Deze BMW 540i is voorzien van AC Schnitzer goodies en was ooit eigendom van The Dutch Destroyer.
Jep, Jaap Stam was ooit in het bezit van deze fraaie BMW 540i. De optielijst liegt er dan ook niet om. In de fabriek werd de auto al uitgerust met een M onderstel, M interieur en M sportstuur. De 20 inch 3-delige Breyton breedset is uiteraard later pas gemonteerd. Verder is de auto voorzien van een aantal AC Schnitzer goodies, waaronder de frontlip, skirts en uitlaat.
De 286 pk en 440 Nm uit de 4.4 liter V8 zorgen voor prettige prestaties. De topsnelheid bedraagt een begrensde 250 kilometer per uur, een sprintje naar de honderd doe je in 6,4 seconden. Tanken doe je vaak. Deze Metallic Cosmos zwarte 540i heeft 173.000 kilometer achter de kiezen en moet €8250 euro kosten. Je moet er wel even voor naar Goes (Zeeland) rijden, maar dan heb je ook wat.
viezefreddyw zegt
Fantastische auto hoor, erg netjes uitgevoerd!
gash zegt
Ziet er stoer uit, ogenschijnlijk van een ‘liefhebber’ geweest. Dat lederen interieur vind ik wat minder fraai.
simppa zegt
Ben benieuwd hoeveel eigenaren er geweest zijn na mijnheer Stam.
kapitein zegt
@simppa: 4 als Jaap de eerste was.
scottishcarspotter2000 zegt
Naar zeeland dan maar
berlinetta zegt
Nette wagen. De AC-goodies waren me niet eens opgevallen als ik het niet wist.
mikkeloentje zegt
Daar past wel een goede Tabbert achter.
roppp zegt
@mikkeloentje: nee, d’r zit geen trekhaak onder
mikkeloentje zegt
@roppp: kijk eens goed ;)
JagID3Merc zegt
Ben altijd al enorm fan geweest van de E39. Zou er graag één bezitten maar deze zou ik overslaan en gaan voor een 3.0D
Dutchdriftking zegt
Mooi apparaat, maar doe mij maar een E39 M5. Op dit moment kost zo`n M5 zo`n beetje niets (in de verhouding tot wat je koopt) en je hebt gewoon de perfecte 5 serie!
gash zegt
@dutchdriftking:
De prijzen voor e39 M5’s stijgen inmiddels al weer een tijdje, maar nog steeds erg veel waar voor je geld.
KUYL zegt
@dutchdriftking: Een E39 M5 kopen is één, rijden en onderhouden is twee. Bijna alles aan een e39 M5 is uniek voor die auto gemaakt. Een voorbeeld:
Até remschijfset voor de 540i, € 110.
Até remschijf per stuk! voor de M5, € 243
uitgaande van een bekende en scherp aanbiedende internet auto onderdelenshop.
Daarnaast hebben ze ook nog een aardig aantal aandachtspuntjes die je meer dan een flinke duit kunnen kosten, denk aan de Vanos. Ondanks dit alles mis ik die van mij wel, wat een heerlijke bak. De baas maar eens aankijken of ik toch niet een youngtimer als volgende leasebak mag. Zucht en droomt verder.
Dutchdriftking zegt
@KUYL: De onderhoudskosten zullen hoog zijn, maar iemand met een beetje verstand koopt een M5 niet als daily driver. Dat is gewoon niet leuk meer in Nederland. Zit je je de hele dag te ergeren dat je het vermogen niet kan gebruiken….
KUYL zegt
@dutchdriftking: E39 M5 is juist een van de heerlijkste daily drivers omdat het een van de weinige auto`s is die een échte alleskunner is. Het koppel van de S62 V8 is altijd en overal aanspreekbaar. Onderstel is strak maar ook zeker comfortabel. Deze auto is perfect om overal voor gebruikt te worden Rij je lui en comfortabel dan doet ie dat perfect, heb je dan die mogelijkheid om hem even de sporen te geven dan kan dat ook en blijkt dat ie dat zelfs nog beter kan zowel rechtdoor als in de bochten. Als je deze auto koopt moet je er ook vol voor gaan en hem echt gebruiken als waar deze voor bedoeld is, namelijk alles. Doe je dat niet, dan heb je juist geen verstand. Auto`s moeten rijden. Kost je een rib maar dan heb je ook wel wat. Daar is nu precies waar het fout gaat met een hoop BMW M modellen, goedkoop kopen, afraggen en dan pas erachter komen dat je het niet kan betalen.
Dutchdriftking zegt
@KUYL: Het is inderdaad of dagelijks gebruiken met groot budget, of gebruiken op zon en feestdagen met beperkt budget en om de auto knap te houden. Als je geen geld hebt gewoon niet doen. Helaas zie je dat laatste maar al te vaak.
jzaero zegt
@dutchdriftking: vermogen kan je prima gebruiken en ook de onderdeelprijzen vallen best mee. Ja setje remschijven zijn duur, maar die doe je 1x en je kan 60-70k km vooruit. Blokjes elke 40-50k ofzo. Als je als een M rijdt wellicht wat minder, maar ben al in bezit van 2 BMW’s 6 cilinders en achteraf gezien is een M3 niet eens zoveel duurder geweest.
alfablog zegt
@KUYL: remschijven is windhandel. Remschijven voor een Maserati coupé zijn 600 pond per setje, bij een gerenommeerd oem-er laten maken voor 125 euro. Maar ja, dat lukt niet bij alle onderdelen, dus mag je soms even langs de kassa. Via een m-forum met afname van een hele serie.
gertjano zegt
@dutchdriftking: Goedkoop? Mwoah een goeie moet je toch al aardig wat voor neertellen. http://www.autobijlsma.nl/verkoop/ bovenaan, maar dan heb je ook wat
Dutchdriftking zegt
@gertjano: mooi ding!
norge zegt
He een pakkis bil ….Wat dat betekent zoek je maar op :)
roberto zegt
@norge: Heb het is gegoogled, maar dan kom ik termen tegen als Negervitser..
norge zegt
@roberto: Populair bij Pakistaanse jongeren hier..
dhrwilders zegt
Leuke sleeper
stfu zegt
Anno 2015 nog zulke belabberde foto’s maken. Man man man.
toniominestrone zegt
@stfu: Erg he’, je herkent er nauwelijk een BMW in.
garp zegt
Ik heb een 540i Touring gehad. Heerlijke wagen. Het gemak waarmee je die begrensde 250kmh kon halen was bewonderenswaardig. Ben nog altijd benieuwd hoe hard ie kon lopen zonder begrenzing.
Een specifiek autoblad, die oudjes op de rollerbank zet, peilde overigens 310 pk bij een ongemodificeerde e39 540i. En die wagen had 2 ton op de klok.
Overigens, het navigatie systeem was een optie van 10.000 harde Hollandse guldens. Ik had dat ook, en M onderstel en stuur. De nieuwprijs van de mijne, was aan het einde van het vorige millennium 93k euro(!).
Turbo zegt
@garp: ik heb begrepen dat het gerucht was dat de 4.4i V8 meer had dan de 286 opgegeven pk’s, maar lager in de lijsten werd gezet om niet teveel competitie te geven aan de 5.0 V12 in het 7-serie gamma. Klinkt wel logisch, aangezien de voorganger in de e34 (4.0 V8) ook 286 pk had. Die laatste was ook al leuk speelgoed in een Touring (man man, wat ging dat ding los).
bmwpowerm5 zegt
@Turbo: iemand van bmw heeft mij verteld dat ze dat doen om het gat tussen de 540i en de m5 groter te laten lijken
bmwpowerm5 zegt
@garp: heb er ook eentje gehad was echt een super fijne auto zoop als een ketter
maar ja dat was nog in de tijd dat de bomen tot in de hemel groeide
garp zegt
@bmwpowerm5: hehehe, als je ‘m in de winter parkeerde met nog 120km range, dan volgende ochtend ‘pling’, reikwijdte 28km. De eerste liter peut was er al door voordat je de pook te pakken had.
Uiteindelijk gebruikte hij 1 op 7,4 over de jaren heen. Best netjes.
Zou goed kunnen vwb positionering ten opzichte van de v12 en M5. Zo had ik er nooit over gedacht. Nu heb ik een e61 545i. Die is wel duidelijk sneller dan m’n (non-vanos) 540. En een tikje zuiniger lijkt het tot nu toe.
mashell zegt
Tussen foto 1 en 5 heeft iemand de motorkap en het dak gepoetst met een schuursponsje?
nickvandijk zegt
Top auto z’n 540i heb zelf een station
nickvandijk zegt
Touring*
gtwillem zegt
Je kan er op diverse manieren naar kijken, maar het is natuurlijk gewoon een sjakenauto, zo. Ja, het is een 540i, maar echt mooi kan ik hem niet noemen. Dat leer van BMW wordt trouwens niet heel erg mooi ‘oud’. Die velgen zijn mij net even te veel van het goede en de kleurencombo vind ik ook niet echt fraai. Dus ik sla deze graag even over. Er zijn veel mooiere 540i’s op de markt. Daarbij zou ik zelf een 530i doen, zo’n spinnende zes in lijn vind ik mooier lopen dan een V8.
e1000bmw zegt
@gtwillem: I pass too. Wat dit exemplaar betreft dan.
Persoonlijk zou ik best een achtcilinder willen, vanwege de gewichtsverdeling. De zescilinder neigt namelijk in beginsel naar onderstuur doordat het gewicht toch enigszins naar voren ligt. Gelukkig is dat met het gaspedaal makkelijk te verhelpen… De V8 benadert de 50/50-verdeling toch het beste.
Dat leer, tja, het ligt een beetje aan hoe het onderhouden wordt. De lichte kleuren zijn er gevoeliger voor dan de donkere.
garp zegt
@gtwillem: lopen of klinken? Qua geluid kan ik het beamen. Te ‘gedrukt’, maar voornamelijk bij lagere toerentallen. Ik heb 5 jaar lopen dubben om iets aan het uitlaatsysteem en/of geluidsisolatie te doen. Maar ik was te bang voor drone en sjonnie klanken. Als je met de oem uitlaat rijdend boven de 3500 toeren kwam, begon hij voor de toeschouwer al aardig te klinken. Binnen werd het pas lekker boven de 4000.
De loop van het blok was fenomenaal. En als je de autolectuur van 15 jaar geleden erbij pakt, zie je dat ik niet de enige ben die dat vind/vond.
E550 zegt
@gtwillem: wat zeg je nou, een 530i? Toch helemaal niks voor jou? Beter een 525d?
rednasnamsob zegt
Ligt het aan mij of zijn de velgen achter een maatje (of twee!) groter!?
robindeelen zegt
@rednasnamsob: dat is een breedset die zijn achter breder dan voor.
Meestal rond de 1 a 1.5 j
dhrwilders zegt
Dikke sleeper
schellekens006 zegt
Wat een oud ding en wie wil daar nu nog in gezien worden.
garp zegt
@schellekens006: snel naar de Audi dealer. Daar zijn ze gek op jouw soort.
apriliarsv zegt
Erg fraai, hoewel ik meer van de Alpina’s ben dan van hetgeen AC Schnitzer op de markt brengt.
kroelkip zegt
Sexy mother f…….,
toyotafortuner zegt
Beter uitgevoerd dan de AC Schnitzer E38 die ik een tijd geleden spotte
mrrallycross zegt
Wat een foute auto man. Vind ik niet echt bij Jaap stam passen
bartsmit zegt
Beetje foute uitvoering zo.
deboes zegt
Komt ook nog 15 euro voor een petje
thijs413 zegt
Ik vind t leuke bijtellingsvriendelijke auto (35% van de dagwaarde)
Blijft een van mijn favorieten!