Met hoeveel voorsprong op onze held Max pakt Lewis de pole en het kampioenschap, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Qatar?
We hadden met zijn allen natuurlijk gehoopt dat Max Verstappen in Brazilië officieel tot de nieuwe Ayrton Senna gekroond werd. Maar als we dadelijk aan het eind van het seizoen terugkijken, werd Max daar in realiteit misschien wel de nieuwe Felipe Massa. Heel even leek Max zo goed als kampioen te zijn, toen Hamilton na de kwalificatie gediskwalificeerd werd.
De Brit moest daarom de Sprint Kwalificatie achteraan beginnen, waardoor hij sowieso al de puntjes in die race vrijwel zeker ging missen. Vervolgens moest hij dan voor de echte race ook nog eens een keer vijf startplekken gaan inleveren. Zelfs in een goede Mercedes leek het daarmee onmogelijk om Max Emilian te verslaan. MV33 zou dan naar een voorsprong van circa dertig punten gaan in het kampioenschap, met nog drie races te gaan. Appeltje-eitje dus.
Echter…De Mercedes bleek niet ‘gewoon goed’ te zijn, maar ‘belachelijk goed’. Misschien wel illegaal goed. In 24 korte rondjes haalde Lewis op zaterdag al vijftien man in. Op de zondag ging hij all the way. Max weerde zich kranig, maar kon niks beginnen tegen de gigantisch snelle Merrie. Het was net alsof het weer 2020 was. Zodoende was aan het einde van het weekend Hamilton opeens weer favoriet om campeão te worden…
Met de enorme snelheid van de Mercedes op de rechte stukken lijkt Red Bull nog maar drie kansen te hebben. De eerste mogelijkheid is protest indienen tegen de Mercedes en hopen dat de W12 illegaal wordt verklaard. De tweede is proberen om Mercedes’ achtervleugel te kopiëren voor Jeddah en Abu Dhabi. De derde is een overwinning stelen dit weekend in Qatar.
Topsnelheid is op het Losail International Circuit op papier namelijk iets minder belangrijk is dan bij de volgende twee races. Desalniettemin zijn de Mercs favoriet. Wat brengt de kwalificatie ons?
Q1
De Ferrari’s pakken even de limelight door met zijn tweetjes de beste tijden op de klokken te zetten. Het is een mooi plaatje voor team rood, waarvan men zal hopen dat ‘ie in de toekomst weer vaker terugkomt als het ‘voor het eggie’ gaat. Nu kan Ferrari daar nog niet voor meedoen. Norris gaat met zijn McLaren al drie tienden sneller dan de rode brigade. Maar het wachten is natuurlijk op de W12 en RB16B.
Hamilton trapt ‘m af voor de toppers. Waar we eerder dit jaar nog wel eens zagen dat het gat tussen de top en de middenvelders niet zo heel groot was, is het verschil met Norris nu direct acht tienden. Bam! Het is duidelijk dat bij Mercedes de handschoenen af zijn geworpen en alles op volle bak pushen staat. Verstappen blijft echter redelijk in de buurt. Onze held geeft twee tienden toe.
VER gaat er daarna nog een keer voor zitten en pakt zodoende zelfs plek 1 af van de Mercedes-jongens. Het verschil is niet groot. Bottas is 0,020 seconden langzamer, Hamilton 0,023 seconden. HAM laat het er echter niet bij zitten. Hij vindt nog een tiende van een seconde en verschalkt daarmee op zijn beurt Max weer. Het is uiteraard nog maar Q1, dus het gaat vooral om het gevoel en de bragging rights.
Aan de staart van het veld zien we de gebruikelijke kandidaten weer stroggelen. Er zijn geen grote verrassingen. De laatste zes worden ingevuld door de teams van Williams, Alfa Romeo en Haas F1. Russell doet het het beste van het stel, hij glipt net door naar Q2. Voor de rest zit het leukste deel van het werk er weer op.
De afvallers: Raikkonen – Latifi – Giovinazzi – Schumacher – Mazepin
Q2
Russell trapt ‘m af met een 1:22.9. Niet zo verkeerd, want Ricciardo bijt zich er bijvoorbeeld zomaar stuk op. De Brit heeft gekozen voor een run op softs. Waarom ook niet als je Williams bent. Als het heel goed werkt, start je in de top-10. Zo niet, heb je alsnog vrije bandenkeuze voor morgen.
Dat het allemaal nog een stuk harder kan wordt aangetoond door HAM. De kampioen doet een 1:21.6. De rest bijt zich daar stuk op, ook Verstappen. Voor de Nederlander is het echter wel positief dat hij net als in Q1 sneller is dan Bottas. Gasly staat in de Alpha Tauri ook voor de Nederlander, maar doet dat op de softs. Voor hem is dat misschien níet zo handig. De Alpha Tauri is namelijk al het hele weekend snel en zou toch geacht moeten kunnen worden de top-10 te halen op mediums. Maar ja, dan ben je ook weer een beetje afhankelijk van of de anderen wél op softs gaan.
Kijken we naar de knock out zone zien we dat een aantal mannen nog aan de bak moeten. Daaronder ook weer Perez, die twaalfde staat. Doch ook Norris en Leclerc bungelen rond in de gevarenzone. Perez gaat voor een run op rood om het vege lijf te redden. Maar ondertussen zien we al dat Leclerc het niet redt. Ook Ricciardo valt weer door de mand. En dan ga je denken, hoe gaat PER dat dan af?
Helaas! De Mexicaan strandt op een tiende van Sainz buiten de top-10. Checo meldt daarna op de radio dat ze op het verkeerde moment op de baan zaten. Maar eigenlijk is er geen excuus. Gasly en zelfs Tsunoda staan in de Alpha Tauri namelijk wel met zijn tweetjes in de top-10. Een zepert dus voor SP11 en voor Red Bull Racing, dat nu officieel het constructeurskampioenschap verloren heeft. Ook Stroll en Russell halen Q3 niet, maar dat mag iets minder een verrassing heten.
De afvallers: Perez – Stroll – Leclerc – Ricciardo – Russell
Q3
Hamilton is de eerste van de toppers die voor een tijd gaat en dat doet hij goed. Althans, het rondje is zoals Olav Mol scherp opmerkt niet foutloos, maar Hamilton is met zijn Merc zo snel dat hij toch een 1:21.2 op de klokken zet. Bottas geeft ruim twee tienden toe. Verstappen zet echter een paarse eerste sector, wat hoopgevend is.
Aan het eind van de ronde komt onze held echter toch ruim anderhalve tiende tekort. Wél staat hij vlak voor geweldige vent Bottas, wat voor Max gezien de vorm van Mercedes al best lekker is. Gasly en Alonso komen op papier in de buurt van BOT. Maar toch voel je ergens op papier dat het niet gaat gebeuren voor die boys. De snelheid van de Alpha Tauri en met name ook de Alpine dit weekend is echter wel opvallend te noemen. De woestijnlucht doet die Franse kroket duidelijk goed.
Hamilton gaat ook in de twee poging als eerste van kiet van de favorieten. De Brit onderstreept nog maar even de oppermacht door een 1:20.8 neer te zetten. Hij is daarmee de enige man in de 1:20-ers. Vervolgens is het snel klaar. Gasly rijdt namelijk in een poging goud aan te boren iets te enthousiast over de kerbs. Zijn rechter voorband ploft daarbij en veroorzaakt een hoop schade. Gele vlaggen zwaaien en snellere rondjes zijn daarmee een illusie.
HAM pakt ‘m dus met overmacht, voor Verstappen en Bottas. Het is weer old skool Verstappen tegen de Mercs morgen dus. Gasly staat op P4 en kan morgen wellicht een Merrie aantikken. Alonso is vijfde, wat voor de tweevoudig kampioen zijn beste kwalificatie is sinds de Grand Prix in Japan in 2014. Toen reed de Spanjaard nog voor Ferrari…
De tweede helft van de top-10 wordt aangevoerd door best buds Norris en Sainz. Tsunoda, Ocon en Vettel maken de eerste helft van de grid compleet.
F1 kwalificatie Qatar 2021: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Gasly – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Norris – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Perez – Red Bull
- Stroll – Aston Martin
- Leclerc – Ferrari
- Ricciardo – McLaren
- Russell – Williams
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
Niels zegt
Doe de rest maar gewoon schriftelijk af, seizoen is wel klaar…
mp014 zegt
@c597ls1: ik vrees er ook voor! Kak sjoemel motoren uit Duitsland.
mp014 zegt
@mp014: en de stemmingmakerij van WOLF lijkt te werken! Verstappen melden bij marshals en wellicht straf pffff
brammetjedeb zegt
@mp014: schijnbaar negeren gele vlag. Dacht dat die opgeheven was, maar blijkbaar niet. Denk niet dat toto hier ook maar enige invloed op heeft. Ik dacht zelfs te zien dat bottas ook nog iemand inhaalde, maar kan ik mis hebben…
sportevo zegt
@brammetjedeb: Bottas en
Sainz moeten zich ook melden, alleen dan voor een enkele gele vlag.
Rick-dos zegt
Max kan het kampioenschap vergeten. Mercedes heeft het hele seizoen een beetje meegespeeld om het allemaal spannend te laten lijken, maar heeft de kraan nu vol open gezet. We mogen nog alleen hopen dat die Mercedes motor een keer ploft en Max de volle winst pakt of dat die achtervleugel echt illegaal is en dat het gat gedicht wordt.
Zo niet, kijk er dan niet van op dat Max morgen ook nog derde wordt.
wif1 zegt
@Rick-dos: Het werd mij in Mexico al duidelijk dat de GP van Brazilië de beslissende race zou worden. Met een motorwissel, en zeker die straf, van Hamilton kon Max net genoeg punten voorsprong op bouwen om de races daarna telkens P2 te eindigen. Dat Mercedes iets van plan was met de motor was al duidelijk toen Bottas er steeds een nieuwe ingeschroefd kreeg. Dat was echt niet uit betrouwbaarheid oogpunt, daar hoor je ze nu ook niet meer over. Puur om iets te testen waardoor ze nu deze slag geslagen hebben. Normaal is dat prima, maar als de regels voorschrijven dat je dit seizoen niks aan de motor mag veranderen is het heel gek.
fastshifter zegt
Volgens mij hebben ze de intercooler aangepast (en dat schijnt te mogen) en verschillende keren bij Bottas uitgetest wat het effect daarvan was. Moet helaas wel bekennen dat dat slim is.
Rick-dos zegt
@wif1 Daarom denk ik ook dat ze nu de motor vol open hebben gedraaid anders kan ik het totaal niet verklaren.
brammetjedeb zegt
@Rick-dos: ik blijf erbij dat je dat niet de laatste vier races doet. Mexico werden ze zoek gereden. Voor hetzelfde geld heb je een dnf of andere pech en verlies je het in de laatste race. Ze zien er ijzersterk uit, maar nee. Een heel seizoen sandbaggen met een komend, onzeker seizoen voor de boeg gaat er bij mij niet in…
550maranello zegt
Ik hoop dat ze snel vinden wat de Mercedes van Hamilton ineens zo snel maakt op het rechte stuk, anders zie ik het somber in…
545e60 zegt
@550maranello: Hamilton was vandaag nauwelijks sneller op het rechte stuk.
wif1 zegt
@545e60: Dat klopt, net zo snel waar ze rijden met meer vleugel op de auto. Red Bull heeft de vleugels wat getrimd om bij de kunnen blijven in topsnelheid. Ze verliezen echter, ongebruikelijk, veel tijd in de bochtige sectoren.
jensoffbutton zegt
’tzal denk ik afhangen van safety car situaties en pech. Zoals Gasly nu aan de hand had, ik zie dit nog gebeuren bij Max of Lewis.. en dan mag 1 van de 2 de titel vergeten. Voorlopig is het enkel nog spannend omdat Max voorsprong heeft, indien Lewis al 10 of meer punten los stond, ging niemand nog geld inzetten op Max.
HZW zegt
Iemand zicht op de longrun snelheden van Max en Lewis, zal ook wel ruim in het voordeel van Mercedes zijn.
Ik denk dat Hamilton alle resterende races gaat winnen, en Bottas steeds 2de wordt, het Kampioenschap is wel klaar, als er geen gekke dingen meer gebeuren.
Hamilton wordt gewoon voor de 8ste keer kampioen, Mercedes heeft alle zandzakken uit de auto’s verwijderd.
Dat Max ooit kampioen wordt zal ook steeds moeilijker worden, nu de regels de auto steeds dichter bij elkaar brengt.
En er zijn ook steeds meer coureurs die gewoon serieus om de titel mee gaan doen.
Red Bull is gewoon niet goed genoeg om een WK winnende auto te bouwen.
Niels zegt
@HZW: Als Max echt zo goed is (wat ik wel denk) zijn die nieuwe regels niet perse slecht natuurlijk…
tborre zegt
@HZW: het is mss gek maar als we nu eens wachten tot ze de race rijden ? Volgens mij kunne ze beide winnen. Geen max fan. Geen Lewis fan maar ik zie wel dat Lewis zen focus serieus beter lijkt fan die van max. Ik hoop vooral op een sportief maar intense race en dat de beste morgen mag winnen.
brammetjedeb zegt
@tborre: Max moet vol trappen om in de buurt te blijven. Focus lijkt me zeker niet minder.
cossiekiller zegt
Zo jammer dat het weer niet om rijkunst gaat…
Ditoxx zegt
Lekker huilen weer
coldzero zegt
Max mist natuurlijk wel 50 punten door de kamikaze actie van Hamilton op Silverstone en de klapband in Baku, anders was hij nu al kampioen geweest.
harrie zegt
Vergeet Bottas z’n torpedo actie niet waardoor hij gehavend slechts 1 schamel puntje kon pakken.
Richmond zegt
@cossiekiller: hoezo? Als geen van opvallend beter sturen, of een van beide opvallend minder goed zijn. Dan wordt het verschil door de auto gemaakt. Zo simpel is het. Hamilton is niet opeens veel beter geworden en Verstappen ook niet slechter. Alleen de auto’s veranderen.
cossiekiller zegt
Dat zeg ik toch ook? 😉
toniominestrone zegt
Ik zeg, RB heeft Gasly te vroeg afgeserveerd .
HZW zegt
3x Hamilton van de baan rijden is ook geen optie. LOL
Want Max heeft ook weer niets aan Perez, met zijn 11de startplaats.
MaartenD zegt
Wel vermakelijk om altijd maar te lezen dat als Max wint het om zijn kwaliteiten als coureur gaat en als Lewis pole rijdt Mercedes met de auto’s sjoemelt…
Richmond zegt
Als Hamilton het grootste deel van het jaar net niet snel genoeg is tov Verstappen en nu opeens ruimschoots sneller, dan lijkt mij het dat het door de auto komt. Hamilton haalt niet opeens een halve seconde extra uit dezelfde auto. Andersom ook, dat Verstappen / RB dit jaar vaak sneller zijn dan Mercedes is ook voor het meeste te wijten aan de auto.
flyerbunch zegt
Ik heb het gevoel dat Red Bull nog niet helemaal is uitgespeeld! Max z’n kansen zijn klein, maar toch.. Gasly doet het opvallend goed en vermoedelijk is Honda toch achter de schermen bezig met experimenteren. Als je naar de vrije trainingen kijkt van Gasly lijkt het of ze het trucje van Mercedes en Lewis proberen. Overboosten van de motor en zien of hij het zal volhouden. Als dit lukt kan men bij Red Bull mss nog van betekenis zijn in de laatste 2 races. Alhoewel het er nu op lijkt dat Mercedes en Lewis wederom het kampioenschap zullen pakken!
harrie zegt
Dit denk ik dus ook, die AT’s lopen het hele weekend opvallend hard.
harrie zegt
Bizar hoeveel schade er al gereden is dit weekend door de kerbs, tot chassis wissels vanwege scheurtjes aan toe.
Kan morgen nog een factor gaan worden.
pomoek zegt
Hopen op een gekke race. Hamilton die banden wisselt vlak voor een safety Car, dat soort dingen. Regen is wel uitgesloten denk ik. Verwacht wel een grid penalty voor Verstappen. Je wordt niet bij de stewarts geroepen voor een kopje thee…
HZW zegt
Nee, geen kopje thee, maar het negeren van dubbel gele vlaggen.
harrie zegt
Toto was uiteraard alweer hard bezig hem een straf aan te naaien, ironisch genoeg net voordat Bottas en Sainz ook werden opgeroepen zich hiervoor te melden.
Maar blijkbaar is het niet op het stuur van de coureurs en op de FIA schermen weergegeven dus wellicht komen ze er allemaal mee weg.
Edge zegt
@harrie: In de basis zijn de vlaggen leidend en zijn het stuurtje en de lichtpanelen aanvullend. Er kan echter door de wedstrijdleiding worden beslist dat dat omgedraaid wordt bij een nachtrace, maar dan moet dat tijdens de rijdersbriefing vooraf worden aangegeven. Het is dus de vraag wat Michael Masi en de zijnen hebben doorgegeven. Als er niks over gezegd is, is dit helaas een 100% straf voor Verstappen