• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dieselgate: VW kwam pas in actie na Amerikaans ultimatum

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 september 2015 om 08:37 – 44 Reacties

VW supercleanTDI


In de zaak van de vermeende gemanipuleerde uitstootcijfers van Amerikaanse diesels, dat we maar even dieselgate dopen, schijnt Volkswagen pas in actie te zijn gekomen nadat ze het mes op de keel werd gezet.

Vorige week werd bekend dat VW wordt verweten in Amerikaanse modellen software te hebben gebruikt die herkent wanneer een testcyclus wordt doorlopen, en de motor en uitstoot knijpt. Hierdoor worden de uitstootwaarden veel rooskleuriger voorgesteld dan ze werkelijk zijn.

In het kader hiervan heeft VW 482.000 auto’s teruggeroepen, en dreigt een boete die kan oplopen tot 18 miljard dollar. Op de achtergrond speelde deze kwestie al even, en naar het schijnt heeft de Amerikaanse Environment Protection Agency (EPA) Volkswagen voor het blok moeten zetten: ‘of je komt met een goede verklaring waarom je diesels buiten het testlab meer uitstoten, of we trekken je volledige certificering voor de 2016-modellen in‘. Dit meldt de gezaghebbende publicatie Automotive News.

Pas na dit ultimatum is waarschijnlijk met lood in de schoenen een telefoontje naar de hoge bazen in Duitsland gepleegd, en werd – op 3 september – de Clean Diesel-beerput opengetrokken. Gistermiddag publiceerde Volkswagen bij monde van CEO Martin Winterkorn een (behoorlijk nederig) statement over dieselgate, dat we in ons originele artikel toevoegden, maar hieronder herhalen:

The U.S. Environmental Protection Agency and the California Air Resources Board (EPA and CARB) revealed their findings that while testing diesel cars of the Volkswagen Group they have detected manipulations that violate American environmental standards.

The Board of Management at Volkswagen AG takes these findings very seriously. I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public. We will cooperate fully with the responsible agencies, with transparency and urgency, to clearly, openly, and completely establish all of the facts of this case.
Volkswagen has ordered an external investigation of this matter.

We do not and will not tolerate violations of any kind of our internal rules or of the law.

The trust of our customers and the public is and continues to be our most important asset. We at Volkswagen will do everything that must be done in order to re-establish the trust that so many people have placed in us, and we will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused. This matter has first priority for me, personally, and for our entire Board of Management.

Mooie woorden. De grote vraag die zich opdringt is: is buiten de VS ook dergelijke software toegepast? Aangezien het nieuws iedereen nu wel heeft bereikt gaan we er van uit dat de EPA’s van Europa en elders al druk aan het controleren zijn.

Update 10:00 uur: koers van een aandeel Volkswagen op de Xetra DAX krijgt een knauw. Een uur na opening verliest het 18% van zijn waarde.

Update 22-09-15 – Volkswagen heeft een officieel statement gedaan, dat lees je hier.

Update 22-09-15 14:30 – Martin Winterkorn moet opstappen volgens Duitse media.

Check het laatste nieuws over de Volkswagen Dieselgate via deze link.

Foto: clean diesel-logo, van de Amerikaanse VW-website

Ook interessant!

  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Diesel, milieu, verenigde-staten, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Kwart automobilisten appt achter het stuur
Volgend bericht: Belangstelling voor private lease groeit fors in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. knipperlichtje zegt

    21 september 2015 om 08:43

    Ik geloof zo dat ze dat kunstje hier ook geflikt hebben, ik denk ook dat Volkswagen en derivaten niet de enigen zijn. Boos kan ik er niet om worden, ik vind het wel mooi dat de boel verneukt wordt zodat er een lagere bijtelling is.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      21 september 2015 om 09:05

      @knipperlichtje: Ik vind het als consument wel verneukt dat het benzine/diesel verbruik van een auto in de praktijk zoveel significant afwijkt van wat Volkswagen je voorspiegeld dat je per jaar honderden euro’s meer kwijt bent aan benzine of diesel dan je redelijkerwijze zou verwachten.

      Als VW ook de boel bedondert bij de verbruikscyclus en je de auto verkoopt op basis van gefraudeerde cijfers. Lijkt mij dat een prima reden om je koop te ontbinden.

      Login om te reageren
      • garp zegt

        21 september 2015 om 09:15

        @martinus: kom op. Het is toch al een paar jaar publiek geheim dat je fabrieksopgaven nooit haalt. Google het, en het kassa forum geklaag staat bovenaan.

        Login om te reageren
        • gijsso zegt

          21 september 2015 om 10:57

          @garp: Dat is deels toe te schrijven aan de zeer onrealistische testcycli om het verbruik te bepalen. Volkswagen heeft daar bewust nog een stapje bovenop gedaan en de boel gefraudeerd. Daarop worden ze (terecht) gepakt.

          Login om te reageren
      • eklasse zegt

        21 september 2015 om 15:13

        @martinus: grote onzin, zo min mogelijk bijtelling willen en vervolgens in het hoogste toerental op de linkerbaan..

        Laten we allemaal niet roomser willen zijn dan de paus.

        Login om te reageren
    • endofline zegt

      21 september 2015 om 10:29

      @knipperlichtje: Tuurlijk doen ze vergelijkbare dingen. België denkt erover de roettest tijdens de keuring te laten vallen omdat teveel wagens automatisch het toerental aftoppen op 2500 toeren als de wagen stil staat. (BMW, VW, PSA…)

      Maar eigenlijk vind ik het knap hoe creatief men is om bepaalde regels te omzeilen. Zeker de CO2 test is geniaal. Laatst iets gelezen over BMW. Naden dichtplakken met plakband, alternator afkoppelen en voor bepaalde markten (waar het niet beschreven staat) de bijzitterstoel demonteren voor minder gewicht. Kan er maar enkele maar voor zorgen dat mijn volgende lease weer een BMW is. haha

      Login om te reageren
  2. Kuifje zegt

    21 september 2015 om 08:47

    ‘We do not and will not tolerate violations of any kind of our internal rules or of the law’. Vanaf nu…

    Login om te reageren
  3. rossi46audi zegt

    21 september 2015 om 08:47

    En toch blijf ik Audi en vw rijden. En een menig van een ander interesseert me niet

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      21 september 2015 om 12:56

      @rossi46audi: Precies gewoon blijven doen…have fun met de MILV ;)

      Login om te reageren
  4. 850t5r zegt

    21 september 2015 om 08:49

    Het is niet de eerste keer dat Duitsers iets doen na een Amerikaans ultimatum…

    Login om te reageren
  5. jochempie zegt

    21 september 2015 om 08:50

    Jaja, VW laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren… Wie betaalt bepaalt!

    Login om te reageren
  6. C6_R zegt

    21 september 2015 om 09:01

    Vorpsrung durch Betrug.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      21 september 2015 om 10:13

      @C6_R: “Vorsprung durch Betrug” en “Betrug durch Technik”.

      Die slogans zijn afgekeurd en hebben ze maar even samengevat tot iets wat wel bekte

      Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    21 september 2015 om 09:02

    Natuurlijk hebben ze dat hier ook gedaan. Heb je als eens ooit ACHTER een VW (of Audi) gereden?
    En natuurlijk is dat niet okay dat ze de boel flessen.
    Bedrijven die wel netjes aan de co2 uistoot wat doen zijn bakken met geld daaraan kwijt en krijgen illegale concurentie terug.
    Verder worden zo meer 13 in dozijn VWs verkocht die anders niet betaalbaar waren met hun echte bijtelling. Dus ook nog daar concurentievervalsing. Leasebudgetten staan vast. Wellicht hadden als die leasekneusjes die nu net met hakken over de sloot een VW konden leasen een andere auto moeten kiezen.
    Zwaar concurentievervalzing en dit moet aan de hoogste EU boom geknoopt worden.

    Login om te reageren
  8. fean zegt

    21 september 2015 om 09:08

    Boeien wat de VS zegt.. uitgerekend die US die iets zegt.
    Laat die amerikanen stikken met hun “vervuiling”, de V8 is nog steeds erg hip daaro. Daar mogen ze niet aan komen.. ze zijn een van de meest vervuilende landen.

    Trouwens VW nog geen 2 a 3% marktaandeel in VS, dus waar praten we over.

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      21 september 2015 om 09:16

      @fean: 482.000 auto’ s en 18 miljard dollar! Daar praten ze over!

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        21 september 2015 om 15:15

        @rutger97: biljarden dollars jaja…. Dit wordt gewoon weer zo’n schikking.

        NeXT

        Login om te reageren
  9. eelco74 zegt

    21 september 2015 om 09:13

    Ze moesten kennelijk wat, zo heel goed gaan de verkopen in de VS niet. Ze hebben maar een marginaal marktaandeel. En kennelijk blieft de Amerikaan de door marketing verzonnen kwaliteit niet. Dus moet je wat, de klant en de overheid bedonderen was kennelijk het beste wat het management aldaar kon verzinnen.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      21 september 2015 om 17:13

      @eelco74: de kwaliteit is niet helemaal door marketing verzonnen. In Europa hebben we de goede modellen uit de jaren ’90 erg goed gekend. Daar teert volkswagen nu nog op (dat wel dankzij marketing).

      Login om te reageren
  10. fit4fun zegt

    21 september 2015 om 09:15

    Ik zie regelmatig moderne jonge diesels veel roet uitstoten. Bijvoorbeeld nieuwe Volvo V40’s. Door Beun de Haas gechipt? Roetfilter illegaal verwijderd? Of gewoon defect?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 september 2015 om 09:28

      @fit4fun:

      Raar genoeg komt dat JUIST door de gestelde uitstoot eisen ..

      Login om te reageren
  11. lincoln zegt

    21 september 2015 om 09:17

    Fraude behoor je te belonen met een gouden handdruk ..

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    21 september 2015 om 09:24

    Hoog olieverbruik en nu ook hoog dieselverbruik…

    Is er iets dat VAG wel goed kan? Behalve dan veel verbruiken en vervolgens iedereen in het ongewisse laten en houden…

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      21 september 2015 om 09:55

      @Rick-dos:
      Kom op nou zeg Rick, ik heb zelf goede herinneringen aan mijn B5 Passat TDI, vier-en-een-halve-ton kilometers en toen scheurde de cilinderkop !

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 september 2015 om 10:12

        @desjonnies: Valt me tegen van zo`n B5, ze staan er om bekend met gemak nog veel meer te lopen.

        Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        21 september 2015 om 10:18

        @desjonnies: Na 4,5 ton al?! Bij een diesel?! Zie je, troep dus… ;)

        Login om te reageren
  13. jipino zegt

    21 september 2015 om 09:28

    “I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public”= Engels voor “Ik vind het erg jammer dat onze valsspelerij ontdekt is en zal er persoonlijk voor zorgen dat we in de toekomst ongure praktijken beter verbergen. “

    Login om te reageren
  14. desjonnies zegt

    21 september 2015 om 09:54

    Weer een hele hele goede reden voor PSA om Amerika links te laten liggen voor hun DS serie.
    Ze hadden destijds kunnen toeslaan met de 205 en/of de 206 als super compact en de Super Mini kunnen introduceren, nu, nu is het Franse Mostard na de maaltijd ……..

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    21 september 2015 om 10:11

    Ach, dit doet ieder merk. Alleen worden ze niet allemaal gepakt. Het is net wielrennen….

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      21 september 2015 om 10:15

      @dutchdriftking: volgens mij is dit inderdaad redelijk gemeengoed, dat de testcyclus wordt ‘herkend’ en dat er dan andere parameters in de software gelden. Niet zo ingewikkeld, want het testprograma is bekend, dus je hoeft er als software engeneer niet eens je best voor te doen.

      Login om te reageren
  16. lekkaah zegt

    21 september 2015 om 10:29

    Wie doen die uitstoottests? Ook dat instituut opdoeken graag.
    Ook de toezichthouders/testende instanties zijn verantwoordelijk, iedereen en z’n schoonmoeder wist dit allang joh

    Login om te reageren
  17. stephanotis zegt

    21 september 2015 om 10:47

    Het testcyclusverbruik van de in de EU en de VS ongeveer gelijk gemotoriseerde Golf R is 9,4 liter/100 km in de VS tegenover 7,1 liter in Europa, waar ernstige manipulatie van verbruikscijfers al heel lang geïnstitutionaliseerd is.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      21 september 2015 om 11:24

      @stephanotis: Dit is best interessant.
      Haal je beide waarden uit een (online) database?
      Uurtje klooien en je hebt een erg aardig artikel over verschillende opgegeven verbuiksgegevens van modellen die in EU en US worden verkocht. Weten we gelijk op welk US-HQ er nog meer gezweet wordt vandaag!

      Login om te reageren
      • stephanotis zegt

        21 september 2015 om 13:53

        @gregorius: https://www.fueleconomy.gov/

        Login om te reageren
  18. paganizonda760nc zegt

    21 september 2015 om 11:20

    Is dit nu wel een goede reden om CEO Martin Winterkorn op te laten stappen/eruit te wippen door deze “Dieselgate” affaire? Dan heeft meneer Piëch toch zijn zin gekregen.

    Login om te reageren
    • galverink zegt

      21 september 2015 om 16:49

      @paganizonda760nc: Intern moeten Piëch en Winterkorn dit al enige tijd geweten hebben. Het zou kunnen.

      Login om te reageren
  19. hv991gts zegt

    21 september 2015 om 13:02

    Snel aandelen kopen. Nu..!!! Binnen 2 weken 18% rendement..!

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      21 september 2015 om 13:25

      @hv991gts: om zo’n imagoschade weg te poetsen hebben ze wel een paar jaartjes nodig denk ik…

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        21 september 2015 om 15:57

        @clarkson: nee hoor, zo lang er geen doden vallen is er geen haan die er naar kraait.

        Alleen dus even tijdelijk op de beurs. De gemiddelde US burger ontgaat dit nieuws waarschijnlijk. Het is daar aan de orde van de dag dat alles en iedereen op z’n larie krijgt omdat iets niet deugt.

        Onderneming schikt, eisende partij gaat akkoord omdat verder onderzoek door instanties toch te kostbaar zijn- financieel en tijd-. Klaar op naar de volgende ruitensproeierkoelmiddelrubberflapje-gate.

        Eigenlijk kun je er vanuit gaan dat als er Gate wordt gezegd het net zo snel overwaait als de gemiddelde one day fly op MTV.

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          21 september 2015 om 20:33

          @eklasse: Wat een onzin verhaal zeg, Ze hebben giga imagoschade opgelopen met dit verhaal.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            21 september 2015 om 20:38

            @clarkson:

            Wat weten NLers daar nu van ??

            Heb hier geen berichten gezien over wat GM gisteren af heeft mogen tikken bijv. ..

            Login om te reageren
    • stephano zegt

      22 september 2015 om 08:32

      @hv991gts: Ik zou juist adviseren om de koers nog even een weekje of twee aan te kijken. Voor het geval er nog meer lijken uit de kast komen. De koers zal niet binnen 2 weken herstellen (misschien een paar procent omdat de huidige reactie ook gebaseerd is op speculatie), maar over een jaar tijd durf ik wel te zeggen dat die 20% terug verdient is.

      Login om te reageren
  20. prop zegt

    21 september 2015 om 22:05

    Gaap – vw en alle overige andere merken ter wereld weten links of rechts wel hoe de testcylci op het bewuste continent wordt uitgevoerd.

    Iemand die denkt dat theorie en parktijkverbruik aanelkaar gelinkt zouden moeten zijn is wereldvreemd. Klaag de overheid die dit veroorzaken aan ipv de merken

    Login om te reageren
  21. Jantje_555 zegt

    21 september 2015 om 22:37

    Een Prius is ook allesbehalve zuinig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North