“Kwart van VW-rijders heeft problemen na dieselfix”

Auteur: , 85 Reacties

Een fix die tot meer problemen leidt, dat kan niet de bedoeling zijn.

Vanavond werd in het programma Radar van AvtroTros aandacht besteed aan diesels die waren voorzien van de welbekende sjoemelsoftware. Zoals bekend worden deze auto’s softwarematig aangepast waardoor ze alsnog aan de geldende uitstooteisen voldoen. Het lijkt er echter op dat die fix in sommige gevallen leidt tot nieuwe (technische) problemen.

De problemen

1.400 respondenten hebben meegedaan aan een onderzoek van dit programma. Van deze groep hebben 638 VW-eigenaren de fix laten uitvoeren en volgens Radar ondervindt een kwart van die personen sindsdien problemen met de motor. Hiervan heeft 30 procent problemen met de EGR-klep die veel sneller vervuild zou raken. Die moet vervolgens worden gerepareerd of vervangen en dat kost uiteraard geld, waarbij het ene geval wel onder coulance gerepareerd wordt en het andere geval weer niet. Hoe zo’n EGR-klep werkt lees je trouwens HIER. Op het puntje coulance komen we hieronder terug.

Verder zou 57% van de respondenten met problemen merken dat de motor minder vermogen levert en 38% van deze groep zegt vaker te moeten tanken. Ook zeggen sommige respondenten dat hun auto vaker naar de garage moet, zonder dat duidelijk is wat er precies mis is met de auto. Anderen klagen over problemen met roetfilters, rare geluiden en vreemde storingen.

Van deze probleemauto’s is de helft nog niet gerepareerd, al weten we natuurlijk niet aan welke partij dat precies ligt. Bij 17% van deze personen is er wel een reparatie geweest, maar is het probleem niet verholpen. In 23% van de gevallen is het probleem gelukkig wel middels reparatie verholpen.

Coulance?

Los van de klachten is natuurlijk ook de vraag hoe er met coulance wordt omgegaan interessant én relevant. 29% van de personen die reparaties lieten uitvoeren kreeg géén coulance, zij betaalden alle reparaties zelf. 32% kreeg korting die in 40% van de gevallen tussen 70 en 100% van het totale bedrag lag.

De personen die we nu nog niet hebben gecoverd kregen een andere vorm van coulance aangeboden. Radar heeft het over zaken als een gratis servicebeurt en vaste kortingsbedragen.

Wel/niet laten uitvoeren

Blijft over de vraag waarom een groot deel van de respondenten (625 personen) geen fix heeft laten uitvoeren. Een deel is het wel van plan, maar heeft nog geen oproep gehad. Van de mensen die niet van plan zijn om hun diesel te laten repareren is een deel (33%) bang voor vermogensverlies. Anderen (27%) vrezen dat het milieu niet is gebaat bij de fix en nog eens 16% is bang voor storingen en schade aan de motor. Deze angst komt voort uit ervaringen van anderen, maar ook schijnen sommige garages de fix af te raden.

Reactie importeur

Uiteraard heeft Radar Pon aan de jas getrokken voor een reactie. De importeur wilde niet in de studio verschijnen, maar heeft aangegeven elk individuele geval zeer serieus te nemen en te streven naar een oplossing in de vorm van maatwerk. Uiteraard hebben wij ook geprobeerd om iemand te spreken te krijgen, maar de importeur was helaas niet bereikbaar.



85 reacties

Fantastisch, we blijven ze toch wel kopen, ik heb diepe bewondering voor VW, de kluit willens en wetens belazeren, je klanten in de kou laten staan die vervolgens slaafs je producten blijven afnemen.
Me wou dat ik die sjoemel-oplichtingschool had gevolgd.
Lekker TDI’tje hè mijnheer,
Kopen?
@desjonnies: een grote groep kiest inderdaad voor VW, echter zijn er ook gewoon genoeg berijders die geen geld hebben voor een andere auto en die na een fix toch met storing te maken krijgen, het toch laten maken tegen betaling. Want ja, er moet gereden worden en met storing is die toch minder waard.
@desjonnies: Ja, vind ik ook bizar… Zo’n rukproduct voor zoveel geld verkopen, met minimale service… De marketingafdeling van VW verdient alle lof!
@svenska_aeroplan_ab: achja dat doen de italianen altijd al
@desjonnies: Dat is iets typisch Nederlands. Graag belazerd willen worden. Tuig beroofd een winkel. Eigenaar schiet tuig. Grote groep Nederlanders uit zijn medeleven aan het tuig… Rare zaak, maar het komt veel voor helaas. Het is een aparte vorm van kudde gedrag. Net als Bakfietsen, sushi en cappuccino.
@zwepp: briljant Zwepp
@zwepp:
Idd, we zijn zo ‘individueel’, maar ondertussen!
@desjonnies: ik heb ook een diep respect naar de marketingmachine van VAG. Ik vind het een prestatie om auto’s die niet zo heel goed zijn als premium te kunnen verkopen.
En veel, heel veel mensen trappen hier in en willen het ook niet horen.
@desjonnies: Heb zelf een Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 TDi gereden. Onderhoud altijd trouw op tijd laten uitvoeren door een VAK-garage, OOK in de garantietijd (Europese richtlijn). Onderhoudsschema netjes laten afstempelen door de VAK-garage. Bij 115.000 km (1 jaar en 1 maand ná de garantie) begaf de EGR-klep het langs de snelweg. Auto afgesleept naar Hegeman in Nijmegen (VW/SKODA/AUDI). Voor 3 dagen een leenauto ontvangen (alleen brandstof voor eigen rekening) en de EGR-klep is onder coulance vervangen. Kosten: € 0,00. Volledige coulance op grond van het volgen van de onderhoudscycli zoals voorgeschreven door SKODA (VAG).

Ik DENK daarom ook dat vele zaken die niet of gedeeltelijk vergoed worden te maken hebben met het niet correct volgen van het onderhoudsschema zoals door de fabrikant voorgeschreven.
@erik2907: Ik zal niet zeggen dat alles aan VAG te wijten valt, maar vaak worden de klanten door PON afgescheept. Veel mensen zijn toch dom en denken dat als ze in een VW of Audi rijden dat het iets bijzonders is.
In Nov 2015 is VAG ook al negatief in het programma radar geweest in verband met dat sommige type motoren extreem veel olie verbruiken, daar deed PON ook niet al te veel aan. Remproblemen van Audi, ook hier staan mensen vaak in de kou, DSG hetzelfde verhaal…
Sorry, dan ben je in mijn ogen niet echt een lampie als je dan in dit soort auto’s blijft rijden.
Een kennis heeft een S6, deze mensen gaan ieder jaar met de auto op vakantie en elke keer staan ze tijdens een vakantie weer in de garage te kijken met een storing of probleem, ook hier wordt het onderhoud keurig opgevolgd…
@rufctr01: toch wel aardig om te lezen hoe je over je kennis denkt die jaarlijks tijdens zijn/haar vakantie in de garage staat……….:

– Veel mensen zijn toch dom en denken dat als ze in een VW of Audi rijden dat het iets bijzonders is.

– Sorry, dan ben je in mijn ogen niet echt een lampie als je dan in dit soort auto’s blijft rijden.


Overigens verbaast het mij dat, als VAG zoveel problemen heeft, velen nog in dit product blijven rijden.
@erik2907: dat weet hij ook hoe ik over VAG denk en mensen die stoicijns er in blijven rijden terwijl het veel geld kost…
@erik2907:
Eerlijk gezegd hoort het zo, ik doel echter op sjoemel diesels die slechter terugkomen nadat ze een upgrade hebben gekregen en dat daar weinig of geen gehoor aan wordt gegeven.
Verder zal ik niet meer iets van VAG kopen, ik heb een hele goede vier en een halve ton kilometers met mijn mooie zwart op zwarte Passat B5 TDI 130 pk gereden, eerlijk is eerlijk, maar dank zij de praktijken die VW heeft aangericht wat hun sjoemel diesels betreft is iedere Diesel in tweedehands waarde gedevalueerd en is er een hetze ontstaan tegen deze diabolische brandstof.
Diesel is een not-done brandstof geworden met dank aan de Volkswagen groep!

Dit terwijl ik dank zij die Passat verslaafd ben geraakt aan de moderne Diesels.
Snel, stil, betrouwbaar, zuinig, comfortabel en bakken met koppel.
(en dat terwijl de gemiddelde autoblogger me een stakker zal vinden met mijn slechts 150 Italiaanse PK’s !)
@desjonnies: die JTD van je braakt in de praktijk nog veel meer nox uit dan een sjoemel diesel dat is de grap ook nog eens.
@desjonnies: komt door de afwerking van VW. Als je de autotesters van Autovisie en Autoweek mag geloven, zijn de kunststoffen in het interieur van een erg hoge kwaliteit. En dat je dan een motor hebt met sjoemelsoftware (diesel) of één die binnen 150.000 km in gruzelementen ligt (TSI/FSI), of een transmissie die binnen 75.000 km in de soep draait (DSG): je hebt wel een priemijum interieur!
Het is Radar, dus het zal allemaal wel weer meevallen. Waarschijnlijk zit een groot deel van die “problemen” gewoon tussen de oren.
@robert110: exact. Wilde ik ook al posten. Het geeft ook een psychologisch effect of men heeft als doel er meer uit te halen.
@robert110: nee in de egr klep.
@robert110: ah de eerste hersendode VAG rijder heeft zich hier gemeld.. Dit is een auto website hoor, geen rammelbakken site
@henkhekje: U suggereert dat ik VAG rijd. Ik ben nog nooit zo erg beledigd.
@robert110: Het is jammer dat RADAR niet dieper op de vraag in gaat waarom dan bij de een wel alles vergoed wordt en bij de ander niet. Vooral die mevrouw die aangaf dat haar zus wel alles vergoed kreeg, mogelijk door haar ‘knappe’ verschijning zoals ze aangaf.
@robert110:

In de zeer chauvinistische Duitse automedia ook soortgelijke verhalen.

http://www.autobild.de/artikel/vw-abgasskandal-update-fuer-betrugsdiesel-7184837.html
Zo dat is schrikken. Dat had natuurlijk niemand verwacht van tevoren.
Kort na aanschaf van mijn huidige auto, leon uit 2010 met bekende EA189 motor, kregen we problemen met sensor in EGR klep. Klep laten vervangen door sloop/werkende variant. Afgedicht en via JD laten wegschrijven. Storing vrij en rijd prima.

Was om de reden van software update dan ook niet van plan de ‘fix’ uit te laten voeren. Omdat ik zonder twijfel een probleem ga hebben met de elektronica/sensoren/egr aansturing.
Deze reacties worden weer genieten;)
Ik ken een verhaal van een bedrijf met 3 caddies die na de fix al 2 keer op een vrachtwagen zijn weggevoerd.

Gaat goed allemaal. De bandjes moeten dan ook ineens vervangen worden.
Pon “neemt” zijn individuele gevallen wel serieus ;-);-)
@faalhaas: HE! geen grapjes want dit onderwerp is BLOEDserieus!
@faalhaas: Pas je op? Voordat je het weet gaat de NRC de AB adverteerders bellen…
Dat van die EGR KLEP komt me bekend voor , een polo gekocht 1.2tdi die na de software-update al na 7000 km een storing gaf , het bleek de EGR KLEP te zijn….
Wat egr om te horen allemaal
Bij ons in de familie heeft een A6 C6, 2.0 TDI een “fix” gekregen. Nadien nog eens op de testbank gezet en die gaf zijn volle 140 PK (136 PK op papier).

Is misschien ook een beetje omdat mensen na zo’n fix er meer op letten of er veranderingen voelbaar zijn ofniet en de kleinste problemen aan de fix koppelen.
@misterdrogba: juist, we zijn tenslotte in Nederland he
@misterdrogba:

Zeg eens even eerlijk, rijdt dat nou nog een beetje die 140pk in zo’n grote auto? Ben er gewoon nieuwsgierig naar, dus ik zit je niet in de maling te nemen. Gewoon een eerlijk antwoord.
@jack_abarth: Ik heb zelf een A6 C7 met 177PK. Het komt vooruit, semi vlot en met niet al te veel moeite. Maar ik zou bij een volgende A6 100% voor een V6 gaan. Maakt naar mijn mening best wel een verschil omdat het zo’n grote en zware auto is.
@jack_abarth:

Ja hoor.

Het is natuurlijk geen snelheidsduivel en nodigt niet uit om hard te rijden maar wanneer je het gaspedaal intrapt gaat hij wel stevig door. Bovendien zit je met een simpele stage 1 chipje al rond de 180 pk en dan heb je een bloedsnelle wagen.

Maar uiteindelijk blijft het vooral een rustige en comfortabele snelwegcruiser met heerlijke opties en prima afwerking.
@misterdrogba: Nou heb ik niet in een A6 met een 2.0 TDI gereden, maar de V70 D3 (2.0 5 cilinder diesel) rijdt hartstikke goed. Echt een auto om flink mee te jagen is hij niet, met een 2 liter diesel zijn ze vlot genoeg om in het verkeer mee te komen en zijn ze ook nog eens lekker zuinig.
Kan me de keuze wel voorstellen als je er veel mee moet rijden, het zijn prachtige auto’s.
Heb je trouwens de matrix Achterlichten?
@dieselkameel:

Ik denk dat je de C6 eventjes voor de C7 aanziet. De C6 facelift vanaf 2009 heeft heeeeeeeel veeeel ledjes maar matrix lampen zijn pas ingevoerd vanaf de A6 C7 (2011 – …).
@misterdrogba:

Top, thnx!
@jack_abarth: Het is natuurlijk geen snelheidsduivel, wat door de algemene indruk van geruisloosheid, wegligging, ontbreken van rammel, rijgeluiden enz, nog extra negatief wordt beïnvloed.
Maar als je veilig, voldoende snel en met voldoende koppel ergens wil geraken, ga je gang.
Op het werk hebben we alleen maar Volkswagen bestelwagens (transporter) en ALLEMAAL maar dan ook ALLEMAAL brandt het motorstoringslampje , de laatste nieuwe heeft 6000 km en zelfs daar brandt het al.
De bestelwagens rijden voor de rest wel zeer prettig maar brandende lampjes zouden toch echt niet mogen voor een merk als Volkswagen.
Je kan er echt niet vanonderuit dat de oorzaak te zoeken moet zijn bij de aanpassingen ivm het dieselschandaal.
@harryb: bij ons op de zaak hebben we qua VW’s vijf Transporters en één Caddy. Nog nergens last van motorstoring lampjes.
Overigens zijn de Transporters allemaal 140pk 2.0 tdi’s en de Caddy 105pk 1.6 tdi
@f31bmw320d: ben ik blij om maar ik kan alleen maar zeggen wat ik vastgesteld heb :)
@harryb: dat zegt dan alles over de berijders
@blo3to3t: tja dat kan je wel zeggen maar met de Opels en de mazda’s nog nooit problemen gehad ;) en trouwens zelfs de grootste kluns kan het nog niet voor elkaar krijgen om een gloednieuwe transporter na 6000 km uit onkunde omzeep te helpen.
@blo3to3t: zeker kpn mensen, die rijden altijd als een slak en bellen ook nog ondertussen niet handsfree
@harryb: Mijn pa heeft een eigen bedrijf en reed in de begin jaren rond met de transporter, werkelijk nooit wat mee aan de hand. Gewoon regulier onderhoud en netjes gereden. Sinds dat die bus op het werk staat en Jan en alleman er in rijdt is er elke keer wat aan de hand. Met bedrijfswagens wordt wel zo ontzettend lomp gereden dat het bijna op vernieling aan komt.
Dat er een keer een auto tussen zit die ruk is, dat kan een keer gebeuren, maar als je structureel problemen hebt met de bedrijfswagens denk ik dat je baas toch een keer met de berijders om tafel moet.
@dieselkameel: maar bij andere merken gaat het wel goed. Dan is het toch echt een probleem van volkswagen.
@harryb: Welke storing zit erachter? kan heel veel zijn.
@harryb: hoe was het ook alweer op de reclame? Je betaalt wat meer maar je hoeft ook niet zo vaak naar de garage?
LOL. “Pon” en “coulance” in één zin. Die zin heeft maar zelden een positieve lading.

Bij Pon hanteert men de volgende commerciële hierarchie:
– de zakelijke markt
– de particuliere koper
– de zakelijke klant (leaserijder)
– de occasion koper
– (niks)
– (niks)
– (heel lang niks)
– de particuliere klant die voor onderhoud komt

* merk op dat zaken als “garantie” en “coulance” niet noodzakelijkerwijs in combinatie met de hierboven genoemde prioriteiten hoeven te worden genoemd.
@RRRobert: ik werk beroepsmatig met een product wat Pon importeert. Gelukkig hebben wij het onderhoud bij een ander bedrijf maar die rijden uiteraard wel volkswagen. Elke keer als er iemand van dat bedrijf komt is er weer gezeik over Pon. Ze doen zelfs moeilijk tegen hun zakenpartners!
Tja, daarom ook NIET fixen!
Zo’n Zoe of Ampera-e lijken ineens zo gek nog niet.
En de overheid blijft maar VW ’s kopen kan toch niet dit en die maffia van een Pon familie maar zakkenvullen schandalig alles van de VAG groep zou verboden moeten worden
@decl: VW is begonnen met de, in opdracht van hitler, door zijn vriendje porsche gebouwde kever (ontwerp gestolen van een jood), dus al een criminele organisatie vanaf het begin. Ik zou me dood schamen om in hun produkten te rijden. Ook BMW heeft een zeer bedenkelijk oorlogsverleden en gebruik gemaakt van buitenlandse dwangarbeiders.
@grandmasterb: hou nou toch eens op met dat verleden. Het was oorlog, alle Duitse bedrijven hebben voor de nazi’s gewerkt. En een hele hoop uit de bezette gebieden ook.

Daarbij is het 75 jaar geleden. Tijd om verder te gaan. Anders kan je ook boos worden op de Italianen, Noren, Denen, Spanjaarden, Fransen en zelfs sommige volken uit het midden oosten. Want die hebben hier ook allemaal ellende veroorzaakt.
@grandmasterb: rij je dan ook nooit meer met een trein/metro die door Siemens is gebouwd? Stap je nooit meer in een lift of op een roltrap van Thyssen/Krupp? Koop je nooit meer kleding van Hugo Boss? Neem je geen medicijnen meer die door Bayer gemaakt zijn? En het mooiste van alles, waarschijnlijk type je dit op een systeem dat is gebaseerd op IBM technologie, hetzelfde IBM dat zaken deed met de nazi’s. Veel succes met alles dat ooit door de Nazi’s is aangeraakt te ontwijken.

Hou op met VW een bedrijf van de Nazi’s te noemen want als je zover wil gaan kun je net zo goed in een grot gaan wonen. Geldt overigens niet alleen voor jou maar ook voor nog veel meer reaguurders om je heen. Laat. Het. Los.
@gulli: vergeet vooral ook geen inkijkje te nemen in ons eigen verleden. Dat is verre van brandschoon
@decl: Mijn wagen heeft 371000 km. : 1 ste motor, koppeling, egr klep, tweemassavliegwiel,batterij,versnellingsbak,startmotor, 2de uitlaat, schokdempers vervangen bij 300.000km omdat ik het welletjes vond, ok ja, 1st compressor, verdamper,, 1x gevuld, silentblocs ophanging vervangen bij 360.000km.
Moet ik nu zeggen dat VW slechte wagens bouwt?
Nog een beetje en de invoerders D’ieteren en Pon (denk ik) staan buiten spel, of toch bijna, en moeten een reeks geselecteerde dealers de aankooptaak overnemen.
@wimof: kennis van mij heeft een citroen cx zonder elektronische problemen. Alle cx-en zijn probleemloos!!!

Of toch niet helemaal?
Opmerkelijk genoeg kwam uit mijn eigen onderzoek dat 100% van de respondenten bereid is Euro’s te accepteren als compensatie voor de geleden schade…..
Tja Pon… In de USA realiseert men hoe belangrijk de consument is. En worden fikse compensaties geregeld. Wij in NL zijn kennelijk het Plebs en worden rechtszaken afgekocht bij de overheid. Pon denkt alleen aan zoveel mogelijk geld verdienen met al die inferieure VAG producten. Van Skoda tot Bugatti… allen VAG en 1 pot nat. Boycotten die handel!!
Radar kan ook appels en peren vergelijken… fix zorgt dat er een ander emmisie waarde komt softwarematig. Enige is dat verbruik.iets hoger zou uitvallen…… egr roetfilter.etc bekend probleem en vooral.VAG groep
@elemento: en hoe wordt die uitstoot beperkt? Juist ja, door anders om te gaan met dingen zoals egr klep en roetfilter. Appels en appels dus.
Kutzooi… Ik heb laatst ook de fix laten uitvoeren aan mijn A6. Sindsdien een EGR-klep moeten vervangen, maar niet bij de dealer gedaan. Ik dacht dat ik niet op coulance of iets kon rekenen, dus maar bij een specialist laten doen. Wel mooi balen nu ik dit hoor…
@noflexzone: Misschien dat dit ook wel verklaart waarom de auto minder snel warm wordt… Dacht zelf dat het kwam door het winterweer, maar wie weet…
@noflexzone: En de volgende auto word weer een VAG product?
@svenska_aeroplan_ab: Waarschijnlijk wel, het hele probleem met die dingen is dat ze zó ongelofelijk fijn zijn. Het klopt dat het slaat nergens op slaat dat een EGR klep kapot gaat, maar de auto zelf is zo’n ontzettend fijn apparaat. Daardoor zou ik gewoon weer een Audi kopen.
Ik heb een 1.2TDI van de zaak en ook de ‘fix’ laten uitvoeren. Het enige wat ik merk is dat hij heel veel tijd nodig heeft om weer te gaan versnellen na afremmen op de motor. Met name in de eerste versnelling. Een enkele keer valt hij zelfs uit. Maar ik kan me er niet zo druk om maken. Ik rij extreem goedkoop (€90/maand).
@original_arnoud: ja daar kan ik me in vinden , mijn polo 1.2 TDI was in de eerste versnelling zo tam als een luis.
Over die EGR klep, die was dan toch ook al vervuild voor de aanpassing?
Verandert de VAG=meuk-lobby niet langzaam aan in een automotive SJW beweging?
Dit moet toch onderhand wel gevolgen hebben voor de restwaarde van VAG modellen? Ik loop persoonlijk met een grote boog om VAG auto’s heen, ik heb niets tegen VW en consorten, maar ik ga geen onnodige risico’s lopen! Ik zal toch vast niet de enige zijn neem ik aan?
Programma zelf nog niet gezien maar heb de diesel van me vader maar laten laten chippen (particulier) toen de brief binnen kwam xD kan het iedereen aanraden! De 2.0 TDI heeft zeer veel potentie ;) zeker in laag toerental is de standaard uitvoering dramatisch!
Wel heel zwak en laf dat Pon niet even in de uitzending van Radar kon komen. Arrogantie ten top. Zakkenvullers zijn het. Krijgen wel geld van fabriek maar houden het gewoon volgens mij. Het wordt tijd dat wij een Amerikaans rechtssysteem krijgen, dan kleden we ze helemaal uit waar wij recht op hebben
@730ld: Dat is toch wel weer zeer matige service van Pon. Per geval bekijken is hun tactiek om zo veel mogelijk barrières op te werpen zodat de consument het uiteindelijk zat is en zelf de portemonnee trekt. Ik zie een trend. Ik hoef geen product van deze k-club. En dan ook niet bij Radar komen bevestigt dat ze zelf ook wel weten dat ze slecht bezig zijn.
@730ld: heb je er recht op joh? Schadevergoeding wellicht. Maar een bedrijf uitkleden voor persoonlijk gewin is exact gelijk aan dat waar jij je zo over opwind. Maargoed, jij ziet geld natuurlijk. Dat dat over de rug van de gehele maatschappij is boeit je natuurlijk geen ene flikker want jij hebt recht op een buitensporig hoge vergoeding.

Als je nou had gewenst dat ze verplicht 20 miljard aan zonnepanelen, windmolens en bomen uit moeten geven had ik je gelijk kunnen geven. Want dààr hebben wij als maatschappij wèl recht op. Een beter milieu. Want de echte slachtoffers zijn zij die gèèn vw hebben.
Waarom ga je een fix uitvoeren op iets wat niet stuk is? Auto’s hebben jarenlang gereden zonder problemen waarschijnlijk. De software die het ‘probleem’ is werkt alleen in de testcyclus dus niet bij normaal gebruik.

Laat iedereen zich zo maar meevoeren in die maalstroom zonder zelf na te denken?-
@stephane8200:

Er is gesjoemeld met de type goedkeuring. Daarom is deze niet geldig en mogen de auto’s in feite niet op de weg komen. De overheid is coulant door VW het probleem te laten oplossen. Ze kunnen ook de kentekens van de betroffen auto’s intrekken.
@offroad: daar heb je een goed punt. Ik denk dat het voordeliger is om het af te kopen. Risico en kosten van een fix zijn waarschijnlijk groter.

Auto’s zijn blijkbaar niet afdoende getest met de fix-software dus dat levert dubbel schade (lees: tijd) op voor de gebruikers. Lekker voor de gebruikerservaring.
En ook gewoon 1100 euro vragen voor de vervanging van de erg klep. Dat ding kost bij andere merken rond de 300 euro en heb je in een uurtje vervangen.
Zo zie je maar hoe belangrijk reputatie is voor merken. Vandaag de dag denken mensen nog steeds dat VAG producten betrouwbaar zijn, kijk maar naar de occasionprijzen. Falende distributiekettingen, slijtende nokkenassen, exorbitant olieverbruik, storingen in dsg’s, het heeft allemaal niets uitgemaakt. Frustrerend om te zien dat andere fabrikanten die betere of mooiere (of beide) auto’s maken maar geen echte vuist kunnen maken.
Niet die fix laten doen, wettelijk niet verplicht.
Lekker doortuffen met je sjoemeldiesel, deze is in de praktijk nog schoner dan zijn concurrentie die meer nox uitstoot heeft.
Ik vraag me toch af wat iedereen allemaal uitsteekt met zijn of haar VAG product. De voorbije jaren volgende VAG producten gehad of gereden (lease):
– Skoda Octavia, 1.9TDI, DSG, bwj 2006, 115.000km – buiten 1 defect achterlampje 0,0 problemen
– Skoda Superb, 1.6TDI Greenline, bwj 2010, 105.000km – 1 lege batterij door fout in elektrische bedienbare stoelen voor de rest 0,0 problemen
– Volkswagen Caddy, 1.6TD, bwj 2012, 137.000km, klein lek aan de radiator, vervangen onder garantie. De sjoemelsoftware zit er nog steeds in, voor de rest 0,0 problemen.

Hebben we hier thuis Toyota Verso (160.000km, 1.6i) gehad en een Hyundai i20 (75.000km, 1.2):
Toyota: motormanagement storingen, storingen in uitlaatsysteem, slecht schakelende versnellingsbak, krakende kruiskoppeling, water in verschillende onderdelen (koplampen), …
Hyundai: distributiekettingprobleem, storingen in motormanagementsysteem, storing in ESP, slecht schakelende versnellingsbak

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).