Bij de Fiat Panda krijg je niet direct visioenen van een hele hete auto, maar toch is er een Italiaan die de moeite heeft genomen de Panda tot rallykanon om te bouwen, en deze nu bovendien aan te bieden.
Hoewel de informatie wat summier is, doen de foto’s het praatwerk wel. De aanbieder, Fabio Tumminelli, is zelf geen onbekende in het rallycircuit; hier zie je hem in een Lancia Delta voorbijkomen.
Volgens de specs ligt er nog gewoon een 1.4 in, met 160 pk, dus wij vermoeden een Abarth engine swap. Als je hem koopt ben je ongetwijfeld een van de weinige bezitters van een Panda in rallytrim, dus uniek is het wel. Het enige nadeel is dat je wel 36 ruggen mee moet nemen, maar misschien valt er over de prijs wel te onderhandelen.
Met dank aan Luuk v Kaathoven vpoor de tip!
36k !!!???? WTF…een Abarth SS (Evo) kost nog geen 25K…en dan heb je een 180Pk versie, die een ff wat lager zwaartepunt heeft.
Voor 36K koop je een standaard panda en geef je dat ding 300 pk :p
@barry: Kijk eens verder dan je neus lang is. Rally-trim betekend zo veel meer dan alleen een bult peekaas.
Deze zal waarschijnlijk compleet doorgelast zijn, remmerij, wielophanging aangepakt. Volledige rally cockpit. En, zo te zien aan de pook, een sequentiële versnellingbak. Dan kan je met een Panda komen waar 300 pk in hangt en ben je reddeloos verloren tegenover dit kanon.
Gaaf ding. Tot je het prijskaartje leest…
160pk noem ik geen Rally-trim … als dat ding nu 300pk heeft, dan is het wat anders. En is nog steeds FWD of AWD ?
36k veel? Moest je weten wat een WRC kost…. en dan heb je nog maar één auto….
@Onehp: oh en 9 van de 10 is dit pure atmosferische tuning, een standaard turbo blok hoort niet thuis in een rallyauto (reglementeringsgewijs)
@Onehp: Mjah, WTC bakkie doet zomaar 4 á 5 ton.
de versnellingsbak alleen al kost om en bij de 25duizend euro.. Dit is allemaal TOP materiaal.
Daar mag een ‘gewone’ productie-abarth altijd naast komen staan.
misschien is het iets voor die oma van de volkswagen reclame…
Ik vermoed geen Abarth swap, ik vermoed scherpe nokkenassen, geflowde kop, grotere carbs en injectoren, custom in en uitlaat, the works zeg maar.
@Jochempie: +1
@Jochempie:
Ik denk ook dat ‘de echten’ aan het werk geweest zijn.
Zeker met wat dudeDB hier beneden zegt dat deze afkomstig is uit een Poolse rallycup.
@Jochempie: grotere carbs? Pardon?
@dutchiehd:
Carburatoren, je weet wel die dingen die we hadden voordat er injectie was. (z’n injectoren staan er dan wel te veel tussen)
@Hupke: ik weet wat carburatoren zijn, maar ik neem aan dat die geen op deze panda zitten..
@dutchiehd: Phoe, maar goed dat ik geen autotechniek heb gestudeerd xD
@Jochempie: Ik studeer het momenteel, heb het woord carburateur nog niet gehoord op school..
@dennisr: Anyway, ik was in de war met het gasklephuis, wat met een grotere diameter natuurlijk wel degelijk voor meer pk’s kan zorgen ;)
@dennisr:
Dat spreekt toch niet echt in het voordeel van je school.
@Hupke: Tsja.. computer er aan, uitlezen.. ahh dat ist probleem, even vervangen..
Had 50 jaar eerder moeten leven.. :P
Ach ik overdrijf een beetje, tuurlijk is er nog genoeg sleutelwerk maar ik had toch eerder moeten leven, en het woord carburateur is heus wel eens gevallen, maar niet in de lesstof..
@dennisr:
Ach nee joh, het mooie is dat je nu die dingen van 50 jaar geleden nog kan krijgen. Terwijl als je 50 jaar eerder geboren geweest was je nu 70 was geweest en geen flauw idee meer had gehad van de modernste spullen.
@Hupke: Dat is ook weer zo idd..
@Jochempie: carbs? in 2012? samen met injectoren?
@fortuna: Carburateurs zijn er nog hoor? Bijna elke scooter heeft er een, behalve de aprillia sr50 ditech, gilera runner 50 purejet, peugeot jetforce etc.
Wat geilen mensen altijd op PK.. Kijk ff wat er allemaal in zit. Dan loopt de prijs snel op.
Gave looks.
Daarmee heb ik genoeg gezegd.
@BmwMPower: Want het is geen bmw? ;)
@jeffreym3: Moet je nou altijd nutteloze discussies uitlokken met je aanvallende posts continu??
@kaasboerin: Moet je nou altijd alles serieus nemen als het bmw betreft?
Als ie straatlegaal is wil ik hem wel hoor
@bonkers:
Dat moet ie zijn anders mag je er geen rally mee rijden.
Wel een kicke ding. Vind zo’n 100HP er ook altijd wel cool uitzien met z’n grote wielen en agressiever front.
@E34M5Touring: Eens ! Staat er één bij ons om de hoek. Ik kan mijn glimlach zelden onderdrukken als ik erlang loop met de hond. Gaaf ding. Dit nog zoveel meer.
@TSI-tje: @BmwMPower: Volgens mij revt zo’n ding ook tot over de 7000rpm. Lijkt me een heerlijk B weg racertje.
@E34M5Touring:
Ik heb gereden met een Fiat 500 met 100pk. Die kreeg ik namelijk als leenauto mee. Die heeft dezelfde motor als de 100hp, en ik moet eerlijk toegeven het viel tegen. Tot aan de 80 liep het allemaal wel lekker en kon je best wel goed hoeken in de stad, maar daarboven kakte het toch vrij hard in.
De panda zouden ze eigenlijk moeten leveren met de 120pk T-jet motor. Die lopen echt zalig, lekker vlot, en een best wel schappelijk benzineverbruik.
@jack_abarth: Is die zwaarder dan een Panda? Wellicht dat het daarmee heeft te maken. Ik dacht dat die 100HP nog behoorlijk pittig was. En ja zo’n 120pk T-Jet loopt heerlijk. Al vond ik het atmosferische van de 100HP ook wel aantrekkingskracht hebben. Lekker doorjanken met die 1.4. Fiat leende zich altijd prima voor hoge toerentallen. Zelfs de 1.2 60PK Fire van mijn moeder jankte als een rallyauto.
@E34M5Touring: Ik ben het helemaal met je eens. Die 100hp versie is echt een klein bommetje op wielen! Lekker laag bij de grond, wat diepere velgen en een agressief smoeltje!
Brommobiel on steroids.
Is wel een gaaf machientje geworden.
Nice. Serieus waggie, wel.
Vind het zeker een gaaf karretje en prijs valt me eerlijk gezegd nog best mee, 160pk is echt veel voor een Panda op Dieet.
Dit is gewoon een panda kitcar. Dit is op basis van een 100 hp.
Dus het is een opgevoerde 1.4 16v van de 100hp.
Daarnaast heeft een panda kitcar een dogbox.
In polen zijn er meer, daar is er namelijk een rallycup voor.
De panda`s komen uit in de A6 groep.
@dudeDB: ah kijk, iemand wél iets weet. U hoort hier niet thuis ;)
@Onehp: hah, dat zie ik maar als een compliment.
al draagt een aap een gouden ring,
het is en blijft een lelijk ding
@smartye36: is een panda, joh. Geen aap…
Panda:
Aap:
@bozewolf: hehe echt te droog dit :lol:
@bozewolf: whaha good one :lol:
maar ik blijf bij mijn gedachte
@bozewolf:
Je weet toch wel dat een aap HET voorbeeld is van fourwheeldrive?
Hier kan je veel meer van leren dan van je 328i om een rond punt te jagen, of van ledlampjes en stickers te voorzien en 2 keer in een jaar over een circuit te holbewoneren. Toch zeker als je echt landelijk woont, of ermee gaat rally rijden.
Op de foto’s blinkt die mooi maar onderhuids kan dat wel eens anders zijn als die al eens iets geraakt heeft. Is bij rally wagens nu niet zo verwonderlijk.
@Hupke: mijn e36 is nog standaard zonder stikkers en leds.
ik woon in profincie groningen ook lekker landelijk. kan niks anders zeggen dat ik lekker kan scheuren
@smartye36:
Tuurlijk kan je in zo’n ding scheuren. Ik zeg niet dat je dat niet kan. Ik zeg dat je van zo’n rallybak als hierboven meer zal bijleren (tenminste als je de kans krijgt om hem te gebruiken en een rondpunt niet het enige is waar je eens kan doortrappen).
Leuk maar is er mee geraced dan is tie vrij duur.
Ik zou hem niet kopen, ziet er niet echt goed uit. Voor dat geld is genoeg ander leuks te koop.
@masterstig: Zoiets koop je ook niet voor het uiterlijk..
@jeffreym3: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen (met alle respect) dat jij ook niet in zo’n auto gaat rijden. Geef gewoon maar toe, er is zoveel ander leuks te koop. Waarom zou je dan zo’n lelijk mormel kopen. Hij is bovendien erg hoog, komt de rijeigenschappen niet ten goede.
@masterstig: klopt haha. Meer iets voor ensen die echt rallys gaan rijden lijkt me. Hoogte ideaal voor offroad natuurlijk.
@jeffreym3: o je bedoelt de hoogte vande carosserie. Check.
Is dit een custom onderstel of een standaard 100HP onderstel? En break upgrade of niet?
36 is de teveel. Voor 5 ruggen was het leuk geweestA,
Prijs is veel te hoog. in polen te krijgen voor rond de 13000.
http://rallycarsforsale.net/clas/index.php?ct=fsrck&md=details&id=53314
Nee dank je wel, lelijke ding, doe mij maar en
Fiat Grande Punto Abarth EsseEsse!
Haha schorpioentje