• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Amerika 2017

Auteur: willeme, gepost 22 oktober 2017 om 00:04 – 30 Reacties

Daniel Richard - Max Verstappen


Gaat Hamilton zijn record scherper zetten, of kunnen deze jongens voor een stunt zorgen? Je leest het hier, op Autoblog.

Dames en heren: welkom bij de kwalificatie van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Het is het 17e raceweekend van het jaar (van de 20). Dit betekent dat het einde van dit seizoen nabij is. Toch zijn er de nodige wijzigingen qua personele bezetting. Bij Renault is Jolyon Palmer dan eindelijk de laan uitgestuurd door Renault. Het verschil met teamgenoot Nico Hülkenberg was gewoonweg te groot om te negeren. Nico heeft tot nu to 34 punten gehaald, terwijl Palmer bleef steken op 8 punten (1 keer een 6e plaats in Singapore).

Palmer is vervangen door Carlos Sainz, waardoor er een plaatsje vrij is gekomen bij Toro Rosso. Bij Toro Rosso mag Daniil Kvyat na twee races weer instappen. Pierre Gasly, de initiële vervanger van Kvyat, is er zelf niet bij. Gasly zou dit weekend een gooi doen naar de titel in het Super Formula kampioenschap op Suzuka. Dankzij een naderende tyfoon is het hele raceweekend daar afgelast. Met een half puntje verschil is Hiroaki Ishiura tot kampioen uitgeroepen. Brendon Hartley neemt voor deze race de honneurs waar. Iemand die voorlopig op zijn plaats blijft is Max Verstappen. Hij heeft onlangs bijgetekend tot 2020.

Max Verstappen - Austin

Nu we het toch over Ons Max hebben: hij krijgt 15 plaatsen gridstraf. De verbrandingsmotor alsmede de MGU-H zijn vervangen. Nico Hülkenberg krijgt maar liefst 20 plaatsen gridstraf, ook vanwege een nieuwe Renault-motor. Bij Toro Rosso gebruikt men ook motoren van het Franse merk. In dit geval krijgt Brendon Hartley een nieuwe motor, wat hem komt te staan op 25 plaatsen gridstraf.

Voor onze Belgische lezers hebben we ook slecht nieuws, want Stoffel Vandoorne ontkomt wederom niet aan een gridstraf: 10 plaatsen. 

In de derde vrije training zagen we een bekend beeld. Hamilton was het snelste, op de voet gevolgd door Sebastian Vettel. Bottas en Raikkonen zaten daar weer vlak achter. Verstappen lag vijfde, meer dan 6 tienden achter Hamilton. 
Genoeg voorbeschouwing, het is 23:00, we starten met de kwalificatie!

Q1
En we trappen af! Als eerste gaat de Toro Rosso van Daniil Kvyat naar buiten. De eens zo veelbelovende Rus krijgt wederom een kans om een demotie aan de broek te krijgen. Dat is goed, want zoals wetenschappelijk is aangetoond: bij elke demotie van Kvyat wint Max Verstappen een Grand Prix. De teams die onderaan het klassement bungelen sturen als eerste hun auto’s naar buiten. Kvyat zet de eerste tijd neer: 1:37.682. Een tijd waar Wehrlein in de Sauber direct onderduikt.

Van de topteams is het Lewis Hamilton als eerste die uit de pits gaat. Waarschijnlijk is één rondje genoeg voor de Brit om door naar Q2 te kunnen. Zijn tijd: 1:36.425. Dan de Ferrari’s, die zijn een stukje sneller dan Hamilton. Bottas staat voorlopig op P1 met Ocon als verrassing op P2. Tegelijkertijd klaagt Verstappen de wegligging van zijn auto. Hij lijkt erg weinig grip te kunnen vinden. De klachten blijken van korte duur. Zijn tweede ronde gaat namelijk een stuk beter: 1:33.89, goed voor P1! Heel eventjes dan. Hamilton weet er, zij het nipt, voorbij te komen met 7 honderdste van een seconde. Dan moeten we er bij aantekenen dat Hamilton op Supersoft-banden rijdt, Max op de Ultrasofts.

Ok, we zijn nu aan het einde van Q1. De topteams zitten veilig aan de bovenkant en hoeven niet meer naar buiten. Iedereen die nu buiten de Top 10 staat, proberen het nog eenmaal op een toptijd neer te zetten.

Deze coureurs gaan niet door naar Q2:
Ericsson
Stroll
Hartley
Wehrlein
Magnussen

Q2
Wederom zijn het de Mercedessen die direct het asfalt betreden. Meteen volgt er een Red Bull. Is het Max? Nope, het is de Honey Badger. Ricciardo had een matige tijd (11e) in Q1 gereden, dus is hij waarschijnlijk uit op eerherstel. Ook Ocon, Vettel en Verstappen gaan de baan op. De eerste tijd is dan ook voor Hamilton (1:33.560) met Bottas op twee tienden achterstand. De Mercedes coureurs nemen geen risico: beide rijden op Ultrasofts. In tegenstelling tot Q1 rijdt Max deze sessie op de Super Soft banden. Een tactische beslissing, aangezien hij achteraan moet starten morgenavond. Alle andere coureurs rijden op Ultrasofts.

Red Bull RB13

Het beeld is weer zoals we gewend zijn het afgelopen seizoen. De Mercedessen fier vooraan, de Ferrari’s en Red Bulls daarachter. De Force India’s zijn weer ‘best of the rest’. Wat daarachter gebeurd is wel interessant. Sainz, Massa, Alonso en Vandoorne zitten binnen een paar tienden van elkaar verwijderd. Dit kan nog leuk worden. Hamilton zet zijn tijd scherper (1:33.437!). Bottas volgt op een halve seconde. De Ferrari’s nemen P3 en P4 in beslag. Beide Spaanse coureurs maken indruk: Sainz pakt P8 in Q2, Alonso P9.

Deze coureurs gaan niet door naar Q3:
Massa
Kvyat
Vandoorne
Grosjean
Hülkenberg

Q3
De spanning bouwt op. Wat gaat er nu gebeuren? Hoeveel seconden weet Mercedes te pakken op de rest? Kan iemand voor een verrassing zorgen? Net als bij Q1 en Q2 heeft Hamilton weinig geduld. Niet veel later volgt de rest. Lewis rijdt traditioneel ijzersterk: 1:33.108. Dit kwalificatiemonster racet niet. Hij danst met zijn auto door de bochten. Ongelooflijk om te zien hoe Lewis de eerste bochtensectie in natuurlijke cadans weet af te leggen. We kijken nu naar een van de beste coureurs aller tijden. Dat kunnen we niet zeggen over zijn teammaat. Bottas volgt weer met een halve seconde achterstand. Dat is het verschil tussen een goede coureur en een coureur van de buitencategorie. Kimi Raikkonen doet het erg netjes, vooralsnog sneller dan zijn teamgenoot. Al is het verschil te verwaarlozen. Wat we ook constateren: Verstappen is structureel sneller dan Ricciardo. Ook in het begin van Q3 is Verstappen enkele tienden sneller.

Ok, de top 6 is niet zo moeilijk te raden. Daarachter is het spannender. Een diepe buiging mag (voorlopig) wederom gemaakt worden voor Alonso. De Honda maakt bizarre geluiden bij het afremmen, maar Fernando weet de McLaren tussen de Force India’s te nestelen. De andere Spanjaard, Sainz, heeft nog geen tijd neer gezet. Hij begint aan zijn ronde wanneer alle andere coureurs binnen zijn. Daar valt wat voor te zeggen: hij heeft de baan nu voor zichzelf en kan tweemaal een rondetijd neerzetten.

De laatste minuut gaan in en iedereen is nu op The Circuits Of The Americas. Er gebeurt niet veel. Vettel weet toch nog P2 te pakken. En Ricciardo heeft een goede dag. Hij verschalkt Raikonen én Max Verstappen. Voor Max maakt dat niet uit. Hij start toch achteraan. Voor Ricciardo moet dit wel lekker zijn. Max heeft een nieuw contract op zak, maar Ricciardo verdiend er absoluut ook eentje.

De uitslag van de kwalificatie is als volgt:

1. Hamilton
2. Vettel
3. Bottas
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. VERSTAPPEN
7. Ocon
8. Sainz
9. Alonso
10. Perez
11. Massa
12. Kvyat
13. Vandoorne
14. Grosjean
15. Hülkenberg
16. Ericsson
17. Stroll
18. Hartley
19. Wehrlein
20. Magnussen

De startopstelling voor morgen ziet er zo uit:

1. Hamilton
2. Vettel
3. Bottas
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Ocon
7. Sainz
8. Alonso
9. Perez
10. Massa
11. Kvyat
12. Grosjean
13. Ericcson
14. Stroll
15. Wehrlein
16. Magnussen
17. Vandoorne
18. VERSTAPPEN
19. Hülkenberg
20. Hartley

De race gaat van start om 21:00 Nederlandse tijd.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Kwalificatie Formule 1: wie start sprintrace op pole?
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Formule 1, Kimi Räikkönen, kwalificatie, Lewis Hamilton, Max Verstappen, sebastian-vettel, Valtteri Bottas, verenigde-staten

Vorig bericht: « Special: Nissan 300ZX (Z32)
Volgend bericht: Max Verstappen is niet tevreden »

Lees Interacties

Reacties

  1. ricardostoute zegt

    22 oktober 2017 om 00:06

    Dank voor je noeste arbeid op zaterdagavond Willem. Ik lees het natuurlijk trouw, al tolt het scherm lichtjes.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      22 oktober 2017 om 08:32

      De juiste start opstelling is na straffen voor Stroll (+3) en Magnussen (+3), beide voor hinderen tijdens de qualificatie:

      1. Hamilton
      2. Vettel
      3. Bottas
      4. Ricciardo
      5. Raikkonen
      6. Ocon
      7. Sainz
      8. Alonso
      9. Perez
      10. Massa
      11. Kvyat
      12. Grosjean
      13. Ericcson
      14. Wehrlein
      15. Vandoorne
      16. VERSTAPPEN
      17. Stroll
      18. Hülkenberg
      19. Hartley
      20. Magnussen

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        22 oktober 2017 om 09:50

        @erik2907: verstappen start 18…

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          22 oktober 2017 om 10:11

          @bmwfreak038: Nee. Stroll en Magnussen hebben beide een straf gekregen voor het hinderen van twee coureurs tijdens de kwalificatie. Zodoende kon Verstappen opschuiven.

          Login om te reageren
      • Erik zegt

        22 oktober 2017 om 10:36

        @erik2907: zo, en weer een wijziging vanochtend op http://www.f1.com:

        01 Hamilton
        02 Vettel
        03 Bottas
        04 Riccardio
        05 Raikonen
        06 Ocon
        07 Sainz
        08 Alonso
        09 Perez
        10 Massa
        11 Kivyat
        12 Grosjean
        13 Ericsson
        14 Vandoorne
        15 Wehrlein
        16 Stroll
        17 VERSTAPPEN
        18 Magnussen
        19 Hulkenberg
        20 Harley

        Note:

        Penalised for use of additional power unit elements: Hulkenberg 20 places, Hartley 25 places,
        Vandoorne 5 places, Verstappen 15 places.

        Magnussen and Stroll each penalised 3 places for impeding another driver during qualifying.

        Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          22 oktober 2017 om 13:19

          @erik2907: wat een klucht toch he!
          Ben sinds 1998 een fervent kijker van zowel de races als de qualif(zelfs op vakantie, mijn vrouw wordt er zot van?) maar helaas betrap ik er mezelf sinds de zomer op dat ik de qualificaties hoe langer hoe meer links laat liggen en wel net om dat hele gedoe met strafplaatsen. Gisteren heb ik nog gekeken en wat weet je dan na de qualificatie??? Echt niks he, je kunt gewoon de tel niet meer bijhouden op deze manier…

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            22 oktober 2017 om 17:12

            @chrisvis: niet zo moeilijk, eerst worden aan het eind van de qualificatie straffen uitgedeeld die met coureurs te maken hebben, zoals hinderen, buiten de lijntjes, enz. Daarna worden de straffen op technisch gebied uitgedeeld in volgorde van melding bij de FIA van vervanging van onderdelen.
            Dus coureurs die zich niet volgens de regels hebben gedragen schuiven dan weer naar voren als er technische straffen worden uitgedeeld.

            Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    22 oktober 2017 om 00:10

    Toch een beetje teleurgesteld met die P6 van Verstappen. In Q3 ging er toch iets niet goed, ik dacht echt dat hij met Hamilton om pole zou vechten!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 oktober 2017 om 00:43

      @pomoek: bij RTL lieten ze een flitsfragmentje (< 2 sec.) zien, waarin MV33 in z'n tweede poging een klein uitstapje buiten de baan maakte. Scheelt zo 0,2 à 0,3 seconden.

      Ben trouwens wel benieuwd hoe Max het morgen bij de start doet, op de supersofts, waar de rest van de top 10 op ultrasofts van start gaat. Eerst maar eens schadevrij door de eerste bochten komen.

      Ook opvallend is, te zien hoeveel Sainz gelijk al beter kwalificeerde dan Hülkenberg; dat zal die Duitser pijn doen… En boy oh boy, wat valt het 'Amerikaanse' Haas F1 hier op hun 'thuiscircuit' vies tegen, zeg. Min of meer gelijk met de Saubers die met een 2015 rondrijden…

      Login om te reageren
      • kevin1807 zegt

        22 oktober 2017 om 08:17

        @RRRobert: Hulkenburg deed alleen mee aan Q1 en is toen uitgestapt vanwege zijn 20 plaatsen gridstraf.

        Login om te reageren
      • coffeecup zegt

        22 oktober 2017 om 08:40

        @RRRobert: dit deed hij iedere ronde, dit circuit heeft meerdere lijnen en een straf voor buiten de lijntjes, kennen de Amerikanen niet

        Login om te reageren
      • rhellema zegt

        22 oktober 2017 om 10:55

        @RRRobert: nog opvallender vind ik de toch wel tegenvallende prestaties van Vandoorne die gewoon even het snot voor de ogen gereden wordt door Alonso. 0,6 seconden is gewoon veel te veel. Die Belg moet echt alle zeilen bij gaan zetten en nu eens iets gaan laten zien want anders kan het volgende seizoen zomaar eens zijn laatste zijn.

        Login om te reageren
  3. Barryyy zegt

    22 oktober 2017 om 00:14

    Wat zijn nou de exacte posities ná het uitdelen van de gridstraffen. Er worden er zóveel uitgedeeld dat ik niet meer weet; wie waar komt….

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      22 oktober 2017 om 00:18

      @barryyy:
      18 Verstappen, 19 Hulkenberg, 20 Hartley volgens mij

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      22 oktober 2017 om 00:37

      @barryyy: Druk even op F5 of CTRL + 5: hij staat er nu bij ;)

      Login om te reageren
      • Barryyy zegt

        22 oktober 2017 om 00:44

        @willeme: gracias, looks very bueno :) dat je nog aan ‘t werk bent. Nu lekker verder zaterdagavond vieren!

        Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    22 oktober 2017 om 01:19

    Ocon mag ook genoemd! Perez ruimschoots geklopt vandaag en over het algemeen doet Ocon het in de races beter dan in de kwalificatie. Verder denk ik dat Hartley echt teveel moet wennen aan de auto voor een goede kwalificatie, maar morgen als een uurwerk, let maar op. Hij heeft trouwens de afgelopen race op dit circuit ook gewonnen in t WEC dus de baan is bekend en ligt hem wel. VanDoorne vandaag ruimschoots tekort gekomen op een superrijken van Alonso. Geen schande maar het verschil was wel groot. Morgen naast Max starten.. ik hoop dat Stoffel hem niet van de baan veegt.

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    22 oktober 2017 om 01:20

    Superrondje dus..

    Login om te reageren
  6. toyotafortuner zegt

    22 oktober 2017 om 05:40

    Heb t door mijn werk bij AMF in de ArenA moeten missen helaas. Dank voor de samenvatting

    Login om te reageren
    • dailydriver zegt

      22 oktober 2017 om 07:49

      @toyotafortuner: ADE is toch bezig?

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        22 oktober 2017 om 15:39

        @dailydriver: ADE is nog bezig. AMF (in de ArenA) was om 6 u s ochtends afgelopen

        Login om te reageren
  7. neleev zegt

    22 oktober 2017 om 07:27

    Hoewel een gridstraf uiteraard shit is geeft het wel de mogelijkheid tot een gave inhaalrace. Max doet toch niet meer mee voor de punten dit seizoen, dan hoop ik nu op wat vette inhaalacties.

    Login om te reageren
  8. coffeecup zegt

    22 oktober 2017 om 08:42

    Die Alonso, dit zijn nou mooie momenten waarvan ik kan genieten. Sainz was ook opvallend sterk(er) in de Renault overigens. Mooie kwalificatie met foutjes en onverwacht snelle rijders

    Login om te reageren
  9. damrakker zegt

    22 oktober 2017 om 09:18

    Ben Ik de enige die Licht misselijk werd van het camera werk aldaar?

    De eerste keer die heli shot was wel vet maar werd daarna irritant.

    Login om te reageren
  10. rovadepo zegt

    22 oktober 2017 om 09:32

    Ik vond die Rob Kamphuis toch weer erg slecht en speculatief. Over Ricciardo dat hij gestresst zou zijn over het contract met RB & MV. In de engelse media staat nergens dat Max nr 1 driver isof wordt. Alleen dat ze een team om hem heen gaan bouwen. Maar er zijn twee teams in 1 team. DR heeft dat ook nooit ervaren.
    Ook dat Ricciardo super blij moet zijn dat hij de grote Verstappen heeft verslagen met een mindere motor. Daarmee onderschat hij totaal DR. Ik ben een onwijze Max fan, mijn bril is miss al roze mbt Max maar die van van Rob K en Olaf Mol zijn echt zuurstok roze. Voor een tv presentatie zou ik liever gewoon de feiten zijn en laat de f1 rijders en kenners maar analyseren. Robert Doornbos vind ik uitstekend en heb het idee dat hij zich er ook aan stoort. Weet iemand waar je Skysports kan kijken?

    Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      22 oktober 2017 om 09:51

      @rovadepo: helemaal mee eens. Misselijkmakend die Olav en Rob. Volgens mij vind Max dat trouwens ook. Ik denk wel dat RIC uiteindelijk tweede rijder zou gaan worden bij RBR. Max is consistent sneller. Daarnaast nog een stuk jonger en nog niet op z’n top. Daniel moet nu echt gaan pieken gezien z’n leeftijd. Zou cool zijn als hij weer de strijd mag aangaan met Vettel!!

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      22 oktober 2017 om 09:52

      @rovadepo: natuurlijk heeft RB het niet over een eerste en een tweede rijder. Maar dat RB zegt een team rond Verstappen op te bouwen is voor Ricciardo natuurlijk geen goed nieuws. Ik kan me ook voorstellen dat dit een van de redenen is geweest om het nieuws zo naar buiten te brengen. Om Ricciardo te prikkelen. Hij is natuurlijk de meest ervaren RB rijder maar is overvleugeld door Verstappen. Als beiden in de top 6 starten en er gaat niets stuk eindigt Verstappen consequent voor Ricciardo. Ik kan me dit jaar eigenlijk geen race herinneren waar dat niet zo was. Hoe dan ook, als dit de opzet van Marko was, dan heeft het gewerkt. Ricciardo heeft er met de oude motor een fenomenaal rondje uit geperst. Voor mij de eerste keer dit jaar dat hij echt boven zichzelf uitstijgt.

      Overigens: door die goede ronde, en de fout van Verstappen, moet Verstappen nu een extra plaats naar achter. Als Ricciardo in de kwalificatie op P6 was geëindigd en Verstappen op P5 dan stond Verstappen nu op P17 en Ricciardo op P5.

      Login om te reageren
      • rovadepo zegt

        22 oktober 2017 om 10:20

        @pomoek: dat ben ik wel met je eens, alleen Monaco eindigde Ric voor Ver maar dat was vooral een verkeerde strategie toch? Toch lees ik in de media dat Ric zich daar geen zorgen over maakt dat 1ste 2de rijder gevoel, is niet iets waar ze mee bezig zijn bij RB. Wij lezen vooral de MV kant. Ik snap wel dat MV beter is en veel meer groeipotentie heeft en dat uiteindelijk hij de nr1 wordt.

        Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      22 oktober 2017 om 09:54

      @rovadepo: het is wel de bedoeling dat Max 1ste rijder wordt op den duur, uiteraard zijn mensen verbaasd dat hij blijft waaronder Ricciardo.

      Login om te reageren
      • rovadepo zegt

        22 oktober 2017 om 10:16

        @bmwfreak038: Ricciardo zei tegen Sky dat hij niet verbaast was omdat Max het naar zijn zin heeft. Wel over de timing.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North