• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze concept car met V12 is ronduit bizar

Auteur: Author, gepost 8 mei 2017 om 21:01 – 34 Reacties

Afbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizarAfbeelding Deze concept car met V12 is ronduit bizar

Deze concept car met V12 is ronduit bizar
Dat zichtbare uitlaatspruitstuk is nog maar het topje van de ijsberg.

Je kijkt naar de Sbarro Osmos uit 1989 en werkelijk níks aan dit apparaat lijkt normaal te zijn. Het meest bijzondere aan de Osmos zijn de wielen zonder naven. De velgranden draaien namelijk om lagers heen en het velghart ontbreekt. De belangrijkste redenen: exposure, minder onafgeveerd gewicht, betere rijeigenschappen (in theorie) en perfect geventileerde remmen.

De Osmos werd aangedreven door een vette V12 van Jaguar, goed voor ongeveer 350 pk. Deze krachtbron is lekker prominent aanwezig wat op zich knap is bij een auto die sowieso al zéér prominent aanwezig is. De taartschep achterop schreeuwt werkelijk jaren ’80 en het front oogt nog best modern.

Ook interessant: de Osmos is slechts een meter hoog bij een breedte van maar liefst 210 centimeter. De lengte van 450 centimeter is dan weer vrij normaal. Meer interessante info over dit ding hebben we helaas niet kunnen vinden. Gelukkig zegt de gallery -zeker in dit geval- meer dan 1.000 woorden.

Meer fraaie voorbeelden van avonturiers die het wiel opnieuw probeerden uit te vinden? Check deze lijst.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Deze Alpine concept car kan van jou zijn
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, sbarro, V12, vergeten-concept, wielen, zwart

Vorig bericht: « Jullie betalen graag € 4.500 extra voor autonome techniek
Volgend bericht: “Kwart van VW-rijders heeft problemen na dieselfix” »

Lees Interacties

Reacties

  1. e36thuglife zegt

    8 mei 2017 om 21:06

    Ik denk dat stoeprandje schampen met deze waggi kapot duur is.

    Login om te reageren
  2. SimonMc zegt

    8 mei 2017 om 21:15

    “de Osmos is slechts een meter hoog”.
    Om dat in perspectief te plaatsen; de Ford GT40, welke al bizar laag is, is dus 1,6 cm hoger.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    8 mei 2017 om 21:19

    De in en uitlaat zijn al kunstwerken opzich

    Login om te reageren
  4. sezz zegt

    8 mei 2017 om 21:25

    Lijkt wel het eindprodukt van een trio tussen de Batmobile, de Munster Kosch en die wagen uit a Clockwork Orange.

    Login om te reageren
    • sezz zegt

      8 mei 2017 om 21:26

      @sezz: Munster Koach red.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      8 mei 2017 om 21:50

      @sezz: ik moest ook als eerste aan een Batmobil denken – helemaal als je weet dat deze auto uit hetzelfde jaar stamt als de Batman revival van regisseur Tim Burton.

      Login om te reageren
    • papa zegt

      8 mei 2017 om 22:45

      @sezz: was die van a clockwork Orange niet de Manta mirage?

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        8 mei 2017 om 23:09

        @papa: Ik heb even op wiki gekeken de wagen in kwestie was een Probe 16, de Manta Mirage kende ik nog niet maar lijkt er weliswaar met een slokje moloko plus idd wel op : )

        Login om te reageren
        • BaRa zegt

          9 mei 2017 om 06:23

          @sezz: Het was de Durango 95 (en zo hebben we allebei gelijk :D )

          Login om te reageren
  5. janmetdelangeachternaam zegt

    8 mei 2017 om 21:37

    Zat deze niet in een hotwheels collectie?

    Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      9 mei 2017 om 07:17

      @janmetdelangeachternaam: jazeker! Ik denk dat deze nog ergens op zolder moet liggen in een matchbox koffertje.

      Login om te reageren
  6. sracert zegt

    8 mei 2017 om 21:40

    Een mooi voorbeeld wanneer je geen idee hebt wat je met je poen wil doen: Sbarro!.

    Login om te reageren
  7. drdre1 zegt

    8 mei 2017 om 21:42

    Ik geloof dat Jeremy Clarkson eens zei dat er geen echt pionierswerk werd verricht na de SR71, Countach of Concorde. Geen technische uitspattingen meer omdat er eerst een business case moet zijn. Als je dit ziet verlang ik terug naar de dagen dat de sky the limit was. Nu komt er nog maar sporadisch iets echt totaal vernieuwends voorbij…. :-/… Ik ga m’n discman maar weer ‘ns zoeken…

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      9 mei 2017 om 04:00

      @drdre1: Eén van de weinige redenen waarom ik de Bugatti Veyron bewonder.

      Hij staat niet meteen in mijn droomgarage, maar wat een heerlijk project was die wagen.

      Ook volgens Clarkson wel eens de Concorde van de autosector genoemd! ?

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        9 mei 2017 om 08:58

        @rohrl-fan: eens. Die Veyron was zo slecht nog niet. Koenigsegg Regera is ook zo’n project. Geweldige engineering prestaties.

        Login om te reageren
    • sezz zegt

      9 mei 2017 om 10:31

      @drdre1: SpaceX Falcon 9 raket

      Login om te reageren
  8. ruben83 zegt

    8 mei 2017 om 21:43

    Wat zie ik op de achtergrond, linksbovenaan op foto 16? Een motor met de zelfde techniek in de velgen. Weet iemand daar wat meer van? Leuk om te zien wat er wel geprobeerd is qua techniek met de velgen, maar nooit meer verder gezien is.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      8 mei 2017 om 21:50

      @ruben83: lijkt er wel op. Kan @Dizono vast alles over vertellen..

      Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 mei 2017 om 21:53

      @ruben83: een motorfiets van Sbarro. Ik zou er geen straatje mee willen keren…

      http://sbarro.phcalvet.fr/technique/roue_orbitale/Sbarro_roue_orbitale_moto_blc.jpg

      Login om te reageren
      • ruben83 zegt

        9 mei 2017 om 10:27

        @Dizono: Dank je wel Dizono.

        Login om te reageren
    • stijnvermeersch zegt

      8 mei 2017 om 22:14

      @ruben83: lagers dergelijke wielen zijn lekker duur en zullen zeer korte levensduur hebben. De omloopsnelheid van de kogels/cilinders zal zeer hoog zijn, waardoor je eigenlijk olie zou moeten gebruiken ipv. vet.
      Daarnaast moet alles zo licht mogelijk zijn, waardoor er te weinig stijfheid is om de nodige vormvastheid voor de lagers te geven.
      Ten slotte is de omloopsnelheid van de dichting ook nog eens gigantisch hoog. Hierdoor moet je voor een contactloze dichting kiezen ipv. de traditionele slepende dichtingen. Hierdoor kan er makkelijk vuil en water in de lagers terechtkomen wat nefast is voor de smering die in dit geval al moeilijk is.
      Geloof me. Deze velgen zijn mooi als showmodel, maar je wil er niet mee rijden.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      9 mei 2017 om 07:55

      @ruben83: zoek op Google naar Hubless motorcycle en je kunt je lol op. Van concept tot zelfbouw

      Login om te reageren
      • ruben83 zegt

        9 mei 2017 om 10:29

        @gulli: Ok dank je wel gulli.

        Login om te reageren
  9. shibby zegt

    8 mei 2017 om 21:43

    Ik mis raketwerpers, toch jammer.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    8 mei 2017 om 22:03

    Maar niet echt heel mooi.

    Login om te reageren
  11. baklava zegt

    8 mei 2017 om 22:19

    Sbarro haha, bekend van onder andere:

    http://static1.gzzup.com/size/sid-1/i/19/18/5d/b7/745-0/19185db7ce-the-pink-sbarro-gt8-based-on-a-ferrari-modena-spider.jpg

    Login om te reageren
  12. alcantara zegt

    8 mei 2017 om 22:44

    Je kunt hem alleen niet starten, want dan barst meteen de achterruit door de hitte van het spruitjesstuk.

    Login om te reageren
  13. Koenigsegg-fan zegt

    8 mei 2017 om 23:04

    Dat concept voor de wielen werkt in ieder geval goed voor kleine elektrische raceauto’s:
    http://www.racecar-engineering.com/wp-content/gallery/delft/zuptud2.jpg

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 mei 2017 om 23:18

      @tesla-fan: Is toch “gewoon” een elektromotor in het wiel gemonteerd, toch? Ik zie rondom bouten die aan het wiel bevestigd zijn. Wiel lijkt me ook carbon, lijkt me alles behalve ideaal voor zo’n soort aandrijving gezien het heel wat frictie teweegbrengt.

      Login om te reageren
      • Koenigsegg-fan zegt

        9 mei 2017 om 17:33

        @simonmc: Het is een elektromotor in het wiel gemonteerd, maar niet zoals bij de meeste andere auto’s met in-wheel motors. Hieronder zie je de volledige velg:
        https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/13661873_10153592099096104_5702427725694846291_o.jpg?oh=9512f764a8145ecf80cb44d7f421e4b1&oe=59B43DB9

        De metalen onderdelen in het midden zijn er deels om de kracht van de remmen over te dragen op de velg, maar ook grotendeels statisch als behuizing voor de vaste overbrenging. Er zijn juist minder verliezen dan wanneer de overbrenging buiten het wiel geplaatst zou worden, aangezien er minder componenten (assen) tussen zitten. Hieronder krijg je een beter beeld van het binnenwerk:
        https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14051568_10153666191571104_6974046372968332145_n.jpg?oh=966196df3c2b8b630e131fcbf8d7628c&oe=59B1512A

        Het voornaamste doel van dit concept is gewichtsbesparing. Op een auto van 160 kg is deze besparing bij 4 wielen wel belangrijk.

        Login om te reageren
  14. roadtrip zegt

    9 mei 2017 om 00:10

    En ik maar denken dat Sbarro een pizzabakker is

    Login om te reageren
  15. cossiekiller zegt

    9 mei 2017 om 09:16

    Of deze Sbarro concept Eight: een kruising tussen een ’32 Ford en een Donkervoort D8 GTO…

    https://a.gaw.to/photos/1/2/1/121013_Les_Preparateurs_au_Salon_de_l_auto_de_Geneve.jpg

    Login om te reageren
  16. gieltj zegt

    9 mei 2017 om 17:12

    De enige Sbarro die ik echt vet vind is de Picasso cup.
    http://sbarro.phcalvet.fr/voitures/Picasso_cup/picassocupgb.html

    Login om te reageren
  17. wheresmycossie zegt

    10 mei 2017 om 09:27

    Wat een onwijs kicke bak zeg. Moet je voorstellen dat je daarmee komt aanrollen? zonnetje op je 12 cilinder spruitstuk, velgen die niemand begrijpt en een V12 roffel. En dan die heerlijke beetje foute 90’s bladerunner uitstraling! I could die and go to heaven..?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North