• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe zou het eigenlijk met de Spartan V zijn?

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 november 2011 om 20:56 – 39 Reacties

Twee rode lichtgewichtjes
Vrij regelmatig verschijnen hier projectjes die eigenlijk net zo snel als ze kwamen weer van het toneel verdwijnen. Daar gaat een deksel op, en hierover horen we nooit meer wat. Maar niet altijd. De BAC Mono was er eigenlijk meteen na zijn aankondiging ook, om maar een voorbeeld te noemen. En de Spartan-v, die Ozzie-kart met Ducati-organen?

We zijn 14 maanden verder sinds onze laatste post, en in die 14 maanden is er een en ander gebeurd. De Spartan V bleek geen vaporware, want er is daadwerkelijk aan gewerkt. Na een tijdje in de werkplaats getweakt te hebben, hebben de makers van de Spartan het aangedurfd een plug-offensief te beginnen. En zo stond de lichtgewicht auto in juni in het Australische Top Gear Magazine (PDF). Ditzelfde blad gaat binnenkort de exclusieve eerste journo-rit in de auto maken.

In de tussentijd is er volop gedyno-tuned, en zijn er begin november tests afgelegd. Dit weekend stond het trackspeeltje op de Sydney Bike Expo.

Spartan V

Even recapitulerend: de Spartan-V weegt 350 kg (kerb weight, dus met vloeistoffen en volle tank). Aan boord ligt een 1198cc grote Ducati V-Twin, die 170 pk produceert. Hiermee kan het vedergewichtje in ongeveer 3 seconden naar de 100 km/u accelereren, en een topsnelheid van maar liefst 280 km/u halen.

Less is more, en dus zit er geen dak op. Deuren heeft de Spartan evenmin. Bovenoop het koolstofvezel frame prijkt alleen een klein ruitje om de berijder niet helemaal bloot te stellen aan wat er op hem af komt. Er worden er slechts 300 van gemaakt, en als je er eentje wil moet je 90.000 AUD (65.570 euro) neertellen.

Iedereen die dit dingetje wel eens over de Nürburgring wil zien scheuren, steek nu je hand op graag. Videomateriaal laat vooralsnog even op zich wachten. We hebben tot nu toe alleen deze 2 jaar oude teaser. Zouden ze ‘m nou ook alleen verkopen aan mensen met een BMI van <20 ?

Met dank aan Harald voor de tip!

Ook interessant!

  • BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
    BAC Mono R is sneller dan een LaFerrari [video]
  • ducati desertx
    Ducati DesertX is officieel en heerlijk!
  • 2x Ducati 748S Senna te koop in Nederland!
  • Deze Ducati Superleggera V4 past perfect bij deze Aventador SV

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

ducati, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Kopen: E30 M3 met E34 M5 powerr
Volgend bericht: Eleanor Mustang GT500 is heerlijk retro »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vanquish zegt

    27 november 2011 om 21:00

    Is deze bedoeld als road-legal? Ik heb nog geen koplampen kunnen ontdekken.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      27 november 2011 om 21:11

      @Vanquish: D.m.v. wat je zelf zegt betreft de koplampen, doe ik denken dat deze niet street-legal is..

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    27 november 2011 om 21:02

    Ducati organen, extreem goede keuze om het onbtrouwbaar te maken . 1 ding is zeker ,stukgati.

    Login om te reageren
    • maxk91 zegt

      27 november 2011 om 21:21

      http://www.youtube.com/watch?v=wNMlU5ee-Sg

      videa beelden van spartan v

      Login om te reageren
      • maxk91 zegt

        27 november 2011 om 21:22

        @maxk91:

        die had dus niet als reactie moeten staan xD

        owja video*

        Login om te reageren
    • lastbiltekniker zegt

      27 november 2011 om 22:02

      @norge: Hij zal niet alleen snel stuk gaan, de onderdelen kosten ook nog eens goud geld! Toen ik nog Ducati reedt, was een beurt (iedere 10000km) zeker goed voor minimaal 650 euro!(Zonder banden)

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      27 november 2011 om 22:23

      @norge:

      Bullshit, je moet gewoon geen duc kopen als je niets van moto’s of techniek af weet.
      Als je ze fatsoenlijk onderhoud en alle elektronica hermaakt kan je er perfect probleemloos mee rondrijden en kost het je helemaal geen stukken van mensen.
      Als je voor elk akkefietje naar de garage moet gaan, ja dan zal het je geld kosten. Die mensen kennen je motor niet en moeten zowel de fout vinden als ze herstellen als er iets aan verdienen, natuurlijk dat het dan geld gaat kosten.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        27 november 2011 om 22:33

        @Hupke: Bulshit ,ze moeten gewoon een motor maken die heel blijft .Dan maar een Honda ,blijft heel wat je er ook mee doet.

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 november 2011 om 22:44

          @norge:

          Als jij gelukkig bent met een honda (echt?) ga gerust je gang dan ontferm ik me wel over de Moto guzzi’s, Moto morini’s en ducati’s en hoef jij er niet over lopen te klagen.

          Login om te reageren
          • rechercheur zegt

            27 november 2011 om 22:55

            @Hupke:

            Inderdaad, laat norge lekker plezier hebben met z’n Hyundai i30, dat geeft meteen aan hoe spannend z’n leven wel niet is (met de nadruk op niet).

            Als het voorjaar is, dan start ik m’n Ducati Monster 1100s weer op, en gaaaan met die banaan! Heerlijk, lekker brullen en gummen ….

            :-)

            Login om te reageren
            • lastbiltekniker zegt

              27 november 2011 om 23:07

              @rechercheur: Gummen en brullen…tjonge wat hypocriet ben je als dienstklopper om dat te doen. En je maaten staan ieder jaar weer verneukeratief bij de TT bonnetjes uit te schrijven als je 2 of 3 Db te veel geluid maakt of 4 km te snel gaat. SHAME ON YOU!

              Login om te reageren
              • rechercheur zegt

                27 november 2011 om 23:19

                @lastbiltekniker:

                En ik heb uiteraard de DB-killers uit de titanium Akrapovic’s geschroefd …..

              • lastbiltekniker zegt

                27 november 2011 om 23:28

                @rechercheur: In je vorige reactie liet de dubbele moraal zien die ik van de gemiddelde Nederlandse politie agent gewend ben. Diender ben je 24uur per dag! Net als ik burger ben, 24 uur per dag. En geloof jij die sprookjes van vermogens winst door een andere einddemper…I’ll rest my case!

              • rechercheur zegt

                27 november 2011 om 23:31

                @lastbiltekniker:

                Ik geloof zonder meer niet in vermogenswinst door een andere demper, maar wel in meer rijplezier door het diepere geluid wat er tegenwoordig uit ploft ….

              • lastbiltekniker zegt

                27 november 2011 om 23:44

                @rechercheur: Dubbele moraal!

              • rechercheur zegt

                27 november 2011 om 23:51

                @lastbiltekniker:

                Jij ziet een nickname en een avatar, en je gaat er vervolgens gemakshalve van uit dat ik dan rijksambtenaar / diender / agent zou zijn ….

              • lastbiltekniker zegt

                28 november 2011 om 00:06

                @rechercheur: Natuurlijk; als ik een product engineer ben in een Zweedse vrachtwagenfabriek zou ik mij zelf ook Lastbilstekniker noemen. Dromers die zich zelf “ferarri F50” moemen geloof ik zowiezo al niet. Maar heu, als je geen diender of rijksambtenaar ben, wat is de kostwining dan? Als ik vragen mag.

              • lastbiltekniker zegt

                27 november 2011 om 23:52

                @rechercheur: Je plaatje is gejat van de webside van ATT in Berlijn! HOE GELOOFWAARDIG BEN JE DAN? http://attberlin.de/catalog/product_info.php?cPath=213_217&products_id=1673&osCsid=3269

              • rechercheur zegt

                27 november 2011 om 23:56

                @lastbiltekniker:

                Hahahaha, als je gelijk wat beter had opgelet, dan had je al meteen kunnen zien dat er geen NL-kenteken op zat, en er een Continental display op de achtergrond staat, dus ….

                Mijn Duc is overigens ook wit, dus … wat wil je nu precies zeggen ?

                :-)

      • lastbiltekniker zegt

        27 november 2011 om 22:46

        @Hupke: Je hebt gelijk als het gaat om een gebruike motor! Voor mijn Ducati 916 heb ik diverse (4) gebruikte Moto Guzzi’s gehad en zelf onderhouden voor erg weinig geld. Echter, als je een nieuwe motor koopt moet je als eerste eigenaar wél netjes de onderhouds boekjes hebben afgestempeld. Dat maakt Ducati rijden duur! En zoooo speciaal is een Ducati ook weer niet. Een Hayabusa is veel goedkoper én heel veel beter!

        Login om te reageren
        • porsche993 zegt

          27 november 2011 om 23:05

          @lastbiltekniker: maar een hayabusa is slecht op het circuit en is ontzettend lelijk dan maar een ducati die stukgaat want die heeft in zijn afgebroken krukas meer passie dan in die hele hayabusa

          Login om te reageren
          • lastbiltekniker zegt

            27 november 2011 om 23:20

            @porsche993: je hebt gelijk, op het circuit is het niets. Met de Buza ben ik nog nooit op een circuit geweest, ook heb ik geen intentie daar voor. Gewoon op een mooie zomer morgen met 240km/h op de snelweg naar het werk en ’s middags met 275km/h naar huis, daar ga ik voor. Sinds oktober staat ie lekker warm in de garage, na een grote beurt (ieder jaar bij de dealer!) voor 2750Sek +/- 300 euro. Lelijk…smaken verschillen.

            Login om te reageren
    • masterstig zegt

      28 november 2011 om 21:08

      @norge: Dat geld voor alle Italiaanse, Franse en Engelse producten (vooral de oudere).

      Login om te reageren
  3. norge zegt

    27 november 2011 om 21:03

    + e in onbetrouwbaar ,anders komt die “parkeerwacht” weer zeiken.

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      27 november 2011 om 21:11

      @norge: Firma Dienstklopper stopt om 5 uur…

      Login om te reageren
  4. vale46 zegt

    27 november 2011 om 21:09

    350kg? :o
    Eigenlijk is het dus een Duc’ met 4 wielen en een rolkooi?

    Ik hoop dat ze hem alleen verkopen aan mensen met een BMI <20, want de meesten zitten er lekker boven en ik niet ;)

    Login om te reageren
  5. faalhaas zegt

    27 november 2011 om 21:14

    Ah!, ik was mijn grasmaaier motor al kwijt!

    Login om te reageren
  6. oli4k zegt

    27 november 2011 om 21:17

    Met zo’n laag gewicht mogen er wel een paar goed plakkerige bandjes onder.

    Login om te reageren
  7. sdk16420 zegt

    27 november 2011 om 21:27

    Is ie niet heel erg uit balans als je in je eentje gaat rijden? Komt dan in een keer een kwart extra gewicht aan een zijde van dat ding.

    Login om te reageren
    • laurensl zegt

      27 november 2011 om 21:31

      @sdk16420: Normaal houden ze daar rekening mee.
      Zeker met sportmodellen.

      Login om te reageren
    • oli4k zegt

      27 november 2011 om 21:31

      @sdk16420: Of een stuk langzamer als er iemand naast je zit? Lijkt me niet leuk als je ineens een minuut trager bent op de Ring met een bijrijder.

      Login om te reageren
  8. vali1992nl zegt

    27 november 2011 om 21:51

    * hand omhoog steken doet *

    Vet!!!

    Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    27 november 2011 om 22:29

    Ik vind het nog altijd een geweldig ding.
    Ik kan begrijpen dat ze het niet willen verpesten door het road-legal te maken maar 67k om alleen maar op een circuit te gaan spelen (hoe mooi het dan ook mag klinken) zonder ermee te kunnen racen of eens een toertje om de kerk te maken, daar zie ik in de nabije toekomst toch geen plaats voor in m’n budget. Ik zou altijd zoals vadertje staat obligaties kunnen uitschrijven voor 4.5% maar gelukkig weet ik wel beter.

    Login om te reageren
  10. porsche993 zegt

    27 november 2011 om 23:01

    Hij klopt niet helemaal als ik naar de voorkant kijk kijkt het een beetje alfa 33 stradale (een van de mooiste auto’s ooit gemaakt) en de achterkant past er om de een of andere reden niet bij.

    Login om te reageren
  11. amateur zegt

    28 november 2011 om 00:29

    Leuk zo’n kitcar met een ducati motor, ook heel leuk voor de sleutelaars, maar liever de Hayabusa motor er in.
    Geen gezeur, altijd plezier.

    Login om te reageren
  12. norge zegt

    28 november 2011 om 06:56

    Ondanks de onbetrouwbare techniek vind ik het wel een leuk karretje ,zou eigenlijk voor de openbare weg geschikt moeten zijn.

    Login om te reageren
  13. supertjeduc zegt

    28 november 2011 om 14:36

    Wat denk je van het geluid van een dikke Duc achter je zonder dat je een helm op moet
    Daarbij is een V twin beter om in een auto te leggen omdat hij meer koppel heeft bij lage toerentallen
    En bij deze 1198 is een grote beurt om de 24000 km dus onderhoud valt best mee , en als je 67 mille uit kan geven aan speel goed zul je ook wel niet gaan zeuren over een beurtje

    Login om te reageren
  14. mynameisjeroen zegt

    28 november 2011 om 20:31

    Ik zal me er ook even mee bemoeien: rijd al 7 jaar Ducati, in weer en wind zomer en winter. Eerst een Monster, later een 748. Nooit noemenswaardige problemen gehad. Dus met de betrouwbaarheid is niets mis.

    Login om te reageren
  15. jimmydownunder zegt

    29 november 2011 om 05:18

    Indrukwekkend ‘autootje’. Ben even wezen kijken afgelopen weekend, mooi speelgoed!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North