• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De beste motor- en supercarbouwer uit Oostenrijk zit in de penarie

Auteur: Loek, gepost 1 december 2024 om 09:55 – 10 Reacties

Het kan wel eens slecht aflopen voor één van de weinige auto- en motorbouwers uit Oostenrijk.

Beeld je eens in wat we allemaal niet hadden gehad zonder Oostenrijk. Wiener Schnitzels, Tirol, Conchita Wurst, Mozart, een aspirant-kunstenaar die later de wereld op zijn kop zou zetten (we noemen geen namen) en Red Bull. Oh ja, en in de motorfietswereld hadden we het moeten doen zonder KTM. Helaas lijkt dat laatste misschien wel iets wat we in de toekomst voor mogelijk moeten houden.

KTM

Als doorwinterd autofanaat kun je KTM (wat trouwens staat voor Kronreif Trunkenpolz Mattighofen, vernoemd naar de twee heren die het merk groot maakten en de plaats van oprichting) kennen van de X-Bow (spreek uit: crossbow). Ook al richt KTM zich vooral op (motor)fietsen, ze maakten in 2013 een uitstapje naar auto’s. Althans, eigenlijk zou je kunnen zeggen dat het een soort motorfiets met vier wielen was. Je kreeg geen dak, geen deuren, geen voorruit en slechts beperkte stukken plaatwerk. Wel kreeg je pushrod-veren, een vederlichte koets vanwege koolstofvezel en een dikke pak power dankzij de 2.5 liter vijfcilinder van Audi.

Naast de X-Bow heeft KTM dus een groot portfolio motorfietsen. Hoofdzakelijk crossmotoren, maar ook een reeks straatmotoren en zelfs superbikes. Racen doen ze ook in meerdere disciplines. En dan dus ook nog fietsen! Veel ijzers in het vuur, dat moet wel goedkomen.

KTM in de penarie

Of toch niet? Het moederbedrijf van KTM genaamd Pierer Mobility heeft uitstel van betaling aangevraagd. Tegenvallende resultaten van dit jaar hielpen er niet aan bij, waardoor de schulden nu torenhoog zijn. Het woord ‘faillissement’ wordt niet genoemd, maar we vrezen het ergste. Het zou gaan om een totale schuld van drie miljard euro bij Pierer, waarvan 1,8 miljard puur en alleen voor KTM is. En staan banen van zo’n 3.600 KTM-medewerkers op losse schroeven.

Geen zorgen

Volgens KTM moet je je overigens geen zorgen maken. Wil je een motorfiets of X-Bow kopen, gewoon lekker doen. Er verandert voor nu niks aan de gang van zaken. Maar ja, dit soort berichten komen niet uit de lucht vallen en het helpt de verleiding om een KTM te kopen ook niet te vergroten. KTM Fahrrad, de fietsenafdeling, schijnt overigens compleet buiten beeld te staan en daar gaan de zaken gewoon verder zoals ze al gingen. Spannend…

Ook interessant!

  • Gespot - Twee hele verschillende auto's met dezelfde motor
  • Oostenrijk: hardrijden is auto veilen!
  • Video: wie zit hier fout?
  • Auto is de redding van motormerk KTM

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, ktm

Vorig bericht: « Max Verstappen pakt pole, moet hem direct weer inleveren
Volgend bericht: Dit zijn een paar Ford modellen op bekende basis die jij niet kende »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rudy zegt

    1 december 2024 om 10:28

    Wat ik mis in alle berichtgeving: waarom gaat het zo slecht ineens? Want het gaat best goed in de Europese motorfiets markt volgens mij. KTM heeft best een behoorlijk marktaandeel volgens mij?

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      1 december 2024 om 11:47

      Wat ik na even googelen vind:
      – teveel acquisities op korte termijn waarvoor schulden gemaakt zijn
      – tegenvallende verkopen waardoor de stock oploopt
      – motor problemen bij de straatmotoren (wat de volumemarkt zou moeten zijn en de bulk van hun omzet vermoed ik)

      Login om te reageren
  2. PrettyAwesome zegt

    1 december 2024 om 10:51

    Aspirant kunstenaar die later de wereld op de kop zette… Wie dan?

    Login om te reageren
    • Takamoto zegt

      1 december 2024 om 10:57

      Adolf H.

      Login om te reageren
      • PrettyAwesome zegt

        1 december 2024 om 12:37

        @Takamoto

        Ohja, die…

        Login om te reageren
  3. schuimbekje3 zegt

    1 december 2024 om 11:02

    vroeger ooit gekeken naar een ktm… had keuze uit een ktm, suzuki, bmw, kawa en yamaha..
    de ktm’s stonden toen niet bekend als betrouwbaar en onderhoud was op basis van loopuren ipv km’s of maanden… suzuki had ik al gehad en met wegsmeltende mini bougies in mijn gsxr in mijn hoofd viel die ook af, de bmw met abs, voorrem en cardan issues bleek ook geen suc6, de kawa had ik snel spanningsregelaar issues en was was bonkiger in rijden. en werd het de yamaha.. gewoon met -20 in zweden, starten en rijden…

    Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    1 december 2024 om 15:19

    3 miljard (1,8 direct voor KTM) als je kijkt naar de grote van dit bedrijf is dat echt een enorme schuld. Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt zo’n enorme schuld op te bouwen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      1 december 2024 om 15:58

      1,8 mrd en 3600 werknemers.
      Dat is half miljoen schuld per werknemer. Knappe prestatie.

      Login om te reageren
  5. Exit Luminar zegt

    1 december 2024 om 18:13

    KTM zegt genoeg. Van mij mogen ze barsten. K.t mobielen.

    Login om te reageren
  6. HZW zegt

    1 december 2024 om 19:17

    En bij de semi KTM auto’s die ze bouwen, valt net als bij Donkervoort het gebruik van de 5 cilinder motor weg.
    Om dus al die 5 cilinder modellen door te ontwikkelen naar een andere motor kost ook weer bakken met geld.
    Misschien dat er met een beetje kunst en vliegwerk, een doorstart gemaakt kan worden met de Motoren en de rest schrappen zou ik zeggen.
    Maar ik vermoed eerder dat de stekker er definitief uit getrokken gaat worden, en dat het einde verhaal wordt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North