• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kopen: E30 M3 met E34 M5 powerr

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2011 om 20:02 – 53 Reacties

E30 M3 met M5-blok
Retrofitting to the max! Men neme de oervader aller M3’s (en spiritueel vader van de 1M), een E30 M3, en beginne hier wat aan te sleutelen. Bij het motorcompartiment aangekomen denk je: “zo’n 2,3 liter vier-in-lijn is natuurlijk wel origineel en ook al cool, maar hoe veel vetter zou het zijn als ik er een 3,8 liter-blok uit een E34 M5 in leg?”. En zo ben je 1500 cc en 2 cilinders verder, en staat er best wat leuks voor de deur.

Motorswaps tussen de M5 en M3 hebben we al (veel) vaker gezien. Moderne (E92) M3’s werden al met een V10 uitgerust, zoals Manhart dat bijvoorbeeld deed. Voor een serieuze portie loco kon je aankloppen bij de hobbyisten, die dezelfde V10 doodleuk in een E30 M3 lepelen, zoals deze Amerikaan en deze Zweed deden.

Toch lijkt dit laatste een beetje op een wedstrijdje ‘wie kan het grootste motorblok in een 25 jaar oude carrosserie lepelen’. Erg vermakelijk natuurlijk, maar een conversie als deze E30 E34 heeft zeker ook stijl, en (budget-)technisch wat minder haken en ogen.

E30 M3 met M5-blok

Goedkoop is het niet, als je hem wilt hebben moet je wel even 22.500 euro ophoesten, maar dan heb je wel iets in handen dat niet veel rondrijdt op deze wereld. De body is grijs (lijkt op sommige foto’s wel mat, maar is het volgens mij niet) en er onder prijken flinke zwarte BBS jetsers, die in vrij schril contrast staan met de jaren’80-lijnen van de auto. Een rode bies doet het altijd goed in combinatie met een zwarte velg, dus daar kan je niet snel fout gaan. Wel lijken de portieren wat af te steken bij de rest van de koets, of zou dit lichtval zijn?

Op de achtergrond van de foto’s is wel een autoschadeherstelbedrijf te zien, dus wie weet is er het een en ander vertimmerd aan deze auto. Als je interesse hebt kan je het de verkoper natuurlijk altijd vragen. De 340 standaard pk’s van het blok zijn in ieder geval opgevijzeld met 20 bonus-pk’s. Een klein lijstje van de goodies die je verder zoal krijgt:

– 19″ breedte set matzwart met oranje bies en Dunlop banden
– EVO achterspoiler (instelbaar)
– EVO voorbumperlip
– DTM carbonspliter op voorbumper
– DTM spiegels (originele aanwezig)
– Vol zwart leder interieur met 4 hoofdsteunen (ziet er nog perfect uit)
– zwarte hemel
– schuif- kantel dak
– boordcomputer
– stoelverwarming
– CV op afstandbediening
– powerflex rubbers (zwarte versie) alle ophangpunten aan de onderzijde
– 3.8l M5 motor, levert 360 PK en 420 NM (geen kat en lichter vliegwiel en K&N filter)

Met dank aan Jean-Luc voor de tip!

Ook interessant!

  • Video - Johnny Cecotto over 'zijn' BMW M3 (E30)
  • Voor weinig een BMW M3 E30 occasion kopen: het kan!
  • BMW M3 E30 Cabrio
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, e30, e34, M3, m5, marktplaats, occasion, tuning

Vorig bericht: « Beeldschermen in je Polo hangen doe je zo
Volgend bericht: Hoe zou het eigenlijk met de Spartan V zijn? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Hupke zegt

    27 november 2011 om 20:05

    Leuk projectje, zonde van de afschuwelijke velgen.
    Wat zou zo’n zwaarder blok doen met de balans van dit ding?
    Pk’s zijn niet alles in zo’n lichte asphaltvreeter.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      27 november 2011 om 20:12

      Absoluut. Geloof dat het oude gezegde van de vlag op de modderschuit wel opgeld doet… :/

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      27 november 2011 om 20:23

      Die velgen passen absoluut niet bij deze auto… Eerder een Golf V GTI. Echt heel jammer bij die 22,5k komt dus ook een nieuwe set wielen erbij.

      En hij is zeker niet mat, kijk de andere foto’s op marktplaats maar na.

      Login om te reageren
      • Bwlian zegt

        27 november 2011 om 20:32

        @audir8v10: Inderdaad zeg, 19″ op een E30…
        Wist niet dat de E34 M5 zoveel pk had overigens!

        Login om te reageren
    • oli4k zegt

      27 november 2011 om 20:41

      @Hupke: Het goede aan een E30 M3 is juist de lichte motor die relatief ver achterin ligt. Als je een echt snelle E30 wilt bouwen kun je beter een touring als basis nemen, dan is de balans veel beter in combinatie met zo’n zwaar motorblok. Al zal dat zeker niet een meer wendbare auto opleveren dan een standaard M3, lijkt mij.

      Login om te reageren
    • mightymike zegt

      27 november 2011 om 21:41

      @Hupke: velgen afschuwelijk? Dacht je dan van die merc 2.3 evo bodykit er omheen dan das pas lelijk. Gewoon oude m3 pakket zou mooier zijn

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        27 november 2011 om 22:32

        @mightymike:

        Echt mooi is dat niet maar dat past nog wel op een auto uit dat tijdperk vind ik.

        Login om te reageren
  2. edje zegt

    27 november 2011 om 20:07

    Sick!!
    die mij die maaa

    Login om te reageren
  3. vale46 zegt

    27 november 2011 om 20:30

    Mwoah, kan mij niet echt behoren. Geef mij maar de vorige M3 met die heerlijke 6-cil. E46 als ik mij niet vergis.

    http://www.youtube.com/watch?v=b-OsKLA55mc

    Login om te reageren
    • basjan zegt

      27 november 2011 om 20:44

      @vale46: damn, jongen dat geluid:O geil gewoon

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        27 november 2011 om 20:55

        @basjan: Hij heeft wel een CSL Airbox. Maar ook zonder klinkt dat ding geweldig!
        Zo’n potente 6-in-lijn vind ik het beste voor een 3-serie, een V8 is me ietsje te groot voor zo een relatief kleine auto.
        Ik hoop dat de nieuwe M3 ook weer een 6-in-lijn krijgt als deze :D

        Login om te reageren
        • Svensson zegt

          27 november 2011 om 21:47

          @vale46:

          Dat aanzuiggeluid vanuit die CSL airbox blijft toch echt fantastisch.. De nieuwe M3 gaat naar verluidt weer een 6-in-lijn krijgen, maar dan een turbogeblazen blok. Leuk voor de power, maar eeuwig zonde van het geluid, want dat rauwe aanzuiggeluid kun je dan wel helemaal vergeten. Vergelijk het geluid van de 1M maar eens met het geluid van je filmpje..

          Helaas is de E92 M3 het laatste M-model dat nog een old school N/A blok met ITB’s heeft, daarna is het afgelopen met dat brutale karakteristieke aanzuiggeluid:

          http://www.youtube.com/watch?v=9GAbgqz4yGs&hd=1
          http://www.youtube.com/watch?v=_Ver3Z-KJSo&hd=1

          Login om te reageren
        • basjan zegt

          28 november 2011 om 10:12

          @vale46: ja, het blijft een fantastisch blok, met een heerlijk geluid! en een V8 past gewoon niet bij een BMW, die hoort in schreeuwende muscle cars!

          Login om te reageren
          • NicoLauda zegt

            28 november 2011 om 21:08

            @basjan:

            Excuse me?!? Die e46 M3 waar je het over hebt was gewoon een V8. Ik had gehoopt dat je met zo’n commentaar i.i.g. het onderscheid hoort tussen een 4/5/6/8/10/12 cilinder hoort al dan niet lijn/V of boxer opstelling. Ook cilinders in W vorm maken weer een specifiek geluid.

            Verder, deze E30 is me toch een ‘hell of a ride”
            Kijk, die 4 cilinder is erg leuk en orgineel, maar de fun gaat er wel af als hij bij het stoplicht onderdoet voor de Mondeo Stationwagen van de buren…

            Met zo’n V8 erin heb je een statig soundje te pakken, en burnouts met 1500tpm, dus de ideale boulevard-cruiser.

            Login om te reageren
            • basjan zegt

              29 november 2011 om 20:35

              @NicoLauda: en toch hoort het niet zo. er hoort een v 10 of een lijn motor in. een v8 past er gewoon niet bij. net zo min als een 4 in lijn bij een corvette past. snapje?

              Login om te reageren
    • johnny23 zegt

      3 augustus 2012 om 12:26

      @vale46:
      Welke onverlaat zet er nou zulke vreselijke muziek onder zo’n clipje.

      Maar de paar stukjes met mooi geluid klinken inderdaad heel bekend ;)

      Login om te reageren
  4. basjan zegt

    27 november 2011 om 20:41

    mwoa, ik vind ze nog wel te doen, als dat velg lint weg word gelaten dan is het al een stuk beter:) verder houd ik echt van dit soort knutselprojectjes, wel done boys:D

    Login om te reageren
  5. Alpinaa zegt

    27 november 2011 om 20:42

    Sorry hoor, maar dit past dus niet bij een E30. Zonde, hier hoort een jankende 4-cilinder in.

    Login om te reageren
  6. oli4k zegt

    27 november 2011 om 20:47

    De prijs valt best mee. Voor een goede M3 met origineel blok betaal je zeker niet minder. Leuk project, maar doe mij maar het geluid van een miljoen woedende bijen in een conservenblik dat de originele maakt :-)

    Login om te reageren
  7. Donstil zegt

    27 november 2011 om 20:52

    Voor 22.500 koop je ook een E46 M3 met minder dan een ton op de klok.
    Dit oudere beestje heeft waarschijnlijk veel meer gelopen.

    Hobby projecten waardeer ik altijd maar deze M3 heeft wel de uitstraling van iemand die in NewKids kan spelen.

    Login om te reageren
    • oli4k zegt

      27 november 2011 om 21:05

      @Donstil: Alleen de wielen en de kleur zijn niet origineel. Valt best mee dus. Mooie wieltjes eronder en je hebt een vette M3.

      Login om te reageren
  8. baasbas zegt

    27 november 2011 om 20:55

    Verbouwproject? Gaaf! Maar had liever een 325 hiervoor geslacht zien worden…

    Trouwens, wat gewicht en balans betreft: is de originele 4 cilinder niet van gietijzer? Of volledig aluminium?

    Login om te reageren
    • x3ro zegt

      28 november 2011 om 12:43

      @baasbas: Het origineel beschikt over een gietijzeren krukas en onderblok. Dit is afgeleid van het turbo F1 blok van BMW uit die tijd. Dit is ook de reden dat een rebuild tussen de 8 en 9k euro zal kosten.

      De mensen die lopen te blaten dat het ding niks meer waard is etc etc. Dit als rollende chasis met deze upgrades zonder blok doet alsnog makkelijk 10k euro.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        28 november 2011 om 19:53

        @x3ro: eigenlijk is het gewoon een zelfde blok als ook in de 316 zit en dan een beetje opgeboord en met 2/3 kop van de m88 (motor van e28 m5 en e24 m635csi)er op.

        Login om te reageren
  9. lincoln zegt

    27 november 2011 om 20:56

    grappig en typisch dat de BMW fanboys bij zo,n stukje huisvlijt zich alsnog focussen op zoiets onbenulligs als velgen !!

    de stelpost van de ECHTE petrolhead ..

    Login om te reageren
  10. a3aan zegt

    27 november 2011 om 20:56

    Mooi project, ziet er ook goed uit maar jammer van die velgen. Standaard bmw velgen staan in mijn ogen beter

    Login om te reageren
  11. slippie101 zegt

    27 november 2011 om 20:58

    deze staat echt al lang op marktplaats

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      27 november 2011 om 21:05

      @slippie101: En is gelukkig nog niet zo vaak bekeken: 13879 keer bekeken en op 09-10-’11 geplaatst :D

      Login om te reageren
  12. euro95 zegt

    27 november 2011 om 21:07

    Prachtig project! Ik begrijp alleen niet dat je deze auto voor deze prijs zou kopen. Sorry, voor dit geld koop je of een tweedehands Porsche 911 en anders een spliksplinterspatje nieuwe Vw Scirocco! Maar niet een oude afgetrapte bmw, met een veel te zwaar blok..

    Login om te reageren
    • spykerboy zegt

      28 november 2011 om 05:50

      @euro95: ga jij is een 911 onderhouden…. of kijk eens naar de afschrijving van de VW. dat heb je beide niet bij de ///M. tuurlijk een ///M zal niet zo goedkoop zijn in onderhoud als je scirocco maar zal niet zoveel afschrijven meer. en daarbij rijdt het ook een stuk leuker dat RWD tov FWD…

      Login om te reageren
  13. marokkaanseheld zegt

    27 november 2011 om 21:08

    Gatverdamme, hij heeft zelfs de velg-randen mee gespoten..

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    27 november 2011 om 21:14

    Zonde van twee mooie klassiekers.
    Nu hebben we een schroothoop op wielen die voor een klassieke BMW door moet gaan.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      28 november 2011 om 09:17

      @norge:
      Idd, ’t ding is nog geen 2500 waard, hoe haal je het in je
      botte hersens om een M3 zo te verkrachten.
      Naast de 1800 TiSa (je kent hem nog ;) HET BMW icoon
      BMW fanboys blijken dus absoluut geen echte petrolheads te zijn als je dit mooi, stoer of geweldig vindt.
      Dit is primo-verkrachto van BMW’s heritage.
      Hij zou kapotgeschoten moeten worden – Theo Maasen (mengvoeders united sketch)
      En maar denken dat ik met mijn nickname tot het petjesvolk
      behoor…………….

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        28 november 2011 om 19:50

        @desjonnies:
        doe nou niet sentimenteel over een oude auto waar duizenden van gemaakt zijn. als het nu een e28 m5 was, was het wat naders geweest, maar de e30 m3 en e34 m5 zijn toch genoeg van.

        was getekend,
        bmw fan in hart en nieren

        Login om te reageren
      • johnny23 zegt

        3 augustus 2012 om 12:28

        @desjonnies:
        Niet alleen met je nickname hoor. Als je Theo Maassen aanhaalt zegt dat veel meer!

        Login om te reageren
  15. a3aan zegt

    27 november 2011 om 21:30

    Zou het nou niet leuk zijn om een E30 M3 met SL65 AMG power te maken? Of is dat dan weer not done?

    Login om te reageren
    • johnny23 zegt

      3 augustus 2012 om 12:29

      @a3aan:
      retorische vraag lijkt me :)

      Login om te reageren
  16. moondustfocus zegt

    27 november 2011 om 22:02

    Zoek op youtube eens naar een E30 M3 met een V10, dan valt dit alles in het niet…

    Login om te reageren
  17. dennisr zegt

    27 november 2011 om 22:02

    gaaf ding :D sowieso pluspunten voor het leuke project, en dat de velgen er niet helemaal perfect bij passen, ach.. en ander setje is snel gekocht, gewoon een heel gaaf ding en de prijs valt me nog mee :o

    Login om te reageren
  18. moondustfocus zegt

    27 november 2011 om 22:03

    http://youtu.be/FeY1gOpntYc

    Login om te reageren
  19. bowie zegt

    27 november 2011 om 22:14

    Kansloze bak!

    Login om te reageren
  20. midasracer zegt

    27 november 2011 om 22:15

    Best een mooi project. Alleen nutteloos want de standaard M3 is al een brilliante auto. Meer vermogen heeft vaak vervelende bijeffecten zoals verstoorde balans, vibraties, herrie, koelingsproblemen, onrustige achterkant en potentieel gevaarlijk op een natte weg. Daarnaast zijn de wielen belachelijk, waarschijnlijk een draaicirkel van 15 meter en dan nog raakt de band het spatscherm. Deze auto zal nog wel een tijdje te koop blijven denk ik.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 november 2011 om 06:12

      @midasracer:

      ach joh .. je weet hoe dit soort projecten tot stand komen ..
      eerder uit armoede dan uit weelde ..

      Login om te reageren
  21. E34M5Touring zegt

    28 november 2011 om 00:07

    Blijft een heerlijke motor. Net terug uit Duitsland, ff wezen rossen met een Golf R. Helaas voor de Golf R was er weinig eer te behalen.

    Login om te reageren
  22. MLTB zegt

    28 november 2011 om 10:35

    Heel erg vet dit, kan dit soort projectjes alleen maar aanmoedigen :)

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      28 november 2011 om 21:07

      @MLTB: Ja wie niet :D

      Login om te reageren
  23. Westleah zegt

    28 november 2011 om 14:29

    Doe mij deze maar: http://link.marktplaats.nl/462718890?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=47265

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      28 november 2011 om 19:48

      @Westleah:
      zou voor dat geld toch liever een e28 m5 hebben als wordt het toch moeilijk om een nette te vinden voor die prijs

      Login om te reageren
      • Westleah zegt

        28 november 2011 om 23:08

        @undifined1: Dat is ook heel mooi! Zie ’s ochtends richting werk (in Hilversum) regelmatig een in originele staat verkerende e30 M3 rijden. Dat blijft toch ook wel een heel gave auto. Beter dan bovenstaand model!

        Login om te reageren
        • undifined1 zegt

          29 november 2011 om 17:27

          @Westleah:
          inderdaad een orignele m3 is ok erg mooi, maar wat ik zo mooi vind aan de e28 m5 is dat je van buiten gewoon bijna niet ziet dat het iets speciaals is, terwijl het een veel bijzonderere auto is eigenlijk
          maar 588 van gemaakt

          Login om te reageren
  24. carterpan zegt

    28 november 2011 om 22:02

    een van de mooiere bmw’s ooit gemaakt, alleen jammer van die lelijke velgen, en 6 in lijn is wel mooi in een e30 m3, maargoed, eigenlijk hoort er gewoon die heerlijk klinkende s14 in!

    Login om te reageren
  25. killla zegt

    29 november 2011 om 12:25

    hou een m3 e30 niet standaart interieur van bmw e46 cremeleer een v8 van een e39 m5 zou beter klinken met 400 pk g power supercharger 200pk dr bij bbs rs 3 delige brede velgen dr op g power uitlaat
    en spuit de auto individual bruin

    Login om te reageren
  26. runnerleo zegt

    27 januari 2013 om 18:28

    Weer een ex wagen van mij, zat alleen toen nog een S14 blok in en de orginele BBS velgen, standard zat heir een stoffe interieur in wat nu in de ZJ54JN zit die elder op deze site staat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North