Kopen: Nederlandse Golf R32 met 445 pk

Auteur: , 43 Reacties

Zo is 'ie af.

De Golf 5 R32. De laatste der mohikanen, want een atmosferische 3.2 liter zescilinder die standaard een prima 250 pk levert. Zijn opvolger kreeg een tweeliter viercilinder turbomotor. De terugkeer van de zescilinder zal helaas niet gaan gebeuren en dit is best jammer. De Golf R32 is namelijk één van de best klinkende hot hatches ooit.

Je moet de R32 op z’n donder geven om snelheid te maken. Omdat het een atmosferische motor betreft, komt al het vermogen pas hoog in de toeren vrij. Dat is bij deze specifieke R32 niet het geval. De 3.2 liter is aan de beademing gegaan middels een turbosysteem van HGP. De Volkswagen heeft daarmee een upgrade van bijna 200 pk gehad. Goed, het is niet zo gek als DEZE R32 met 547 pk, maar toch. Met een vermogen van 445 pk sta je niet bepaald voor schut.

Het is er eentje met een DSG-bak en de auto heeft 173.855 kilometer ervaring. De Golf uit 2006 met zijn prachtige blauwe kleur staat te koop voor 24.945 euro.

Met dank aan iedereen voor de tip!



43 reacties

Doe mij er maar een met het standaard vermogen, 445 pk aan een dsg bak lijkt me behoorlijk veel
@tmenges: voor 7K minder staan er originele te koop met een lagere km stand. Doe mij er maar zo een…
@awesome: met dezelfde onderhoudskosten en betrouwbaarheid… Ik weet niet, maar als ik hobbyprojecten zou kopen zou ik eerst een jaartje proefrijden… Anders heb je zomaar een ander zn rotzooi te pakken.
@awesome: ik vind 18k voor een 12 jaar oude Golf nog steeds behoorlijk veel, ongeacht de badge en de kilometers.
@tmenges: eentje met kappotte motor zoeken en er een R36 van maken👌🏼👌🏼
@tmenges: Volgens mij ken jij JD engineering dan niet.
Dit vermogen en zoveel kilometer op een DSG, ik sla even over.
@carlover12: hoezo joh? Kost maar €10 thousand als die bak BONGO 💥 zegt
@dennisn52b30: En nu in het Nederlands?
@techniekmeneer: KLABABBERTTTT
@carlover12:
De dsg 6 is een geweldige bak de koppeling kan standaard gewoon een
450- 500nm aan hij is elektronisch begrenst op 350nm. Een handbak daarin tegen heb je met een goede chip meteen slip omdat de plaat het kan hebben en ben je meteen verplicht om een zwaardere koppeling te p kaatsen.
@tfsi: Omdat de plaat het niet kan hebben, en ben je meteen verplicht om een zwaardere koppeling te plaatsen.
Arme DSG bak…
Geweldige sound en leuk vermogen! Maar 12j oud, 173k op de klok en dan 25k? Wel heel optimistisch als je het mij vraagt.
In zo’n r32 zit toch een dq250 die maar max 350nm aankan?

Vraag mij altijd af hoe je dit dan in de praktijk doet, lijkt mij dat die 350nm ruim overschreden wordt. Wordt de software er op aangepast of een sterkere dsg? Die sterkere kan geloof ik ook “maar” tot max 600nm.

Ik vind het allemaal maar vaag.
Er zijn goede upgrade sets voor de bak te krijgen meen ik. JD engineering. Dan kun je veilig dit vermogen handelen.
@amersfoorter: en de bak minder mishandelen doet ook wonderen. Mijn Volvo mag max 300nm hebben op zijn automaatbak. Rijd al 40.000km met ruim 400nm koppel en een kilometerstand die de 300k bijna aantikt. Ding schakeld gewoon nog netjes.
Hoezo doet iedereen zo dramatisch over die DSG?

Denk je nou echt als iemand 20k neertikt voor een HGP-kit, dat deze gaat bezuinigen op een DSG-bak?!

Die is sowieso onder handen genomen, gezien de kilometerstand gaat dit al jaren goed.

Info mbt HGP tuning voor de R32:

HGP Turbo Kit – STAGE 1 to 406 HP/ 300 kw / 530 Nm

– HGP R30 ball-bearing turbocharger with a cast outlet flange and down pipe 70mm
– A cast exhaust manifold (shock loading, the exhaust gases from each 3 cylinders only come together in the turbocharger)
– Large volume charge air cooler in front of the vehicle
– Cast aluminium intake manifold
– Modified engine control unit (ECU)
– Enlarged injectors
– Compression reduction 8,8:1 with 2 cylinder head gaskets and steel plate
– Bypass system for standard exhaust system
– High-end bearings
– Approx 0.8 bar boost pressure
– DSG upgrade, fully customisable set up

HGP Turbo Kit – STAGE 2 to 445 HP / 328 kw / 580 Nm

As Stage 1 plus:
– High flow 100cell catalic converters
– Modified fuel pressure system
– Increased boost pressure with STAGE 2 ECU software
– High Performance 7 plate clutch

With this kit clutch upgrade is necessary.
@torsen: +1 voor de info. Die laatste zin vertelt het al.

Als de onderhoudshistorie en alle upgrades goed zijn gedocumenteerd, is er m.i. niet zo veel aan de hand. Ik koop liever een auto van 12 jaar oud waarmee fatsoenlijk kilometers is gemaakt dan een die voornamelijk heeft stil gestaan.
@torsen: Dus wel degelijk een aangepaste versnellingsbak en ondanks alle info zou je hem moeten laten staan. De enorm hoge vraagprijs icm de km stand is niet gunstig te noemen. Snel door zoeken naar een originele en daar op af gaan is het devies.
Kanon van een auto en ziet er op de foto’s keurig netjes uit.

Maar 25 mille… Ik vind het wel erg veel geld voor een 12 jaar oude Golf met deze kilometerstand, ook al is het nog zo’n dikke uitvoering en staat hij er nog zo mooi bij.

Maar ja, als je liefhebber bent zal het je ook worst wezen of het een economisch verstandige keuze is.
Wat een raket, ziet er nog netjes uit! Jammer dat de vermogensaanpassing niet op het kenteken staat.
@EdGaR: dus wok melding als je een controle krijgt, en niet verzekerd bij een ongeval
Was ook nog een dikke zwarte hgp met slr remmen
Zo op het eerste gezicht, een heel fraai exemplaar. Maar 25K voor een R32? Ik wens de verkoper veel succes.
25K is wel heel veel geld voor een 12 jaar oude Golf. Ik had die 12 jaar oude telefoonhouder er niet in laten zitten, doet afbreuk aan het interieur.
@rufctr01: @bjorndeb: Doe er es wat aan Bjorn de 6310i is behoorlijk 2003 :)
Wat ik nooit zo goed begrijp… ik heb zelf een GTD (7). Als ik onderweg naar de wintersport eens doortrek tot de begrenzer op 230 dan vind ik dat echt al wel behoorlijk hard voor “een Golfje”. Heel veel harder lijkt me haast onverantwoordelijk.

Wat doet zo’n opgefokte R32 als deze dan wel niet? 280? Is van zo’n R dan het chassis steviger gebouwd ofzo?
@dennisdd: Een Golf V R32 lijkt op het oog een normale Golf maar is onderhuids toch op veel punten aangepast. De auto heeft oa een aluminium subframe. Daarnaast zijn de remmen bij dit type standaard al echt top. De mijne liep destijds in Duitsland 265km/u op de teller maar geen moment het gevoel gehad dat de auto nerveus of zweverig aanvoelde. Ook niet bij hard afremmen.

Ooit komt er weer 1tje terug…
@dennisdd: Dan is er nog het verschil tussen een Golf 4 en een Golf 7.

230 op winterbanden is mij in een segment groter overigens ook behoorlijk aan de vlotte kant. Geen idee welk rubber jij er onder hebt, maar de limiet van 210 van de mijne daar wil ik ook eigenlijk niet overheen. Op goed rubber is 250 snel, maar niet beangstigend zeg maar.
@karhengst: grappig en scherp dat je dat aanhaalt. Ik heb een hele stevige discussie moeten voeren met de dealer en leasemaatschappij omdat ze er destijds bij de wissel winterbanden onder gezet hadden tot max 180km/u (staat gewoon op de band zelf). Dat heb ik hoog opgespeeld omdat ik van hen een auto huur die 230 kan. Aangezien zij de verantwoording uiteindelijk niet durfden te nemen kreeg ik ze tot 250km/u.
@dennisdd: 180? Dat is wel echt enorm laag. Ik ben vanuit de LM niet anders gewend dan dat er banden met 210 als limiet onder worden gelegd, daar kom je in de winter nog wel aardig mee uit de voeten (246 als top). Maar ik geloof dat ik 180 zo laag is dat ik het niet eens als winterbandenlimiet op m’n boordcomputer in kan stellen…

Ik neem aan dat die banden met een hogere limiet ook daadwerkelijk nog prettig aanvoelen bij die snelheid?
25k?? Wat een maf!
Tjonge jonge jonge wat een geld, maar twee mensen zijn blij als je hem koopt, de verkoper en de vw dealer….
Staat al een hele tijd te koop (zo’n twee jaar). Ik zal dan liever voor een origineel exemplaar met minder kilometers gegaan, blijft een fantastische auto met een eerlijk geluid! Maar moet wel bekennen dat ik het interieur hard verouderd vind worden, misschien ook omdat ik zelf een Golf 7 rijdt..
Bekijk het van de positieve kant! Hij houdt het toch al 173k vol :p
Mooi bedrijf dat HGP. Ze hebben toen de R32 er uit ging in de golf 6 de R36 gelepeld met een twin-turbo setup. 740pk, 0-100 in 2,9 0-200 onder de 8 en 0-300 onder de 25. Idioot snel ding. Blijft nog heel ook. Is wellicht wel eens een artikel waard?
€25000,— Daar koop ik liever een 996 voor. Van rond de eeuw wisseling zitten rond de €20000,— , en moet de boxer open dan blijf je met een beetje mazzel onder de €25000,—
@tarquesh: Denk dat je 996 wel
totaal wordt weggetrokken bij het stoplicht door dit ding.
Meh, heb dit model nooit echt heel mooi gevonden. En voor dat geld is ook wel heel wat anders leuks te vinden.
Wat een geld joh
Maand terug r32 verkocht (origineel Nederlands en 1e eigenaar: js ook wat waard) voor zo’n 13.5k.

Okay, handgeschakeld en 186k km op de klok: maar die had ik (op de handbak na) liever dan deze.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).