• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uitslag Sprint Shootout: GP Azerbeidzjan 2023

Auteur: Loek, gepost 29 april 2023 om 11:30 – 10 Reacties

Shootout Azerbeidzjan 2023

De gloednieuwe Sprint Shootout biedt een extra kwalificatie bij de GP van Azerbeidzjan van 2023. Wie pakt de snelste tijd?

Zijn we net gewend aan het format van de sprintrace in de Formule 1, gaat het weer op de schop. Op populair verzoek hebben we voor de GP van Azerbeidzjan in 2023 een compleet nieuw format. Vrije training 2 en 3 vervallen en in plaats daarvan hebben we een sprintrace. Maar die is NIET geldend voor de kwalificatie voor de race van zondag, dat was gisteren al bekend. De sprintrace is nu min of meer een manier om een competitie-aspect toe te voegen aan wat normaliter een vrije training zou zijn.

Om dat competitie-aspect nog verder te benadrukken moet er ook gekwalificeerd worden voor de sprintrace. Die sessie is net afgerond en de resultaten hebben we natuurlijk voor je!

SQ1

Gekheid van deze kwalificatiesessie terzijde, begint ‘ie zoals altijd. SQ1 is los waar natuurlijk een handjevol auto’s zo snel mogelijk de baan op willen. Met drie minuten in is het enige merkwaardige een gele vlag, omdat Oscar Piastri de bocht mist en met rokende banden de run-off area in rijdt. Gelukkig kan de Australiër door zonder kleerscheuren. De eerste tijden worden neergezet door de middenmoters met Hamilton en Magnussen als snelste. Perez zet ze echter vrij snel op hun nummer en zowel Verstappen als Leclerc én Sainz maken een welbekende top 4 compleet.

Wederom een gele vlag in sector 1 en wederom omdat één van de rookies dit jaar een run-off area opzoekt. Dit keer onze eigen Nyck de Vries, wiens kwalificatie gisteren natuurlijk nogal onfortuinlijk afliep. De Williamsen lijken snel met zowel Albon als Sargeant ineens in de top 4, maar een hoop coureurs moeten nog een snelle ronde neerzetten. Met nog maar 30 seconden op de teller gaat het toch nog mis, waar Logan Sargeant de muur aantikt met zijn achterkant. Dit betekent dat de sessie voorbarig wordt afgesloten en ineens de voorlopige uitslag definitief is.

Dat betekent dat Zhou, Bottas, Tsunoda, Gasly en De Vries van de gevarenzone naar definitieve afvaller gaan. Voor Sargeant betekent het ook een onfortuinlijk einde, want de Williams-coureur in SQ2 is best een fijne prestatie.

Afvallers: Zhou – Bottas – Tsunoda – Gasly – De Vries

SQ2

Nadat de officials klaar zijn met het opruimen van de auto van Sargeant kan SQ2 van start gaan. Met nog een klein paniekmomentje voor Aston Martin, waar problemen zijn met de DRS van in ieder geval Alonso. Dat lijkt onder controle te zijn op de baan.

Je merkt dat er minder tijd is dan bij een ‘echte’ kwalificatie, want na een paar rondes ben je al op de helft van je tijd. Het duurt dan ook tot ongeveer zes minuten op de klok dat we snelle tijden zien van Verstappen, Perez, Hamilton en Russell. De Ferrari’s sandwichen zichzelf er weer tussen in de laatste vijf minuten.

Uiteindelijk is Sargeant er dus uit per definitie, maar voor beide Hazen, Piastri en Ocon is het ook schluss. Piastri weet nog bijna Stroll in de afvalzone te krijgen, maar Stroll pakt dankzij een tow van Alonso op de valreep nog een zevende tijd.

Afvallers: Piastri, Hulkenberg, Ocon, Magnussen, Sargeant

SQ3

Waar SQ1 en SQ2 dus verplicht op mediums werden verreden, is het voor SQ3 tijd voor verplichte zachte banden. Dat betekent dat Norris al gelijk op plek 10 eindigt, want die heeft geen zachte banden meer. Voor de rest betekent het dat de komende zes minuten keihard gereden moet worden.

Perez pakt de snelste tijd en Verstappen kan hem niet evenaren, maar Leclerc zet met drie minuten op de klok een voorlopige pole. Maar dan! Leclerc wil nog één keer vliegen en vliegt in plaats daarvan in de muur met geen tijd meer op de klok. Dat geeft zowel Perez als Verstappen de mogelijkheid om hun laatste ronde te laten tellen. De Red Bulls laten het echter beide liggen en eindigen op plek twee en drie, met een klein voordeel voor Perez. Die start dan ook op plek 2 later vandaag met Verstappen, Russell, Sainz, Hamilton, Albon, Alonso, Stroll en Norris die in die volgorde de top 10 afmaken.

De top 10 voor de start van de sprintrace van de GP van Azerbeidzjan

  1. Leclerc – Ferrari: 1:41,697
  2. Perez – Red Bull: +0,147
  3. VERSTAPPEN – Red Bull: +0,290
  4. Russell – Mercedes: +0,555
  5. Sainz – Ferrari: +0,590
  6. Hamilton – Mercedes: +0,805
  7. Albon – Williams: +1,149
  8. Alonso – Aston Martin: +1,313
  9. Stroll – Aston Martin: +1,367
  10. Norris – McLaren: geen tijd

Ook interessant!

  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
    Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023
  • Video: Max Verstappen Azerbeidzjan GP Track Guide
  • GP Bahrein 2023
    Start GP Bahrein 2023 [video]
  • GP Azerbeidzjan 2023: tijden en wat je moet weten

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, kwalificatie, Racing, Sprintrace

Vorig bericht: « Dit had de nieuwe Saab 9-5 moeten zijn
Volgend bericht: E-Klasse met Lorinser dikspul is dolle pret voor zeven! »

Lees Interacties

Reacties

  1. sanderkomnogeensergens zegt

    29 april 2023 om 11:36

    Wat een ellende dit weekend. Ze reden 3 seconden langzamer als gisteren. Waar zitten we naar te kijken pffff

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 april 2023 om 11:58

      Dat ze 3 seconden langzamer rijden heeft alles te maken met de hoeveelheid brandstof aan boord, met name gedurende SQ1 en SQ2; overigens was het uiteindelijke verschil niet meer dan 1,5 seconde in vergelijking met de kwalificatie van gisteren.

      Login om te reageren
  2. sanderkomnogeensergens zegt

    29 april 2023 om 11:38

    Wat een ellende deze opzet. Ze rijden 3 seconden langzamer als gisteren. Waar zitten we naar te kijken. Pffff

    Login om te reageren
  3. dijan zegt

    29 april 2023 om 11:44

    Wel mooi zo ,word het weer een echte wedstrijd.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    29 april 2023 om 12:03

    Lando Norris die niet mee mocht doen omdat hij geen setje soft meer had.
    Beetje vreemde regel

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      29 april 2023 om 12:57

      Regel is om op een nieuw setje soft te starten. Schijnbaar zit er een maas in de regels waarbij er staat dat je in SQ3 mag starten en niet moet starten.

      Norris en Tsunoda hebben het extra setje gebruikt om in Q3 van de kwalificatie voor de hoofd race te komen. Men vond die kwalificatie belangrijker omdat er meer punten in die race verdient kunnen worden en zouden genoegen nemen met een P9/P10 in de sprintrace waar ze waarschijnlijk anders niet heel veel vanaf hadden gestaan.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 april 2023 om 13:33

      Js maar het is al afgekeurd. Maar ze wisten het van te voren. 18 hadden het goed. Eigen schuld toch wel en van het team.

      Login om te reageren
  5. CYBRTRK zegt

    29 april 2023 om 13:24

    -edit: check-

    Login om te reageren
  6. sanderkomnogeensergens zegt

    29 april 2023 om 13:49

    We zien steeds minder auto’s rijden. En de auto’s die rijden rijden langzamer. Sparen banden motor remmen units zegeltjes. Nemen geen risico. Niet bepaald de top van de autosport.

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    29 april 2023 om 16:02

    Geknutseld gedoe allemaal.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North