Plastic hoesjes om het stuur, plastic op de stoelen, alles. Deze Ford GT kwam 10 jaar geleden rechtstreeks uit de fabriek, daarna is er geen kilometer meer mee gereden.
Op de derde generatie Ford GT moeten we nog wel even wachten, en bovendien heeft het ding geen V8. Twee uitstekende redenen om eens serieus naar deze occasion te kijken. Deze zgan Ford GT wordt aangeboden door een dealer in de VS, op de teller van dit 2005-model staan louter transportkilometers; 15 stuks om precies te zijn.
Het Mark IV Red over Ebony-exemplaar is full-spec, wat wil zeggen dat alle 4 (!) de beschikbare opties aangevinkt zijn. Hieronder zijn de 19″ lichtgewicht gesmede BBS’en en het McIntosh Audio System, met een loei van een speaker tussen de stoelen. Niet dat deze fugazi-motorgeluid in de cabine hoeft te pompen, de 5,4 liter Supercharged V8 maakt herrie genoeg.
De klokkenwinkel is wat onconventioneel, wie zijn snelheid wil zien moet op de middenconsole kijken, de teller is helemaal naar rechts geplaatst. De GT rolt op enorme 315/40ZR19 Goodyears (achter), is volslagen onpraktisch, onmogelijk om in te komen, en je tank is leeg zodra je de straat uit bent. En ik wil er één. Kan iemand me even $360.000 voorschieten? Ik betaal het snel terug, beloofd.
ferrariman zegt
Een van de beste Fords…. En niet mee rijden… idioot
Hubert zegt
@ferrariman:
Misschien heeft hij er destijds 2 gekocht?
martinus zegt
@Hubert: Blijft zonde dat als je in Nederland zo’n Ford koopt dat je dan altijd weer kans hebt opgehouden te worden van het genieten, door een zware linksplakkende 3 cilinder station/sedan.
lincoln zegt
@martinus:
Jij bent de reden waarom het woord “pauper” bestaat ..
888natan zegt
@lincoln: want? Hij heeft gewoon gelijk
FieRo zegt
@ferrariman: Net als een nieuw huis kopen en er niet gaan wonen…
DennisS65B40 zegt
@ferrariman: best uitziende, beste retro, maar beste kwaliteit? Artikeltje van Clarkson..
mopar zegt
@audir8v10: clarkson is gewoon vreemd. Wel apart dat er nergens op het internet kwaliteits en betrouwbaarheids issues te vinden zijn over de GT, maar dat juist hij die had.
Buiten dat waren de meeste problemen met zijn auto het alarm en een startonderbreking welke niet werkte, en laten die nou juist achteraf (vanwege de verzekering) ingebouwd zijn in de UK. Maar dat vertellen ze natuurlijk niet.
autofreaker zegt
Ben ik de enigste die bij de eerste paar foto’s denk dat het fotoshop is ?
sir_smokalot zegt
Als je een foto van jezelf post kunnen we beoordelen of je de enigste bent.
pjeey zegt
@sir_smokalot: enigste, really?
berlinetta zegt
@pjeey: Jij snapt de grap niet. Gefeliciteerd.
EFB zegt
Die teller zit op de perfecte plek. Zo kan je bijrijder tenmiste niet zien hoe hard je gaat :)
brave zegt
Niet dat ik het heb liggen…. maar eigenlijk vind ik de prijs nog niet eens absurd. Koop je ook een redelijk huis voor (ok het huis staat dan wel in Vlissingen ofzo, maar toch)
Maar wat een gaaf ding is die GT toch.
jpoers zegt
@brave: al kan je daar een bed in kwijt. Zo’n GT slaapt niet echt super, vooral niet met die geperforeerde stoelen. En niks mis met Vlissingen hoor, je stapt zo de zee in :)
viezefreddyw zegt
Een icoon van een auto, zo schitterend. En niet alleen vanwege de motor, maar deze is zo veel mooier dan de nieuwe GT. Wat een beest!
Corrado16v zegt
@viezefreddyw: *Een hommage naar een icoon van een auto. Kan een hommage ook een icoon zijn ? Niet sarcastisch, ik vraag het me echt af.
viezefreddyw zegt
@corrado16v: Hmm, in dit geval vind ik van niet. Ik vind de nieuwe GT niet zo mooi of bruut als deze. Laten we beginnen bij de motor. Het is toch wel die 5.4 liter V8 gekoppeld aan de handbak die deze auto tot een icoon maakt. De handling, het geluid met de looks, fantastisch.
Corrado16v zegt
@viezefreddyw: Ik doelde er eigenlijk op dat de GT al een hommage is van de iconische GT40. Maar ja, de nieuwe variant vind ik dan esthetisch dan weer mooier dan de oude GT. Het missen van de 5,4 V8 zat was jammer. Maar niet helemaal onverwacht, gezien alles “groener” moet in deze tijd. Ik denk dat Ford er een goed voorbeeld naar kan zetten dat (vooral in Amerika, waar er “no replacement for displacement” nog erg aanwezig is) een gedownsidede opvolger van een supercar met een kleiner blok minstens net zo’n goede prestaties kan neerzetten.
kennone zegt
Waar is mijn geldboom????
vetnek zegt
Heeft ie wel z’n onderhoud gehad elk jaar en bij xx.xxx de distributie ??
dampu020 zegt
Ik zou ‘m zo nog minimaal 10 jaar laten en daarna pas verkopen..
thomcarspotter zegt
@dampu020: ?
stephanotis zegt
Nog een rode uit 2005 met alle opties (lijkt wel dezelfde), met 12 mijl op de teller voor $349.980
http://eliteautosllc.com/vehicle/ford-gt-all-options-12-miles/
reactief zegt
@stephanotis: Lijkt inderdaad behoorlijk.
Maar beide sites geven een ander VIN nummer op. Dus toch net niet.
Maar beide originele kopers hadden wel hetzelfde in gedachten!
Pallas zegt
@reactief: Dat dus… trage app…
Pallas zegt
@stephanotis: Toch niet. Nummers komen niet overeen.
jeppie zegt
Ik wil hem ook wel. Beide de helft voorschieten? :-P Hoop zelf ooit eens zo een te hebben.
En wat is er al die tijd meegedaan dan? Waar was ie al die tijd
porsche928 zegt
Wat een spuuglelijk interieur heeft dat ding.
clarkson zegt
Thanks voor de tip! ik ga meteen mn huis verkopen. Kunnen ze hem tot die tijd even vasthouden?
VeniVidiVici zegt
@sir_smokalot: Ik ga dan toch echt zelf die $360000 uitgeven aan deze Ford GT… Lekker puh! ?
Dutchdriftking zegt
Onwijs gaaf! Hebben!
redneckdarian zegt
Niet heel gezond voor de auto 10 jaar lang niet gebruiken
Hupke zegt
Zo’n ding is eigenlijk totaal niet begeerlijk. Liever een alfa 4c dan dit ding.
lincoln zegt
@Hupke:
Een extreem goed gelukte retro ..
Kan geen betere verzinnen iig ..
Zijn niet echt goed verkocht ..
Helft is opgepijpt naar 800+ peekaas ..
Hupke zegt
@lincoln:
De mini, 500c, … stuk voor stuk beter gelukt.
De SLS was een goudmijn en die F-type (waar ik nogal een afkeer van heb) doet het schijnbaar ook goed.
De gt is groter en lomper (zoals zowat iedere retro versie van een oud ding blijkbaar hoort te zijn) met ongeveer dezelfde vorm maar zonder het vloeiende van de gt40.
dawwg zegt
@lincoln: De GT is hondsonbetrouwbaar als daily driver, vraag Clarkson maar (en nee, hij is niet de enige !).
lincoln zegt
@dawwg:
Noem eens 3 punten van onbetrouwbaarheid dan ??
mopar zegt
@Hupke: niet begeerlijk voor jouw, de meesten hier zijn een andere mening toebedeeld. Buiten dat pas ik met mijn 1.90 nooit in de originele, dus voor een langer persoon is dit de enige optie.
Een 4C kan je totaal niet vergelijken met dit. Ik heb ook liever een SJ uit de jaren ’30, maar we kunnen niet alles hebben.
ds3thp zegt
Heb een jaar of 10 geleden het genoegen gehad om een half uur met een Ford GT te mogen rijden. Echt een enorm gave ervaring.
Als ik ooit het geld zou hebben zou ik echt een GT willen bezitten!!
erwinh zegt
Interieurbouwers zijn het niet, maar onder de motorkap ziet alles er zeer netjes uit! ?
mopar zegt
@erwinh: het ziet er apart uit maar alles wat je ziet is wel gewoon leer en aluminium. Qua kwaliteit zit het verdacht goed met deze wagen. Zelfs clarkson had daar destijds geen commentaar op.
erwinh zegt
@mopar: Ja het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Het blijft verder een zeer bijzondere auto. (Mijn mening is best wel gekleurd door een verschrikkelijke Audi verslaving, een merk dat zeker niet probleemloos is!)
Rob zegt
Ik vind het een prachtige auto om te zien. Één van de weinige supercars die ik echt mooi vind…
Waarschijnlijk wel een totaal onding om mee te rijden. Als ik er eentje had zou ik er waarschijnlijk ook nauwelijks mee rijden. Want wat moet je er nu precies mee? Maar mooi is ie wel.., leuk voor ‘de heb’ in ieder geval…
gtr34 zegt
Echt zonde om te zien dat zelfs het plastic nog op de stoelen zit.. Alleen maar voor het geld..
Desondanks zeker een heel mooie auto???