
Lewis ‘Lil‘ Hamilton hoopte op het circuit van Singapore het record van Ayrton Senna te evenaren – acht aaneengesloten poleposotions. Het liep allemaal iets anders.
De vaart zat er bij de Mercedessen niet lekker in. Of bij Ferrari en Red Bull juist heel goed, want het was Sebastian Vettel die met een tijd van 1.43,885 de polepositie greep, gevolgd door Ricciardo, Raikkonen en Kvyat. Feestje bij Ferrari dus, die hun eerste pole in het V6-tijdperk pakten. Hamilton start vanaf de vijfde plek, vlak voor teamgenoot Nico Rosberg.
Verstappen 8e
Max ‘James Hunt‘ Verstappen deed het ook zeker niet onverdienstelijk. Hij kwam Q1 en Q2 probleemloos door – klokte zelfs even de vijfde tijd – en reed in Q3 met een tijd van 1.45,789 naar een achtste plek. De Limburger start morgen dus vanaf de vierde startrij, vóór Felipe Massa. Het is zijn op drie na de beste klassering dit seizoen, achter Maleisië/Spanje (6e) en Oostenrijk (7e).
Max’ teamgenoot Carlos Sainz was de enige die in de kwalificatie iets toucheerde. Hij veegde met zijn linker achterkant tegen de omheining, waarna hij er met de voorkant nogmaals ingleed (video). Een gele vlag was het gevolg. De Spanjaard kwam niet verder dan een 14e tijd: 1:46.894.
De Grand Prix van Singapore 2015 begint morgen om 14:00 uur.
1 Sebastian Vettel Ferrari 1:43.885
2 Daniel Ricciardo Red Bull 1:44.428 0.543
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1:44.667 0.782
4 Daniil Kvyat Red Bull 1:44.745 0.860
5 Lewis Hamilton Mercedes 1:45.300 1.415
6 Nico Rosberg Mercedes 1:45.415 1.530
7 Valtteri Bottas Williams 1:45.676 1.791
8 Max Verstappen Toro Rosso 1:45.798 1.913
9 Felipe Massa Williams 1:46.077 2.192
10 Romain Grosjean Lotus 1:46.413 2.528
11 Nico Hulkenberg Force India 1:46.305
12 Fernando Alonso McLaren 1:46.328
13 Sergio Perez Force India 1:46.385
14 Carlos Sainz Toro Rosso 1:46.894
15 Jenson Button McLaren 1:47.019
16 Felipe Nasr Sauber 1:46.965
17 Marcus Ericsson Sauber 1:47.088
18 Pastor Maldonado Lotus 1:47.323
19 Will Stevens Manor 1:51.021
20 Alexander Rossi Manor 1:51.523
Oh oh Mercedes. Wat is dit een keertje lekker. En Vettel, schitterend gereden zeg! En die enthousiasme ook over de boordradio, prachtig. Max Verstappen gewoon een prima tijd neergezet, goed gedaan. Het gaat weer een mooie race worden morgen, ik ga er lekker voor zitten.
@viezefreddyw: Vettel is elke keer als een kind zo blij! Mooi om te zien en te horen. Zeker voor de fans van Ferrari.
De vorige race dat het slecht ging voor Mercedes was een hele leuke en spannende. In Hongarije ging het mis in de eerste bocht met Hamilton. En was het een leuke race met veel actie. En natuurlijk de Nederlandse verstappen als 4e over de eindstreep.
Hopen dat het morgen weer zo’n gekke race wordt, en dat Max niet uitvalt.
@viezefreddyw: de start is om 14:00 onze tijd toch?
@jeppie: correct
@jeppie: Dat is het voordeel aan een avond race. Volgende week een race in Japan, 07:00 Nederlandse tijd.. Dat is wat minder leuk.
Met de juiste bandendruk is het precies toch net wat moeilijker voor ze om Ferrari aan de kant te zetten blijkbaar.
Max 1,1 seconden sneller dan zijn teamgenoot. Dat is een prestatie van formaat!
@Original_Arnoud: z’n maatje beschadigde zijn achterwielophanging in z’n hotlap, daarom zo’n groot verschil.
@bassx: Klopt. Desalniettemin was Max ook daarvoor al behoorlijk wat sneller dan Sainz. Je kan zelfs speculeren dat Sainz dat wist en iets te ver ging om dat goed te maken.
@jaapiyo: dat denk ik zeker en zei Sainz min of meer ook in de zomerstop. Hij en max pushen elkaar om het maximale eruit te halen, terwijl hij eerder in het seizoen zei zich weinig van de andere helft van het team aan te trekken. Met als resultaat dat vandaag Sainz iets teveel hooi op de vork nam.
@bassx: max maakte ze auto niet stuk. Ik weet niet wat erger is een stukke f1 auto terug brengen of 1.1 seconde verliezen op je team genoot. Alle twee is dodelijk combinatie voor volgend seizoen.
@xiran: ze auto? Bitch please.
@bassx: het hele weekend al sneller he.
@awesome: Niet helemaal correct. FP3 was Sainz fractioneel sneller.
Go Max!!!
Heerlijk! Eindelijk weer eens een spannende kwalificatie en de goede kleur voorop. Monsterlijke laatste ronde van Vettel. En ook weer top van Max, doet gewoon weer mee met de grote jongens.
Zo zie je maar weer, als het om het echte bochtenwerk aankomt Lewis Hamilton tegenvalt. Die jongen kan een goed potje sturen, maar zijn pole-position in het seizoen heeft hij toch echt te danken aan dat monster van Mercedes. Well done Max. Eindelijk ook weer eens een leuke top 3!
@testarossa: welke f1-kampioen had het niet te danken aan zijn auto dan?
@testarossa: F1 heeft sinds 2014 vaste overbrengingen. Dominante auto’s op elk circuit is daarmee verleden tijd. 1,5 seconde is wel erg veel, maar toch was het te verwachten. Ze zullen in Japan, meest technische circuit van het jaar, wel weer een pole pakken.
@testarossa: Het ligt hier toch vooral aan Mercedes en niet aan Hamilton. Het is niet dat de wagens ver uiteen liggen, integendeel. Hamilton klopt (weer) Rosberg en in zijn debuutjaar was hij Alonso te snel af. Fan of geen fan, hij behoort veruit tot de beste op de grid.
@gillesvda: Dit.
Lekker weer! Waar kan ik beelden vinden van zijn laatste bocht? Hij vloog er bijna af!
@ghini: Haha ja ik zag het ook… Als hij goed die bocht door was gekomen had Max misschien wel 7de gestaan ☺
Mooi mooi mooi, weg met die sterren. Die hebben lang genoeg vooraan gereden. Tijd voor wat anders.
Ik heb de kwalificatie gemist. Waren Ferrari en Red Bull daadwerkelijk zo sterk of is Mercedes weer ouderwets aan het sandbaggen en rijden ze straks iedereen gewoon weer het snot voor de ogen?
@Edge: Tsja als je heel ver doordenkt zou je kunnen denken dat Mercedes een race of een kwalificatie opgeeft voor het grotere goed van de sport maar dat lijkt me toch voor de aluminium folie hoedjes brigade.
Hamilton had ook zijn PR van achtereenvolgende poles kunnen verbreken (en als ik me niet vergis dat van Senna kunnen evenaren) dus daar zal het niet aan gelegen hebben. In deze hitte en op de supersofts krijgen de anderen hun auto’s gewoon beter aan de praat. Hoe het morgen op de gewone softs gaat blijft afwachten, maar tenzij het op strategie kan zie ik ze niet 4 auto’s voorbij rijden morgen.
@Edge: mercedes ging gewoon niet goed. Ben benieuwd wat er aan de hand is met die auto’s. Ik hooo voor ze dat het niet met de motorupdates te maken heeft anders blijven ze de rest van het seizoen zo slecht kwalificeren.
@clarkson: haha, ik hoop het wel, lekker spanning!
Deze sessie weer genoten van Max’ stuurwerk. Prachtig hoe hij die STR de laatste bocht ingooide. Ok misschien kostte het weer wat tijd deze keer maar dat hij op de limiet rijdt en er vol voor gaat is mooi om te zien, plus 8ste is zo slecht niet natuurlijk.
Misschien kan ‘ie morgen nog wel wat naar voren komen, Bottas bijvoorbeeld heeft toch een Williams onder hem die niet echt lekker gaat op dit circuit en mogelijk de banden oprookt…wie weet geldt dat ook wel voor Merc. Topvermogen schijnt hier het verschil niet te maken gezien de posities van de RBR’s ook.
Hoop de save van Max in de laatste bocht van zijn laatste rondje nog een keer te zien.. Zag er heftig uit, beetje rodeo stier passend bij de teamnaam en het logo.
Ben toch meer benieuwd naar Max z’n prestaties op het volgende race weekend, eigenlijk al het hele jaar. Daar onderscheiden de mannen zich van de jongens, en daarom ook gehaat en geliefd onder de rijders. Als Kimi fan hoop ik Max z’n gezicht te zien op het podium, wetende dat ik mijn favoriet daarop toch niet zal zien.
Starten achter Lewis, wellicht direct aanhaken net als in Monaco?
Ik voorzie nog wel een plekje of 1, 2 winst voor Hamilton.
Max heeft blijkbaar van zijn gretigheids-fouten geleerd, alsook heeft het STR team zichzelf ook volledig herpakt met kwalitatief vele betere materialen te gebruiken, onderhuids afkomstig van Ferrari, voor zover ik het heb kunnen achterhalen. Nu, kan Max vrij snel omhoog klimmen als hij zijn gretigheid onder controle kan houden, en vermoeden ik en m’n vriendin dat hij volgend jaar 2016 de jongste Wereldkampioen ooit zou kunnen worden.
Alsook heb ik inmiddels onofficieel vernomen dat Max vanaf 2017 voor Ferrari zal gaan rijden, vermits Ferrari aast op Max.als nieuwe jonge leeuw.: http://www.verstappen.nl & https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBsQFjAAahUKEwiEo824u4PIAhXI0hoKHRYMBGY&url=https%3A%2F%2Fwww.rtlgp-magazine.nl%2Fartikelen%2Fitem%2Fcolumn-gaat-max-verstappen-naar-ferrari.html&usg=AFQjCNHq72SNCXWTGDAs6ZA0QOoxfn0a4g
@exclusieviteitsfreak:
“Alsook heb ik inmiddels onofficieel vernomen….”
Je hebt een speculatief artikeltje gelezen? Knap hoor. Alles wat je stelt in je bericht lijkt me ongefundeerd.
@kaaskabouter: ah ok dan, en alles wat hier vermeld wordt is dan ook ongefundeerd misschien, ah man, de grote hoop van de ingelogden liggen maar wat uit hun nek te lullen dan, echter, ik laat vanaf nu bronnen bijna nooit meer zien, het wordt toch maar in het belachelijke getrokken, zoveel is mij duidelijk.
@exclusieviteitsfreak: Jeetje, een kritische opmerking en je gaat huilen als een politicus … nou we zullen je unieke, constructieve en goed onderbouwde bijdrages missen hoor; doei !
@dawwg: nee man, maar ik weet hoe de geldwereld draait, en ik weet in verhouding ook in hoeverre de politiek zich daarin probeert te moeien, vooral de Belgische wetgeving en de regeringen proberen alle voordelen altijd naar zich toe te trekken en hun eigen fouten te verdoezelen, de bevolking uit te zuigen, en bedrijven wegjaagt uit België omdat ze hier te hoge loonkosten moeten betalen voor hun werknemers, om nog maar te zwijgen over de manier waarop het Europese Parlement hedendaags de normen bepaald. En aan de andere kant is België een belastingsparadijs voor de supperrijken, dat de regering daar eens iets aan doed, maar dan trekken die superrijken vermoedelijk weg uit België als ze dat verkeerdelijk aanpakken, maar het kan. Maar dan vermoedelijk volgens de Rothschild wijze : http://www.rothschild.com , die in weze al meer dan 250 jaar illegaal tewerk gaan.
Nee de Belgische regering moet eerst leren om hun inkomsten en uitgaven neutraal te krijgen, en pas dan kan er terug opgebouwd worden.
Enfin, wat Max terug betreft, hij is goed bezig en dat samen met zijn team, alleen zal het er van af hangen dat zijn motoren voldoende pk’s zullen hebben om naar de Wereldtittel te kunnen rijden
@exclusieviteitsfreak: wat een geneuzel zeg.
@exclusieviteitsfreak: Max een wereldtitel halen in een Torro Rosso ?! Never nooit niet !
@hoonigan247: waarom niet met Ferrari-onderdelen ?
@Ricardo Dit is zijn derde beste of op 2 na beste kwalificatie.
“Lewis ‘Lil‘ Hamilton hoopte op het circuit van Singapore het record van Ayrton Senna te evenaren – acht aaneengesloten poleposotions.”
Heb ook zoiets gehoord. Hoorde ook dat hij acht aaneengesloten polepositions kon pakken en zo ook Senna kon evenaren… ;p
Heel apart die Mercs. Vooral het gat is onverklaarbaar. Gezien het circuit dat niet om power gaat wellicht dat Ferrari en RB in de basis een hele goede auto hebben maar tekort komen op power? Zou mooi zijn als ze dat gat ook zouden kunnen dichten. Is een mooi lijstje zo met die drie teams op de eerste 6 plaatsen. Kan lekker spannend worden.
Lekker bezig Max!
Een keer een bochtig circuit en de mercs hebben geen Pole en plek 2 laat wel zien dat niet de beste coureur kampioen is geworden en ik weet cker als je verstappen in de zelfde auto stopt hij makkelijk mee doet voor de top
@thalentje: Volgende keer gewoon a.u.b. ‘zeker’ schrijven ipv ‘cker’, scheelt maar 1 letter meer typen en volwassen nemen je dan ook serieus; wel zo goed voor de discussie ;)
@dawwg: danku voor de tip
@dawwg: ik zal het ZEKER doen
Sauber is lekker bezig! Grote update gehad en…. Bijna onderaan.. Sorry ben nog steeds een beetje boos!
@pomoek: Waarom? Geen giedo?