Downsizing is de shit, zo denkt men er bij de Fiat Groep tenminste over. Dat ze de Fiat 500 daarom met een tweecilinderige motor uitrusten is logisch. 85 pk (of in de toekomst 105 pk) is simpelweg genoeg voor de auto van je vriendin. Maar nu horen we geluiden dat de Alfa Romeo MiTo vanaf 2012, als hij zijn faceliftje krijgt, ook de beschikking over deze tweepitter krijgt. Too much ehh.. less?
De 2-cilinder motor uit de Fiat-schappen is dankzij inventieve MultiAir-techniek en een turbo in staat om 105 pk’s te produceren. Voeg daar een start/stop-systeem aan toe, hang het compacte blokje voorin een MiTo en hij is in staat om op papier een verbruik van 4.5 l/100km te realiseren. Daar worden wij niet wam of koud van, maar bijtellingsgeile leaserijders zullen het erg kunnen waarderen als deze auto in de 14% bijtellingscategorie valt (net als zijn dieselende broertje) aangezien de CO2-uitpuf evenredig laag zal zijn.
Voorlopig is het door de PR-mensen van Alfa Romeo nog niet bevestigd of de tweecilinder zijn weg zal vinden naar de MiTo, maar erg lang zal dat waarschijnlijk niet duren. Het 900cc TwinAir-blokje in ‘actie’ zien kan HIER. (bron: automobile-magazine.fr)
“]
Jochempie zegt
Ik hoop het wel, hang die nieuwe TCT bak eraan en je hebt een rap wagentje met veel fiscale voordelen.
Jochempie zegt
@Jochempie: Al vind ik dat de prioriteit moet liggen bij het installeren van de TCT-versnellingsbak in de Fiat 500C Abarth. Het moet gauw afgelopen zijn met die robotbak-onzin.
Lucca zegt
@Jochempie: Idd, TCT asap overal instoppen. Heeft zelfs een voordelige bijdrage in het verbruik (en dus uitstoot) dus ik snap zoiezo al niet waarom ook de 14%-diesel Mito en de 14%-Punto’s deze bak nog niet hebben.
Power to automatic! (ben zelf mid-30’er en wil al jaren niet anders meer, juist met al het NL file rijden)
vitorio zegt
ach, momenteel is de instapper een 78pk afgeknepen atmosferisch 1.4 blok. Ik denk dat ik dan toch liever voor 85pk uit een turbo-blokje kies, ook al is het een twee-cilinder
En als er hierdoor meer mito’s in het straatbeeld verschijnen zul je mij niet horen klagen
lincoln zegt
als 85 peekaa niet genoeg voor je is ..
dan kan je gewoon niet rijden .. punt uit ..
qwertyuiop zegt
@lincoln: nee, jij doet het beter met je rollator van 2 pk, toch? Man, denk eens na, voor de (meeste) leaserijders zal dit misschien een succes worden, als de MiTo met de twee cilinders daadwerkelijk verschijnt. Ik zeg, kom maar op met de twee cilinders!
lincoln zegt
@qwertyuiop:
hallo gekkie ..
JP zegt
De 85 pk versie heeft ook een turbo.
De Twinair zonder turbo heeft 65 pk.
Jochempie zegt
@JP: Klopt ja, 85 pk uit een atmosferische 900cc zou bijna 100 pk per liter zijn, da’s, zeker voor zoiets grofs als een tweecilinder, een uitzonderlijke prestatie voor een productiewagen.
spykerboy zegt
erm de 85 pk versie is met turbo, wij hebben in de 500 schappen geen 105pk liggen was voorheen wel een 1.4 100pk maar er is nu geen 100+ pk 500 meer (tja verkopers weten altijd beter hea :P )
Jochempie zegt
@spykerboy: Abarth?
spykerboy zegt
@Jochempie: die is er nog niet met 2 cilinder
Jochempie zegt
@spykerboy: de 100 pk sterke 1.4 van voorheen toch ook niet?
spykerboy zegt
@Jochempie: als ik het goed heb hoor, een normale fiat dealer kan geen abarth leveren, abarth valt niet onder het merk fiat maar is een apart merk
Barryyy zegt
@spykerboy:
Hoe kom je erbij dat dit niet kan, heb er bij mijn oude bedrijf toch wel 5 in onderhoud gehad, die ook bij ons verkocht zijn toen.
vitorio zegt
@Barryyy:
Een fiat dealer is niet automatisch ook een abarth dealer. Net zoals je bij Audi ook speciale A8 en R8 dealers hebt (ja echt…)
Jochempie zegt
@spykerboy: Er is geen dealer in Nederland die kan leven van het verkopen van enkel Abarths. Dus er zijn een paar FIAT dealers die ze wel mogen verkopen. Kans is aanwezig dat dit geen exclusieve fiat dealers zijn maar ook andere merken verkopen.
spykerboy zegt
@Jochempie: nee dr zijn maar 2 winkels in heel nederland die OFFICIEEL abarths mogen verkopen, 1 in brabant ergens en 1 in amsterdam… wij hebben geprobeerd maar kan niet omdat het niet onder fiat valt kunnen wij ze niet verkopen
Jochempie zegt
@spykerboy: Ach, iedere dealer die meerdere merken verkoopt kan zich aanmelden als Abarth-dealer.
HDM zegt
Jeetje die foto, alsof er zo’n dubbeleffect op gedaan is, best duizelingwekkend…
Barryyy zegt
MiTo’s op een rij en wat staat er boven het gebouw: BMW
mashell zegt
@Barryyy: het is toch niet vreemd dat de BMW dealer naast de Alfa dealer zit? Ik weet dat daarnaast de Citroen dealer en daarnaast weer de Dacia dealer, netjes op alfabet.
Barryyy zegt
@mashell:
Ja dat begrijp ik, was ook niet zo serieus bedoeld.
vale46 zegt
Mooi mooi :)
Stadswagentjes hebben toch niet zo veel vermogen nodig, en voor de pit zal het turbo’tje wel zorgen.
Ik rij zelfs met een 1.4benzine 70pk, als ik die eens op zijn staart trap en richting 4000 toeren laat doortrekken kom je zeker niks tekort.
Breng maar op de markt Fiat!
Priuslover zegt
@vale46: een 1.4 met 70 pk? Dat is evenveel als de driecilinder 1.0 uit bv. de Aygo…..
MJ zegt
@Priuslover: dat heet vooruitgang, die 1.4 is vast 20 jaar oud. Die 1.0 in dat hondenhok niet ;-)
KaCh1ng zegt
nut ervan? verbruik is nog altijd zelfde , liever een 4 cilinder
qwertyuiop zegt
@KaCh1ng: antwoord op uw vraag: misschien dat een twee cilindermotorblok lichter is dan die van een vier cilindervariant, bovendien heb je nog te maken met uitstoot (alhoewel je verbruik hoogstwaarschijnlijk is, zou uitstoot van o.a. CO2 kleiner zijn bij de twee cilinder) en niet te vergeten: reparatiekosten. Die vallen voor een twee cilindermotorblok lager uit dan die van vier cilinder, gotcha;)? Redenen genoeg om toch de twee cilinder te leasen?
mashell zegt
@qwertyuiop: uitstoot wordt bepaald door het verbruik. Zelfde verbruik is dus ook de zelfde uitstoot. Testcentra meten de uitstoot niet eens aan de uitlaat maar rekenen het uit aan de hand van wat er verbruikt is.
Zou het onderhoud aan een tweecilionder echt minder zijn? Kleinere motor, hogere belasting van die motor, meer slijtage, meer onderhoud. Pas als je een absolutue overkill aan onderdelen hebt (V8, V12) denk ik dat het onderhoud weer duurder wordt vanwege meer onderdelen. 3 of 4 cilinder kon wel eens het optimum zijn.
qwertyuiop zegt
@mashell: Zeker geen scheikunde gehad?!
Mens, waarom dacht je er onder andere katalysatoren bedacht zijn? Zonder katalysator (en/of roetfilter) zou er minstens 65% meer aan uitlaatgassen vrijkomen.
KaCh1ng zegt
@qwertyuiop: 2 cilinder met turbo of viercilinder zonder turbo , snel gekozen bij mij, reparatiekosten: stel je voor dat je turbo kapot gaat
aankoopprijs zou miss 500euro schelen of miss zelfs minder…
aadfd3s zegt
@KaCh1ng: Wat dacht je van minder onderdelen, dus eenvoudiger onderhoud, lagere productie kosten enzovoorts :)
midasracer zegt
Ik kan niet wachten tot ik zo’n 105pk tweecylindertje in handen krijg. Dat wordt gegarandeerd het toekomstige motortje in mijn kitcar. Wat een brilliant mooi stukje techniek. Ik had het eigenlijk niet van Fiat verwacht. Staat er ergens niet heel klein op het blokje “made in Japan”?
Jochempie zegt
@midasracer: Maakt Gomecsys niet een 200 pk sterke tweecilinder?
midasracer zegt
@Jochempie: Gebeurt er nog wat met de Gomecsys? Ik heb dat blokje alleen gezien als prototype in een RTL auto ontwerp programma olv Erik de Zwart. Heeft potentie maar zolang ik zo’n motortje niet uit een autowrak op de sloop kan trekken, heb ik er niets aan.
Jochempie zegt
@midasracer: ze schijnen samen te werken met Prodrive, verder kan een bedrijf dat niets verkoopt geen geld verdienen om te investeren in R&D, dus ik weet niet hoe ze het zouden doen.
mashell zegt
@midasracer: en voor een auto geschikt! Motorfietsmotoren hebben een veel slechtere uitstoot ondat de normen (waarom eigenlijk?) veel minder strict zijn.
Maar dat Fiat vaak voorop loopt met mooie techniek wist je toch wel? Commonrail diesel inspuiting komt er immers ook vandaan.
vitorio zegt
@midasracer:
Fiat is al jaren vernieuwend en sterk bezig op motor-gebied, en op die hybride nonsense na stukken beter dan de jappen, zie onder andere de common-rail diesels, het compleet variabele inlaat multi-air systeem etc..
Fortuna zegt
@midasracer: Rijdt echt goed, die 105 pk tweecilinder!
midasracer zegt
@Fortuna: Die is er toch nog niet? Ik meende dat de demo’s nu met de 85pk rondrijden en dat de 105pk pas volgend jaar komt? Ik kon er op Youtube alleen testen met de 85pk Fiat 500 vinden.
Fortuna zegt
@midasracer: Werk dan ook voor autoconstructeurs en rij regelmatig deze of gene auto. Maar ook in 85 pk versie is dit een top motor met een grappig geluid.
Freewarefreak zegt
@Fortuna: Ja geweldig.. was gisteren bij mijn neef in de Tuning-shop. Hij had er 1 in de werkplaats staan. Moest een dubbeldin Alpine Navi in en de eigenaar wou een custom-build frontje.. dus dat had hij gemaakt voor hem. Super mooi geworden. Hij liet hem even lopen.. haha.. net een dikke brommer of zo.. deze eigenaar had hem wel mooi opgepimpt.. mat zwart.. rode leren bekleding.. grote originele Abarth wielen en verlaagd.. dubbele uitlaat, links en rechts één.. super dik ding!
Stender zegt
Zo wat een verneukte foto! Ziet er koel uit (de foto dan).
de sjonnies zegt
Co2 uitstoot is achterhaald, de nieuwste religie heet “een kleine ijstijd”
Te weinig zonnevlekken zeggen de geleerden.
We hebben dus 8 cilinders nodig.
Jochempie zegt
@de sjonnies: De opwarming van de aarde interesseert me weinig, ik wil gewoon een uitstekende luchtkwaliteit met een hoog zuurstofgehalte. En daar heb je ook zuinige auto’s voor nodig.
qwertyuiop zegt
@Jochempie: yo, das raar! Kan jij (of kan een zuinige auto) de zuurstofgehalte in de lucht verhogen?! Dacht van jong, hoe veel (of hoe weinig) je auto verbruikt aan lucht maakt niet uit, zuurstofgehalte in lucht blijft overal hetzelfde. Echter kan de CO2-peil wel verhoogd worden door een auto die veel voornamelijk CO2 (NO2, NO3 en veel onafgebroken koolstofketens = roet dus).
En dat is het probleem: CO2 wordt sneller opgenomen door menselijke lichaam (longen–>longblaasjes–>vinilli)/althans CO2 affineert sneller en beter dan O2 in je longen, en dat is dus het schadelijke.
Jochempie zegt
@qwertyuiop: Weet je hoe je meer zuurstof in de lucht krijgt? Door een auto te rijden die minder zuurstof met brandstof laat reageren. Oftewel door met een zuinigere auto te gaan rijden. Dan geef je de natuur en de atmosfeer de kans om zich te herstellen.
qwertyuiop zegt
@Jochempie: Jeetje, jij hebt ook echt GEEN enkel les scheikunde mee gekregen hé! Jochie, jij weet volgens mij niet eens hoe een verbrandingsmotor in elkaar steekt. Berust ten eerste/tevens het belangrijkste stap, op de explosie van brandstof (in de cilinderkoppen). Explosie wordt scheikundig gedefinieerd als “een zeer snelle reactie met zuurstof”. En hoe wilde jij ook alweer de natuur en atmosfeer laten herstellen, door er minder zuurstof met de brandstof te laten reageren? Kneus dat jij bent, want dan krijg je dus onafgebroken/dubbelgebodnden koolstofketens (roetdeeltjes), en die zijn dus schadelijk voor het milieu omdat zulke deeltjes NIET door fotosynthese omgezet kunnen worden in O2.
Los daarvan, of jij het wilt of niet, constante peil van zuurstof in lucht is EN BLIJFT 0,21 (oftewel 21%) en die van stikstof is 0,79 (79%).
Daaraan kan men niets veranderen (ik herhaal het nog een keer, want Jochempje wil het simpelweg niet snappen), maar men kan het hoeveelheid CO2 die door mens wordt uitgescheiden, wel verminderen. Dat kan men doen door o.a. automotoren te gebruiken, die minder CO2 uitstoten.
En voor jochie: JE MOET JUIST DE BRANDSTOF MET ZOVEEL MOGELIJK ZUURSTOF LATEN REAGEREN, OPDAT JE DAN DE OPGEBORGEN ENERGIE VRIJKRIJGT. Maar je moet al die opgevangen energie kunnen opslaan en afgeven, en daarin zit het trucje waar veel autofabrikanten mee worstelen.
Jochempie zegt
@qwertyuiop: Ik stel het niet op prijs dat je zo fel reageert. Als je persoonlijke frustraties hebt ventileer je die maar op iets anders. En als je iets tegen mij hebt kun je mij contacteren, dan weet ik met wie ik te maken heb.
Om terug te komen op je inhoudelijke verhaal: waar ik op doelde is dat een motor die minder verbruikt minder lucht ‘inademt’. Omgekeerd is dit ook waar: een motor die veel verbruikt ademt meer lucht in.
qwertyuiop zegt
@Jochempie: oh voelt jochie zich op zijn tenen getrapt? Vriend, ik heb niets tegen je en wil ook niks met je te maken hebben, maar ga geen blabla uitkramen als je zelf niet weet hoe het in elkaar steekt. Gedraag je dan meer als toeschouwer en leer van je omgeving (misschien dat het wat leerzamer is dan dat je elke 10 a 15 minuten een reactie plaatst!). En wat kan mij een donder schelen wat jij wel dan niet op prijs stelt, het gaat erom dat de techniek van de motot uitgelegd werd. Alleen denkt meneertje snel-op-zijn-tenen-getrapt dat ie het zelf altijd beter weet, en bij verebetering van zijn kennis, voelt ie zich aangevallen. NOGMAALS: IK HEB NIETS TEGEN JE ALLEEN JIJ WINDT JE OP VOOR NIETS.
Tenslotte nog (voor derde en hopelijk laatste keer): jouw redenering van “dat een motor die minder verbruikt minder lucht ‘inademt’. Omgekeerd is dit ook waar: een motor die veel verbruikt ademt meer lucht in” klopt als een bus, zoals dat een regenboog uit verschillende kleuren bestaat:S!. Watvoor statement wil je hier maken?
Kijk, dit klopt weer NIET: een motor die weinig lucht (indirect zuurstof) inademt, en dus volgens jouw minder verbruikt, zal niet goed kunnen lopen en zal dus meer roetdeeltjes uitscheiden dan een motor die juist veel lucht (zuurstof) inademt. Zuinigheid moet juist gedefenieerd worden als motor die juist veel zuurstof opzuigt en dus energie opneemt en afgeeft. Dit heeft nog niets te maken met het verbruik, dat is een andere factor; het verbruik baseert zich op verschillende zaken, zoals autogewicht, (lucht/rol) weerstand, wegdek etc. Dus samen gevat: juist een auto die met veel lucht in contact komt (waarbij er veel energie gewonnen wordt uit de autobrandstof) zal een grotere rendement hebben dan een auto die juist weinig zuurstof opneemt. En tegenover staat dat verbruik (met een goede autotechniek, die de energie kan opslaan en kan afgeven wanneer het nodig is) gering zal zijn.
Dus jochie, volgende keer niet meer huilie huilie doen, afgesproken?
Jadda zegt
daar worden we zeker niet wam of koud van…
laurensje zegt
Een 6-lijn klinkt mooi. Dit op zich ook wel, maar anders.
jeanclaude zegt
zo ken je dus ook 14% bijtellen, vanplaats in zo’n cut prius. dit ziet er tenminste 100 keer beter uit
Jochempie zegt
@jeanclaude: Haha ja dat klopt. Want zo’n Polo Bluemotion was nou ook niet echt veel aantrekkelijker dan zo’n Prius.
edzo zegt
@Jochempie:
toch zie ik niet in waarom dit een succes zou worden.
Kies ik liever voor de 1.3 JTDm, heb je tenminste nog een beetje koppel….
Zelfde voordelen als die tweepitter (14% bijtelling/geen wegenbelasting) en bovendien is de brandstof goedkoper… of mis ik iets?
Jochempie zegt
@edzo: dat klopt inderdaad. Toch loop je het risico met een niet te vertrouwen regering dat de wegenbelasting-vrije regel binnen no-time weer is verdwenen. Daar zit je dan met 70 euro wegenbelasting per maand…
edzo zegt
@Jochempie: ja, zo lust ik er nog wel een paar…. bovendien zal het de leaserijder een zorg zijn!
Jochempie zegt
@edzo: Maar wat als je niet in de banken, ict of administratieve sector zit en dus niet voor ieder lullig baantje een leaseauto krijgt? De particulier moet toch ook nog wat voordeeltjes kunnen vangen?
edzo zegt
@Jochempie: de huidige belastingregels zullen heus niet in één keer weer teruggedraaid worden, bovendien ben ik wel een bijtellingsgeile leaserijder :)
Jochempie zegt
@edzo: Ik hoop het…
DRIVR zegt
Straf.
Tijdens de Belgische perslancering van de 500 TwinAir had ik wel kunnen zweren dat iemand de MiTo als volgende drager vermeld had (http://drivr.be/2010/09/17/rijtest-fiat-500-twin-air/), maar bij navraag konden ze zich dat bij FIAT Auto Belgio plots niet meer herinneren…
Dankzij dit bericht weten we nu wel beter!
Atenza zegt
He bah nog meer van die walgelijke puddingbroodjes op straat :( Laat die hype maar eens gauw voorbij zijn. Wie weet gebeurd dat ook als blijkt dat al die kleine cilinderinhouden, turbo’s en compressoren niet betrouwbaar blijkt te zijn..
Mr. CO2 zegt
@Atenza:
Waar komt die frustratie vandaan? ;)
Atenza zegt
@Mr. CO2: hoezo frustratie? Gewoon mijn mening dat ie lelijk is. Nou ja eigenlijk vind ik het getuige van wansmaak als je het wel mooi vind. En mijn beklaag over die minimotortjes; vind het allemaal teveel een hype. Kijk mij eens stoer zijn met mijn kleine motor die goed presteert. TSI’s van VW hebben me overigens wel overtuigd maar hoor alweer diverse verhalen over slechte kwaliteit. En de turbomotoren van Opel zijn dan weer ruk, o.a omdat de auto’s zo zwaar is
.
En mensen laten een merk staan omdat die zogenaamd een ouderwetse motor heeft maar in praktijk even goed of sinds zelfs beter is dan zo’n compacte turbomotor..
Megakix zegt
Mijn eerste BMW van de zaak (1998) was een nieuwe 316i Edition..erg mooi…met 105Pk !!! Op gas / benzine. In 12 jaar tijd verandert de wereld héél snel. Met die 105Pk kon ik destijds prima uit de voeten….maar nu worden er kanttekeningen geplaatst bij zo’n krachtbron…. :lol:
KaCh1ng zegt
@Megakix: dat was tenminste een 1895CC…
MichaelvdBroek zegt
gooi er maar een lekker 2 takt blokje in van Karsemeijer scooters! 100cc lekkere carburateurs!
bigcar zegt
is die foto bovenaan echt? zo ja: f*cing veel wagens!
bigcar zegt
@bigcar: bedoel: leuk om te zien! ;)