Krakende Ferrari-stoel kost Nederlandse dealer 2,5 ton

Auteur: , 58 Reacties

Nederlandse autodealer, voor de duidelijkheid.

Krakende Ferrari-stoel kost Nederlandse dealer 2,5 ton

Als je een splinternieuwe Ferrari 458 Spider koopt voor de lieve som van 273.196,03 euro, verwacht je (uiteraard) dat alles naar behoren functioneert. Een Nederlander deed precies dat, maar tot z’n verbazing kwam hij erachter dat de dakloze Italiaan een paar mankementjes vertoonde.

De auto werd in 2012 nieuw gekocht voor bovengenoemd bedrag. Als snel bleek dat het er nodige mankeerde aan de Ferrari, waaronder krakende stoelen. Deze zou door Ferrari zelf uit elkaar moeten worden gehaald om een diagnose te stellen. Koper ging hier niet mee akkoord en wenste een nieuwe stoel, maar daar hadden dealer en fabrikant geen trek in.

Zeven maanden en een hoop correspondentie over een weer later was het probleem nog steeds niet opgelost. De dealer wijst met het vingertje naar de fabriek en de koper zit met een gebrekkige, dure Ferrari te koekeloeren. Uiteindelijk zou het probleem in maart 2014 worden gefixt, maar ook dat bleek niet het geval. Een onderzoek door een deskundige wees namelijk uit dat de stoelen in april 2014 nog steeds een raar geluid maakten. Hierop wilde de koper zijn auto inleveren in ruil voor overmaking van de nieuwprijs.

Volgens de rechter (het arrest check je hier) was in casu van doorslaggevend belang dat de koper had mogen verwachten dat zijn Ferrari naar behoren zou functioneren, wat wordt onderschreven door het deskundigenrapport. De koopovereenkomst is dan ook op de juiste wijze door koper ontbonden en dus moet de dealer het aankoopbedrag minus afschrijving overmaken in ruil voor de auto.

Door koper is 8.500 km met de Ferrari gereden en volgens de rechter moet in redelijkheid dan ook 15.000 euro in mindering worden gebracht op het terug te storten aankoopbedrag. Inderdaad, dit moet wel de Ferrari met de minste afschrijving per kilometer ooit zijn. Afgezien van de paradijsvogeltjes die alleen maar meer waard worden, inderdaad. Ons advies: gewoon huren dat ding! Scheelt een hoop ellende.

Dank aan Ralph voor het tippen!



58 reacties

Kraken en piepen. Dat noemen ze toch “Italiaanse charme” :’D
@str8six: Passie en karakter he. Je moet je pas zorgen maken als je niks meer hoort. Dan ben je het waarschijnlijk verloren namelijk.
@E34M5Touring: Tesla? Zelfs die kraken als je over een heuveltje rijdt.
@str8six: Italiaanse charme: daar word je gek van, … bij deze Ferrari blijkbaar op een andere manier.
@str8six: nee Franse charme
Als dit in Amerika had afgespeeld had meneer nu denk ik een 5 ton meegekregen.
@rachid: Nee man, zes miljoen. Z’n dochter beleefde namelijk doodsangsten toen haar vader snel optrok bij het stoplicht. Het krakende geluid was erg beangstigend.
@rachid: In Amerika hebben ze de Lemon Law. Die inhoud dat als je een auto koopt met verborgen gebreken, je het volledige aankoop bedrag terug krijgt. Er zijn twee bekende casussen met Lamborghini’s die ondeugdelijke remmen hadden, waarbij Lamborghini het volledige aankoopbedrag heeft moeten terug betalen.
@stephano: als een auto eenmaal de ‘lemon’ diagnose krijgt toegewezen, dan zul je dat altijd terug zien in Carfax. Zulke auto’s zijn een stuk minder waard en worden vaak meteen geëxporteerd.
Een dealer en crack(s) in de stoel. Geen beste combi blijkt maar weer.
Lees ik het nou echt verkeerd of klopt de kop niet? … De dealer kan toch de stoel maken en de auto weer verkopen? Hoezo 2,5 ton dan?
Afschrijving van minder dan €2 per km is netjes.
@martinus: Zeker netjes. Een BMW M4 doet gemiddeld €11,- per kilometer afschrijven weet ik uit ervaring.
@straatzakelijk: dus na 10.000km kan ik hem gratis ophalen bij je?
@rudyv: hij is dan ook minister van economische straatzaken (je weet zelf)
Als mijn stoel kraakt en de auto rammelt weet ik juist dat alles nog naar behoren werkt
Werkelijk ongelooflijk dat een merk als Ferrari (en haar dealers) zo met hun klanten omgaan. Vervang gewoon die stoel, dag had ze minder gekost dan alle rompslomp, correspondentie en rechtzaak en dan hadden ze een tevreden klant gehad ipv de negatieve publiciteit nu. Bizar.
@timmix: Inderdaad. Betaal je zoveel geld voor een auto en dan ze moeilijk over een stoel van max 2000,-.
@pesu: Denk wel dat een stoel wat meer kost dan max 2000 euries. Exacte prijs ken ik niet maar ga er vanuit dat het maar flink meer is! In elk geval, komt wel meer voor dit soort spelletjes tussen dealer en fabrikant. Geven elkaar de schuld waardoor dit soort dingen helaas kunnen gebeuren..
@amauryg: Voor ons kost een dergelijke stoel meer dan €2000,- voor Ferrari (kostprijs) natuurlijk niet. Zit een gigantische marge op.
@Donstil: het is niet alleen de stoel maar de papierwinkel er omheen..
@Donstil: dan heb je zeker het “Lijstje! Dit verdienen fabrikanten per auto” van maandag niet gezien. Marge op een Ferrari is 18%, da’s niet wat je noemt ‘gigantisch’…
@amauryg: Ik begrijp ook wel dat het meer is dan alleen de materiële kosten, maar zoals Timmix al aangaf kost al het gezeik bij elkaar veel meer dan een nieuw stoeltje. De genoemde prijs was ook meer om het wat te verergeren.
@timmix: wellicht om geen precedent te scheppen? Was ook verbaasd toen ik las dat ze in Italië de herstelling niet wouden uitvoeren. Dacht dat het eerder tussen dealer en klant zou gaan. Maar Boontje komt alsnog om zijn loontje…
@timmix: Volgens mij snap je het niet helemaal goed, hoor. Ferrari verdient heel erg slecht en moet op elke auto toeleggen, toch? Of misschien ook niet: http://www.autoblog.nl/nieuws/lijstje-dit-verdienen-fabrikanten-per-auto-90229
Och wat moet je een zwaar bestaan hebben als je jezelf op een nieuwe ferrari kunt trakteren. Inruilen voor een porsche of mclaren dus.
@thijsj: Dat is toch ook niet het punt van die koper? Vind het zijn goed recht dat als je 250.000 Euries betaalt voor een luxe wagen je mag klagen over een piepende stoel.
@pesu: absoluut, maar dat hij er dan zo’n heisa van moet maken.. Het is vrij normaal dat als het niet naar behoren functioneert, het teruggaat naar een reparatiecenter oid en je het ongeveer 4 weken kwijt bent. Kun je hoog of laag springen dat je a la minute een nieuwe wilt, maar zo werkt garantie (meestal) niet.
Prachtig!

Ferrari is emotie; wat zal die dealer spreekwoordelijk huilen…
Domme kneiers ..
Wat kan zo een stoeltje kosten dan ..
Voor de dealer 800 voor de fabriek 550 euro .. Hooguit ..
@lincoln: iets meer…
@lincoln: [stereotypenmodus=aan]Nederlandse kortzichtigheid. Liever een boze klant en negatief in het nieuws dan één euro teveel uitgeven. [stereotypenmodus=uit]
@bassx:

Europese klantenbinding ..
Afterservice van lik me ballen ..
In m’n oude panda was het enige wat geen geluid meer maakte op een gegeven moment de toeter
@thesis: hahaha!
Aanvulling op dit artikel, de desbetreffende dealer heeft de Ferrari inmiddels weer verkocht. De nieuwe eigenaar is wel tevreden met de auto.
@arvand: En nu de echte vraag: was het Munsterhuis of Kroymans?
@granlusso: Het was Munsterhuis
@arvand: Aha. Ik voel me er eerlijk gezegd niet anders onder, dus bevredigend is jet antwoord niet. Maar wel bedankt :)
@granlusso: die receptionist zag hem zeker aan voor een Dacia klant… daarmee zou ik het ook aannemelijk vinden.
Jaja, het zal wel…

Leuke smoes van de eigenaar dat hij de auto geretourneerd geeft aan de dealer omdat de stoel kraakte…

Het echte verhaal zal wel zijn dat hij de maandelijkse aflossing niet meer kon betalen en dat de bank begon te piepen…
Bizarre zaak inderdaad, begin van deze maand heb ik er ook al een artikeltje aan gewijd (http://www.autogespot.nl/opmerkelijke-zaak:-klant-wil-aankoopbedrag-ferrari-458-spider-terug). Vooral apart dat er zoveel getouwtrek onderling is. Een nieuwe stoel zou voor een snellere en vooral goedkopere oplossing hebben gezorgd dan deze ellenlange procedure met een ontevreden klant tot gevolg.
Dit was bij Munsterhuis in Hengelo, het volledige verhaal heeft ook in dr locale krant gestaan, het ging niet alleen om de krakende stoel maar nog een aantal zaken , de auto is inmiddels weer verkxoht en de nieuwe eigenaar heeft geen problemen met de auto, het kostte de dealer dus geen 250k
Beetje slechte titel, het enige wat de dealer oploopt is dat er ietwat weinig afschrijving voor de Ferrari is gerekend. Zal ze hooguit 20.000 kosten, wat natuurlijk nog steeds veel is, maar niet zoveel als 2,5 ton.
Ondertussen heeft Munsterhuis de Ferrari alweer verkocht. Dus het heeft die lui by far geen 2,5 ton gekost…..
Maar suf dat ze het stoeltje niet ff kosteloos vervangen. Wat zou zoiets nu helemaal kosten? Bij het volgende onderhoudsbeurtje verdienen je dat wel weer terug…..

Maarja, om maar met de woorden van @autoblogger te spreken, Ferrari zuigt.
@snuffel77:
Heb ik ooit een gebruikte bestelwagen gekocht.
Keurige mensen en drie ton en een beetje met de bestelbus gereden.
Stoel was doorgezakt en de motor (nog een ouderwetse Diesel) was moe geworden
Ik wilde de bestelwagen terug brengen en dat mocht van ze!
Uiteraard kreeg ik minder statiegeld terug van ze.

Ik denk dat die Ferradi meneer een ultieme zijkstraal is en Munsterhuis moet leren dat een ons komedie meer weegt dan een kilo waarheid!
Janken met de klant belluh als de nieuwe stoelen binnen zijn, ze monteren in zijn bijzijn en er voor zorgen dat’ie buikkrampen krijgt van de espresso’s.
Flikker er een golftas tegenaan of een hockeybroek van een Itaiaans merk of pleur er een klein espresso apparaat in.
Wel een hele functie als je kan zeggen dat je deskundig bent op het gebied van krakende autpstoelen
Die mag en kan dus nooit meer een nieuwe Ferrari kopen..
@pinut187: En wil dat na deze ervaring waarschijnlijk ook niet meer. Geen probleem dus.
@steiger: Waarschijnlijk was deze klant een zeurpiet die uit een bedaagde auto kwam en nu een supersportwagen wilde hebben, die rijden natuurlijk wel anders dan een stille limousine en er zal wel eens een kraakje in het leer te horen zijn bij het optrekken, als je dat niet wilt, moet je er ook niet aan beginnen.
@pinut187: zal wel meevallen denk.
Geloof niet dat ze er wakker van liggen in maranello.
Wat een verhaal. Maakt M een slecht beurt zeg, klinkt niet als een aanbeveling als een kennelijk gerechtvaardigde klacht zo niet-wordt opgelost. Voel ik me toch meer thuis bij een kleinere specialist die wil dat je de volgende keer weer terugkomt.
@alfablog: Het is sowieso een best dure club, ook in onderhoud voor de wat luxere auto’s die ze verkopen.
Vind ik niet meer dan logisch. Als je iets koopt mag je er vanuit gaan dat het goed functioneert. Is dat niet zo, dan moet je de verkoper een redelijke termijn geven om het probleem op te lossen. Kan hij dat niet, dan heb je het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Twee jaar voor een stoel lijkt mij een meer dan redelijke termijn.

Ik snap de houding van Munsterhuis in dit geval ook niet echt. Als ik één ding geleerd heb in de retail, is het dat je je klant tevreden moet houden. Uiteraard moet ook dat binnen het redelijke blijven, maar in principe moet je gewoon zorgen dat je klant met een glimlach op het gezicht weggaat. Bestel zo’n stoel, help die man en ga daarna bekvechten met Maranello over wie de kosten van die stoel moet betalen, maar zadel de klant niet met dat probleem op. Van dat soort strubbelingen tussen verkoper en leverancier moet een klant niet eens op de hoogte kunnen zijn.
@edge: Er zit drie jaar garantie op een nieuwe Ferrari, dus als het een terechte serieuze klacht was, dan zou dat onder de garantie vallen. Maar een leren stoel kraakt altijd wel iets, dus ik vraag mij af of het wel een serieus te nemen klacht was.
Mijn ervaring met Italiaanse auto’s is dat problemen zichzelf vaak wel oplossen. Ook elektronische. S.h.i.t. technologie noemen we dat. …Self Healing Italian Technology
Dit doet denken aan een bekend arrest van een aantal jaar terug. Een man had een BMW 6 serie gekocht, maar hij was nogal lang van postuur en kreeg last van zijn rug in de sportstoel. De rechter was van mening dat BMW niet voldoende had gedaan om het probleem te verhelpen en de eigenaar kreeg zijn aankoop bedrag terug. Dit is een casus die vaak werd aangehaald bij de colleges ondernemingsrecht en contractrecht toen ik nog studeerde. Ik heb zo’n vermoeden dat dit arrest wellicht ook gebruikt gaat worden in de toekomst (immers, rechten studenten en docenten hebben iets met dure auto’s). Helaas is de neem Ferrari Arrest al bezet.

Overigens, er is nog een vergelijkbare casus in het Amerikaanse recht. Daar hebben ze de Lemon Law, die inhoud dat als je iemand een auto verkoopt met verborgen gebreken, je het aankoop bedrag terug moet betalen. Er zijn twee bekende arresten waarbij twee klanten last hadden van ondeugdelijke remmen op hun Lamborghini Gallardo en die allebei op last van de rechter het volledige aankoop bedrag terug hebben gekregen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).