk) gaan stukslaan op een auto. Kijk, dat klinkt niet verkeerd. Het moet wel een beetje een bijzondere auto zijn: sportief, snel, veel vermogen en een beetje luxe is ook niet verkeerd. Qua cilinderaantal is er een keiharde eis: alles met minder dan 5 cilinders valt automatisch af.

Er is een enorm aantal auto’s die in dit budget mogelijk zijn. Per kan door de bomen het bos niet meer zien en vroeg ons om even mee te gaan zoeken. Hij kan het geld maar één keer uitgeven en dan moet het wel in één keer goed zijn uiteraard! Per heeft een kleine noot als het gaat om verbruik: dat mag binnen de perken blijven. Uiteraard is dat afhankelijk van je rijstijl, maar als je graag wil genieten van geweldige motoren, dan zal er behoorlijk wat brandstof verstookt dienen te worden. Zo werkt het nu eenmaal.

De tabel ziet er als volgt uit:

Huidige /vorige auto's:Opel Corsa D
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 35.000 + 7.5k p.j. aan kosten
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Bucket list
Gezinssamenstelling:Gezin met 2 jonge kinderen
Voorkeursmerken /modellen:Alpina, Mercedes
No-go modellen / merken:In principe geen, maar geen fan van F10 van BMW

Audi S4 Avant (B8)
€ 33.950
2012
100.000 km

Er zijn weinig auto’s die een gedeelte van de markt zo goed bedienen als de Audi S4. Het is zo’n auto die op bijna alle punten bovengemiddeld scoort. De Audi S4 is bovengemiddeld snel, onopvallend en eenvoudig te besturen, wat tevens de drie belangrijkste redenen zijn dat de auto in trek is bij het boevengilde der plofkrakers. De 3.0 V6 met compressor wordt ernstig kort gehouden door de software: 400+ pk is met een simpele chip zo geregeld. Het interieur is verzorgd, de stoelen zijn puik en de infotainment werkt feilloos. Qua rijden is het één van de leukere Audi’s, alhoewel er nóg leukere alternatieven zijn. Onderaan de streep is het een beetje een veilige keuze. Dat kan zowel positief als negatief worden opgevat.

Audi S4 Avant (B8) '12

Alpina B3 S BiTurbo Touring Switch-Tronic (E91)
€ 34.750
2011
75.000 km

Als je buiten de kaders denkt kun je namelijk ook dít voor de deur hebben staan. Natuurlijk zijn Alpina’s niet meer die handgebouwde exoten met uitgeboorde atmosferische motoren, maar Alpina B3’s zijn nog altijd verdomd speciale en fijne auto’s. De motor is een zeldzame krachtpatser: het ding heeft manieren, maar blijft eraan sleuren. Die 360 pk’s zitten er zeker wel in. Ten opzichte van de Audi is de Alpina iets meer op de purist afgestemd: er is een handbak mogelijk, standaard heeft ‘ie achterwielaandrijving en de zes in lijn ligt eens niet voor de vooras. Wel zijn ze veel lastiger te vinden en kunnen sommigen onderdelen eveneens niet voor het oprapen liggen. Het is geen 335i met een andere chip erin, het gaat zoveel verder. Het interieur is niet op het niveau van de Audi, maar de Alpina aankleding (zeker met Lavalina leder) maakt heel erg veel goed.

Alpina B3 S Bi-Turbo Touring (E91) '11

BMW 335i Touring M-Sport (F31)
€ 32.950
2014
130.000 km

Een oudere Alpina B3 of een generatie jongere BMW 335i? Dat is nog eens een lastige vraagstuk. De Alpina heeft als voordeel dat ‘ie exclusiever is, maar de F31 is een betere auto dan de E91. Niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ook qua interieur, verfijning en comfort. Voor sommigen was de F30-generatie iets te volwassenen, dus een M-Sport pakket maakt de 335i zoals ‘ie hoort te zijn. De motor is ook in deze auto een bovengemiddeld bekwame zescilinder, zij het minder krachtig in vergelijking met de Alpina. Wel is het aanbod iets groter, evenals de onderdelenvoorziening. Restwaarde-technisch is het ook een interessante auto.

BMW 335i Touring M-Sport (F31) '14

Mercedes-Benz CLS 350 Shooting Brake AMG (X218)

€ 34.950
2013
95.000 km

Aanvankelijk zou een Mercedes-Benz C-Klasse een logische stap zijn, na een Audi S4 en een BMW 335i. Een C350 Estate Avantgarde komt in de buurt. De 3.5 liter grote V6 is een erg fijne motor, maar geeft niet de schop onderin je rug die de S4 en 335i wél geven. Als het niet om absolute prestaties gaat, maar stijl ook een belangrijke rol mag spelen, waarom zou je dan niet opteren voor een CLS Shooting Brake? Als je een E-Klasse stationwagon gewend bent, is de bagageruimte lachwekkend, maar in vergelijking met D-segment stationwagons valt het verschil mee. Voorin zit je overduidelijk een klasse hoger. De meeste CLS‘en zijn zeer luxe en fraai uitgerust en aangekleed. het gebrek aan sportiviteit wordt goedgemaakt door een enorme hoop comfort en stijl.

Mercedes-Benz CLS 350 Shooting Brake (X218) '12

Volvo V60 T6 AWD R-Design Polestar
€ 29.950
2013
85.000 km

Allemaal leuk en aardig, die Duitsers, maar ook wel een beetje voorspelbaar. Voor de liefhebber is een Alpina B3 een compleet unieke auto, maar je kijkt natuurlijk gewoon naar een 3 Serie waarvan er honderduizenden rondrijden. De Volvo V60 is zeker geen exoot te noemen, maar de neutraal-luxe Zweedse uitstraling is zeker verfrissend in dit gezelschap. Als je gaat voor een bijzondere kleur en R-Design pakket, heb je een zeer fraaie automobiel voor de neus. Net als de BMW heb je een zes-in-lijn onder de kap liggen, zij het in dit geval overdwars gemonteerd. Er zijn diverse Polestar-uitvoeringen, die je niet moet verwarren met de ‘S60 Polestar’. Dat is een ander (en prijziger) beestje. De ruimte is niet overdadig, zeker niet voor een Volvo, en het infotainment systeem is beduidend van mindere kwaliteit dan dat van de Duitsers.

Volvo V60 T6 R-Design Polestar '13

Cadillac CTS Wagon 3.6 Sport Luxury
€ 19.500
2012
90.000 km

Hoe ze het doen, is ons een raadsel. General Motors verkoopt een hele hoop auto’s die matig en saai zijn. Die auto’s zijn kennelijk populair. Af en toe maken ze echter briljante auto’s en daar kijkt niemand naar om. Een goed voorbeeld is de Cadillac CTS Wagon. Deze auto is gewoon waanzinnig cool, het is simpelweg de vetste stationwagon uit deze periode. Natuurlijk is de CTS-V het allerbruutst, maar de CTS met 3.6 in Sport Luxury is ook een uitstekend alternatief. Qua concept staat ‘ie heel dicht bij de CLS 350. De Mercedes heeft een verfijnder interieur, de Cadillac een sportievere wegligging. Jazeker, een sportieve Cadillac. Nog een voordeel is dat je niet eens het hele budget erop stuk hoeft te slaan, een gedeelte ervan is al prima. In Nederland staan er enkele exemplaren te koop. Import kan zeker de moeite lonen als je specifieke wensen hebt qua uitvoering.

Cadillac CTS Wagon 3.6 Sport Luxury '11

Jaguar XF 5.0 Portfolio (X250)
€ 29.950
2012
95.000 km

Toegegeven, het is geen stationwagon. We kwamen de auto tegen op het web en moesten ‘m gewoon meenemen. Het is een van de laatste grote sedans die je met een dikke atmosferische V8 kon krijgen, zonder dat het een ‘sport’ uitvoering betreft. De motor is een 5 liter V8, die garant staat voor een hoog verbruik. Laten we niemand voor de gek houden: alle auto’s in dit lijstje zuipen nu eenmaal. Zeker als je aanspraak maakt op de prestaties. Met 388 pk zul je nooit tekort komen en met name het koppel is bizar. Een hoog koppel uit een atmosferische motor met een groot slagvolume is zeer indrukwekkend. Je voelt dat de motor direct kracht heeft en dat heel geleidelijk op de achterwielen brengt. Met een turbo voel je de motor even inhouden, nadenken, vals spelen en tata: meer vermogen. Niet in deze auto. Zorg ervoor dat je een post-facelift model pakt, liefst een beige exemplaar met beige interieur. Doe vervolgens een beige outfit aan en monteer een open uitlaat op de XF.

Jaguar XF 5.0 Portfolio '12

YOLO: Lexus IS-F (XE20)
€ 32.250
2009
75.000 km

Duits, Zweeds, Amerikaans en Brits. We hebben bijna alles gehad. Voor de YOLO konden we twee kanten op. De eerste is natuurlijk een Maserati. Die zijn rond de 30 tot 35 mille goed te vinden. We hebben die auto’s al meerdere keren in de Yolo-sectie gedrapeerd alsmede er complete artikelen aan gewijd. Ondanks dat YOLO staat waarvoor het staat, gaan we nu voor een zeer betrouwbare auto, de Lexus IS. Als M3 tegenhanger ontwikkelde Lexus de IS-F, met een 5.0 liter grote V8, 435 pk, een achttraps automaat, achterwielaandrijving en de meest kitscherige uitlaat-opstelling sinds de Ferrari California. Het is een bijzondere auto met een bijzonder karakter. Niet iedereen zal de auto ‘begrijpen’, maar het is een absoluut monster. In vergelijking met de nieuwe RC-F voelt deze IS-F beter uitontwikkeld en sportiever aan. Wellicht dat @RubenPriest deze een keer meeneemt uit het Verre Oosten.

Lexus IS-F (UCF20) '10

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



109 reacties

Makkelijk: Yolo of gewoon de Alpina. T is zijn voorkeur en gewoon een erg mooie wagen!
@toyotafortuner: Idd Alpina! Stel me toch vragen bij die hoge kilometerstanden, zelfs al voorzie je per jaar een stevig budget aan onderhoudskosten.
@leaper035t: waar zie je hoge kilomterstanden?
Alleen in NL zijn we zo ‘ver’ en geframed dat we nu opeens electrisch moeten. Geloof er helemaal niets van. Bovendien onderschatten we daarmee het aanpassingsvermogen van het milieu.

Interessant leesvoer uit 1972: VN Agenda21.
@marklevinson: elektrisch is gewoon bedrog! De auto’s rijden technisch gezien op kolen en nergens anders op!
@rufctr01: Minder dan 30% van de elektrische energie komt van kolencentrales in Nederland, dus dat oude argument snijdt geen hout (heeft het overigens nooit gedaan).

Belangrijkste voordelen van elektrisch rijden:
-Geen lokale uitstoot -> met centrale energieopwekking is de uitstoot ook nog veel beter te minimaliseren en reguleren.
-Zuiniger -> Centrales halen rendementen van meer dan 60%, een auto op fossiele brandstoffen kan in de praktijk alleen maar dromen van rendementen boven de 30%. Ondanks de transport en opslagverliezen is elektrisch daarom efficiënter, zelf als gebruik wordt gemaakt van fossiele brandstoffen voor opwekking.
-Stiller
-Minder onderhoud -> een fractie van de bewegende en slijtage delen
-Betrouwbaarder -> zie minder onderhoud

@rufctr01: nee hoor in Zeeland op een heerlijk klontje uranium.
@jpoers: nog schoner dus..
@marklevinson: Er ligt een land aan de andere kant van deze aardkluit waar een miljard mensen momenteel overtuigd wordt dat elektrisch rijden “the way to go” is. En je weet: als de Chinese overheid doorduwt, dan komt het er ook. Met een wortel en de ene hand, en de stok in de anderen. Dat handvol oogkleppendragers dat in Nederland op Autoblog naar z’n eigen navel zit te staren beweert graag dat wat zij denken, de norm is. Think again.
@bara: Ze zijn al overtuigd van kolenenergie.
@bara: Hoppa! Iemand die het snapt. Een unicum hier.
@marklevinson: ik wil een stille, snelle en betaalbare auto (natuurlijk wil iedereen betrouwbaar). Elektrisch is dan voor mij de enige optie.

Het is dus niet altijd een kwestie van moeten, voor mij is het willen.
@flutterby: Plusje voor jou. Precies dat zou de reden moeten zijn om voor een elektrische auto te kiezen.
@flutterby: als je dan toch serieus munten uit geeft, bijv een Model S van circa 130k, kun je ook voor een Lexus LS gaan. Zijn mijn stilste auto’s (430 en 460) ooit geweest, nul problemen, geweldige service, ongelooflijke afwerking en top restwaarde. Overigens lag die hoge restwaarde door export in Rusland maar dat terzijde.
@marklevinson: Zeker maar zelfs de hybride LS rijdt nog heel duur vergeleken met een model S
@fanboy: denk je echt dat kmprijs nog een issue is als je een dergelijke auto kiest?
@marklevinson: ik denk dat 9/10 Tesla rijders dat ding 4-5 maal doorgerekend hebben voordat ze hem aanschaft. Uit betrouwbare bronnen zelfs omdat het er wel erg voordelig uit kwam..
@marklevinson: Voor mijn wensen kan geen brandstof motor tippen aan een elektrische motor.

Een Model S van 130k noem ik niet betaalbaar aangezien je voor de helft een Model 3 hebt die het allen op kofferbakruimte verliest van de S. Het is ook een kwestie van smaak, maar die weegt minder als de eerste 3 (oké, 4). De Niro is ook een goede kandidaat, maar amper leverbaar..
@marklevinson: ik geloof het ook niet hoor, maar dan ben je direct naïef!
@marklevinson: Om daar voor de verandering eens serieus op in te haken:

Droge atmosfeer op dit moment:
N2 = 78,08%
O2 = 20,95%
Ar = 0,93%
CO2 = 0,038%

Ter vergelijking: in bijvoorbeeld de jaren 1870, 1915 en 1942 lag het percentage CO2 in de lucht allen hoger dan 0,042%. Voor zover de theorie dat we de laatste jaren zo enorm veel CO2 uitstoten.

En om de theorie nog verder om zeep te helpen: We hebben maar beperkt invloed op de globale CO2 uitstoot. Zo’n 200.000 jaar geleden spoten de vulkanen maar liefst 2x zoveel CO2 de lucht in, meer dan wij ooit met 7 miljard mensen voor elkaar kunnen krijgen. In de tijd van de Dino’s lag het percentage CO2 zelfs rond de 6%!!!

Begrijp me niet verkeerd: voor de directe leefomgeving en voor onze eigen gezondheid is het echt wel nuttig om een beetje op het milieu te letten. Maar om nu te denken dat we met het terugdringen van de CO2 uitstoot onze aardkloot redden, is echt vette onzin. Het hele CO2 verhaal klopt van geen kant.
@gandini: volledige mee eens. Mooie cijfers naar boven gehaald, ik heb daar niet genoeg kennis voor om die te snappen!.

Ook een mooie: haal belastingvoordeel bij aanschaf uit ‘de equation’ en kijk wat het doet met die milieubewust kopers. Je zag het met hybride (waar ik niets op tegen heb) en nu weer met electrisch.

Vind het een mooie constatering dat het volk graag geframed leeft en niet zelf op onderzoek uit gaat.
@marklevinson: dit snap je toch wel? 6% is meer dan 0,038%. Co2 verhaal is dus geldklopperij. Er werken tegenwoordig zoveel mensen in de klimaat branche (wetenschappers, zonnepanelen boeren, windmolen boeren) dat die hun werk moeten houden. Paradigma nu is klimaatverandering proberen tegen te houden… Is onmogelijk, de wereld verandert al miljarden jaren, ook toen er geen mensen leefden.
@gandini: ik ben geen milieu-of klimaatspecialist, maar ik heb wel een vermoeden dat niet alle beschikbare info de media haalt. Ik heb steeds de indruk dat vergelijkingen zoals jij nu bericht steeds door de linkse media worden onthouden. Soms denk ik dat deze switch naar andere energiebronnen voor auto’s deel uitmaakt van een bewust gerichte internationale geografische ontwrichting van regio’s door de politieke machthebbers.
Misschien ver gezocht maar ….
@gandini: Of wij met zijn allen de zaak kunnen keren door elektrisch te gaan rijden en een warmtepomp te installeren waag ik ook te betwijfelen, maar kwaad kan dat natuurlijk nooit.

Wat betreft de door jou genoemde getallen: die zijn op zich correct voor zo ver ik kan nagaan, maar de trendlijn liegt er niet om. Van ongeveer 300ppm naar 400+ ppm CO2 in minder dan een eeuw, dat is toch niet niks. Dan lijken de jaren die jij noemt eerder uitbijters dan dat ze de hele theorie om zeep helpen. Het verhaal van de vulkanen en de dino’s is natuurlijk bekend, maar op vulkanen hebben we geen invloed en om nou bewust bij te dragen aan een planeet waar we zelf niet op kunnen leven, maar dino’s wel, lijkt me nou ook weer niet heel erg zinvol.

On topic: de IS-F vind ik een fascinerend apparaat. Er mankeert genoeg aan (automaatbak is suboptimaal, knullige uitlaten) om hem charme te geven, maar het zijn geen mankementen waar je op leegloopt of echt verdrietig van wordt. Lekker ‘leftfield’. Zeker het overwegen waard, zelf kijk ik er ook af en toe met een schuin oog naar.
@gandini: @gandini: Je baseert je blijkbaar hierop: http://sargasso.nl/historische-co2-data-spreekt-ipcc-tegen/

Maar de links hier gegeven naar het paper en de data werken niet. Dus geen idee of deze data klopt.

Verder ben ik wel benieuwd waarom je er zo zeker van bent dat het “CO2 verhaal” niet klopt, terwijl vrijwel alle wetenschappers en serieuze media hierachter staan. Hoe komt dat dan volgens jou? Wat voor belang zouden ze erbij hebben om iedereen doelbewust te misleiden?
@frederik: Ik ben niet zo’n complotdenker die denkt dat “een hele groep dit ons doelbewust wijsmaakt” hoor. Maar ik denk wel dat CO2 een prima excuus is om mensen bewust te maken van de troep die ze maken en wat beter na te laten denken over hun omgeving. Denk aan het lozen van chemische troep, plastic in de oceanen of de smog die blijft hangen in de stad (dat is zeker niet alleen CO2!). Hoewel dat niet direct effect op het klimaat heeft, zorgt dat wel voor problemen in de natuur en als we het te bont maken uiteindelijk ook voor ons mensen. Alleen is dat zo lastig uit te leggen aan jan alleman. Klimaatverandering door CO2 klinkt lekker dramatisch, maar daarom wordt het naar mijn mening iets te vaak gebruikt.
@gandini: heb je ook een bron die 99% van de onderzoekers tegenspreekt of moeten we je geloven opnieuw blauwe ogen?
@flutterby: Was het maar 99%, dan had ik het ook geloofd. Genoeg onderzoekers die aangeven dat temperatuurverschillen de stijging van CO2 in de hand spelen en niet andersom. Wat voor mij nog het meest de doorslag gaf om het niet allemaal te geloven, is dat ruim 450 gigaton CO2 jaarlijks natuurlijk wordt aangemaakt en afgebroken door de aardbodem en de natuur en de oceaan nog eens 350 gigaton. Het verschil tussen natuurlijke opname en afbraak is op dit moment zo’n 20 gigaton, maar deze verhouding is beïnvloedbaar door zaken zoals bijvoorbeeld zonnevlammen en fluctuaties van de rotatie van de aarde en de baan om de zon. Opwarming door die zaken kan deze verhouding eenvoudig verstoren. Bovendien reageert de natuur op lange termijn ook op deze verstoring om de verhoudingen te herstellen. De 35 gigaton die wij met zijn allen produceren, hebben naar mijn mening dus lang niet het effect dat we willen geloven. Nogmaals, ik geloof echt dat we niet goed bezig zijn wat betreft milieu en natuur, maar het CO2 verhaal is gewoon zwaar overdreven.
@gandini: aangezien jij het allemaal weet en nog steeds een bron schuldigd blijft kan je vast wel toelichten waarom de temperatuur dan zo gigantisch stijgt sinds begin van met industriële revolutie in vergelijking tot de afgelopen 2000 jaar.
@flutterby: Omdat je er zo op aandringt (en niet zelf even Google gebruikt), hier 2 interessante neutrale websites waar zowel voor als tegen het CO2 verhaal gepleit wordt, met diverse referenties naar studies. De discussies zijn ook mooi, want zowel voor- als tegenstanders reageren veelvuldig.

https://www.skepticalscience.com/
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2016/09/why-correlations-of-co2-and-temperature-over-ice-age-cycles-dont-define-climate-sensitivity/

Zoek ook eens op “Albedo” en het effect van waterdamp als broeikasgas.
Je zal zien dat lang niet alle wetenschappers overtuigd zijn van het CO2 verhaal.

Daarmee zeg ik trouwens niet dat jij zelf niet overtuigd mag zijn. Ik respecteer je mening. Mijn mening is echter wel ergens op gebaseerd. Ik hoop dat jij dat ook respecteert.
Passat R36, houd je nog wat over om er terug een duc bij te nemen.

Dat of de alpina!
@Hupke: maar dan rijd je wel een VW…niet heel spannend.
@rufctr01:

Heb nochtans veel lol gehad met een R36, als je een vlotte snelwegcruiser wil geen slechte keuze. Als je sportief wil rijden neem je best een Alpina. Audi’s zijn ook ondersturige hokken, het verschil tussen een R36 en een RS4 ga je pas merken in de sneeuw.

Als je niet wakker ligt van de badge ben je eig mss beter af met een snelle Skoda, als je er wel van wakker ligt moet je eens in de spiegel kijken.
@Hupke: Maar zijn er ooit Skoda’s met 6 cilinders geleverd?

Mij staat bij dat ze toch altijd qua rijden nog net wat minder prettig te boek staan dan de duurdere zustermerken. Maar of dat niet een placebo effect is door de prijs, dat weet ik niet.
Lexus, echt “premium”. Kwaliteit en service hoog in vaandel.
@maxidyne: maar de beenruimte achterin is niet echt ruim te noemen.
@dromedaris: daar zit Fer toch nooit.
Volgens mij zijn er ook merken, o.a. BMW, die waterstof als brandstof voor verbrandingsmotoren gebruiken. (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7).
Waarom wordt dit niet verder ontwikkeld?
@bmwfe: omdat het nu nog ontzettend veel energie kost om waterstof te maken.
@sirprize: dat snap ik. Het is alleen zo dat dat ook geldt als je een brandstofcel moet voeden met waterstof. De energie die je in de waterstof stopt is hetzelfde. Waar het mij om gaat is dat de fabrikanten en regeringen zich nu blind staren op elektrisch. Ook deze manier van voortbewegen zal moeten worden verzorgd. Onze netwerken kunnen de hoeveelheid spanning die nodig is om al onze (toekomstige) auto’s te laden bij lange na niet aan. Tevens is het zo dat ik nog geen rapporten heb gezien hoe wij al deze voertuigen van stroom moeten gaan voorzien!! Toch via kolen of wat voor een soort gas dan ook? Wie het weet mag het zeggen.
@bmwfe: klopt alleen de energie per km ten opzichte van een brandstofcel is niet interessant gebleken.
Ik zou de Lexus kiezen.
@toyotavenray: ik ook!
Ik weet niet hoeveel kids je er achterin moet krijgen, naar het zijn stuk voor stuk krappe auto’s achterin.
In de Audi en BMW zit je achterin gewoon krap, kofferruimte is nou ook niet gigantisch.
@rufctr01: Ja en dus, hij zoekt een auto voor rijplezier. Niet voor laadruimte.
@alcantara: volgens mij staat er familie dikschiff….
Dus anders koop je wel coupé!
Er staat zoveel dik spul te koop voor dat geld. Boh. Zelfs een Flying Spur is een optie. Zoi zelf gaan voor een A7. De dikste money can buy.
@menaz: meneer was toch opzoek naar een enigszins sportieve rijervaring? Lijkt me een beetje een vreemd om dan voor een A7 te gaan.
@87tb: alsof die V60 sportief is.
Uit deze lijst de Caddy, als het een estate mag zijn. De styling is fantastisch, de rijervaring dito. En de Jag, als het een sedan moet zijn, om dezelfde reden. De rest zijn hurkende honden, (gepimpte) bibberende lijnen uit Beieren, of boekhoudersnuffigheid-met-pretentie. Ah, en die Lexus… ik heb nooit kunnen wennen aan het interieur van die generatie van de IS.
Als Yolo had ik toch echt de Maserati Quattroporte van de vorige generatie verwacht. Prachtig klinkende V8, snel, luxe. Zou dan wel het jaarlijkse onderhoudsbudget wat oprekken ;)
@simonferrari:

De uitlaat blijkt zo te horen ..
Letterlijk en letterlijk ..
De Lexus IS F als Yolo snap ik niet. Dat ding is geweldig, met als belangrijkste nadeel dat de onderhoudskosten significant lager zijn dan het jaarlijkse budget. En ohja, het is een niet al te ruime wagen.

Doe dan de Lexus LS460 President als Yolo. Wat die niet als onboard optie biedt is stomweg nog niet uitgevonden. Nadeel: de wagen zuipt als een Brabander op de kermis, dus dan brand je het jaarbudget er wel doorheen! https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/a116cf43-f3db-44dd-b214-984a0f7a36cd/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
@frank2b: wat een heerlijk ding zeg die LS! Ik had het wel geweten
@frank2b:
En dan tegen van die duffe Corolla-knoppen aan weerszijden van de middenconsole aankijken….
Zonde. Hadden ze voor zo’n poeiersdure auto niet iets minder plastiekerigs kunnen ontwerpen?
Verder is er niks mis mee.
@sabrerator: Ik kijk zelf tijdens het rijden altijd door de voorruit.
Duidelijk de Audi, simpele keuze.
Per direct YOLO
Porsche Panamera als je een echt dikschiff wilt hebben.
@mercedesbenze350cdi: dacht ik ook direct aan. De 4s is bloedsnel en betaalbaar!
Wat heerlijk toch om zo’n keuze te hebben!
Chrysler 300C srt8
De Jag graag
De is-f is voor de California getoond als is het goed herinner.
De Cadillac (of een Chrysler 300c) is eigenlijk wel de meest verstandige keuze.
Had toch echt nooit gedacht dat ik zoiets zou zeggen…
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-55-amg-combi-e-kombi-64-000-km-benzine-zwart-2aedad58-56fc-4c74-84f5-5a64dc1c8717
@e34m5touring: oh die is ook lekker inderdaad, onderhoud kan wel flink uit de klauwen lopen denk ik.. nooit geweten dat er een 3e zitrij in zit, lijkt me geen fijne reis met 250km/h achterstevoren in de kofferbak!
@bierbuik: Eens, daar moet je een beetje geluk mee hebben. Al geldt dat wel voor het hele rijtje. Maar idd, dat kan potentieel een dingetje worden. Maar verder wel erg gaaf. PRachtige sound, echt een beul van een motor.
Cls natuurlijk
Mercedes C63 AMG W204
Met twee kids zou ik de A4 en 3-serie links laten liggen. Die Mercedes zou mijn keuze zijn, al fluistert een dikke A6 of A7 ook lieve woordjes in mijn oor.
Of toch een fulltime-option XC-70 met T6 motorisering.
Geen makkelijke opdracht een auto kiezen met zo veel budget. 😄
@bakboord1: 2 kinderen in een 3-serie Touring kan prima. Drie niet.
@bakboord1: hahaha, mensen zijn verwend tegenwoordig. in de 90’er jaren was een gemiddeld hatchbackje of sedan ook meer dan zat voor 2 – 3 kinderen, laat staan een moderne 3 touring die in alle opzichten gegroeid is tov zijn illustere voorgangers. Schijnbaar MOET je tegenwoordig ook een station hebben als je kinderen hebt… dat gelul heb ik ook nooit begrepen, maargoed. To each his own. :)
@racerx:

Een sedan is waarschijnlijk voldoende mits er genoeg ruimte op de achterbank is. Kinderzitjes en maxi cosi nemen best wat ruimte in beslag en voor vakanties moet de passagier wel de stoel een beetje normaal naar achteren kunnen doen om te pitten. Daarom valt een A45 AMG of een s3 of een 140i wat mij betreft af. Een A5 Sportback kan dan weer net aan wel, omdat hoofdruimte geen top prio is maar het in en uitladen van de kinderen is dan geen feest.
Maar het hoeft dus niet per se een station te zijn.
@bakboord1: Een XC70 T6 is een heerlijke auto, maar wel echt een cruiser. Heb er 2 weken eentje gehad, heb hem snel weggedaan omdat ik m’n rijbewijs nogal graag wil houden. Of je nou 160 of 180 rijdt je hoort en voelt het verschil niet. Prachtige auto!
Zou je tegenwoordig nog een w124 500E kunnen halen voor dit geld? Of een oudere m5, ook gaaf. Dan voel je het vermogen tenminste. Al deze moderne auto’s zijn zo “goed” dat er eigenlijk niks meer aan is. En een premium auto uit de jaren ‘90 is ook nog prima geschikt als dagelijks vervoer.
@lekbak: precies dat! En de helft meteen in je zak stoppen. En nog eens daarna qua afschrijving. Met 15000km per jaar had ik het wel geweten!
@lekbak: hè? Na die onzin van gisteren ga je nu opeens hele goede dingen zeggen??

@lekbak: Mja maar met die Jaguar of die Lexus heb je het over leuke auto’s met flink wat vermogen en een leuk klinkende V8
Lexus
S4 en 3-serie BMW/Alpina hoef je voor ruimte achterin niet te kopen. En met dat in je achterhoofd zijn er dus wel leukere en ruimere opties te koop.
Lancia Thema of Cadillac CTS ..

Chique pretentieloze voertuigen ..
Veel BMW foto’s vandaag bij Autoblog !
IS-F of een S4. Dat is moeilijk! Maar als daily toch de S4. Stage 5 JD 530pk en 650nm. Ook is de automaat software dan aangepast waardoor deze vele malen beter reageert. Setje Bilstein er onder en je hebt voor minder geld een veel betere RS4 B8 dan de V8 RS4 welke Audi zelf leverde bij de B8 generatie. Doe maar een mooie blauwe met wit lederen interieur.
Infinity Q50 Hybrid Performance lijkt mij geen verkeerde keuze.
De 335i met x drive :-)
@willeme bedankt voor de mooie eye-openers . Vooral de cls, cts en lexus had ik helemaal niet in mijn vizier en trekken mijn aandacht. Een V8 (jag en IS-F) lijkt me alleen wel wat te veel van het goede maar ik ga mij er in verdiepen. Als je het verbruik kunt compenseren met weinig onderhoudskosten is het wellicht weer interessant. Maar nogmaals Bedankt!

@ de rest hierboven: een 3 serie touring zou uit moeten komen qua ruimte aangezien vriendin en ik allebei 1,70 zijn en onze kinderen 3 jaar en 2 maanden. Een derde zit niet in de planning.
De IS-F lijkt me wel net te krap.
Een mooie duc ernaast ga ik ook niet doen. Over een jaartje of wat zorgt de midlife crisis daar wel voor, maar thumbs up voor de suggestie.
Ik wil nu liever het geld stoppen in één mooie auto. Bedankt ook voor de aanvullende suggesties in de comments!
Over een maand of 3 wil ik hem hebbon. Ik laat weten wat het is geworden!
@por100: met 15000 per jaar sou ik gaan voor een Jaguar XJ 4.2 Supercharged. Je steekt 15000 in je zal voor een brute vakantie en de restwaarde blijft hetzelfde. Daarnaast is die mooier dan alles bovenstaande! Misschien niet zo “sportief” als een 335 maar je kunt een heerlijk aristocratische drift neerleggen!
@cloverleaf: zeker een leuke optie om ook achter de hand te houden. Punt is wel dat wij ivm door verkoopbaarheid op termijn, als eerst naar euro 6 emissienormen auto’s kijken, als ik daar toch niet aan mijn trekken kom ( het is namelijk een behoorlijke eis weet ik) dan zullen suggesties als die van jou interessant worden. Misschien zelfs als youngtimer, daar heeft willeme al wat mooie aankoopadviesen voor gedaan. Maar ik heb de zorg dat de politiek alleen maar door gaat in hun eenzijdige houding om de diesel en later ook de benzine auto’s in de ban te doen. Met euro 6 verwacht ik nog een tijdje door te kunnen gaan. Dus dat heeft de voorkeur
@por100: ik denk dat een toekomstig “klassieker” als een XJR of een E39 M5 juist altijd goed te verkopen zijn. Makkelijker dan een “gewone” 335…
@por100: en uit bovenstaand rijtje de Lexus. 5 liter v8. Nuffsaid
De Alpina B3 S (e90 serie…) is er toch ook met 400pk (Origineel)
Dat de alpina motorisch alleen een chipje betreft is een fabel, kijk maar eens dieper in de techniek. Ze hebben als basis de N55 (enkel turbo) gewijzigd naar een N54 opzet (twin turbo) met behoud van valvetronic, iets wat BMW niet voor elkaar kreeg. Echt meer dan alleen wat chip pk’s dus, zit zeker boel engineering in
@freshlife2: dit zegt @willeme in het artikel ook: “Het is geen 335i met een andere chip erin, het gaat zoveel verder. “
@jipino: het leek mij dat hierbij werd gedoeld op andere zaken dan de motor, maar misschien heb ik dat verkeerd geïmperteerd
C63 estate
Als je het echt niks interesseert koop dan een BMW M5 e60 met die heerlijke V10
F10 535i, misschien minder strak dan een F30 maar je rijd wel als een koning. Kies wel voor een M-pakket, ADC en meesturende achterwielen.
Mercedes CLS natuurlijk, is een andere classe dan de rest echt geen vergelijking! Elk x als ik hem op straat zie blijf ik het een exclusieve verschijning vinden. Simpele keuze ik zeg doen!!!
Ook lekker!

https://www.autoscout24.nl/aanbod/alpina-b5-005-bmw-dealer-onderhouden-ex-brochure-auto-benzine-blauw-a627c667-b3c4-af05-e053-e250040a472c
@racerx:

Heel lekker, maar in verband met doorverkoop over een jaar of 5 kijk ik eerst naar euro 6 emissienorm auto’s …
Lexus
@willeme Ruben zit volgens in China. Daar valt toe nu toe niet echt iets uit mee te nemen.

OT: de Lexus of de S4 of miss wel beter een oudere RS4.
Voor mij een makkelijke keuze, namelijk Lexus IS.
Ik vind het budget dat voor jaarlijks onderhoud wordt gereserveerd realistisch. Dat kom je volgens mij weinig tegen dat een tweedehands pk monster wordt aangeschaft waarbij dan niet de allerlaatste cent aan de auto zelf is uitgegeven. De koper die na Per komt heeft hier ook nog wat aan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).