• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Auto is de redding van motormerk KTM

Auteur: Bas Leesberg, gepost 19 november 2024 om 14:11 – 9 Reacties

Grote verliezen, massa-ontslagen en een productiestop: het ziet er niet rooskleurig uit.

Wie de bedrijfsnaam KTM hoort, zal in eerste instantie aan tweewielers denken. Of de MotoGP-kenners misschien aan Brad Binder. Maar Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen kan binnenkort ook bekend staan als dat motormerk van weleer. Het gaat namelijk bijzonder slecht met de Oostenrijkse firma. Wat de motorfietsenfabrikant nog een beetje overeind houdt? Een auto.

Met ”een auto” doen we de creatie hierboven natuurlijk te kort. De eerste X-Bow uit 2007 ken je nog als een pretmachine zonder dak voor mensen met een midlifecrisis. Sinds 2022 is daar een nog dikker apparaat bijgekomen: de X-Bow GT-XR. Onder de knappe koets huist een Audi afgeleide 2,5-liter vijfcilinder die goed is voor 500 pk en 581 Nm aan koppel. De coolste feature? De straaljagerachtige canopy die open gaat om toegang tot de auto te verlenen. Een beetje zoals de Solus GT.

KTM zit in een crisis

Het gaat de afgelopen tijd bijzonder slecht met KTM. Dit jaar werden er al ruim 500 medewerkers ontslagen. Daar komen er nog maximaal 300 ontslagen bij in 2024. Bovendien is KTM van plan om in januari en februari 2025 een productiestop in te voeren. Wanneer de medewerkers weer mogen klussen, doen ze dat maximaal 30 uur per week.

De reorganisatie heeft natuurlijk te maken met tegenvallende financiën. Het bedrijf achter verschillende motormerken waaronder KTM is Pierer Mobility. Deze organisatie zegt dat er honderden miljoenen nodig zijn om KTM uit deze crisis te helpen. Dat is ook wel af te lezen aan de verliezen.

Eind 2022 had KTM al een schuld van zo’n € 300 miljoen. Halverwege dit jaar was die schuld al opgelopen tot zo’n € 1,5 miljard. De aandelenkoers knalde ook omlaag. Er is nog maar 10 procent van de waarde over die het merk begin 2022 had.

De redding? De X-Bow GT-XR!

Weinig goed nieuws dus over KTM, maar er zijn ook wat lichtpuntjes. Zo is het merk niet van plan te gaan stoppen met de MotoGP. Leuk voor de fans daarvan, maar voor het bedrijf zelf is ook wat positiefs te melden. De X-Bow GT-XR is namelijk goed ontvangen.

KTM heeft afgesproken dat het per jaar 100 stuks van de auto bouwt om de exclusiviteit te waarborgen. In juli van dit jaar werd de laatste al verkocht. Daarnaast schijnt meer dan 90 procent (dus ook meer dan 90 stuks) op maat gemaakt te zijn. Dat is niet alleen extra leuk voor de exclusiviteit, maar ook voor de portemonnee van KTM kunnen we ons voorstellen.

De oplossing is dus wat ons betreft: maak meer vierwielers! Hoe tof zou het zijn als KTM een hot hatch voor de massa zou bouwen met ongeveer het uiterlijk van de X-Bow. Een wat minder leuk plan, maar dat wel een grotere kans op slagen heeft: natuurlijk een crossover bouwen. Of eigenlijk X-over. Je hebt gezien hoe dat heeft gewerkt bij Lamborghini.

Foto: KTM X-BOW GT-XR gespot door @gerald via Autoblog Spots

Bron: Motorsport.com, Motorrad

Ook interessant!

  • Autoblog Spot van de Week: KTM X-Bow GT-XR
  • Ziet deze RS6 GT eruit als een auto van drie ton?
  • Gespot - Een bloedmooie 250 GT Lusso
  • Hart voor Auto's wordt vurig graf voor bekende snelle Nissan

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, gt-xr, ktm, Motorfiets, x-bow

Vorig bericht: « Flexflitser A7 blijkt gouden geldmachine
Volgend bericht: Wat kost een Audi RS3 (8Y) tegenwoordig? »

Lees Interacties

Reacties

  1. RutgerK zegt

    19 november 2024 om 14:26

    In 2 jaar tijd 1,2 miljard extra schuld opbouwen bij alleen KTM is best knap. Het moederbedrijf heeft een jaarlijkse omzet van ongeveer 2,7 miljard.

    Login om te reageren
  2. sandman zegt

    19 november 2024 om 15:05

    Dat voelt als wat boekhoudkundig schuiven met schulden en kosten al wat weg boeken.
    Zo ging dat ook met Hoonigan…
    Als die schuld echt uit eigen bedrijfsvoering zo is opgelopen binnen een jaar, dan is er heel wat anders mis dan 300 medewerkers laten gaan en de rest op halve kracht.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      19 november 2024 om 21:20

      Dat gevoel krijg ik ook bij zulke bedragen. Of versnelde afschrijvingen gepakt.

      ”
      Menu

      Home Nieuws Motorbranche Pierer Mobility/KTM: Recordverkoop en -omzet in 2023
      Pierer Mobility/KTM: Recordverkoop en -omzet in 2023
      Pierer Mobility/KTM: Recordverkoop en -omzet in 2023
      10 jan 2024
      Motorbranche
      KTM
      Pierer Mobility
      Pierer Mobility, het moederbedrijf van KTM en dochtermerken als WP, Husqvarna en GasGas, heeft in 2023 een omzet tussen 2,6 en 2.7 miljard euro gedraaid, dat is een stijging van 9% en een record voor het Oostenrijkse bedrijf. In dat jaar werden er wereldwijd 381.634 motorfietsen (+2%), en 157.358 e-bikes en fietsen verkocht, een stijging van 33%.

      Recent meldde het bedrijf desondanks nog dat het gaat bezuinigen en dat er een fors aantal banen van Oostenrijk naar Azië verplaatst worden; delen van de productie voor middenklassemodellen en bepaalde R&D-activiteiten worden ondergebracht bij partners Bajaj Auto in India en CFMoto in China.

      381.634 motoren verkocht
      De verkoop van motorfietsen groeide in het boekjaar 2023 dus naar 381.634 verkochte exemplaren. Daarvan werden ongeveer 140.000 motorfietsen in Europa verkocht, maar ongeveer twee derde van alle motoren (ongeveer 240.000) werden verkocht op markten buiten Europa, met name in Noord-Amerika, Australië en vooral India, waar een groot deel van de daar verkochte lichte motoren ook worden gebouwd door Bajaj, de Indiase motorfabrikant die voor 49% eigenaar van de groep is.”

      Klinkt niet als een bedrijf dat de motoren gemiddeld 1500 euro onder kostprijs verkoopt.

      Login om te reageren
  3. Rudy zegt

    19 november 2024 om 16:38

    Snap niet helemaal waarom het zo slecht gaat bij KTM, ze verkopen motoren als warmte broodjes volgens mij? In iedergeval een paar jaar geleden toen ik de markt beter volgde.
    Ze zijn wel flink aan het opkopen geweest de laatste jaren, waar ik het me het nut altijd van afgevraagd heb. Met Husqvarna en GasGas hebben ze 2 merken die grotendeels dezelfde producten verkopen voor een net iets ander marktsegment.

    Login om te reageren
    • P zegt

      20 november 2024 om 13:32

      De kwaliteit is enorm achteruit gegaan. Ik moet na mijn laatste 1290 sas 2021 nooit nog een ktm hebben. Absolure rommel.

      Login om te reageren
  4. ericc zegt

    19 november 2024 om 16:40

    Je kan de schuld ook niet op de Chinezen schuiven daar elektrische motoren niet massaal de markt overspoelen.

    Login om te reageren
  5. supertjeduc zegt

    19 november 2024 om 16:44

    Ze fluctueren altijd erg met de prijs , in het voorjaar koop je een nieuwe ktm en dan zie je in de herfst dat dezelfde motor met 2500€ korting verkocht wordt
    Dat is dus extra afschrijving
    Plus wat technische problemen bijv met de nokkenas van de 790 en de gewoon matige oplossing die ktm biedt doen ook geen goed

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 november 2024 om 17:43

      Een (motor)fiets of cabrio moet je toch nooit in het voorjaar kopen?

      Login om te reageren
  6. Kaje zegt

    21 november 2024 om 00:36

    In NL zie je niks anders dan oranje in de endurowereld. Op de crossbaan al wat minder maar in het buitenland rijden ze al helemaal veel Japans. Heb een 2014 450 exc gehad (4-takt) die prima voldeed op lekke voorveren na. Daarna een 2018 300 tpi 6days (2 takt met injectie) gehad. Drama, 3x vast gelopen binnen iets van 1000km. En geen garantie willen verlenen, facturen van de dealer nooit betaald en nooit een deurwaarder gezien. Zullen dus toch wel beetje in de spiegel gekeken hebben. Reed wel fijn en erg mooie machine om te zien.

    Wegmotoren van KTM altijd emotieloos gevonden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North