• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rebellion neemt TVR mee naar Le Mans

Auteur: Loek, gepost 5 april 2018 om 18:35 – 5 Reacties

Afbeelding Rebellion neemt TVR mee naar Le MansAfbeelding Rebellion neemt TVR mee naar Le MansAfbeelding Rebellion neemt TVR mee naar Le MansAfbeelding Rebellion neemt TVR mee naar Le Mans

TVR Rebellion LMP1
Al moet je dat TVR met een korreltje zout nemen.

TVR wil maar niet sterven. Het merk dreigde voortdurend te verdwijnen en is vele malen overgekocht, tot Rusland aan toe. Het Britse merk is inmiddels echter gereanimeerd door zakenman Les Edgar, die na twee jaar speculaties in 2017 een nieuw model presenteerde. Het klonk alvast goed: een compacte lichtgewicht coupé die luistert naar de historisch verantwoorde naam Griffith. Het recept klopt: licht, V8 van Cosworth, handbak, noem het maar op. Hij lijkt iets braver dan de Sagaris, maar veel extremer dan een auto met zij-uitlaten aan de achterkant en een glazen spoiler zijn er dan ook weinig.

TVR is dus weer onder ons, als bedrijf. Dat betekent dat het nu tijd is voor een beetje PR. Waar begin je dan? Bijvoorbeeld bij de kunst der petrolheads: autosport! Er zijn wel degelijk TVR-modellen gemaakt voor race-series maar dat waren veelal Britse GT-klasses. De naam TVR zal nu echter prijken op de nieuwe LMP1-bolide van Rebellion. De Zwitserse renstal is relatief onbekend omdat ze geen straatauto’s bouwen, uitzonderingen voor Jon Olsson daar gelaten. Een kijkje op de behoorlijk extravagante site van de Zwitserse renstal suggereert echter dat we hier niet met rookies te maken hebben.

Het merk met de Fidget Spinner (wat moet dat logo anders voorstellen?) rijdt in de LMP1 en LMP2 klasses met zelfgebouwde wagens. Ze noemen zichzelf één van de weinige zelfstandige raceteams die opbokst tegen trouwe fabrieksteams zoals Audi, Porsche, Toyota en Peugeot. Hun nieuwste bolide voor het 2018-seizoen pronkt met grote TVR-logo’s over de hele auto. Het ziet er gaaf uit, maar het is tegelijkertijd een beetje raar.

Er gaat misschien al een belletje rinkelen als er wordt gezegd dat TVR een raceauto ‘bouwt’ terwijl ze zelf een ander bedrijf inschakelen om hun motoren te bouwen. De auto zelf is gemaakt door Oreca en wordt gebruikt onder het team van Rebellion. Het betreft dan ook alleen een sponsordeal, TVR levert niks aan Rebellion. Wel beweert Les Edgar dat de hulp van Rebellion zal worden gebruikt om de nieuwe generatie TVR straatauto’s te ontwerpen. Daarmee lijkt Edgar niet alleen te ‘bevestigen’ dat er meer TVR’s zullen komen, ook dat ze zullen profiteren van raceauto-technologie. Tenminste, zo komt het over.

Alles terzijde natuurlijk heel tof voor TVR, en de merknaam fleurt de Rebellion-wagen van dit jaar mooi op. Even wachten dus totdat de samenwerking tussen de twee zijn vruchten afwerpt voor beide kanten.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

le-mans, le-mans-2018, lmp1, oreca, Racing, rebellion, TVR

Vorig bericht: « Kopen: Nederlandse Golf R32 met 445 pk
Volgend bericht: Wil jij de meest heilige Lamborghini ooit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michiel1 zegt

    5 april 2018 om 18:46

    Gemiste kans om de ultieme eindbazen wagen van TVR te benoemen: TVR Cerbera Speed 12!! Volgens de baas van TVR te snel en ruig voor de gewone mens.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      5 april 2018 om 18:48

      @michiel1: dan bij deze bedankt dat je hem genoemd hebt ;)
      Blijft inderdaad een gaaf apparaat, overigens.

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      5 april 2018 om 19:05

      @michiel1: Net als Lotus wilde TVR deelnemen aan de GT1 klasse maar grote wijzigingen in deze klasse zorgden dat deze prachtige wagen en de Elise GT1 nooit in productie zijn gegaan. Te snel voor de gewone mens is een leuk verhaal voor in de kroeg

      Login om te reageren
  2. Alfaxa zegt

    5 april 2018 om 21:09

    Klopt het wel dat Rebellion Racing betrokken was bij de Rebellion R2K van Jon Olsson? Kan geen één betrouwbare bron vinden die dat ondersteund.

    Login om te reageren
  3. Vincegail zegt

    5 april 2018 om 21:54

    Die Rebellion van Olsson was een getunede Ultima.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North