Wie tapt uit het juiste vaatje, in de kwalificatie voor de Grand Prix van Saoedie-Arabië in 2021?
Nog twee races, dan weten we wie zich de kampioen van 2021 mag noemen. Voor de laatste keer dat het zo spannend was, moeten we terug naar 2016. Maar ja, toen ging het alleen tussen de twee coureurs van Mercedes. Dat kan ook heel mooi zijn, maar is toch een beetje anders dan een strijd tussen twee teams. Bovendien was er toen geen Nederlander die aanspraak maakte op de rijderstitel.
Dus het voelt nu toch een beetje anders. Voor ons fans althans, want de immer stoïcijnse Max blijft er zoals altijd redelijk koeltjes onder, zo lijkt het. Toch zal ook MV33 wel even met een schuin oog kijken naar wat de FIA doet met de transgressies van Lewis Hamilton tijdens de derde vrije training. Als zijn grote concurrent HAM tegen een strafje aanloopt, maakt dat de zaken voor VER toch net iets comfortabeler. Tijdens deze kwalificatie wordt echter bekend dat HAM met de schrik wegkomt bij Garry Connolly cum suis. Max zal het dus op eigen kracht moeten doen. Maar is de Red Bull daar wel krachtig genoeg voor in vergelijking met de machtige Mercedes?
Q1
Even was het de vraag of Bottas op tijd een andere motor in het achteronder van zijn W12 zou hebben om de kwalificatie te rijden. Maar, zoals je van een team als Mercedes mag verwachten, lukt dat natuurlijk gewoon. Bottas rijdt samen met Hamilton de pit uit voor de eerste rondjes in Q1. De Fin zal overigens geen straf krijgen voor de motorwissel, want deze turbo-tor zat nog in zijn poule.
Een aantal coureurs hebben als de Mercs naar buiten rijden al tijden neergezet die heel dicht bij elkaar liggen, met Ocon als snelste op een 1:28.8. Verstappen is de eerste die echt een paar tienden sneller gaat, maar HAM gaat daarna meteen nog bijna twee tienden sneller. Als de eerste klap een daalder waard is, moet dat even pijn doen bij Red Bull Racing.
Doch we zien dan dat net als bijvoorbeeld in Sochi de coureurs meerdere rondjes doen op hun set zachte banden. Daarbij is het eerste rondje niet per se het snelste. Integendeel zelfs. De andere teams, iets eerder begonnen met rondjes rijden, blijven door deze strategie aanvankelijk dicht in de buurt van de toppers. Norris pakt kortstondig P2 en Sainz gaat zelfs eventjes naar P1.
Daarna is het echter toch weer Verstappen en vervolgens Bottas die P1 pakken. Perez lijkt weer een beetje te verzuipen. Maar dan zien we toch weer zo’n glimp van kwaliteit bij de Mexicaan, die opeens naar P1 gaat. Hij kan het wel, maar het komt er te vaak net even niet uit. Gasly en Tsunoda gaan trouwens ook als een speer, dus Honda is low key lekker bezig.
Op het laatst wil iedereen er nog even voor gaan zitten, maar dat zorgt voor een opstopping voor start-finish. Aston Martin spint daar geen garen bij. Zowel Stroll als Vettel zien hun kans op een beter rondjes hierdoor namelijk wegglippen. Daar ze beiden in de gevarenzone stonden, betekent dat een dubbele exit in Q1 voor team groen. Het toont misschien wel aan hoe knap het van Mercedes is dat zij hun low rake concept wél aan de praat krijgen. Een probleempje voor Das Haus is echter dat Bottas klaagt over zijn motor. Zou die dan toch niet helemaal oké zijn?
Dat gaan we zien in Q2 en daarna. Voor nu zeggen we tabbee tegen Latifi en de twee Hazen, die er dus samen met de twee Astons uitvliegen in Q1.
De afvallers: Latifi – Vettel – Stroll – Schumacher – Mazepin
Q2
Onze Max is de eerste die een tijd op de klokken zet in Q2. Alle coureurs op de baan zijn nu vertrokken op de mediums, behalve Russell. Die laatste weet net als bij de vorige race dat dit voor hem in principe geen zin heeft. Perez is in zijn eerste rondje acht tienden langzamer geweest dan Max. Maar Checo bedient zich weer van de strategie om eerst een banker neer te zetten. Dat werkt prima, want PER pakt daarna P2 af van BOT.
Hamilton heeft ondertussen de snelheid niet op de mediums, of zit te zandzakken. De Brit geeft maar liefst zeven tienden toe op Max bij zijn eerste poging en klaagt over veel te weinig grip. Uiteraard verbetert de Brit zich daarna wel flink en komt hij tot op een tiende van onze held MV33. Perez heeft de schwung er echter ook goed inzitten en pakt wederom P1 af van Verstappen. Heeft de Mexicaan het circuit dan echt goed onder de knie?
Sainz is dan reeds van de schrik bekomen die een glijpartij hem opleverde. In navolging van teamgenoot Leclerc gisteren, verliest Sainz plots de listige derrière van de Ferrari. Wonder boven wonder houdt de Spanjaard zijn rode bolide echter met kunst en vliegwerk uit de muur. Maar om Q3 te halen zal hij wel even nieuwe banden moeten halen.
De krachtsverhoudingen kan je zien aan de bandenkeuzes van de teams op dit moment. Daarbij valt het op dat Alpha Tauri voor zowel Gasly áls Tsunoda vasthoudt aan de mediums, terwijl McLaren met Norris juist inzet op de softs. TSU gaat naar P5 op de gele bandjes, NOR komt tot P7 op de softs. Uiteindelijk is de jonge Brit daarmee de enige in de top-10 op softs.
Misschien had teamgenoot Ricciardo de gok ook moeten wagen. Want hoewel de honingdas in Q1 op het laatst nog naar P3 ging, is hij nu de eerste die in het stof bijt met P11. Ook Raikkonen, Russell, Alonso en Sainz zijn klaar. Alonso is nu opeens weer vier tienden langzamer dan Ocon. Sainz valt buiten de boot omdat zijn listige Ferrari hem nogmaals in het achterwerk bijt. Zijn laatste kans gaat daardoor verloren. In de bizarre herhaling van de dag zien we nog dat Bottas en Raikkonen elkaar een Fins kusje gegeven hebben. Zo te zien is die een stuk killer dan de Franse soort.
De afvallers: Ricciardo – Raikkonen – Russell – Alonso – Sainz
Q3
Hamilton en Bottas pakken de handschoen op. Hamilton heeft echter een ‘momentje’ en zijn eerste snelle ronde is naar de gallemiezen. Bottas zet zodoende de eerste snelste ronde neer met een 1:28.1. Dat kan harder. Hamilton gaat in zijn tweede poging niet harder door sector 1 dan Bottas, maar noteert met zijn spicy engine wel de snelste topsnelheid. Aan de meet is Lewis voorlopig de snelste, maar een 1:28.0 is langzamer dan de tijden die in Q2 genoteerd werden.
Verstappen zit in de tweede sector in zijn eerste poging al bijna drie tienden onder de tijd van Hamilton. Dit wordt een appeltje-eitje. Max scheurt de meet over met een 1:27.6. Daarna gaat Bottas naar P2 op drie tienden. Perez is een tiende langzamer dan Hamilton en sluit aan op P4.
Ondanks de gunstige positie op dit moment roept Max op de radio dat hij een slipstreampje nodig heeft. Dat lijkt toch een beetje paniek dan, want dat hadden ze vooraf wel even kunnen bedenken. Het is de vraag of de coureurs nu stoppen voor nieuwe banden en dan nog een keer gaan, of dat ze de banden al rijdend laten afkoelen en dan nog een keer aanzetten op dezelfde set.
Max Emilian komt wel naar binnen. Als hij weer de pit verlaat zit Hamilton in een snel rondje waarin hij op 52 duizendsten van Max zit in sector 1 en op 23 duizendsten in sector 2. Dit wordt gruwelijk spannend. Lewis pakt ‘m echter dik in de laatste sector en rijdt een 1:27.5. Wist Max dan toch meer dan wij weten?
Max heeft in ieder geval nog een kans. In de eerste sector vliegt hij als een jekko over de baan. Het ziet er niet alleen episch uit, maar het heeft ook resultaat, want Max wint een tiende op HAM. In de tweede sector zit hij er al twee tienden onder. Maar HAM was snel in de derde sector. Het lijkt een mega-rondje te worden voor Max. Maar in de allerlaatste knik gaat het mis. Max hangt ‘m in de muur! Bottas naar P2! Hamilton kampioen! Ai ai ai…Zelfs Toto Wolff schudt zijn hoofd. Max kraakt onder druk?
De schade blijft gelukkig wel beperkt. De kablabber van Max betekent einde sessie. Als de auto geen grote schade heeft, start Max dus gewoon als derde morgen en de snelheid zit erin. Dat is misschien wel een beter scenario dan we gehoopt hadden voorafgaand aan het weekend.
Leclerc perst er weer een rondje uit voor P4, met Perez op P5, Gasly op P6, Norris op P7, Tsunoda op P8, Ocon op P9 en Giovinazzi in de Alfa knap op P10. Dat wordt nog wat morgen. Straatfeest?
F1 kwalificatie Qatar Saoedie-Arabië: De volledige uitslag
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Gasly – Alpha Tauri
- Norris – McLaren
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Ricciardo – McLaren
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Alonso – Alpine
- Sainz – Ferrari
- Latifi – Williams
- Vettel – Aston Martin
- Stroll – Aston Martin
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
vaakbenjetebang zegt
Straatfeest…?
Nee, zonder flauwe grappen: dit wordt misschien wel een heel duur foutje. Hopelijk voor Verstappen blijft de schade beperkt tot de ophanging en kan hij vanaf P3 starten.
Het is wel een heel linke baan, dus morgen verwacht ik wel minstens een keer een safety car. Er kan veel geks gebeuren. Hopelijk komen Hamilton en Verstappen ongechonden uit de strijd zodat we een echte finale zien in Abu Dhabi.
jaapiyo zegt
Om eerlijk te zijn had ik verwacht dat Merrie veel sneller zou zijn dan Bullie. Dat Max ‘m vandaag heeft weggegooid zuigt natuurlijk, maar dit scenario is voor mij een stuk positiever dan ik verwacht had. Red Bull was met Max gewoon minstens even snel zo niet sneller. Als die bak heel blijft is dat goed nieuws…en niet alleen voor nu maar ook voor volgende week.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: De bespiegelingen vooraf over wie hier snel zou zijn heb ik met een schep zout genomen. Er is nog nooit gereden, dus gewoon afwachten was mijn devies. Op dit soort banen is pure snelheid over één vliegende ronde vooral belangrijk om op P1 terecht te komen, zodat je bij de start voor de problemen uit kunt rijden. Eenmaal onderweg in de race gaat het toch minder op de limiet, het inhalen is erg moeilijk (denk ik) en dan heb je niet zo gek veel aan die snelheid. Track position is key, zoals Doornbos het zou zeggen.
ghini zegt
@jaapiyo: ja eens, snelheid geeft vertrouwen maar oei wat baken zeg. Links voor blokkeerde, daardoor kwam ie uiteindelijk te ver naar buiten en tegen muur. Had zo mooi kunnen zijn.. Morgen hopelijk van p3 en zonder gedoe door eerste paar bochten.. daarna zien we wel weer verder.. wat een spanning, echt top
wildbeest zegt
@jaapiyo: EXACT DIT! waar was ham met z’n kutrakette
HZW zegt
Misschien wordt dit weekend het ultieme leer moment voor Verstappen/Red Bull hoe je een zeker kampioenschap in de vuilnis bak gooit.
Dit weekend kan wel eens heel slecht aflopen, V-bak wissel, 5 gridstraf plaatsen, starten als 8ste en dan in de eersten bochten bij een crash betrokken zijn, en einde race na een paar bochten.
Alle puntloze races (op de Jeu de Boules van Bottas na) kan men toeschrijven aan rijder en team fouten.
De Klap band in Baku was een team fout, op het moment dat de Band klapte bij Lance Stroll, hadden ze Verstappen naar binnen moeten halen voor nieuwe banden.
De aanvaring met Hamilton in Engeland kan je net zo goed toeschrijven aan Verstappen, dat was ook weer een Alles of niets actie.
Had daar veel meer ruimte gelaten en je was misschien gepasseerd geworden door Lewis, en je had dan de hele race nog gehad om het goed te maken, en in het ergste geval was hij 2de geworden.
Ook de aanvaring met Hamilton in Italië was niet nodig geweest en was opnieuw een alles of niets actie, en dus een rijder fout.
Dat zijn dus 3 races waar de punten weggegooid worden door rijder/team fouten, en wat je de WK titel gaat kosten.
Hamilton wind gewoon zij 8ste WK titel, en volgend seizoen zijn 9de WK titel in een WK strijd met zijn nieuwe teamgenoot Russel.
Verstappen kan dan een seizoen zijn best doen om zo veel mogelijk 3de plaatsen naar huis te rijden.
Het zal nog wel een jaartje of 5-6 duren voor dat Max zijn eerste WK titel zal winnen.
tfsi zegt
@HZW: Hé weet je wat het is we gaan het volgende week zien.
p993 zegt
@HZW: neem nog een kopje azijn, vriend, dan slaap je lekker!
dijan zegt
edit: gast, doe eens vriendelijk. Dank u.-
flutterby zegt
@HZW: waarom zou Verstappen de strijd volgend jaar niet aan kunnen met Hamilton?
pa045 zegt
Hey Eightball, door de ogen van een Lewie fanboy gezien, zal je wel gelijk hebben. Veel negatiever over jouw landgenoot kan je niet zijn.
humel zegt
Max? Geweldig talent, is wereld kampioen in de eerste snelle ronde zetten. Is (nog) geen racer die dit kan uitbouwen naar dominantie (wereld kampioen).
panam1 zegt
@humel: en wat doet u precies in t dagelijks leven?
thearchitect zegt
Gast, hij heeft 351.5 punten.
Die heeft-ie niet bij de Douwe Egberts gespaard.
thearchitect zegt
Ik begin het “Max Kampioen!” en “Hamilton Kampioen!” geroeptoeter in de AB artikelen behoorlijk flauwe te vinden. Kunnen jullie daarmee kappen? Leuk geweest..
pomoek zegt
Tja, inderdaad de gedachte dat mb de 2 volgende races fluitend de titel binnen zou hengelen. De RB zat er goed bij. Maar logischerwijs is verstappen morgen zijn voorsprong kwijt en moeten we hopen op de laatste race. Ik wordt hier te oud voor,…………
Edge zegt
Wat een rondje, wat een commitment. Dit had een legendarische pole-ronde kunnen zijn. Zo ontzettend zuur dat zo’n kleine lock-up in de laatste bocht zo ongenadig hard afgestraft wordt.
Ik hoop dat die versnellingsbak heel is, maar vooral dat Red Bull bij enige twijfel meteen een nieuwe bak erin gooit en dan maar die vijf plaatsen gridstraf neemt. Je kunt beter van P8 starten dan à la Leclerc in Monaco (nog voor de start) uitvallen. Zeker in deze fase van het kampioenschap kun je dat er niet bij hebben.
HZW zegt
Het was geen geweldig rondje, want hij heeft hem niet afgemaakt.
Iets minder risico en hij had gewoon op de eerste startrij gestaan, op Zondag worden de punten verdeeld, niet in de kwalificatie.
Richmond zegt
Sainz had wel de muur geraakt met zijn achtervleugel
MaartenD zegt
Ik hoop oprecht dat die laatste bocht van zijn pole rondje uiteindelijk niet het moment blijkt te zijn waarin hij het WK weggegooid heeft…
wif1 zegt
Liever dat hij zelf op deze manier het kampioenschap verliest dan dat hij om de oren gereden zou zijn door een Mercedes met super motor of illegale vleugels. Mercedes lijkt met een niet flexende vleugel weer op een minder superieur niveau te zijn dan de laatste 2 gp’s.
tfsi zegt
@wif1: Olaf vertelde dat hij denkt dat de motor uit Brazilië 1 keer gebruikt is op vol vermogen en na die race is afgeschreven. Zal best eens kunnen.
willeme zegt
Dat was wel heel erg spannend. Wel balen, maar heel erg spannend. Wie er ook mag winnen: wat een topseizoen!
Rick-dos zegt
Komt allemaal door Hamilton. Als je goed had opgelet zag je dat Hamilton in z’n laatste ronde vuil uit z’n achtervleugel strooide waardoor het glad werd op die plek. Echt waar.
Zo. Tijd geleden dat ik me na een kwalificatie zo ködt voelde. Als het er gewoon niet inzat dan had ik er vrede mee gehad maar je zag gewoon dat de RBR de te kloppen auto was. Maar goed, dat is al een stuk positiever dan dat ik op voorhand dacht. Ik dacht dat de Mercedessen er vandoor zouden gaan maar dat is duidelijk niet zo.
Het ziet er naar uit dat SA net zo’n circuit is als Baku. Een circuit waarvan je vooraf denkt dat Mercedes die zal domineren maar vervolgens door RBR wordt weggekaapt.
Maar goed, het biedt wel hoop en perspectief voor morgen. De bochten zijn duidelijk voor de RBR en de rechte stukken lopen ze niet zo gek ver uit elkaar. Laten we hopen dat Verstappen er voor kan komen net als in Mexico.
hondafiel zegt
@Rick-dos: Bottas zal niet nog eens de fout maken dat Verstappen tijdens de start langszij komt. Hamilton rijdt weg en Max kan alleen volgen op afstand. Ik hoop dat ik er volledig naast zit.
HZW zegt
Als 3de starten is geen straf, met een sprint naar de eerste bocht.
Als er een nieuwe V-bak in moet dan heeft Max een probleem, als 8ste starten kom je vol in de problemen bij de eerste bochten met een hoog DNF gehalte.
Door dit soort stomme alles of niets fouten wordt je nooit wereldkampioen.
sportabgasanlage zegt
Aaaaarrrrgghhhh… Wat enorm zonde en balen voor Max en RBR. So close, yet so far… Wordt nog spannend morgen. Hopelijk is Max op de long runs ook competitief genoeg om het Lewis moeilijk te maken in een eerlijk gevecht. Hij start in ieder geval op de schone lijn. Ik heb er zin in!!
8cylinder zegt
Hij lag twee tiende voor. Als hij z’n trots had ingeslikt en gewoon die laatste bocht als verloren had beschouwt, in plaats van alsnog in een goede exit proberen te forceren, was het nóg spannender geweest.
Met die lock-up waarschijnlijk niet genoeg om Lewis te verslaan maar altijd nog 10x beter dan een kapotte auto en een slecht gevoel voor het team. Pijnlijk om toe te moeten geven dat we hier een Max zagen die ik eigenlijk al vaarwel had gezegd.
quincy zegt
Jesus wat een drama zeg! Het team zal het jammer vinden. Maar dat zal niet in verhouding staan tot de top resultaten van Max dit seizoen. Tenzij ze allemaal zo’n instelling als jij hebben misschien, maar dat geloof ik niet.
bartteeuwen zegt
@8cylinder: als je z’n hele ronde bekijkt zie je dat hij vrijwel elke bocht op het randje zat, en in de laatste bocht hem alsnog bijna hield. Alleen op het uiterste is die auto sneller dan de merc. Op het randje dus in elke bocht, en als je pech hebt ga je net over dat randje heen.
mashell zegt
Max kent de betekenis van het woord inhouden helemaal niet, die gaat er altijd vol voor of er nou wat op het spel staat of niet. Strategisch niet slim maar voor de toeschouwer fantastisch.
8cylinder zegt
Ik vind het altijd gaaf wanneer een coureur dat rauwe talent, die pure wilskracht altijd te willen winnen ten kost van wat dan ook, weet om te smeden tot een ijskoud hyper efficiënt wapen.
SickDon zegt
In mijn ogen heeft max het kampioenschap weggegooid jammer maar helaas. Met zoveel risico die laatste ronde rijden echt niet verstandig.
HZW zegt
Punten worden verdeeld na de race en niet na de kwalificatie.
Verder is het te hopen dat als er meer stuk is dan de wielophanging, dat het beperkt blijft tot de V-bak.
Op deze baan is elke fout een Pace Car fase, en begint alles weer opnieuw.
flyerbunch zegt
Iedereen zit op Max z’n kap over die bocht.. ja z’n linker voorwiel blokkeerde en zodoende moest hij eigenlijk gas lossen ipv toch maar proberen, maar ja zegt dat maar eens tegen Max. Hij is een vechter en ging 100% voor die pole want het zat erin! Jammer.. hopelijk morgen meer, maar we zullen zien.
monsieurleloure zegt
Beste stuurlui staan aan wal. (-;
p993 zegt
@monsieurleloure: precies…met Max’ instelling is ie gekomen waar hij vandaag is. Met gas lossen in laatste bochten was dat niet gelukt.