Kwart automobilisten appt achter het stuur

Auteur: , 46 Reacties

Bijna allemaal kennen we de risico's, maar kennelijk is de lokroep van het appje of de Facebook-post groter dan het gezonde verstand.

Afgeleid rijden

Volgens de overlevering bezorgde de mooie Lorelei schippers op de Rijn vroeger zoveel afleiding dat ze hun boten kapotvoeren. Anno 2015 hebben we geen mooie sirenes meer aan de walkant, maar wel smartphones die voor sommige mensen net zo verleidelijk zijn.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en diverse lagere overheden hebben daarom vorige week wederom de campagne ‘Aandacht op de weg’ aangeslingerd, net zoals ze dat in 2013 deden. We kennen de gevolgen allemaal, en toch gebeuren er nog altijd ongelukken, soms dodelijk. Wellicht omdat de algemene opvatting is dat een ongeluk door afleiding ‘iets is dat mij niet overkomt’.

In ieder geval: de campangne loopt weer (website), de burger wordt geïnformeerd via radio en televisiespots, mottoborden en andere communicatiemiddelen. De vraag is zoals altijd welke impact hij zal hebben. Voor de onverbeterlijke smartphonegebruikers: er zijn apps die je telefoon blokkeren als je aan het rijden bent, misschien is dat een idee. En als je mazzel hebt heeft je moderne auto active steering, dat kan ook een uitkomst zijn voor slaapkoppen.

Foto: screenshot uit video afgeleide crashende tieners.



46 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
moraalridders in 1 2 3
@bmwm4: *3, 2, 1
@thomasbol: ik had mijn koffie nog niet gehad :)
@bmwm4: Het feit dat je mensen die met hun tengels van de telefoon af kunnen blijven tijdens het rijden bestempelt als ”moraalridders” zegt genoeg lijkt mij. Over een aantal jaar word je met dat soort uitspraken net zo belachelijk gevonden als drankrijders nu.
@ruzzz: nee ik bestempel de groep die zich goed gedraagt als moraalridders. ik vind het juist zeer goed, alleen er zit op AB een groepje wat met dit soort dingen hele verhalen vertelt waarom hun het niet doen enz.
@bmwm4: lekker duidelijk.
@bmwm4: 1) waarom zij….
2) Ik kan mij voorstellen dat er mensen af en toe een blog lezen met de achterliggende gedachte ‘bla bla yada yada Amerikaans onderzoek uhu heel erg NEXT’. Dan kan een verhaal over hoe één of andere totaalmalloot je buurmeisje heeft doodgereden mógelijkerwijs nog een beetje indruk maken. Maar misschien is dat allemaal overbodig, het delen van belangrijke informatie, indrukken en meningen en ben je gelijk een moraalridder.
Tja, campagnes.. Het is de vraag of het helpt. Ben bang van niet, anders was de campagne niet opnieuw gestart. Oplossing moet zijn; harder aanpakken. En dan niet met een dikke prent (die je al krijgt), maar met een verplichte cursus en/of training. Mensen ergens van bewust maken werkt sneller dan een prent.
@viezefreddyw: Volgens mij gebruikt onze overheid al op dit moment meer dan genoeg ‘repressie’ voor het handhaven van de verkeersveiligheid.

In het buitenland gebruikt men ook voorlichting, met vaak schokkend goede filmpjes. Dat werkt, en maakt ook hier indruk.

Smartphone, doe ik niet in de auto,

Ondanks de grote en active stimulatie door de overheid op meerdere manieren om dat wel te doen op specifiek de A2.
weet je wat pas irritant is ..

Als me iPad van mijn stuur tussen de pedalen valt als ik aan het autobloggen ben ..

Start daar maar eens een campagne voor ..
@lincoln: Hier in NL komen we vaker iemand anders op de weg tegen dan eens per 100 km..
@lincoln: huh heb jij nog geen stuurhouder voor je ipad, wel even je airbag disconnecten anders blaast hij je ipad naar de filistijnen als je per ongeluk natuurlijk je voorgangers kontje kust.
De overheid heeft de A2 tussen Utrecht en Amsterdam er speciaal voor ingericht toch?
-Katsrecht,
-Vmax onnatuurlijk laag op 100km/h,
-2x 5 brede rijbanen.
-Traject controle aan.

Wie op die snelweg om zich heenkijkt ziet 2/3 van de automobilisten, bezig met iets anders naast het autorijden: documenten lezen, smartphonen, make-uppen etc.

Wat mij betreft moet de overheid stoppen met het bemoedigingsbeleid daar en gewoon de Vmax op 130 gooien, en daarbij de totalitaire cameracontrole afschaffen. Dan wordt het vanzelf minder gedaan.

Zelf gebruik ik m’n telefoon niet tijdens het rijden. Nergens voor nodig, als ik bel of gebeld wordt, gaat die automatisch op de autospeaker.
@martinus:

100 is net als 130 een onmenselijk hoge snelheid ..
Pas sinds de laatste eeuw mogelijk ..

Die miljard jaren daarvoor alleen mogelijk met behulp van een hele hoge en vooral heel stijle berg ..

Don’t take that for granted ..
@lincoln: De snelheidslimiet is ook natuurlijk met de vooruitgang van ons wagenpark, mee-ontwikkeld.

In het verleden, werden snelheidslimieten bijgesteld, niet rechtsgeldig verklaart, verhoogd als ze niet redelijk waren, niet waren ingesteld te bevordering van de verkeersveiligheid of niet opgevolgd werden.

Van verkeerswiki:
“1908: Invoering limieten 15 km/h buiten bebouwde kom (bubeko) en 10 km/h binnen bebouwde kom (bibeko). Wordt door weggebruikers als onredelijk ervaren en massaal genegeerd. Verkeersregel verdwijnt daarna geruisloos.

5-4-1974: de kantonrechter bepaalt dat de 100 km/h op autosnelwegen onverbindend is verklaard, omdat ze niet op gronden van verkeersveiligheid is genomen.
11-4-1974: een andere kantonrechter bepaalt dat ook de maximumsnelheden van 100 op autowegen en 80 bubeko
onverbindend worden verklaard.
3-7-1984: bij snelheidsmetingen blijkt op autosnelwegen de limiet van 100 km/h door ruim 75% van de weggebruikers te worden genegeerd. De Rijkspolitie adviseert de politiek met klem om een redelijke snelheidslimiet van 120 km/h in te voeren.
1-5-1988: de maximumsnelheid op autosnelwegen wordt verhoogd naar 120 km/h
01-09-2012: de maximumsnelheid op autosnelwegen is verhoogd van 120 naar 130 km/u. Op circa 55% van het snelwegennet geldt echter een lagere snelheid. ”

Kortom. Ook de afgelopen honderd jaar, is de snelheidslimiet natuurlijk en behoorlijk aan het groeien.

Qua doorstroom is er geen probleem op de A2 Utr.’A’dam.

Dat is vooral ook een stuk veiliger, want ondanks de hogere snelheid van 130km/h zal de remafstand vrijwel altijd korter zijn dan van een chauffeur die 100 rijdt, maar afgeleid door het smartphonen is.

Kortom: De maximale snelheid stijgt natuurlijk de afgelopen eeuw, op de A2 is geen doorstroomprobleem, en het is veiliger hele volksstammen actief en 130 te laten rijden daar, dan om tiendduizenden mensen op het traject met 100km/h het autorijden te laten combineren met het doorlezen van de mail.

Maargoed, als de overheid een keuze mag maken tussen verkeersveiligheid of meer belastinginkomsten weten wij allemaal wat zwaarder weegt, en worden zelfs onzichtbare fenomenen als co2 uitstoot erbij gehaald om beleid te verantwoorden.
@martinus: ja, maar vroeger hadden ze nog geen trajectcontroles. Wat zeg ik, ze hadden überhaupt geen snelheidscontroles aangezien daar destijds nog geen apparatuur voor was…
@e1000bmw523i: Ja en bedankt Nederland om dat even voor ons uit te vinden (Gatso)!
@lincoln: hoezo onmenselijk? Mensen knallen al miljoenen jaren met 1800 km/u om de zon heen, dus die 130 is een schijntje.
@martinus: de enige en juiste reactie. +1
@almera-ga16det:

Idd .. Je gaspedaal 1cm dieper intrappen vergt uiterste concentratie ..
@lincoln: nee dat niet, maar het is niet zo slaapverwekkend rijden en daardoor ben je alerter in het verkeer en kun je die graftelefoon laten zitten in je broekzak
@martinus: Uit een onderzoek bleek ooit dat een TE lage snelheid inderdaad gevaarlijker was dan een hogere gepaste snelheid om de reden die jij zegt. Mensen gingen zich vervelen waardoor de aandacht weg valt. Zelfs als je niet op je telefoon zit of wat dan ook ben je minder met het verkeer bezig omdat het te langzaam aanvoelt.
@reistje: bron?
Ik doe het eerlijk gezegd ook, alleen beperk ik het tot berichtjes met korte zinnen of steekwoorden en alleen op de snelweg. Geen excuus, maar het gebeurt…
Ik doe het ook, maar met de telefoon in de houder, dus succes met het verbaal.
@Jochempie: Ben je dan ook zo’n grote jongen die eerlijk verteld wat de oorzaak is als je ergens bovenop klapt? Blijf het bijzonder vinden dat mensen liken boven lijken positioneren…
@850t5r: Ja, want ik doe dat natuurlijk in de spits, als er allemaal auto’s om mij heen zitten.
@Jochempie: Maar dat vroeg ik niet… Het feit dat je er zo ovrr praat vind ik veelzeggend en vooral triest
@Jochempie: is ook steafbaar pikkie
@Jochempie:

Dan kan het altijd nog op een Art. 5 worden. Succes met jouw verhaal!
Ach ja, gewoon niet doen toch? Natuurlijk in de file pakken we allemaal wel eens onze telefoon, maar als je er echt niet vanaf kan blijven dan moet je misschien niet meer in de auto stappen. Hoe moeilijk kan het zijn?
1/4 is dus tegenwoordig te awkward om te bellen.. Noem me maar een moraalridder maar ik vind het kut
@c3po:

Good one ..
Appen is voor kneuzen die niet durven te bellen ..
@lincoln: nee appen tijdens het rijden is voor kneuzen.. Bellen over de speaker is toch eenvoudiger in de auto?
Appen achter het stuur gaat uitstekend met adaptive cruise control en lane assist!!
Alleen voor het stoplicht even snel lezen maar dat is dan ook niet strafbaar
@sjeppie156: dat is ook strafbaar, je mag pas een telefoon in je hand hebben als de motor volledig uit staat.
@scott5701: Oh dan geeft oom agentje mij verkeerde info alsnog nooit voor aangehouden en zolang je het licht maar in de gaten houd.
Heb mobieltje altijd in broekzak.Probeer hem dan maar eens te pakken.Lukt mij niet in elk geval.
@Alfarobert: haha bij mij het zelfde!
Active cruise control aanzetten en Lane control. Op A2 tussen Utrecht en Amsterdam geen probleem!
Wat een slechte campagne. Het herkauwen van het grappige aapje (of hondje, of wat was het) op de telefoon op de bijrijdersstoel. Vervolgens rijd de automobilist net niet de berm in. Oef, schrikken. De borden met ‘Facebooken doe je op een P’ blijven staan – prima.

Maar de ANWB schrijft een hoofdredactioneel commentaar. De politie controleert ‘intensief’ en KPN en Vodafone gaan waar mogelijk aandacht besteden aan de campagne in hun winkels.

Het is goed bedoeld allemaal, de betrokken partijen tonen interesse en werken mee. Maar dit gaat geen klap helpen.
Als ik er eentje zie, toeter ik meestal. Misschien moet ik een go-pro richting links installeren. Die blikken van mensen dan zijn geweldig.
Velen schikken en de meeste kijken nog verontwaardigd ook! Prachtig!
(ja, ik kijk eerst of het te druk om me heen is, zodat ik geen kettingbotsing creeer oid).
..
Als ze die bermridders nou eens bemannen met een camera naar voren, links en recht en ze laten rijden, kunnen ze volgens mij genoeg mensen pakken; met video bewijs. Levert de staat ook geld op. En bellen, make-upen, facebooken or krantlezen in de auto is een stuk gevaarlijker dan 8km/h te hard op de snelweg.
Hoofdergenis nr 1 voor mij in t verkeer. Ik heb dan ook geen medelijden als zo iemand een ongeluk krijgt, behalve met degene die ze er in meesleuren.. zijn ook meer vrouwen dan mannen die ik t zie doen, maar he!… ze moeten natuurlijk hun 50scharrels wel direct beantwoorden natuurlijk.
Als ik niet direct reageer word mn vriendin boos. Dus ik heb geen optie.
De campagne van 2013 leverde niet de gehoopte resultaten op, dus waarom herhalen? Een verbod is niet te handhaven. Positief stimuleren levert wel goede resultaten op. Check http://www.getsafedrive.com en verdien kortingen en/of leuke acties door simpelweg van je telefoon af te blijven. Dit werkt wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).