• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koud buiten? Autoblog heeft tips!

Auteur: RubenBaeten, gepost 5 januari 2009 om 22:05 – 104 Reacties

Bevroren auto

Onze geliefde vierwielers kunnen best wel een beetje tegen kou, maar er zijn altijd manieren om het automobiele leven met -15 net even aangenamer te maken. Neem deze Autoblog-tips ter harte en verklein de kans dat je ’s ochtends ineens bibberend bij de bushalte moet gaan staan.

Eerst maar eens de essentiële zaken:

  • Heb jij eigenlijk wel antivries in je koelvloeistof zitten? Als je je radiateur ooit eens met alleen water gevuld hebt is dat niet fijn.
  • Idem voor je ruitenwisservloeistof.
  • Gebruik je de juiste olie? Met lagere temperaturen wordt dit spul namelijk dikker, niet lekker voor je motor als er de verkeerde viscositeit in zit.
  • Zorg dat je accu goed is. Best irritant als je motor wel langzaam ronddraait maar nèt niet kan starten…
  • Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.

Belangrijk voor als je niet kunt rijden:

  • Neem een sleepkabel mee voor als je jezelf hopeloos vast hebt gezet. En een warme deken voor als er niemand in de buurt is.

Handige dingetjes om de winter mee door te komen:

  • Zet je auto in z’n versnelling in plaats van op de handrem. Handremkabels vriezen vast, en dan moet je dus onder de auto gaan zitten met een föhn. Beter van niet.
  • Even je deursloten een beetje invetten. Anders krijg je ze niet meer open of nog erger, breekt je sleutel af terwijl je het probeert. Een busje slotontdooier paraat houden kan ook. Geldt niet voor hippe leasesletten met afstandsbediening of keyless go.
  • Als je toch met vet rondloopt, smeer het ook even op je deurrubbers. Niets is zo vervelend als een deur die niet op slot zit, maar toch niet open kan. Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen.
  • Leg een stuk karton op je ruit zodat je ’s ochtends niet hoeft te krabben (nerd alert).
  • Neem sneeuwkettingen mee als je de bergen in wilt rijden; dat is nodig en verplicht.

Vertel deze tips niet door aan niet-autoliefhebbers, dan is de kans groot dat het wat rustiger wordt op de weg en wij met z’n allen niet meer in de file staan. Mocht je per ongeluk toch uit de school klappen, vertel er dan gelijk het volgende bij.

Maak bij gladheid geen plotselinge stuurcorrecties, en leer hoe je moet remmen als je geen ABS hebt. Zorg in vredesnaam dat je een slipcursus hebt gevolgd of in ieder geval een beetje op een besneeuwde parkeerplaats hebt geoefend met je auto, zodat je weet wanneer je grip kunt verliezen en niet bij drie sneeuwvlokjes 30 km/h op de snelweg hoeft te gaan rijden. Of het omgekeerde: dat je op een spiegelwegdek even met 140 door een bocht denkt te kunnen. Neem dit ter harte, dan komen we er wel.

Knap he? Dit hele artikel niet één keer iets over winterbanden gezegd.

UPDATE: lees ook: zo rijd je veilig door de sneeuw!

Ook interessant!

  • Autoblog Bloopers 2021
    Autoblog Bloopers 2021
  • Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
    Video: sneeuw zorgt voor onverwachte dingen
  • Video: Nederlandse Subie trekt vrachtwagen uit de sneeuw
  • Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi
    Video: sneeuw en onervaren bestuurders is een gouden combi

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, sneeuw, Specials

Vorig bericht: « De Europese versie van de Honda Insight is er eindelijk!
Volgend bericht: Nicolas Cage’s Plymouth Hemi ‘Cuda kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassz zegt

    5 januari 2009 om 22:05

    Hahahah Mooie Foto:D

    Login om te reageren
  2. jOnas zegt

    5 januari 2009 om 22:06

    respect moest die wagen starten :D

    Login om te reageren
  3. dekster zegt

    5 januari 2009 om 22:11

    Handig éh, een garage hebben :P

    Login om te reageren
  4. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 22:11

    is het een MG F? ik dacht van wel wel

    Login om te reageren
  5. Gijs zegt

    5 januari 2009 om 22:11

    Als je ooit een slipcursus hebt gevolgd, dan weet je dat pompend remmen geen nut heeft… doseren!

    Login om te reageren
  6. Josje zegt

    5 januari 2009 om 22:12

    “Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen”

    maar zorg dan wel dat je geen water over het raam gooit…

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    5 januari 2009 om 22:13

    Nèt niet kan starten? Nèt niet kan aanslaan bedoel je ;)

    En in het geval van een stroomstoring kan je altijd nog je Prius als aggregaat gebruiken :D

    Login om te reageren
  8. blokker5 zegt

    5 januari 2009 om 22:13

    Maandagavondquiz: welke auto zie je onder het ijs?

    Login om te reageren
  9. RubenBaeten zegt

    5 januari 2009 om 22:14

    @Gijs: Pompend is idd niet helemaal een lekkere omschrijving, heb er even wat anders van gemaakt. ;-)

    Login om te reageren
  10. RA999 zegt

    5 januari 2009 om 22:15

    @ Blokker5
    MG TF ;)

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    5 januari 2009 om 22:16

    @Blokker5, MG TF ;)

    Login om te reageren
  12. Roadronner zegt

    5 januari 2009 om 22:17

    Met -15 is het handig een karton over de ruit te leggen ja, maar als dan in de auto je adem aanvriest aan de binnenkant van de ruit helpt het nog niet ;) (ervaringsdeskundige)

    Login om te reageren
  13. Eikichi zegt

    5 januari 2009 om 22:18

    Mijn vriendin wilde nooit gaan “oefenen” als het eens glad was. Vandaag moest ze wel en ze vond het nog meevallen ook in haar Corsa. Waren veel grotere wagens (model moet je ze niet vragen…, en allemaal vrouwen achter het stuur ;)) die er slechter door kwamen.

    Login om te reageren
  14. BmwMPower zegt

    5 januari 2009 om 22:19

    ‘Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto. ‘

    Meest dure tip. Wel leuk :P

    Login om te reageren
  15. Baldrick zegt

    5 januari 2009 om 22:19

    @Blokker5:

    MG TF…

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    5 januari 2009 om 22:19

    Die foto is gaaf als achtergrond. AB? :D

    Belangrijkste tip van allemaal.

    Als je s’ochtends je bed uit komt zetten en je glijd lopend naar buiten, bedenk dan eens; Als het te glad is om te lopen zal autorijden ook niet veel beter gaan.

    Soms is het gewoon echt te glad om te rijden. ;)

    Login om te reageren
  17. Klassiekerrally zegt

    5 januari 2009 om 22:21

    He? Een serieus serieus artikel op autoblog.nl?Even dacht ik nog dat ’t toch lollig werd door de zin: ‘Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.’, maar toen besefte ik dat ook dit jullie bittere ernst is…

    Vanavond overigens nog een R32 zien spelen in de sneeuw. Leuk! Fijn geluid ook. Jammer dat ze zo achterlijk duur zijn en dan toch de uitstraling van een stinknormale sjonnie-Golf hebben :(

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    5 januari 2009 om 22:21

    Oh, achter m’n eerste alinea hoort natuurlijk nog een smiley: ;)

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    5 januari 2009 om 22:22

    een echte autoliefhebber neemt s,morgens een warme douche .. met zijn voertuig ..
    luitjes die beweren dat dat “vreemd” is zijn amateurs ..
    gelegenheidsliefhebbers dus ..

    o,ja .. en aceton ..

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    5 januari 2009 om 22:23

    @ Blokker5: een MG F of TF. Met de radio aan! (krijg ik nu bonuspunten?)

    Login om te reageren
  21. Tomiseentijger zegt

    5 januari 2009 om 22:23

    kijk, je hebt vloeistoffen.

    als die koud worden, worden ze stugger zoals water dat bevriest.

    olie heeft echter een lagere temperatuur waarop deze bevriest, deze word echter wel dikker.
    dit veroorzaakt het moeilijke starten smorgens, wat bij een mindere accu het niet aanslaan tot gevolg zou kunnen hebben…

    maar, een diesel heeft echtel altijd een sterke accu, omdat deze de motor met een hoge compressieverhouding aan moet laten slaan.

    dus, als je auto niet start, zoek dan jouw buurman met oliestoker op, en vraag hem om een setje bougievonkjes, dan komt alles goed:)

    Login om te reageren
  22. RoT___ zegt

    5 januari 2009 om 22:24

    “Als je toch met vet rondloopt, smeer het ook even op je deurrubbers. Niets is zo vervelend als een deur die niet op slot zit, maar toch niet open kan. Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen.”
    NEEN! Warm water over je rubbers gooien is funest, daar gaan ze juist kapot van. U zou beter moeten weten heer Baeten.
    Siliconenspray over de rubbers spuiten werk ook heel goed, geeft iets minder rommel;)

    Login om te reageren
  23. HaJee zegt

    5 januari 2009 om 22:24

    Handig, ik had m’n handrem er vergeten af te halen! Nu kon het nog, morgen niet meer waarschijnlijk!

    Login om te reageren
  24. vla zegt

    5 januari 2009 om 22:27

    Druk dit af en kleef hem op je achterbumper, succes gegarandeerd!

    Login om te reageren
  25. michiel zegt

    5 januari 2009 om 22:31

    prachtige tekst :D

    Login om te reageren
  26. Volvo_440_turbo zegt

    5 januari 2009 om 22:31

    Ik heb mijn voorzorgsmaatregelen genomen:

    Genoeg eten in de diepvries, genoeg drank in de kelder, de rest van mijn inkopen doe ik te voet in de supermarkt hier een beetje verder en naar mijn werk ook te voet ipv mijn fiets.
    Hopelijk duurt deze vrieskou niet te lang, ik moet naar redelijk wat feestjes deze maand en met zo’n weer met de wagen op de baan zou het feestje wel eens tegen een paal of dergelijke kunnen eindigen…

    Anyway, sterkte aan degenen die dagdagelijks moeten rijden!!!

    Login om te reageren
  27. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 22:32

    paar dingen die in nederland niet voor komen;
    -15
    bergen voor sneeuwkettingen

    Login om te reageren
  28. wotevajjjj zegt

    5 januari 2009 om 22:32

    nog een tip vergeten:
    als je weer eens een bitterkoude dag tegemoet gaat, doe dan veel burnout en zorg voor zoveel mogelijk co² uitstoot
    als de aarde opwarmt zal je niet veel meer last hebben van al die sneeuw

    Login om te reageren
  29. FelixF zegt

    5 januari 2009 om 22:38

    @Sjaakk
    Behalve als het wel eens gebeurd ;)
    http://www.nu.nl/algemeen/1893993/extreme-vorst-verwacht.html

    Login om te reageren
  30. GeoBem007 zegt

    5 januari 2009 om 22:40

    Sjaakk: Verschiet niet van dat eerste. Zou een van de dagen moeten gebeuren.

    Login om te reageren
  31. AutoInformatief zegt

    5 januari 2009 om 22:40

    Zeg Sjaak ik moet hier toch zeker een bergje van 3 meter oprijden voor ik de straat uit ben hoor ;) Is dan wel niet erg stijl maar evengoed kwamen er vanmorgen al diverse auto’s met moeite boven hoor!

    Maar om één zo’n bergje nu de hele dag rond te rijden met kettingen is ook weer zoiets he :P

    Login om te reageren
  32. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 22:47

    @GeoBem007: oh, het mocht wel eens tijd worden. winter is zowat weer voor bij

    @autoinformatief.com: ja oke, maar toch, drie meter is geen berg.

    Login om te reageren
  33. M-lover zegt

    5 januari 2009 om 22:53

    beter wel iets over winterbanden gezegd als je het mij vraagt ;)

    Login om te reageren
  34. AutoInformatief zegt

    5 januari 2009 om 23:01

    Pietje paulusma heeft het nu over -15 tot 20 in gebieden waar sneeuw ligt. Er ligt toevallig een dikke 10-15 centimer sneeuw voor het huis dus ik denk dat ik alvast wat tipjes van AB kan gaan gebruiken.

    Login om te reageren
  35. AutoInformatief zegt

    5 januari 2009 om 23:01

    -15 tot -20 natuurlijk ;)

    Login om te reageren
  36. Panamera zegt

    5 januari 2009 om 23:07

    @# Sjaakk schrijft,
    5 January 2009 om 22:32

    paar dingen die in nederland niet voor komen;
    -15
    bergen voor sneeuwkettingen

    Het wordt vannacht -15 in zuid oost-brabant!

    Login om te reageren
  37. Emile_Benz zegt

    5 januari 2009 om 23:07

    Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.
    Correctie: gooi er ’n aantal milliliter aceton in…

    Zet je auto in z’n versnelling in plaats van op de handrem. Handremkabels vriezen vast, en dan moet je dus onder de auto gaan zitten met een föhn. Beter van niet.
    Leve de automaat…dan hoef je niet de handrem te gebruiken. Die lockt in de versnellingsbak (stand “P” voor de niet-wetenden…)

    Login om te reageren
  38. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 23:10

    euhm, brabant ja. daar heb je het al;)

    Login om te reageren
  39. Emile_Benz zegt

    5 januari 2009 om 23:11

    maximale verhouding: 16 ml aceton op 10 liter diesel

    Login om te reageren
  40. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 23:15

    je motor kan daar door wel naar kl*te gaan als je teveel doet. dus weet wat je doet.

    Login om te reageren
  41. BOz zegt

    5 januari 2009 om 23:18

    @Tomiseentijger: 22.23u ”dus, als je auto niet start, zoek dan jouw buurman met oliestoker op, en vraag hem om een setje bougievonkjes, dan komt alles goed:)”

    Wat moet mijn oliestokende buurman in godsnaam met bougievonkjes? :P

    Login om te reageren
  42. Emile_Benz zegt

    5 januari 2009 om 23:19

    @ Sjaakk: duh, daarom geef ik toch de MAXIMALE verhouding…

    Login om te reageren
  43. ricardo zegt

    5 januari 2009 om 23:29

    Extrahandigtip: bewaar slotontdooier niet in je dashboardkastje.

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    5 januari 2009 om 23:33

    “Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”

    :lol: Heerlijk Ruben. ;)

    @ ricardo; Die blijft ook leuk… :P

    Login om te reageren
  45. Sjaakk zegt

    5 januari 2009 om 23:38

    @ Emile_Benz;
    ja, maar je hebt van die gasten die denken slim te zijn. ze doen er wat meer in, want als ze weer moeten tanken hoeven ze het er niet weer bij in te gooien.

    Login om te reageren
  46. bisazza zegt

    5 januari 2009 om 23:47

    Hoezo global warming???

    Login om te reageren
  47. Jeroen zegt

    5 januari 2009 om 23:52

    koop een standkachel net als ik , je wordt wakker doet je ding, je loopt langs alle mensen die zich rot staan te krabben en mensen die vol ongeloof staan te kijken hoe de dampen van je ruiten afkomen , je stapt in een warm autotje en rijd lekker weg. niks krabben niks koud lijden en t is ook nog eens beter voor je motor

    Login om te reageren
  48. Emile_Benz zegt

    5 januari 2009 om 23:57

    @ Citrofiel: lach als je begraven wordt…

    Login om te reageren
  49. Thomaz zegt

    6 januari 2009 om 00:04

    Ofterwel, een common rail diesel, die vlokt niet, een spuitbus om de ramen te ontdooien ipv karton of krabben en centrale vergrendeling. Niets aan de hand.

    Login om te reageren
  50. Bob zegt

    6 januari 2009 om 00:10

    -15C ? Niks aan de hand eigenlijk. Je komt wel te weten gelijk waar je ooit aan onderhoud op bespaard hebt. Die goedkope accu? Tja .. die doet het niet … goedkope antivries .. tja .. ook nie lekker.

    Ooit een lek gehad met vocht in de auto ? Dan zijn je ramen ook van binnen bevroren. Die handrem tip is trouwens iets dat je in de bergen standaard moet doen.

    Login om te reageren
  51. arnold zegt

    6 januari 2009 om 00:11

    @autoinformatief.com sneeuw daar hebben wij hier in emmen helemaal geen last van :( wel jammer want als er genoeg valt dan komt die bus chaufeur niet langs mijn halte denk ik :(

    Login om te reageren
  52. Kees zegt

    6 januari 2009 om 00:24

    Beste tip: koop een huis met een garage.
    Trouwens, een carport scheelt al enorm!

    Dat water over de deurrubbers vriest zo weer vast, vooral met het weer van nu. En dán kan je weer aan de gang.
    Misschien ook goed om op te letten dat je ruitenwissert niet vast gaat vriezen, die kan je namelijk lelijk kapotmaken.

    Login om te reageren
  53. glenne zegt

    6 januari 2009 om 00:51

    weet je wat ook handig is als je auto dan uiteindelijk start hem gewoon even stationair laten draaien, kan je de motor al wat opwarmen zodat hij niet gaat uitvallen en kan je ondertussen (moest je geen zo een doek hebben voor je ruiten) ook nog even je ruiten ontdooien en schoonmaken!

    en als je auto niet goed start gewoon even contact enkele keren aan en af leggen, zodat je accu warm krijgt!

    en mensen die een injectie ingegespoten auto hebben, en hij start niet goed meer in eender welke omstandigheid, dan moet je gewoon een nieuwe injectiekop kopen! kleine kost van 700€

    (deze meeste dingen moet ik doen bij mijn auto, mijn injectie kop is kapot, het klepje die de benzine onderdruk houd gaat namelijk niet meer toe waardoor ik enkele keren mijn auto moet aan en af leggen.
    is echt klote als je snel ergens naar toe moet!)

    Login om te reageren
  54. donzobar zegt

    6 januari 2009 om 01:28

    stook een fikkie onder de motor voor het starten

    Login om te reageren
  55. Endlezz zegt

    6 januari 2009 om 01:30

    Na een hele dag binnengezeten te hebben, heb ik toch maar even de wagen van stal gehaald om een frisse neus te halen… en op een verlaten parkeerterreintje in het bos wat te driften. Tot mijn grote verbazing was het geen probleem om de Quattro te laten driften met de EPS uit. Erg leuk :)

    Login om te reageren
  56. Bxl zegt

    6 januari 2009 om 01:45

    als echte autoliefhebber weet je dit natuurlijk allemaal al, en ben je vandaag in je auto gesprongen en de hele dag op parkeer terreinen gaan driften! :)

    enige vorm van echte winterpret!

    Login om te reageren
  57. Tombnolz zegt

    6 januari 2009 om 01:53

    Zozozo we leren nog eens wat bij! Dankje! En stil over winterbanden, die worden al genoeg gehypet! ’t Lijkt wel de nieuwe trend om met zwarte stalen velgen zonder doppen te gaan rijden of het goedkoopste model 5-spaaks op je A6…

    Login om te reageren
  58. Civic_Owner zegt

    6 januari 2009 om 06:31

    @Tombnolz,zwarte stalen velgen zijn tof !!
    maar dan moet de wagen volledig verlaagd tege de grond hangen,nu da is nie altijd makkelijk.
    ik ging eens een toerke met mijn wagen maken in de sneeuw,en moest juist voor een verkeers-drempel stoppen…
    ik geraakte er dus niemeer over,en dus hebben mensen (die langs straat liepen) me geholpen al duwend :lol:
    btw,ik heb geen stalen velgen,maar vindt da wel nog tof.

    Login om te reageren
  59. Stefan zegt

    6 januari 2009 om 07:09

    Op het circuit park zandvoort was er een paradijs. Hele binnenplein bedekt met een cm ijs. Niet wit ijs, maar mooi schaatsijs. Lang leve de winter!

    Login om te reageren
  60. Raptor zegt

    6 januari 2009 om 07:53

    Vlokken in je diesel… :-D Het is nu -14°C en ik heb nog nooit in mijn leven startproblemen gehad met een diesel. Als je accu in orde is zou er geen probleem mogen zijn.

    @Tombnolz
    Winterbanden heeft niks met hype te maken, maar met veiligheid. Maar dat is een andere discussie. Ik heb gewoon winterbanden op mijn alu velgen laten zetten hoor. Zwarte stalen wielen zijn inderdaad lelijk. Zwarte alu’s daarintegen…

    Login om te reageren
  61. markieanta zegt

    6 januari 2009 om 07:59

    Ik heb wieldoppies op mijn winterbandjes.

    Login om te reageren
  62. OELEWAPPERT zegt

    6 januari 2009 om 08:39

    @Blokker5, MG TF ;)

    Login om te reageren
  63. MrWest zegt

    6 januari 2009 om 08:40

    En de allerbelangrijkste tip:

    Leg je busje met slotspray NIET IN de auto, anders heb je er nog niks aan ;)

    Login om te reageren
  64. Dieter zegt

    6 januari 2009 om 08:54

    Geen warm water gebruiken, maar lauw water. Warm water bevriest veel sneller dan lauw -> De atoomdeeltjes in warm water zijn veel minder geordend en behouden minder hun temperatuur. Ze koelen daardoor sneller af op een ongeordende manier. Wat dus tot gevolg heeft dat er gewoon nog meer ijs op je auto komt.

    Lauw water is the key, to your car!

    Login om te reageren
  65. Pino zegt

    6 januari 2009 om 09:03

    @ Volvo_440_turbo

    das gewoon het probleem verleggen, ik wil u uw auto wel eens zien starten na 2 weken te hebben stilgestaan in de vrieskou :) haha

    Login om te reageren
  66. EL_GRANDE zegt

    6 januari 2009 om 09:18

    “Overkomt dit je toch, gooi er even wat warm water overheen”

    en de volgende dag krijg je ze alsnog niet open met al dat bevroren water in de sloten en deur

    echt de DOMSTE van de DOMSTE gebruiken water als het vriest

    Login om te reageren
  67. Diederik zegt

    6 januari 2009 om 09:34

    Haha! Informatief stuk met een glimlach.

    Helaas mocht ik geen benzine, want ik ben een leaseslet. Voordeel is inderdaad dat ik geen sleutelgat gebruik. ;-)

    Doe mij die sticker van de Vlaeminck (vrij bovenaan) en dan met seizoensgebonden stickers ervoor / erachter:
    “Ongestoord de winter door met” [sticker van de Vlaeminck]

    Login om te reageren
  68. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 januari 2009 om 09:35

    Hahaha, go Ruben!

    Mooi stukje weer…

    Login om te reageren
  69. DrDre zegt

    6 januari 2009 om 09:39

    Nieuw bij uw Renault Mégane Grand Tour Diesel!
    Een Gratis Vlokken Test!

    Login om te reageren
  70. rijzerlo zegt

    6 januari 2009 om 09:47

    Je kunt ook gewoon winterdiesel nemen… dat vlokt niet. moet je er geen probleem mee hebben op rooie diesel te rijden :)

    Login om te reageren
  71. Simpson zegt

    6 januari 2009 om 09:49

    ach, zo koud is het toch niet?

    de mensen in siberie trekken een korte broek en t-shirt aan met dit soort weerberichten.

    Login om te reageren
  72. Volvo_440_turbo zegt

    6 januari 2009 om 09:59

    @ Pino,
    I know! :p Duimen dus maar! Als hij niet start, kom je hem mee in gang duwen? ;)

    Maar er zit wel een nieuwe accu in hoor, met twee jaar garantie en als ik toch rij met de wagen doe ik meestal wel redelijk wat afstanden dat ie goed oplaad :)

    Login om te reageren
  73. Peter zegt

    6 januari 2009 om 10:40

    Vlokkende diesel? Pffff… dat is wel HEEL erg old school hoor. Tegenwoordig wordt er in de winter standaard overal winterdiesel verkocht. Geen problemen met vlokken. Ik rij al jaren met (lease!)diesels, ook bij heel erg lage temperaturen in het buitenland.. en nooit problemen gehad.
    Enne… die winterbanden zijn toch wel erg lekker hoor… zie je al die “ik heb geen winterbanden nodig in Nederland”-vrekken glijden en glibberen waar je met je winterbandjes gewoon kan rijden. Best grappig…

    Login om te reageren
  74. ZonParaplu zegt

    6 januari 2009 om 10:46

    Heel handig, vandaag kregen we de passagiers deur niet meer dicht.
    Volgens mij had ik de tips wat eerder moeten lezen.
    En btw, hier was t vanochtend -15 toen we vertrokken.

    Login om te reageren
  75. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    6 januari 2009 om 10:49

    @ ZonParaplu:

    Waar? Limburg??

    Login om te reageren
  76. Benny1 zegt

    6 januari 2009 om 11:05

    WATER! in je koelvloeistof doen…. Je kan niet zomaar even kraanwater in je koelvloeistof gooien dat is zo ie zo niet de bedoeling.

    Login om te reageren
  77. 34yjiaeshfeh89123 zegt

    6 januari 2009 om 11:26

    grappig dat ze gelijk zeiden dat het in heel nederland -15 zou worden , dat was het dus gewoon alleen in limburg, rest van nederland gewoon -1 tot -7

    Login om te reageren
  78. 34yjiaeshfeh89123 zegt

    6 januari 2009 om 11:29

    nog een tip, rijd niet rond met een bevroren raam met 1 klein kijk gaatje, kan namelijk gevaarlijke situaties op leveren.

    Login om te reageren
  79. autoinformatief.com zegt

    6 januari 2009 om 11:59

    Nou zeg mensen kunnen ook overdrijven. Ik keek net het nieuws en waren ze mensen het ondervragen of ze het niet koud hadden want het was toch zeker -6,5 graad! :shock:

    Alsof de wereld vergaat :roll:

    Login om te reageren
  80. pasc@l zegt

    6 januari 2009 om 12:25

    Wat was ik vanochtend weer blij met mij Volvo met standkachel.
    Gewoon zo instappen en wegrijden en ook nog eens niet glijden want 4×4 en goede banden.

    Toen ik mijn auto (april) kocht lachtte iedereen me uit met mijn standkacheltje op de optielijst, maar nu ben ik degene die lacht ;-)

    Login om te reageren
  81. rijzerlo zegt

    6 januari 2009 om 13:02

    @ pasc@l

    Inderdaad, voor deze hele 3 weken dat het echt vriest op de 52 weken die een heel jaar duren lach jij het hardst. Was het de optielijst waard? :P

    Login om te reageren
  82. HammieH zegt

    6 januari 2009 om 13:02

    Voor de leasesletten… Eerst denken, dank krabben..
    http://www.youtube.com/watch?v=3PiQiuA-WbI

    Login om te reageren
  83. Majinstar zegt

    6 januari 2009 om 13:03

    Dit kan niet echt zijn ?

    Login om te reageren
  84. Jeroen zegt

    6 januari 2009 om 13:21

    Heeft iemand ooit meegemaakt dat zijn handrem vastgevroren was??
    In landen als Noorwegen zet iedereen de auto op de handrem en nog nooit gehoord dat ze vastgevroren waren…

    Login om te reageren
  85. BMW_Z4 zegt

    6 januari 2009 om 14:39

    Login om te reageren
  86. Peter zegt

    6 januari 2009 om 15:01

    @Jeroen: Precies… ik sta ook nog steeds te kijken hoe dit soort dingen worden opgeblazen in de pers en door seniorenclubjes als de ANWB. Waar hebben we het over… een paar graadjes vorst. Als daar je handrem al door vastvriest, hoe moet het dan in landen waar het ECHT koud is.

    In het algemeen denk ik dat als je gewoon een goed onderhouden auto hebt, er helemaal niks aan de hand is. Het zijn de sukkels die op onderhoud bezuinigen (water als koelvloeistof??) die de problemen hebben.

    Anyway, Nederland is ook het enige land ter wereld waar treinen vierkante wielen krijgen door bladeren op de rails, en er spontaan gaten in snelwegen vallen als het een keertje vriest. Net zoals er bruggen vastzitten als het een keer +30 is, en als het een week warm is geweest en er komt weer wat regen, gewaarschuwd wordt voor gladheid. Zucht.

    Login om te reageren
  87. timberleek zegt

    6 januari 2009 om 15:53

    ik heb ook wel eens gehoord dat je vlokken in je diesel kan voorkomen door een litertje benzine erbij te tanken.

    dus volle tank diesel met een litertje benzine

    iemand enig idee?

    Login om te reageren
  88. Diederik zegt

    6 januari 2009 om 16:17

    @ Hammieh,

    Haha! Hij is zooooo voorspelbaar, maar toch zooooo leuk :D

    Login om te reageren
  89. JD zegt

    6 januari 2009 om 17:14

    Warm water over je rubbers heen gooien is niet bepaald slim. Kost je je rubbers. Een idee is om je rubbers met vaseline in te smeren. Ja dat kan ook gewoon het potje vaseline intensive blabla etc. zijn dat je vriendin gebruikt voor haar huid. Werkt echt goed.

    Login om te reageren
  90. Dennis zegt

    6 januari 2009 om 18:41

    haha kapotgaan :-D

    “Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”

    Login om te reageren
  91. Tombnolz zegt

    6 januari 2009 om 18:45

    @ Pasc@l: kan je me eens uitleggen wat dat eigenlijk is, zo’n standkachel en hoe je die bedient? ik vermoed dat die je auto al op voorhand verwarmt zoals een verplaatsbaar elektrisch vuurtje in huis…

    Login om te reageren
  92. Lennard zegt

    6 januari 2009 om 19:03

    Warm water over je ruit zou ik niet doen. Kans dat hij dan barst..

    Login om te reageren
  93. Michaël zegt

    6 januari 2009 om 19:04

    bijkomende TIP : trek elke bocht aan je handrem !!!

    Winter is zo fijn hé :P :P :P

    Login om te reageren
  94. Joost zegt

    6 januari 2009 om 19:11

    @ Michael
    Zeker neem een bochtig industrie terrein en r(gl)ijden maar:P altijd leuk om te doen!!

    Login om te reageren
  95. Bohica zegt

    6 januari 2009 om 19:55

    Hoop auto´s mag je de rubbers niet in vetten want dan kunnen ze juist gaan kraken of fluiten.
    Dus neem die tip niet al te hard over want die degene die het wel doen staan misschien binnenkort bij hun dealer te zeiken me rubbers fluiten.

    Login om te reageren
  96. bus zegt

    6 januari 2009 om 20:15

    bushalthe haha dat heeft ook geen zin want ik moet ook met de bus maar ze komen al twee dagen niet opdagen :P

    Login om te reageren
  97. dymf zegt

    6 januari 2009 om 20:16

    In plaats van rubbers in vetten, kun je ze beter in smeren met Talkpoeder, en dan niet strooien als of het oliebollen zijn.
    Maar gewoon effe in een bakje doen, en met een doekje effe alle deurrubbers insmeren. (tip van me pa)

    Login om te reageren
  98. Vinny_93 zegt

    7 januari 2009 om 09:07

    ’t Is inderdaad een MG (T)F, te zien aan de luchthapper bij de achterwielen.
    Ook nog eens te zien aan de typische daklijn.

    Login om te reageren
  99. Demoniac zegt

    7 januari 2009 om 11:05

    Zondagavond even met siliconenspray mijn rubbers en slot aan de bestuurderszijde ingespoten, nergens last van :)

    Login om te reageren
  100. karel zegt

    8 januari 2009 om 08:55

    nu wordt er toch winterdiesel getankt,dus mag je geen last krijgen van vlokken.
    Anders kan je er max 5% benzine bij gooien.

    Login om te reageren
  101. Hagar zegt

    8 januari 2009 om 13:47

    Als je een dikke SUV hebt, dan kan je toch niet glijden ?
    Of toch ;-)
    http://www.maniacworld.com/Portland-drivers-in-the-snow.html

    Login om te reageren
  102. Snickers zegt

    20 december 2009 om 21:44

    “Bij extreem lage temperaturen last van vlokken in je diesel? Koop een benzineauto.”
    Wat en humor …

    Login om te reageren
  103. Rolf zegt

    20 december 2009 om 22:59

    Siliconenspray op de rubbers werkt perfect!
    Inspuiten en laten zitten, niet uitwrijven!
    Handremkabels of trommelremmen kunnen zeer zeker vastvriezen.
    Jammer dat je verteld wordt tijdens de rijlessen dat je hem op de handrem moet zetten.
    Gewoon in z’n 1 en dan is er niks aan de hand.
    Ooit eens gezien dat iemand zijn auto in een haven had geparkeerd en op de handrem had gezet.
    De wagen lag even later in het water, doordat de handremkabel gebroken was.

    Login om te reageren
  104. vibe zegt

    20 december 2009 om 23:47

    Even je deursloten een beetje invetten. Anders krijg je ze niet meer open of nog erger, breekt je sleutel af terwijl je het probeert. Een busje slotontdooier paraat houden kan ook. Geldt niet voor hippe leasesletten met afstandsbediening of keyless go.

    Hahaha, geniaal :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North