
Neelie Kroes, Eurocommissaris voor mededinging, liet gisteren weten dat ze zich zorgen maakt over het Duitse reddingsplan voor Opel. Duitsland zou de Europese regels hebben overtreden door financiële ondersteuning te bieden aan een plan waarbij Magna en een partner samen een meerderheidsbelang in het bedrijf krijgen.
Volgens de Commissie heeft Kroes de Duitse minister van economische zaken Karl-Theodor zu Guttenberg een brief geschreven waarin ze zegt ‘duidelijke aanwijzingen’ te hebben dat de hulp is toegezegd met een specifieke bieder in het achterhoofd, namelijk Magna. Kroes is dan ook van mening dat de huidige eigenaar van Opel, General Motors, ‘in de gelegenheid moet worden gesteld de uitkomst van het biedproces te heroverwegen.’ Volgens de Duitse minister is de overname van autofabrikant Opel door het Canadese Magna niet in gevaar.
Volgens Guttenberg verloopt de overname van Opel door Magna volgens schema. Op de vraag of de zorgen van Kroes roet in het eten kunnen gooien, antwoordde de minister ontkennend. Toch lijkt het allemaal erg lang te duren. Afgelopen donderdag stond de ondertekening van het overnameakkoord gepland, maar dat werd op het laatste moment uitgesteld. GM-topman Fritz Henderson stelde vervolgens dat het overnameakkoord nog deze week ondertekend kan worden, tot op heden is daar echter nog niks van vernomen… Niets lijkt definitief!





tis toch belachelijk dat de waarde van Opel bepaald wordt door europeese subsidies en bankgaranties ..
sterker nog .. dat het de enige waarde is ..
Verbaast me niet
iedere regering komt op voor zijn eigen land, voor zijn eigen volk, en ook voor zijn eigen broekzak al dan niet half gevuld.
ik denk echter dat het een hele soep is om zoiets te kunnen uitklaren op een deftige manier waarbij je overal een compromis bereikt en iedereen tevreden stelt.
het lijk me een bijna onmogelijke opdracht, maar ja geld opent deuren he of broekzakken :)
@ddr: Inderdaad, en het opkomen voor eigen industrie wordt gezien als protectionisme. Vooral ten tijden van een crisis, zie je dat veel. En daar is Kroes dan voor om het te voorkomen..
@troublesome88 Zeer zeker wel, Kroes behoort tot de machtigste vrouwen ter wereld.
Oef, als ze de regeltjes hebben overtreden kunnen daar nog weleens flink wat claimen aankomen van de concurrenten!
Belgische regering(en) niet die stellen nepregels op om de bevolking te sussen en laten milioenen €’s naar het buitenland vloeien en geven alleen om NIET-Belgen , die krijgen immers alles klaar , Belgie word hier int buitenland zelfs voor uitgelachen ..
volgens mij wil opel ook mee doen met het s2000 irc kampioenschap check deze video http://www.youtube.com/watch?v=m5wDx8BF0uM
Zou Kroes al worden vervoerd in een B6 auto? Denk dat ze daar anders wel aan kan beginnen, ze is inmiddels de schrik van elke topman..
Die Guttenberg zag al niets in staatssteun, maar toen kwamen de verkiezingen eraan.
OT: op je hoogtepunt stoppen…
O en is de schrik voor mening multinational. En je weet het, hoe er spelletjes worden gespeeld..
Forster wil tegen 2020 een gemiddelde uitstoot van 95 gram bij Opel door o.a. start-stopsystemen. Ik hoop maar dat dit niet betekend dat er dan ook met een knop gestart moet worden.
http://hln.be/hln/nl/3424/economische-crisis/article/detail/1016950/2009/10/17/Ook-na-verkoop-blijft-Opel-samenwerken-met-GM.dhtml#
@Qot: alle fabrikanten moeten aan die CO2 uitstoot regel voldoen, is EU beleid. Anders een boete.
Voor velen is Neelie Kroes een van de grootste gangsters in Europa…
Ik veronderstel dat GM toch zo’n RealityTVcrew heeft meegestuurd op al die onderhandelingen. Hier zit duizenden afleveringen Soap in.
@Timmie: Verklaar u nader…
Dus de Duitse regering heeft stiekem Magna willen helpen. Betekent dat dat de Duitse staat een boete van Neelie kan verwachten? :mrgreen: