• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023

Auteur: Loek, gepost 28 april 2023 om 16:41 – 14 Reacties

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Azerbeidzjan 2023

Een kwali op de vrijdag. Dit is de kwalificatie van de Grand Prix van Azerbeidzjan 2023.

De F1 gaat morgen een kwalificatie rijden voor de sprint én de sprintrace rijden. Maar er is zondag ook nog zoiets als een Grand Prix. Voor de race van zondag is de kwalificatie zojuist verreden.

Q1

Wat begon als een veelbelovende vrije training voor Nyck de Vries, eindigt als een nachtmerrie voor de Nederlander. Met het aanzetten voor zijn eerste snelle ronde in Q1 remt hij veel te laat op het rechte stuk. Er is bijna geen uitloop op Baku en de Vries parkeert zijn Alpha Tauri in de muur bij de eerste bocht. Einde kwalificatie voor hem. De auto staat in de bocht, waardoor de FIA met de rode vlag zwaait.

Het is nog maar net groen, of de volgende rode vlag volgt. Dit keer is het Gasly die op dezelfde wijze zijn auto in de muur rijdt. Baku is wat dat betreft onvergefelijk. Gelukkig hebben de marshals de boel relatief snel opgeruimd en is het weer na enkele minuten groen!

In Q1 eindigt Leclerc bovenaan, met Max op P2. De top 5 bestaat verder uit Alonso, Perez en Russell. Mercedes lijkt zich te hebben weten herpakken ten opzichte van de vrije training.

Een knappe prestatie van rookies Sargeant en Piastri. De Williams-rijder eindigde op P11 en weet daardoor door te pakken naar Q2. Piastri eindigde op P12.

We nemen afscheid van Zhou, Hulkenberg, Magnussen, Gasly en De Vries in het eerste gedeelte van de kwalificatie in Azerbeidzjan 2023.

Pos Coureur Q1 Ronden
16

Zhou Guanyu

Kick Sauber

01:42.642 11
17

Nico Hülkenberg

Haas

01:42.755 10
18

Kevin Magnussen

Haas

01:43.417 9
19

Pierre Gasly

Alpine

01:44.853 6
20

Nyck de Vries

RB

DNF 3

Q2

Q2 begint een stuk gemoedelijker in vergelijking met Q1. Vooralsnog geen rode vlaggen, waardoor de overgebleven kandidaten lekker kunnen rijden. Dat lijkt uiteindelijk de basis te leggen voor heel Q2, want verder blijft het allemaal goed gaan. Nu is het dus een kwestie van allemaal je snelste ronde neerzetten.

Zoals je verwacht doen de Ferrari’s en Red Bulls dat direct, met Leclerc die richting het einde de te kloppen tijd heeft. Een mooie mix van coureurs van Aston, McLaren en AlphaTauri vullen de rest van de top 10, wat minder goed nieuws is voor Mercedes. Die blijven nogal achter en het lukt zowel Russell als Hamilton niet om ver in de top 15 te komen.

Uiteindelijk zet Verstappen de snelste tijd neer en kan Leclerc die niet evenaren. De rest van de teamgenoten van beide heren sluiten aan, samen met het gros van de middenmoot. We moeten gedag zeggen tegen beide Williamsen, Bottas, Ocon en zelfs Russell, die Q3 niet weet te halen voor het eerst dit seizoen. Een dikke domper voor Mercedes.

Pos Coureur Q2 Ronden
11

George Russell

Mercedes

01:41.654 7
12

Esteban Ocon

Alpine

01:41.798 8
13

Alexander Albon

Williams

01:41.818 8
14

Valtteri Bottas

Kick Sauber

01:42.259 8
15

Logan Sargeant

Williams

01:42.395 8

Q3

De derde stint van de kwalificatie in Azerbeidzjan in 2023 begint op de normale manier. Met alle coureurs van Red Bull, Ferrari, Aston, en McLaren nog in de race, samen met Hamilton en Tsunoda, wordt er direct volop geracet. Verstappen pakt een eerste tijd en Leclerc doet het onmogelijke: hij evenaart hem tot op de laatste milliseconden. Perez, Sainz, en Hamilton sluiten aan, waardoor het lijkt dat Lewis toch zijn auto wat dichter bij de leiding heeft kunnen krijgen. Norris, Tsunoda en Alonso komen er namelijk achter.

Wederom een wat actieloze Q3 met een handjevol snelste rondes en veel terug naar de pits. Vanaf de laatste twee minuten gaat de bek weer op het stuur. Tussen Leclerc en Verstappen wordt het wederom spannend, en ineens worden de rollen omgedraaid. Leclerc pakt namelijk de snelste tijd en Verstappen moet er 0,200 seconden bij optellen. Ook Perez lukt het niet om sneller te zijn en dus pakt Leclerc pole position. Verstappen en Perez daarachter, daarna Sainz en Hamilton die goed terugkomt op plek 5.

Volledige uitslag:

Pos Coureur Q1 Q2 Q3 Ronden
1

Charles Leclerc

Ferrari

01:41.269 01:41.037 01:40.203 21
2

Max Verstappen

Red Bull Racing

01:41.398 01:40.822 01:40.391 20
3

Sergio Pérez

Red Bull Racing

01:41.756 01:41.131 01:40.495 21
4

Carlos Sainz Jr.

Ferrari

01:42.197 01:41.369 01:41.016 24
5

Lewis Hamilton

Mercedes

01:42.113 01:41.650 01:41.177 24
6

Fernando Alonso

Aston Martin

01:41.720 01:41.370 01:41.253 23
7

Lando Norris

McLaren

01:42.154 01:41.485 01:41.281 20
8

Yuki Tsunoda

RB

01:42.234 01:41.569 01:41.581 23
9

Lance Stroll

Aston Martin

01:42.524 01:41.576 01:41.611 23
10

Oscar Piastri

McLaren

01:42.455 01:41.636 01:41.611 24

Ook interessant!

  • stand na GP Australië 2023
    Stand na GP Australië 2023 en 6 dingen die ons opvielen
  • Officieel: geen Chinese Grand Prix in 2023
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië 2023
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2023

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

azerbeidzjan, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Video: bloedmooie Alfa Romeo Giulia SWB Zagato in Milaan
Volgend bericht: Verkeersboetes gaan weer een stuk duurder worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. CYBRTRK zegt

    28 april 2023 om 16:55

    -edit: check-

    Login om te reageren
  2. brammetjedeb zegt

    28 april 2023 om 16:56

    Verrast, maar zo reageerde Verstappen niet. Ik denk dat die voor racepace zijn gegaan ipv vol op kwali inzetten. We gaan het zien.
    En waar was Sainz mee bezig? Zit ik notabene nog te verdedigen hier afgelopen week. Die zakt ff door de ondergrens zeg…
    Jammer voor De Vries wel, had Q3 kunnen halen.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      28 april 2023 om 22:43

      Nee hij zei iets anders geprobeerd te hebben (outlap sneller doen voor meer banden en rem temp), maar het pakte verkeerd uit

      Login om te reageren
  3. ronnys zegt

    28 april 2023 om 16:56

    Lecler pakt pole voor zondag!
    Morgen wordt de sprintshootout gedaan voor de sprint.
    Voor Nyck is er dus nog hoop dat het morgen beter gaat. Doordat het volledig los staat zijn er zelfs kans op punten als hij weer een P6 weet te rijden voor de sprint.

    Login om te reageren
  4. flyerbunch zegt

    28 april 2023 om 17:07

    Jammer, maar zoals Max zelf ook al zei: “We weten dat we een snelle auto voor de race hebben. Het is dus niet heel erg slecht, al wil je natuurlijk altijd aan kop starten. We hoeven [maar] één auto in te halen.”

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    28 april 2023 om 17:17

    Ferrari is ineens weer snel! Afgelopen races was het om te janken, nu gewoon pole. Hebben ze flinke updates gedaan oid?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      28 april 2023 om 17:47

      Het is een combinatie van dingen. Ferrari heeft inderdaad wat updates meegebracht, maar het speelt ook mee dat Red Bull de focus op een race-setup heeft gelegd en dat de Ferrari eigenlijk best lekker loopt in deze koelere omstandigheden.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        28 april 2023 om 22:44

        Ik heb nergens gelezen dat red bull dat gedaan heeft. Wat is je bron?

        Login om te reageren
  6. Fruitcake zegt

    28 april 2023 om 17:52

    Wat is De Vries slecht zeg, Helmut moet snel Lawson erin zetten.

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      28 april 2023 om 18:03

      Ho ff, er was een technisch mankement aan de remmen voordat hij die ronde inging. Ik dacht een rijdersfout, maar ik denk dat hij toch het voordeel van de twijfel verdient. Of is er al meer bekend?

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        28 april 2023 om 18:46

        Ik vrees idd dat het niet zijn fout was maar zijn remmen niet goed functioneerden. Maar blijft zuur voor de zondag, waar de fout ook ligt

        Login om te reageren
      • MaartenD zegt

        28 april 2023 om 18:47

        ik heb alleen De Vries over de “mankement” horen praten. Heeft het team al een officieel statement uitgebracht dart een mankement aan de remmen de oorzaak was van de crash? Ik denk het niet…

        Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    29 april 2023 om 08:43

    Volgens verschillende analyses is de Ferrari goed in het snel op temperatuur krijgen van de banden en na een tijdje gaan ze glijden doordat ze te warm worden. De red bull warmt ze niet snel op, waardoor Verstappen de outlap extra snel deed (wat hij de vorige keren niet deed), maar dit hielp niet genoeg voor de eerste plek. In de race maakt dit niet uit, omdat het niet om de prestaties over een ronde gaat..dus de verwachting is dat Ferrari terug zal zakken naar de gebruikelijke 5e en 6e plek, afhankelijk van of Mercedes hun problemen kan oplossen.

    Login om te reageren
  8. Richmond zegt

    29 april 2023 om 09:55

    Blijkbaar heeft de fia op het laatste moment een nieuwe regel bedacht waardoor er in elke sessie van de sprint shootout een verse set banden gebruikt moet worden. Alleen Tsunoda en Norris hebben gisteren alle verse softs al gebruikt in q3. Dus dan zouden ze niet mee kunnen doen aan q3 van de sprint shootout (als ze die zouden halen). De teams hebben hier gisteren over gestemd en er was geen meerderheid, dus deze regel wordt dit weekend niet ingevoerd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North