Kosten rijklaar maken zijn belachelijk en moeten verdwijnen

Auteur: , 122 Reacties

De kosten voor het rijklaar maken van een auto verschillen enorm en maken het eerlijk vergelijken van prijzen onnodig moeilijk. Weg ermee!

Allemaal niet rijklare auto's

Dat is in ieder geval de mening van de Consumentenbond. Deze gaf vanmorgen een persbericht uit waarin ze laat weten dat de prijs voor het rijklaar maken van een auto, gewoon bij de totale prijs van een auto moet horen. “De bakker rekent toch ook geen eetklaar kosten?” aldus de Consumentenbond.

Het voornaamste argument om de rijklaar kosten in de totaalprijs van de auto te verwerken is de eerlijkheid bij het vergelijken: bij sommige merken betaal je tot 1500 euro of meer voor het rijklaar maken, maar er zijn ook merken waar het “slechts” om ongeveer 500 euro gaat. Het is dus het makkelijkst als er een totaalprijs getoond wordt. De enige reden om het niet te doen is eigenlijk de leaserijder: de kosten rijklaar maken vallen buiten de catalogusprijs en dus ook buiten de bijtelling.

Maar voor particuliere kopers zijn de kosten rijklaar maken gewoon irritant. En denk niet dat je er alleen mee te maken krijgt als je een nieuwe auto koopt, er zijn genoeg bedrijven die gebruikte auto’s verkopen en die de kosten ook in rekening brengen. Verschrikkelijk irritant natuurlijk, heb je net een proefrit gemaakt en besloten dat je de auto kan betalen, komt er nog even dik 500 euro bij. En die auto rijdt verdomme al, dat heb je net uitgeprobeerd. Wat nou “rijklaar maken”?

We zijn hier op de redactie geneigd om met de consumentenbond mee te gaan: stop die rijklaar kosten lekker in de totaalprijs, wel zo duidelijk!

Fotocredit: een willekeurige showroom van Autojunk



122 reacties

Eensch!
Bosje bloemen, fles slechte wijn en slechte poetsbeurt mogen ze ook houden. Liever een volle tank.
@trustmeiamanengineer: die krijg je er ook bij als het goed is. Maarja de kosten rijklaarmaken zijn zo hoog om en zo kan de consumenten prijs ex iets omlaag en dat scheelt in bpm…. Zo is het mij in ieder geval destijds uitgelegd op de IVA. Ook word er natuurlijk rekening gehouden met het aftanken en poetsen van de auto.
@3246cm252kw: Op de IVA leer je inderdaad de fijne kneepjes van het vak, zoals deze verkooppraatjes. Kom op, dat geloof je toch zelf niet?

Op een auto (zeker in Nederland) zit gewoon bijna geen winst meer. Kosten rijklaarmaken zijn een prima middel om de werkplaats een beetje bezig te houden en wat extra geld het bedrijf in te krijgen, niets anders.

Oh en over dat poetsen: je koopt een NIEUWE auto. Het is toch eigenlijk ongelooflijk dat je op de aanschafprijs nog extra moet betalen om deze auto ook netjes schoon en glimmend (zoals een nieuwe auto) afgeleverd te krijgen?

Geen persoonlijke aanval trouwens hoor, ik verbaas me gewoon over de manier van denken in het algemeen. ;-)
@bastiaangt: Ik heb er helaas nu geen tijd voor want ik moet weg,maar ik zou het je graag eens uitleggen want je begrijpt er werkelijk helemaal niets van.
@sydney:
Zeg dan niets.
@Hubert: dan niets
@sydney: goh een autoverkoper die luistert! Verfrissend! ;-)
@w0o0dy: nou nou
@bastiaangt: ja klopt ook zeker wat je zegt maar geloof wel in de kostenrijklaar maken voor een gebruikte auto. Bedoel dan het zelfde als de vliegmaatschappijen doen om hun vliegtickets in prijs omlaag te krijgen, kosten later los in rekening te brengen zoals vertrek belasting, brandstoftoeslag en nu bij ArkeFly moet je apart je bagage afrekenen(je mag dus alleen gratis je handbagage meenemen. Dus zo doet ieder autobedrijf voordoen of dat de auto goedkoper is. Maar geef je helemaal gelijk slaat nergens op, de fabrieken verdienen al genoeg lijkt me zo. Kan best een volle tank fles champagne en een poetsbeurt vanaf…
@3246cm252kw: wat vliegtuigmaatschappijen doen is niet vergelijkbaar met KRM. Belastingen moeten altijd apart worden berekend en kosten voor bagage is een verandering van het businessmodel.

Dat je op de IVA hebt gezeten is duidelijk. Er wordt veel te veel waarde aan dat cursuscentrum gehecht. Hoe kun je in hemelsnaam een goed hbo waardig onderzoeksrapport maken met maximaal 3500 woorden. Sorry hoor maar dat is onmogelijk.
@bastiaangt: ik kocht 35 jaar geleden als student een nieuwe Fiat Panda (iedereen heeft wel een jeugdzonde) bij het dealerbedrijf dat ook de vrachtwagens aan ons familiebedrijf leverde; vanwege deze “vriendschapsrelatie” kon ik de afleveringskosten “wegonderhandelen”. “Ik poets ‘m zelf wel”. Tot mijn verbazing kwam de auto netjes gepoetst bij de aflevering, waarop ze schoorvoetend moesten toegeven dat hij gepoetst van de importeur kwam…
Mee eens, maar het is nou eenmaal de zakelijke markt die het grootst is voor de meeste merken en daarvoor is het dus voordeliger om het apart te houden. De merken die voornamelijk particulier verkopen zullen het gelijk houden met de ‘leasemerken’ om het vergelijk eerlijk te houden. Ik denk dus niet dat het gaat veranderen.
De rijklaarmaakkosten worden gewoonlijk overal vermeld. Het lijkt me dus niet dat je voor een onaangename verrassing staat: dan had je maar beter uit moeten kijken. Tuurlijk is het complete bullshit dat ze zulke kosten in rekening brengen, maar als ze dat niet doen, dan verhogen ze de prijzen van de auto’s wel. Linksom of rechtsom betaal je er toch voor.
@erik_land: Ja en nee.

Ja, je betaalt er uiteindelijk toch gewoon/altijd voor, maar vergelijkingen tussen verschillende auto’s wordt er niet makkelijker op. Ook op occasionssites (gaspedaal.nl) sorteer ik altijd eerst op prijs (budget) en zoek vervolgens een passende auto. Dan blijkt er ineens 800 euro (of véél meer) bij te komen, zelfs voor een simpele, reedsch rijdende auto.

Tweedehandsie,. met een extra-rijklaar-maak-kosten-post van 10% van de prijs !1!11!!!!!onehundertandeleventyone!!
Dealers worden niet voor niets stealers genoemd in de volksmond…. Belachelijk zooitje mensen zijn het, legale dieven.. :P
@motherlover: vorige week bij g
@styns: nietes!!
@motherlover: nee hoor een dealer die 395 euro in tekening neemt snap ik wel en als je om de tafel zit kun je die er gewoon af praten
Eens! Ik koop nooit een auto als er rijklaar kosten of garantie pakketjes bij moeten. Dit is wel weer zo’n leuk dingetje van de Bovag. Zij accepteren het namelijk van hun leden. Auto’s boven de €4500? Ja, daar moet Bovag garantie op. Tenzij je er zelf “vanaf” ziet. Of niet akkoord gaat met garantie en aflever pakketjes.
Heb nog nooit 1 cent afleveringskosten betaald. Gewoon afdingen en anders andere garage zoeken. Er zijn er genoeg die het wel doen
@soulmaster: indd me vader ooit bijna een auto laten staan voor 20€ , bij de uitgang kwam de verkoper toch wel terug rennen
@johanhummer9: Dat maakt je vader niet goed in afdingen maar dat maakt je vader een krent.
@imba: -.-
@Soulmaster: Dat zal allemaal wel maar je vergeet één niet onbelangrijk ding.

De klant is koning maar de verkoper is de baas.
ach joh .. die kneiers proberen zo een centje erbij te sprokkelen ..
toch niemand die dat betaald ..
beetje duwen trekken in de marge ..

jetcars vraagt bijv. steevast 50 euro extra voor de wielen ..
@lincoln: Je moet ook nooit wat kopen bij Jetcars… :P
@motherlover:

ja meid .. je begrijpt toch wel dat ik niet bij het “moeten-volk” hoor ..
@lincoln: 50 euro extra voor de wielen?! Krijg je de auto anders afgeleverd op een paar kratjes?;p Wel een goede stok achter de deur om mensen het extra geld te laten betalen. Je kan niet zeggen dat ze bij Jet cars niet creatief zijn;)
@clioracing:

ik moest ook lachen toen ik het voor het eerst bij de marktplaats adv. zag staan ..
en eigenlijk nog steeds ..
@lincoln: Dat klopt niet. Soms is het meer dan 50 en soms helemaal niks.

Standaard worden de auto’s op stalen wielen geleverd, heb ik mij ooit laten vertellen. De velgen kan je als optie nemen en staan slechts voor de show op de advertenties, opties kosten gewoon extra.

Met andere woorden, koop nooit een auto daar. Je wordt sowieso al belazerd als je er wat koopt, achteraf kom je erachter dat die auto een cilinder mist of zoiets geks.
Dat slaat werkelijk nergens op. De kosten rijklaar maken zijn eigenlijk de transportkosten, verzekering van t transport en alle andere zaken tussen de fabriek n de dealer. Die worden kosten rijklaar maken genoemd zodat je er dan geen bpm over betaald en je auto dus goedkoper is!
@timaudi:
Ja maar, ja maar, wat als het tweedehandsje is? Dan heb je niks met transport of wat dan ook te maken.

Volgens mij is het gewoon wat gerommel in de marge. Dealers proberen wat extra knaken te maken. Zijn genoeg mensen die netjes betalen, en de gene die weigeren te betalen: pech.
@Rob: bij een gebruikte auto heb je inderdaad weinig met transport te maken. Wel heb je bij gebruikte auto’s wel met andere zaken te maken als garantie etc. De kosten rijklaarmaken bestaan voor een groot gedeelte uit een reservering voor eventuele garantieclaims. Om een auto garantie klaar te maken moet er vaak onderhoud gedaan worden zoals nieuwe banden, remmen of een grote/kleine beurt. Dit valt allemaal onder de KRM alsmede een volle tank en een poetsbeurt. Ik ga hier voor gemak maar uit van een autobedrijf/dealer die wel z’n best doet om zijn klanten veilig op weg te helpen. Overigens is het zo dat het voor een autobedrijf weinig zin heeft een auto te verkopen zonder garantie. Zelfs als een consument een auto koopt zonder garantie, heb je te maken met een redelijke verwachting. Dit wil zeggen dat je van een auto van bijvoorbeeld 3 jaar oud niet hoeft te verwachten dat de motor er mee ophoudt. Ook al heb je geen garantie, het autobedrijf zal waarschijnlijk na rechtszaak de kosten op zich moeten nemen. Vandaar de reservering voor garantie in de kosten rijklaarmaken.
@timaudi: Ik moet mijn producten ook gewoon transporteren en verzekeren naar mijn bedrijf toe. Daarna moet ik ook de prijs nog eens op de markt afstemmen. Ondernemersrisico heet dat. Dat veel bedrijven in de autobranche denken dat dit niet voor hen opgaat, betekend nog niet dat het zo is.
@timaudi: Hahahaha, en jij gelooft een verkoper ook die zegt dat die keurig uitziende auto van een oud vrouwtje is geweest en altijd heeft binnengestaan?
Ok, stop ze maar in de prijs van de wagen, maakt voor degene die toch niet kunnen rekenen niets uit. Alleen de rekenwonders van Den Haag lachen wel, want dan kunnen ze er weer “BPM” of zoiets over rekenen als het in de totaalprijs van de wagen zit.
De auto rijdt toch al? Ja dat wel, maar heeft die auto ook APK ten tijde van de proefrit? En ga is na wanneer je zelf je auto inruilt, nooit als ie net een totale onderhoudsbeurt heeft gehad, altijd met net an banden, uitlaatje wat met een beetje smeul en plakwerk nog een jaar door de APK is getrapt, dat beurtje bij 40.000km, ach we ruilen hem toch in, rij nog maar even door. Als zo’n auto dus rijklaar gemaakt moet worden staan daar kosten tegenover. Bij ons was dat op een occasion 395,- Op de ene auto kwam je dr bij lange na niet mee weg, bij de ander weer wel. Per saldo is dat geen vetpot. En die kosten konden er bij ons altijd af, kreeg je een beetje extra korting en werd het een meeneemprijs auto. Dan kun je eventuele dingen oplossen als je het zelf kan of je kent iemand die het goedkoop kan, geen probleem.

Doe anders is een stukje over consumenten die auto’s kopen. Als je materiaal nodig hebt, er lopen hier zat boys uit de branche rond die hele bloggen kunnen vullen…
@E34M5Touring:
Als je auto’s verkoopt ga je toch zélf zorgen dat de auto’s die je verkoopt in orde zijn? Als je dus nog een beurt moet uitvoeren tel je dat dus bij de verkoopprijs op, dat is niet rijklaar maken, dat is gewoon je wérk doen.
Zo zou het in elk geval moeten zijn; zorg dat je spul in orde is als je het verkoopt.
Maarja ik begrijp het vast niet, want ik verkoop geen auto’s…
@stationcar: Ja joh tel gewoon bij de verkoop prijs op. En dan kom jij naar die auto kijken, ja waarom is ie zo duur? Ja meneer ik moet hem immers netjes afleveren, dus daar staan kosten tegen over. Maarrrrrrr, u betaalt geen afeleveringskosten! Fijn he. Dat er onderaan de streep hetzelfde plaatje staat schijnt niemand te snappen.
@E34M5Touring: Als occasion dealer zijnde is dat jou bedrijfsrisico. Wanneer je dat niet doet kan er sprake zijn van geborgen gebreken en ben je als garagist de lul.
@Jipp: Ok, nou ruil jij een auto in met verborgen gebreken. Kan ik die kosten dan ook even bij jou komen verhalen onder het mom bedrijfsrisico? Jij verkoopt mij immers een kapot product. Dat ik na de deal even terug bel dat je 2500,- extra mag betalen omdat je ‘vergeten’ was te vertellen dat de turbo gescheurd is bijv. Of zeg jij dan, ja jouw probleem, had je maar moeten zien. Want dat kan ik ook zeggen als ik geen rijklaarmaakkosten reken. Ja, as is, were is, how is. Had je maar beter moeten kijken, bedrijfsrisico. Duppie eerste rang verhaal, een kilometer verwachten en voor een meter betalen.
@E34M5Touring: Willen ondernemen maar geen risico willen lopen. Hoe noemen we dat? Ow ja, dubbeltje eerste rang ofzo.
@E34M5Touring:
Dan doe je het op je eigen manier, maar dan niet huilie huilie doen als autoverkopers als onbetrouwbaar worden weggezet door de meeste mensen.
@stationcar: Ik ben het met je eens. Als een bijvoorbeeld BOVAG dealer zijn werk niet doet heb je toch BOVAG garantie. Dan moeten de dealers het alsnog zelf betalen!

@stationcar: Daarbij, als jij je auto verkoopt/inruilt, geef je hem dan ook nog een grote beurt en apk mee? Of lever je hem in zoals ie dr staat? Inruilen is in feite ook je auto verkopen. Zal ik dan diezelfde eisen gaan stellen als jij je bak komt inruilen?
@E34M5Touring:
Als jij mij marktwaarde zou bieden in plaats van een veel lagere inruilwaarde had je een punt. Maar doordat jij mij een lagere inruilprijs bied en ik daarmee akkoord ga bied ik jou financieel de ruimte om de auto op te knappen en door te verkopen én winst daarop te maken.
@stationcar: Ja, maar jij gaat nooit akkoord met die lagere prijs. Want dan reken ik weer te veel voor het opknappen, valt het allemaal wel mee met de problemen en probeer ik je een poot uit te draaien. Je kan het nooit winnen als verkoper want het besef dat auto verkopen een bedrijfsmatig iets is waar ook geld mee verdient moet worden is bij de consument volledig weg.
Iedereen wil 12j garantie, grote beurt, nieuwe banden, volle tank, poetsbeurt, deukjes weggewerkt etc. maar niemand wil daar voor betalen. Want jij wil toch verkopen? Het gaat toch slecht? Je mag blij zijn dat ik wat wil kopen bij je. En al die andere onzin.
@stationcar: eens, zo gaat het. De dealer is expert en het is zijn taak een juiste waarde vast te stellen. Ook met schade’s en onderhoud. Als jij een auto inlevert met bijna kale banden moet je dat als dealer zien. Even onder de kap kijken en rijden is normaal.
@E34M5Touring: Snap je het vak van een autodealer wel? Op basis van de algemene staat van de auto geeft de dealer een inruilwaarde. Het is aan hem om teveel of te weinig te rekenen, als het goed is, is de dealer een expert en de particulier niet.

Het is voor een dealer bijna niet hard te maken dat een particulier een auto met verborgen gebreken aanbied voor inruil omdat de dealer als expert wordt gezien. Dat is het ondernemersrisico.
@Jipp: Ja maar jij speelt nu de begrijpende klant die die lagere prijs wel accepteert, maar die zijn dr niet. Jij ook niet. Want je wilt de beste deal. En als ik aankom met , ja dr zitten vrij veel opknapkosten aan, dan ben ik de oplichter die jou een poot probeert uit te draaien. En zie ik dingen die er niet zijn bla bla bla. Iedereen moet is heel eerlijk naar zichzelf kijken. Meldt jij netjes alle dingen waarvan je weet dat ze stuk zijn als je je auto inruilt? Zeg jij dat er bepaalde dingen aan zitten te komen die niet direct zichtbaar zijn? En accepteer jij dan een aanzienlijk lagere prijs om die kosten te dekken? Denk het niet.
@E34M5Touring: Jij wordt dus altijd genaaid door de dealer. Ze rekenen altijd een consumentenprijs voor het oplappen. Het kost hen altijd beduidend minder. Ze hoeven op eigen reparaties geen winst te maken, dat doen ze op het totaalplaatje. Die kosten rijklaarmaken slaan nergens op. Als het goed is staat een auto in de showroom die al rijklaar is. Je krijgt hem zoals hij daar staat dus hoort het in de marge van de dealer te zitten. In kosten rijklaar maken zit ook de bonus verwerkt voor de verkoper. Dit is absurd want hij wordt betaald om zijn werk te doen en als hij zijn werk doet krijgt hij een bonus. Dit gebeurde ook in de financiele wereld, daarom is er nu een Wft en BGFO.

Het schrappen van die kostenrijklaar maken of het inzichtelijk maken is dus vrij logisch. Dat mensen dan auto’s ergens anders halen waar de kosten lager zijn is iets anders. Dat is hun eigen schuld. Een tank benzine, wassen etc kost een dealer 300 euro. Geen 1000 euro.
@jipp: Mooi verhaal. Ik heb het over gebruikte auto’s. Wat nieuw daar mee te maken heeft ontgaat me.
@e34m5touring: ik ook, ik geef alleen een voorbeeld hoe het allemaal geregeld is. Zowel bij nieuwe als bij gebruikte auto’s
@e34m5touring: volledig met je eens.

Klanten leveren auto als troep in. Ze komen met nette auto kijken, 2 weken later bij aflevering / inruil is het een vuilnisbak met beetje pech nog een forse kras erbij ook. Dat was bij bezichtiging niet zo, wij als verkopers mogen dat fiksen.

Hoe vaak levert men geen auto in die even later amper start? Thuis even startkabels eraan en snel inruilen, volgende dak kunnen wij nieuwe accu fiksen. Dat constateer je niet bij beoordelen inruil.

Ik begrijp dat er veel gedonder is door handelaren in de branche. Wij proberen onze BMW’s echter netjes af te leveren, maar de verkoper zou eens wat meer rechten moeten krijgen. 5 van de 10 keer is de consument net zo’n oplichter als de gemiddelde louche handelaar.
En de verkoper zit met de gebakken peren.

En ja, ik spreek uit ruime ervaring.
@peke: zoals ik al zei de verkoper(dealer) is expert. Die extra kras kun je juridisch gewoon verhalen of de inruilprijs nog verlagen omdat er een verschil is met het moment van het bepalen van de waarde. De overige gebreken; dan moet je als expert maar beter je best doen ipv in 3 minuten de waarde bepalen. Dat is het bedrijfsrisico.
@Jipp: Joh speel toch niet steeds de vermoorde onschuld met je ‘de dealer is expert’. Consumenten zijn een ster in het verbergen van gebreken, jij doet steeds alsof de hele autobranche een criminele organisatie is en de arme consument het slachtoffer. Als ik een uur doe over jouw auto taxatie ben jij al 45min de showroom uitgelopen. Jij doet net alsof consumenten alles accepteren en goed vinden, ik vraag me bij elke comment steeds meer af of jij wel snapt waar je over lult. Met je makkelijk 1500,- korting op een auto van 20k…..
@E34M5Touring: jij snapt niet zoveel he? De dealer verkoopt auto’s. Het je zijn vak om mogelijke gebreken snel op te sporen, dit is namelijk zijn werk. Waarom kan een schade expert het wel en een autoverkoper die meer auto’s ziet het niet? Daarom zal de expert altijd in het ongelijk worden gesteld, had hij maar beter zijn werk moeten doen ongeacht wat de consument in heeft geleverd. Als jij je werk niet goed doet is dat je bedrijfsrisico. Het is absurd dat je daarvoor de consument laat betalen omdat je blijkbaar niet in staat bent om je werk goed te doen.

Over die korting, kom op zeg dat weet toch iedereen. Het gaat om 7,5%. Dat is de marge die een dealer heeft voor een inruil auto. In dat perspectief is de KRM helemaal absurd. Ik weet heel goed waar ik het over heb. Je komt over als een autoverkoper die zijn straatje schoon probeert te vegen.
@Jipp: Ok Jipp, bedankt voor deze discussie. Ik geloof het verder wel. Overigens geen autoverkoper en een schone straat…
@peke: Ja maar dat wil men toch niet snappen joh. Want jij bent een autoverkopert, dus per definitie een oplichter. Consumenten, die zijn allemaal goudeerlijk…
@E34M5Touring: daarbij zitten de kosten die jij noemt gewoon in de prijs van de nieuwe auto. Als je niets hebt in te ruilen kun je op een auto van 20.000 zo 1.500 er af krijgen.
@Jipp @E34M5Touring snap het vak maar al te goed.En voor de zoveelste keer; De dealer krijgt de kosten rijklaar maken gewoon gepresenteerd op de factuur van de importeur.Dus als de KRM €.1000,- op een auto is, betekent dat niet dat het voor de dealer maar € 300,- kost.Overigens mag voor mij dat hele gebeuren in de catalogusprijs(dus incl. BPM)verwekt worden.Zijn we van dat gezeik ook af.
@sydney: mijn voorbeeld met die 300 euro was gebaseerd op wat je als klant ziet van de KRM. Ik was afgelopen zaterdag bij de BMW dealer en een gebruikte BMW heeft dezelfde KRM als een nieuwe!

Maar om in te haken op je volgende punt. De kosten zoals verzekering en transportkosten zijn overhead kosten. Die horen dus gewoon in de kostprijs van de auto. Het is dus aan de importeur om deze al mee te berekenen in de kostprijs voor de dealer. Daarnaast hoort het bij het spel om die auto te kopen/verkopen. Als de verkoper gewoon zijn marge weet incl die KRM maakt het eea ook niet meer uit.
In de jaren 80 gaven Citroën en Honda hun prijzen weer inclusief kosten rijklaar maken. Aangezien geen enkel ander merk volgde zijn ze er mee gestopt, de concurrentie leek immers kunstmatig 1000 -toen nog houten- guldens goedkoper.
Pffff..daar gaan we weer.
Hadden we niet afgelopen week zo’n item waar we ingingen op kotsen rijklaar maken (KRM)?
Misschien kan @CasperH het item later updaten met wat voorbeelden van KRM’s (merk, dealer): lijstjes zijn altijd leuk. En het is natuurlijk nog leuker als er mensen zijn die weten wat nou IN die kosten zitten.
Ik moest in de tijd voor een 3 jaar oude (vieze) A6 ongeveer 250 eur bij betalen. Maar daarvoor registreerde ze m bij de strassenverkehrsamt, hebben ze mn velgen netjes gemaakt (da’s echt een klote werk), hebben ze nummerplaten 100km verder op geregeld (Waarschijnlijk opgestuurd (per kanton andere platen hier)) en een nieuwe keuring laten uitvoeren. Geen bloemen, geen wijn. Wel setje, bijna nieuwe, winterbanden erbij en een jaar Audi garantie. Verder was er over de prijs niet heel veel te onderhandelen.
als ze ook echt wat doen voor die afleveringskosten dan ok prima…je wilt wel een nette auto meegeven, maar zie zo vaak dat je deze kosten betaald, waar de vloeistoffen nog geeneens zijn bijgevuld van de auto, olie of luchtfilter vies zijn, dat is toch wel het minimale wat dan in orde moet zijn.

de afleveringkosten is echt iets Nederlands..in Duitsland zie je dit echt niet, maar hier in NL is dit gewoon een extra winstpotje waar zo min mogelijk voor wordt gedaan.

nieuwe autos ook, 1000 euro rekenen voor aflevering terwijl dat ding volledig is getest en zou verkocht kan worden. Tuurlijk, deze moet op kenteken gezet worden, even schoongemaakt (plastic bescherming etc) en volle tank en bosje bloemen…maar de echte kosten staan in schril contrast met wat wordt gerekend…maarja wat wil je als bijna geen pepernoot meer verdiend op een auto.
Hebben ze wel een punt! Maar mocht je de occasion hebben gekocht en je hebt hem niet rijklaar laten maken en je krijgt problemen. Dan sta je ook niet sterk..
Vind het toch wel fijn om te zien hoeveel iemand aan je verdiend, ipv de kosten te gaan ‘verbergen’ in een totaalprijs, lijkt mij niet de bedoeling of wil de consumentenbond dat graag?
@bennyyy: en je denkt dat ze op de prijs zonder die KRM niet aan je verdienen?
@gregorius: verkoper zit niet met een rode mijter op en een goudenstaf in z’n hand.
Eens! Vind het net zoiets als al die toeslagen als je gaat vliegen of ineens boekingkosten voor je huisje… Stomme onzin!
@PunicaOase: onzin? Nee. Irritant: ja. Marketing technisch is het gewoon heel sluw. Precies (nep)-nevenkosten zo ver mogelijk in het aankoopproces introduceren. En dan het maximale bedrijf waardoor het grootste gedeelte van de klant niet wegloopt.
Verzendkosten. Verzekering voor verzenden. Creditcard kosten (als je niet in een iDeal land woont): het is business en mode. Zodra een groot bedrijf gaat adverteren met alles-erin-prijzen, volgen de concurrenten. En even later komen er voorzichtig weer andere kosten bij. Een mooi cirkeltje.
@PunicaOase: @bennyyy Er zit een prijskaart op een auto, daar staan een aantal zaken op nl. de prijs,kentekenleges en VWB,kosten rijklaar maken en eventuele opties(bv metallic lak) dat allemaal opgeteld en je hebt een rijklaarprijs.Eventueel nog de korting of inruil eraf.Lijkt mij niet zo moeilijk te begrijpen.Overigens staat dit alles ook in elke prijslijst van elke auto(incl. De uitleg wat de KRM inhoud) Dit gaat over nieuw, bij gebruikt is het rekensommetje nog makkelijker.

En voor degene die zogenaamd nooit de kosten rijklaar maken betalen;

Dat doe je wel.
Bedrijven moeten meer en meer alle kosten los laten zien voor transparantie. En hier moet het juist in de prijs schuiven.
Ach, ik reken altijd administratie kosten voor het betalen van de auto…
Ben ’t er niet mee eens dat dit in de totaalprijs hoort te zitten. Het is belachelijk dat er géén keuze is om geen kosten rijklaar te rekenen. Bij een nieuwe auto moet kan je niet tegen de dealer zeggen. Top, doen we, maar kosten rijklaar zijn niet nodig.

Waarom niet goed inzichtelijk maken wat de kosten zijn en de klant laten kiezen of je dit “pakket” wel wil. Is toch veel transparanter. Tankje brandstof is logisch, transportblokken en poetsen ook. Maar dat hoeft geen € 1000 te kosten.

Dus verplichten om inzichtelijk te maken en aan de consument de keuze laten.
@elsandero: Transportblokken verwijderen en daar kosten voor rekenen vind ik belachelijk, een fietsenmaker moet een fiets ook uit een dooshalen en afmonteren en daar betaal ik ook geen afleveringskosten.
@elsandero: Dat principe hanteren wij bij ons in het bedrijf. Alle occasionprijzen zijn de meeneemprijzen, daarnaast kunnen onze klanten kiezen uit 3 afleverpakketten waarin duidelijk staat vermeld wat deze inhouden.
Kosten voor het rijklaar maken is er gelukkig niet hier in Oostenrijk :-) Maar, on-topic, ik vond het altijd raar om zulke kosten te hebben
Is er eigenlijk een bovengrens?

een slimme importeur zou de nieuwe auto voor 1000 euro kunnen verkopen, met 19000 euro kosten rijklaar maken… en dan de bpm en bijtelling maar over 1000 euro rekenen?
dat zou de 14% discussie en het wegbeeld een stuk opvrolijken….
@hans75: haha, dan krijgt de autobranche in ieder geval een boost. Dan zou de hele wereld auto’s bij ons komen kopen. Vervolgens auto de grens over, BPM terugvorderen en iedereen heeft een auto voor 1000 euro…
@Alle reageerders hierboven: het is toch niet zo moeilijk? Adverteren mag niet meer zonder, hoe je het op de factuur specificeert is een heel ander verhaal en aan de berekening verandert ook niets… opgelost. Waarom doet iedereen toch altijd zo moeilijk?
Jonguh… Dan geven ze het gewoon een andere naam.
Onzin! Als we de rijklaarmaakkosten in de prijs verwerken, moet er BPM over worden betaald. Dat is ook de reden dat we dit in het buitenland niet zien, daar zitten die kosten al in de prijs verwerkt.
En wat betreft occasions, in die rijklaarmaakkosten zitten vaak een nieuwe APK + onderhoudsbeurt, reservering voor garantie, weet ik allemaal. Dat zou wel in de prijs verwerkt kunnen worden.
Is alleen moeilijk, want als je dit gaat verplichten, zul je zien dat er autobedrijven zijn die deze kosten alsnog eruit laten en zogenaamde servicepakketten gaan aanbieden op de auto, waardoor deze goedkoper lijkt t.o.v. de garantie. Daar zijn andere autobedrijven toch bang voor denk ik, los van het feit dat het voor de occasionkopers niet overzichtelijker wordt…
Inderdaad extreem irritant. Zo irritant dat ik er over geschreven heb. Lees maar op: http://www.autogekken.nl/kuifje-en-het-tibetaanse-gerstekorrelbroodje/

Dat heb ik geschreven nadat er voor een auto met ‘meeneem prijs’ afleveringskosten in rekening werden gebracht.
@p406:

dat stukkje vind ik niet zo prettig leesbaar .. da,s uiteraard persoonlijk ..
maar wel goed geschreven ..
de rest van je blog maakt wel nieuwsgierig iig ..
@lincoln: je moet ook eerst de leesklaarkosten betalen dan maak ik het prettiger leesbaar…
@p406:

oplichters zijn jullie .. allemaal ..
Dealers verdienen slechts een paar euro aan de afleverkosten op nieuwe auto’s doordat het grootste gedeelte afgedragen wordt aan de betreffende importeur (transportkosten, handlingkosten, garantie etc.). Daar zou de lobby op gericht moeten worden. De marge voor de dealer zit in de meeste gevallen in het mattensetje van 3 tientjes en hij mag een half uur arbeidsloon schrijven voor de afleverbeurt…

Dat er bij tweedehands autobedrijven cowboys rond lopen die maar wat tellen voor afleverkosten en vervolgens niks voor die kosten uitvoeren is alom bekend. Kwestie van kopen op een vertrouwd adres.

Zoals vaker, eerst in iets verdiepen, dan pas mekkeren.
@rpm8100: Denk je echt dat het mij uitmaakt of die kosten door een importeur of een dealer betaald worden? Sorry, maar als een fietsenmaker een fiets van 800 euro kan leveren all-in zonder bijkomende kosten, dan verwacht ik van een auto van 40.000 euro ook dat die gewoon rijklaar is.

Ik snap dat die fietsenmaker ook niet voor voor niks die fiets uit die doos haalt en afmonteert. Maar wat er nu mis gaat is dat er nu smerig gebruik van wordt gemaakt. Je zegt ook niet dat die auto 20.000 euro kost en dat er nog 20.000 euro btw en bpm bij op komt, waarom doen ze dat dan wel met afleverkosten? Zeg gewoon dat die auto 41.000 euro kost, bestaande uit x bedrag bpm, x bedrag btw en x bedrag afleverkosten. En niet dat die 40.000 euro kost (en dan in kleine letters, exclusief 1000 euro afleverkosten)
Het mooiste vind ik nog wanneer sommige garages vermelden “Kosten rijklaarmaken inclusief resterende fabrieksgarantie…” gevolgd door een getal wat even uit de lucht is gegrepen. Alsof fabrieksgarantie ook al geld moet kosten bij afleveren.

Het zou verboden moeten worden.. :)
Elke leaserijder wil natuurlijk ook bijtelling betaling over de kosten rijklaarmaken, lekker over nagedacht……
@Ringwuppie: De verkoper moet met minder marge genoegen nemen, het is óf weinig marge, óf geen marge omdat de koper naar een ander uitwijkt. Kies maar.
@Jochempie: En zo krijg je de economie dus kapot.Figuren als jij die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten maar zelf geen cent minder inkomsten zullen accepteren.Voor de rest maakt het mijzelf niet uit.Dat soort klanten heb ik liever niet.Het enige wat dat soort mensen namelijk opleveren is gezeik.
@sydney: Nee hoor, je als ondernemer in onrustig vaarwater begeven is je eigen risico, je hoeft geen auto’s te verkopen. Waarom zou iets de schuld zijn van de consument? Als je het niet aankan, zoek je maar iets waar je beter in bent dan alle anderen die precies hetzelfde doen.
@Jochempie: Ik kan mijn vak prima aan.En bij ons is en blijft de klant de koning,maar wel tot op bepaalde hoogte.Wij bepalen uiteindelijk of de transactie doorgaat,niet de klant.
@sydney: de klant kan dat ook zelf bepalen, door bijvoorbeeld weg te lopen. Of dwing je ze te tekenen?
@sydney: Kom op, je maakt toch de afweging of je bij iemand anders meer winst kunt vangen dan bij deze klant? Toch geen man overboord? Dat kun je gewoon aan de klant uitleggen en elkaar veel succes wensen.
@Jochempie: Iedere transactie staat bij mij opzich zelf.Het is bij mij niet zo dat ik denk; GVD vanmorgen eigenlijk € 1.000,- teveel inruil gegeven, die ga ik vanmiddag even terughalen.Ik geef namelijk nooit teveel inruil of korting.Ik weet wat de marges zijn op elke auto,wat we er aan over moeten houden en verdedig mijn prijs.Buiten bepaalde auto’s waarvan de rentes/stadagen skyhigh gaan of bepaalde inruilauto’s die we heel graag willen hebben zal ik daar nooit vanaf stappen.Uiteindelijk verkoop je iets om geld mee te verdienen.Maar geloof me; mij kun je best aan de andere kant van de tafel treffen.Ik geloof namelijk nog steeds dat handel gunnen is.Wederzijds that is.
@sydney: je moet geld verdienen en dat zou iedereen moeten snappen. En klanten naaien moet je als verkoper niet willen.

Ooit een auto voor mijn ouders uitgezocht, maar de verkoper vroeg teveel in mijn ogen. Ik kan een betere deal krijgen zei ik. Hij antwoorde met: ik ben deze auto voor dat geld binnen twee weken kwijt. We hadden beide gelijk bleek achteraf en de auto is gewoon bij die toko in onderhoud gegaan. No hard feelings toch?
@w0o0dy: Dat is zeker zo.Kan ik of een collega een order niet sluiten maar de klant komt daarna zijn/haar auto wel voor onderhoud aanbieden moet en kan je daar alleen maar blij om zijn.Dat is de allerbeste tweede kans om ooit toch een auto te verkopen.
@Jochempie: Overigens wil ik in dit soort discussies niet persé mijn gelijk halen,sterker nog;ik hou er wel van als wat weerwoord is.Maar ik merk bij dit soort onderwerpen dat veel vaste bezoekers van AB op dit vlak een hele sterke mening hebben terwijl ze eigenlijk niet weten waar ze over praten.Dat vind ik jammer, want over het algemeen kan ik juist op andere topics die meningen zeer waarderen.
@sydney: Ik snap je punt. Ik zal verder niet twijfelen aan je vaardigheden binnen je beroep.
Ja en dan je nieuwe auto met een kwart tank vol afgeleverd krijgen…
Heeft de Bovag al gereageerd? “Afschaffing van de kosten rijklaar maken werkt marktverstorend en is onwenselijk”
Een hoop mensen willen het niet snappen denk ik, het word gelukkig al enigszins toegelicht door anderen.
Je hebt meerdere “afleverkosten”. In de kosten rijklaarmaken zitten o.a. media kosten, transportkosten, nulbeurt, kentekenplaten en heel soms een pechhulpset. Op deze kosten word niet tot nauwelijks iets verdiend (nieuwe auto’s heb ik het over).
Daarnaast bieden dealers vaak afleverpakketten aan, hier zit vaak een tank brandstof in, mattenset, poetsen van de auto etc. Op zich niet gek, ook hier word niet veel op verdiend. Waar je voor moet oppassen is de kosten rijklaar maken op gebruikte auto’s. Dat deze kosten worden gerekend is niet gek, mits er wat voor gedaan word (beurt, APK, brandstof, garantie etc). En let wel, particulieren willen vaak dat er dan nog 2 bandjes vervangen worden, daarnaast is er vaak wel meer mis dan alleen een beurt en moet het alsnog vervangen worden. Dit kan je niet allemaal van je marge doen tegenwoordig, auto’s verkopen is geen vetpot (kijk naar hoe veel dealers er over de kop gaan). Tegenwoordig zit er op een lease auto vaak maar 0,5 of 1 procent marge. Deze heb je dan alleen als je je bonussen binnenhaalt. Het zou een stuk makkelijker zijn als de kosten rijklaarmaken in de cataloguswaarde zouden verwerkt zijn, denk echter dat het niet haalbaar is.
Hmm, vorige week een Opel Corsa gekocht bij een Toyota dealer. Afgeleverd met een lege tank en volle asbak, maar voor 150 piek mag je niet klagen. Verder geen afleveringskosten.
Misschien kunnen ze bij het afleveren wat reclame laten zien van het een of ander. Dan kunnen ze van de inkomsten daarvan die afleverkosten betalen…
Maar eh, als je een offerte ontvangt, staan daar netjes alle prijzen op een rijtje.

Inc/ex btw, inc/ex rijklaar kosten.

Ik krijg die offertes vaak genoeg onder ogen.

Als je hebt leren lezen is het allemaal niet zo moeilijk. Buiten dat, als je zelf een nieuwe auto gaat kopen ben je sws wel een tijdje zoet om alles uit te zoeken, gewoon weer een kreet om aandacht van de CB…
autohandelaren en aannemers zijn de grootste oplichters zijn die er rond lopen ;)
@bmwpowerm5: Ik ben heel benieuwd wat jij doet voor de kost.
De verkoper moet vanaf het begin duidelijk zijn over de bijkomende rijklaarmaak kosten. Zou al helemaal netjes zijn als hij/zij even verteld waar die kosten naar toe gaan. Als het winst is voor ze prima, maar zeg dat dan gewoon. Een bedrijf dat geen winst maakt gaat failiet.

Ondertussen kopen we elke dag producten waarvan we niet weten hoeveel winst er op gemaakt wordt. Niet zeuren gewoon aftikken. Of niet.
Aan de ene kant is het inderdaad onlogisch om te adverteren met een vanaf prijs van een auto die niet rijklaar is. Aan de andere kant veel auto’s komen ook gewoon niet rijklaar van de fabrikant, geen brandstof in de tank, transport beveiligingen actief, beschermende troep op de lak, etc. Het voorstel van w0o0dy is daarom ook het beste, alleen toestaan met rijklare autoprijzen te adverteren maar ze wel separaat te berekenen.
@mashell: Het zou op blogs en het internet in het algemeen een goede oplossing zijn voor een probleem wat er in de dagelijkse praktijk in de showroom niet of nauwelijks bestaat.Uiteindelijk kijken de kopende en verkopende partij naar het bedrag wat eronder de streep staat.Daar gaat het om.Niet om die hele kermis eromheen.Dat gezegd hebbende wil ik voor de hardop schreeuwende minderheid best overstag gaan in deze discussie.(waar doet me dat nu aan denken)De oplossing van w0o0dy zal daarin helaas niet helpen.Deze zal ook vraagtekens opleveren bij lieden die van nature wantrouwend zijn.
Mooi @CasperH jij denkt ook; ik gooi even de knuppel in het verkopershok, de rest regelt zichzelf wel.
@sydney: aan je reacties te zien ben je een voorstander van de KRM en vind je dat hier geen bemoeienis in wil.

De KRM zal in gevallen een winstpost zijn maar ook een quitte post in t geval van een slechte occasie.

Maar kijk eens naar de financiële sector. Daar heb je de BGFO in de Wft. Dit betekend dat je niet zomaar meer een factuurtje van een percentage mag sturen. Neem als voorbeeld een hypotheek. Voorheen stuurde een bemiddelaar een factuur met daarop de bemiddelingskosten op basis van een percentage van de hypotheeksom. Dit mag niet meer, hij moet specificeren wat hij heeft gedaan en kan daar een bepaald bedrag voor rekenen.

Kortgezegd of maak duidelijk wat er in de KRM zit per auto door een specificatie of schrap hem want voor bijvoorbeeld occasions is her ondernemersrisico. Jammer maar helaas.
Dit is gewoon een product van onze regeltjes zieke kloten overheid die ons als burgers maximaal uit willen zuigen. Handige ondernemers doen zich het voordeel ermee.

Nadeel van de autobranche is dat niet iedereen er verstand van heeft en je daar gewoon voor betaald. Het is namelijk overal hetzelfde gelul; nee, je hebt echt een kudt auto, slechte kleur, net iets te veel km’s, had je wel dealer onderhoud? O.. Ook niet… Tja… Ben bang dat ik u niet veel kan geven. 3 tellen later; mooie kar, net binnen, echt mooi dingetje, is wel wat mee gereden, maar dat kan deze hebben, ligt een fijn motortje in…. Komen ook veel kijken, morgen ook al een kijker.. Populair modeletje hé…

En dat gelul maakt een autodealer een huichelaar zonder moraal met een reputatie die ze zelf verdiend hebben.

Ps. We hebben direct uw auto ontluchtings mechanica getest en door gemeten voor maar 6 tientjes terwijl ie het raam dicht draait.

Kapot maken die gasten…
@maniaxdream: Jij bent er waarschijnlijk zo eentje die nadat ie rondje heeft gelopen om een auto een trap tegen de banden geeft.
@sydney: nee sorry. Ik moet je teleurstellen. Ik trap niet tegen eigendom van een ander.

Maar licht eens toe waarom je denkt dat ik dat doe. Want ik geloof van mijzelf dat ik een moraal ridder ben en anderen behandel zoals ik zelf behandeld wil worden.

Daarom kan ik ook niet echt over autohandelaren en garages. En ja, dat heb ik nu 6x ervaren en elke word ik weer beschaamd en moet het weer op de vervelende manier. Ik heb het dan over verborgen kosten, ongewenste reparaties, km’s maken in mijn auto (ja, ik fotografeer de km teller) onopgeloste zaken die wel aangerekend worden… De lijst is zo lang dat ik mijn auto eigenlijk liever in de brand steek en een nieuwe koop dan dat ik hem laat repareren.

Misschien kan je hem na mijn ‘brandje’ wel kopen…”klein plekje, merk je niets van tijdens het rijden, gaat nog jaren mee!’
De rijklaar kosten is gewoon de eerste lijn defensie tegen het afdingen…oke u wilt een lagere prijs? ik kan wel iets aan de rijklaar kosten doen,…met als gevolg dat je op een bijna lege tank en zonder poetsbeurt weg rijdt
Ik lees hier nu regelmatig dat krm los is wegens BPM.
BPM bestaat niet meer, is nu CO2 tax. Van afleverkosten gaat je CO2 uitstoot niet omhoog, dus je BPM blijft gelijk. Afleverkosten echt wel nodig om de auto klaar te maken, veelal is een importeur hier debet aan. Die slokt de kosten op.
Geld aan auto’s verdienen is niet meer zo gemakkelijk, dat stelt me teleur in al jullie reacties
Met alle dealergroepen die failliet gaan zouden we als autobloggers toch beter moeten weten.
Groet van een blije autoverkoper..
Ps wie roept nooit afleverkosten betaald te hebben is nog meer genept dan degene waar hij van roept dat die stom is. Je krijgt ws korting op de auto. Een beurt kost geld, altijd.. Garantiereservering ook. Face it, you joined the club..
Al die autoverkopertjes die met hand en tand een vreemde winstmaker zitten te verdedigen.
Rijklaar maken. Vooral op occasions. Heel vaak moet ik mee, want “jij hebt er verstand van”. Niet echt, maar goed een beetje logica en een aankoopkeuring kom je een heel end mee.
En dan ga je proefrijden met een auto en dan staat het motormanagement lampje te branden, bijna kale wielen, slijtplekjes die (zo zegt de verkoper dan vrolijk) makkelijk bij te werken zijn. Doe dat dan ook! Zorg dat je spul verkoopklaar in je winkel staat. Val de consument niet lastig met die onzin en vraag geen kosten rijklaar maken om een product verkoopklaar te maken. BPM is inderdaad CO2 tax, geen verschil dus in met of zonder “rijklaar”. En toch vragen ze dat in het buitenland nooit. Vreemd….

Dealergroepen die failliet gaan met hun mooie grote 2 (of soms zelfs meer) etage glazen panden op A1 locatie’s. Wat heb ik daar een medelijden mee zeg -_-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).