• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kopen? Ferrari 512 BB van Jenson Button

Auteur: robbie, gepost 23 maart 2011 om 11:05 – 28 Reacties

Ferrari 512 BB - Jenson Button


Als je voor McLaren rijdt kan je natuurlijk niet in een klassieke Ferrari rondtuffen. En dus heeft Jenson Button besloten om na een jaar alweer afscheid te nemen van zijn zwarte Ferrari 512 BB uit 1978. Op 11 april zal hij geveild worden door Bonhams.

De verwachting is dat de auto van Jenson zo’n 100.000 tot 125.000 euro zal opleveren. De afgelopen jaren is er in elk geval zo’n 110.000 euro aan onderhoud uitgegeven en onder andere het interieur is volledig opgeknapt. De laatste grote beurt is in september vorig jaar uitgevoerd. Dus voorlopig kan deze oude Ferrari met 49155 mijl op de teller er wel weer even tegenaan.

Overigens geeft Jenson zelf als reden voor de verkoop dat hij het te druk heeft met zijn “werk” om erin te rijden:

“I’ve had a great time driving the Boxer, however my F1 commitments will not enable me to enjoy the car to its fullest. It has had a thorough service that has addressed all the usual issues of an older Ferrari.”

In de periode 1976–1981 heeft Ferrari 929 exemplaren van de 512 BB gebouwd. Daarna volgde de 512i BB. De 5.0 liter flat12 perst er 360 pk en 450 Nm uit en sprint in 5,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 300+ km/u. Niet verkeerd voor een auto van ruim 30 jaar oud. (via: anamera.com)

Eerder verkocht Jenson ook al zijn zwarte Bugatti Veyron.

Ook interessant!

  • Jenson Button komt met eigen auto op basis van Lotus
  • 82-jarige ramt winkelpui met zeldzame Ferrari 512 TR
  • 964 Turbo van Button
    964 Turbo van Button is bijzonder fraai en te veil
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

512, Ferrari, Jenson Button, Klassiekers, occasion, zwart

Vorig bericht: « Dit is de Range Rover volgens Piet Boon
Volgend bericht: Spyker ontwerper komt met elektrowaggie »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    23 maart 2011 om 11:11

    Toch nog steeds wat ongenoegen over de naam, het is een flat 12 geen boxer. Nuja Ferrari loog wel over meer, die officiële prestatie’s zal je nooit kunnen evenaren…

    Login om te reageren
    • Captain zegt

      23 maart 2011 om 11:18

      @StijnB:
      Is dat niet gewoon de correcte benaming? flat 12 = 12 cylinder boxer of flat 6 = 6cylinder boxer

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        23 maart 2011 om 11:21

        @Captain:
        Nope, zie mijn reactie verder en die van jack abarth :)

        Login om te reageren
        • Captain zegt

          23 maart 2011 om 11:26

          @StijnB:
          dat weten we dan ook alweer :D thnx

          Login om te reageren
          • StijnB zegt

            23 maart 2011 om 11:28

            @Captain:
            Graag gedaan!

            Login om te reageren
  2. vali1992nl zegt

    23 maart 2011 om 11:12

    Noemen ze de 6 cylinder boxer van Porsche in het Engels niet ook flat 6? En de motoren van subaru flat 4?

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 maart 2011 om 11:19

      @vali1992nl:

      Nee…

      Boxer eninge:
      Zuigers staan recht tegenover elkaar en werken tegenovergesteld vanuit elkaar.

      Flat engine:
      Zuigers staan recht tegenover elkaar, maar lopen qua timing niet tegenovergesteld van elkaar.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 maart 2011 om 11:21

      @vali1992nl:
      Een boxer is een flat maar niet elke flat is een boxer. ‘Flat’ wijst op tegenover elkaar liggende cilinderparen (V in 180°). Bij een boxer liggen ze niet enkel tegenover elkaar maar bewegen de twee tegenover elkaar liggende zuigers in tegengestelde richting (bewegingen worden geneutraliseerd zodat de motor beter in balans is).

      Login om te reageren
      • mrB zegt

        23 maart 2011 om 13:50

        @StijnB: Bedankt, dat wist ik nog niet!

        Login om te reageren
  3. Megakix zegt

    23 maart 2011 om 11:25

    Een ‘flat-engine’ kent dus een minder fraai loopwerk ?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      23 maart 2011 om 11:25

      @Megakix: yep…i see laatste reactie van StijnB..

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        23 maart 2011 om 18:40

        @Megakix: Niet helemaal, flat wijst er gewoon op dat het een ‘platte’ motor is. Het zegt niks over hoe ze aan de krukas zitten t.o.v. elkaar.
        Een boxer is een speciale versie van een flat.
        Waarvan de boxer het soepelst draait.

        Login om te reageren
  4. ericc zegt

    23 maart 2011 om 11:28

    Heb ooit in de jaren ’80 met een witte kunnen meerijden. Voor die tijd (ik was 14) kon je je lol niet op. Ook veel aandacht, daar Ferrari’s op de openbare weg heel zeldzaam waren. Vandaag de dag zie je ze bijna dagelijks.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      23 maart 2011 om 11:36

      @ericc: Ferrari’s zijn tegenwoordig inderdaad net zo zeldzaam als Opel Astra’s…

      Login om te reageren
      • Yeelen zegt

        23 maart 2011 om 20:25

        @robbie: Hangt er natuurlijk van af waar je woont ;)

        Login om te reageren
  5. Orichy zegt

    23 maart 2011 om 11:44

    Voor een leek is iedere flatmotor een boxer, dus laten wij het simpel houden, net als Ferrari. De specialisten weten beter, prima, laat de rest in hun waan.

    OT: Mooie auto, die Ferrari BB512, heb ik altijd al gevonden. Spiritueel de voorvader van de hedendaagse van Ferrari’s supercars, geweldig.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 maart 2011 om 12:02

      @Orichy:

      Je bent ook nooit te oud om te leren…

      Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    23 maart 2011 om 12:30

    Dit design doet me precies niet zo veel. Zowel zijn voorganger (de 365 GTB) als zijn opvolger (de Testarossa) vind ik boeiender. Maar het zal vast een uitstekende auto zijn, daar niet van. ;)

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      23 maart 2011 om 13:22

      @Citrofiel: De Testarossa is idd aparter en spreekt meer tot de verbeelding. In die periode zijn er een hoop wagens geproduceerd die er ongeveer hetzelfde uitzien als deze hier, vandaar mss.

      Login om te reageren
  7. beiersmeisje zegt

    23 maart 2011 om 12:30

    wanneer wordt Jenson geveild? Ik heb wel interesse in een proefritje.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      23 maart 2011 om 13:21

      @beiersmeisje: Haha, +1!

      Login om te reageren
  8. xilver zegt

    23 maart 2011 om 13:21

    Button blijkt echt wel een vent met smaak te zijn!

    Login om te reageren
  9. Donstil zegt

    23 maart 2011 om 13:37

    Waarom weg doen? Voor de 100.000 zal hij het niet doen.

    Login om te reageren
  10. Stopwearingpants zegt

    23 maart 2011 om 14:39

    ik geloof dus geen reet van die specs he, 360 pk? mijn reet

    Login om te reageren
  11. yerrie zegt

    23 maart 2011 om 18:35

    Ht verschil tussen een boxer en een flat V is om prcies te zijn; bij een boxer zitten de drijfstangen van de 2 tegen overelkaar liggende cylinders op 1 krukastab, bij een flat V heeft iedere zuiger en drijfstang een eigen krukastab waardoor ze nt niet helemaal precies tegen elkaar in boxen als bij een boxer

    Login om te reageren
  12. yerrie zegt

    23 maart 2011 om 18:40

    Nou is ff kijken of het lukt een link te posten

    b>, en

    Login om te reageren
  13. midasracer zegt

    23 maart 2011 om 20:38

    Zonde dat hij hem weg doet. Maar zal wel weer wat mooiers voor in de plaats komen. Wat ik met mijn 1 op 18 modelletjes doe, doet hij met echte auto’s. tisnieeerlijk.

    Login om te reageren
  14. Cantago zegt

    26 maart 2011 om 11:50

    Wacht even, een flat12? 12 cilinders, maar dan plat? Gaaf! En 300+km/u? 0-100 in 5,4sec? En nog een prachtig uiterlijk ook! Wat een vette bak, hoe kun je het over je hart verkrijgen om die te verkopen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North