Kwartaalcijfers: hoe draaien de grote autofabrikanten?

Auteur: , 70 Reacties
Toyota deed het uitmuntend

De afgelopen dagen plopte menig schrijven van de auto-industrie op de deurmat. Het is de tijd van de kwartaalcijfers, en we gaan eens kijken hoe de fabrikanten er voor staan.

Vooropgesteld: er zitten wat mitsen en maren bij de cijfers. Het ene concern geeft een operationeel inkomen, de ander zijn nettowinst, enzovoorts. Waar mogelijk nemen we de nettowinst (dus na belastingen) als uitgangspunt. Daarnaast leveren sommige fabrikanten halfjaarcijfers, in plaats van kwartaalcijfers. In dit geval nemen we die cijfers (de cursieve entries) en hakken ze in tweeën.

Niet alle inkomsten komen voort uit autoverkoop, veel grote fabrikanten hebben ook nog financiële takken, of, vooral in het geval van Ferrari, inkomsten uit merchandise. Tot slot zijn er nog de eenmalige kosten/baten die soms voorbij komen, maar we willen het niet te ingewikkeld maken. Alleen in het geval van Daimler is dit genoemd, omdat het een groot stempel op de cijfers drukt. Komt ‘ie:

  • Daimler (Mercedes): € 4,58 mld euro nettowinst. Echter, door de verkoop van zijn belang in EADS (Airbus) zit hier een eenmalige bruto-baat van 3,2 mld euro bij.
  • Toyota: € 4,26 mld (562,2 mld JPY) nettowinst (+94%)
  • (VAG: € 2,83 mld nettowinst)
  • Hyundai: € 1,7 mld (2,53 biljoen KRW) nettowinst
  • BMW Group: € 1,4 mld nettowinst

  • Audi: € 1,04 mld nettowinst*
  • Ford: € 930 mln (1,23 mld USD) ; Ford Europa draaide voor belastingen € 263 mln (348 mln USD) verlies.
  • Honda: € 929 mln nettowinst (122,5 mld JPY)
  • GM: € 910 mln (1,2 mld USD) ; Opel Europa draaide € 83 mln (110 mln USD) verlies
  • Kia: € 794 mln (1,18 biljoen KRW) nettowinst

  • Porsche: € 650 mln operationele winst*
  • Nissan: € 622 mln (82,02 mld JPY) nettowinst

  • Chrysler-Fiat: € 217,5 mln nettowinst* ; Fiat Europa draaide € 98 mln verlies.

  • Ferrari: € 58 miljoen euro nettowinst*

  • Renault: € 48,5 mln nettowinst*

  • PSA: € 213 mln nettoverlies*

* Cijfers op basis van halfjaarresultaten, gedeeld door twee.

UPDATE: volgorde aangepast, van grootste tot kleinste winst.

Dit artikel is geschreven met dank aan www.topautoverzekeringvergelijken.nl, de site waar u autoverzekeringen kunt vergelijken.



70 reacties

Crisis :), Grafiekjes doen het btw altijd erg goed
Klopt! Gaan we meenemen.
zoals jullie zelf al aangeven cijfers zeggen niets en met statistieken kun je doen wat je wil. Je kunt het zo mooi maken als je zelf wil, zonder achterliggende info krijg je geen goede indruk wat er precies speelt qua omzet, winst etc.
Waarom niet in enige logische volgorde? Naar meeste winst ofzo, of alfabet.

Wel leuk om te zien dat er eigenlijk overal winst wordt geboekt, en dat t desondanks nog steeds crisis heet te zijn. Ja. sommige onderdelen draaien verlies ( Fiat, Ford Europa ), maar het is toch ‘you win some, you lose some’. Beter een verliesdraaiende poot die heel europa bedient dan helemaal geen poot; Als ’t weer wat beter gaat, hoef je niet alles vanaf de grond af aan op te bouwen. Zie Opel in Australië: dat lukt je niet zomaar, en zeker niet in economisch zwaar(der)e tijden.
@sjamp: Wat ik aanvankelijk deed, was groeperen naar nationaliteit, danwel alliantie. Dus: de Duisters onder elkaar, de Japanners bij elkaar enz, tenzij er een grensoverschrijdend verband is, zoals bij Nissan-Renault, en Fiat-Chrysler.

Dit was mss wat erg ingewikkeld, dus heb maar van hoog-laag qua winst gepakt.
@sir_smokalot: Ik had al zo’n vermoeden dat er wel een volgorde in zou zitten, maar door de grote hoeveelheid gesmolten hersencellen van vandaag, kwam het niet door.
@sjamp: Je weet dat ze nooit meer terug komen he?
@fastandsmall: Wat? Ik versta je niet. Ik haal nog nauwelijks adem..
En Jaguar Land Rover?
Die nemen we de vlg keer mee. Is sowieso een apart concern met een raar boekjaar, want: Tata. Geloof dat ze tegenwoordig ook wel cijfers per kalenderjaar geven.
@sir_smokalot: Ok, super. Ben toch wel benieuwd want doen het volgens mij ook wel goed.
Waarom staat audi er 2 keer in? Ze zijn onderdeel van VAG dus dat klopt niet helemaal lijkt me. Kunnen jullie misschien beter alle merken afzonderlijk vermelden.
@premiumbmw: Audi staat er 1 keer in, en VAG ook. Het feit dat het tussen haakjes staat zou een belletje moeten laten rinkelen.

Bij Toyota is immers ook het resultaat van Lexus, Hino en Daihatsu inbegrepen, hoewel dit niet uitgesplitst is. Hetzelfde gaat bijvoorbeeld op voor Ford en Lincoln.

Is voor de volledigheid dus :)
@sir_smokalot: Zit Kia dan bij Hyundai in?
Nee, Kia deed 1,18 biljoen won (KRW), 794 mln euro dus. Inmiddels toegevoegd.
@sir_smokalot: waarom staat VAG tussen haakjes? Is dat VW alleen of is dat de hele VW groep zonder audi (omdat audi appart erin staat?)
De gehele VW-groep, dus VW, Audi, Bentley, Skoda, Lambo, Seat, Porsche.
Is voor het vergelijk met het bijna even grote GM, en om te onderstrepen hoe belangrijk Audi voor de groep is.
@sir_smokalot: Maar wat deed Volkswagen dan, die zullen toch ook wel een gezonde winst draaien of niet? Ik neem aan dat Seat de winst lekker helpt drukken.
@potver7: Komt ie, ik was de trucks er ook nog bij vergeten. Let wel: dit zijn halfjaar-resultaten, en geen nettocijfers, maar operationele winsten:



The Volkswagen Passenger Cars brand sold around 2.4 million cars in the first six months, 1.7 percent fewer than in the first half of 2012 (2.4 million). The brand’s operating profit was €1.5 billion (€2.3 billion), and was weighed down by a deterioration in volumes and mix, as well as upfront expenditures for new technologies.

Unit sales by the Audi brand rose by 2.1 percent year-on-year to 692,000 vehicles (678,000); the FAW-Volkswagen Chinese joint venture sold a further 197,000 Audi vehicles. Audi reported an operating profit of €2.6 billion (€2.9 billion), despite higher upfront expenditures for new products, technologies and the expansion of global production structures.

ŠKODA’s sales declined by 11.1 percent to 362,000 vehicles (408,000). Negative volume, mix and exchange rate effects as well as launch costs for the new products saw its operating profit decline as against the first half of 2012 to €243 million (€449 million).

SEAT sold 244,000 vehicles (218,000) worldwide, 12.1 percent more than in the previous year. Demand increased for the new Leon and the new Toledo. The operating loss improved slightly to €40 million (€42 million).

Bentley delivered 4,200 vehicles (4,800). Its operating profit was on a level with the previous year at €58 million (€57 million).

Sports car manufacturer Porsche sold 78,000 vehicles and generated an impressive operating profit of €1.3 billion in the first half of the year.

Volkswagen Commercial Vehicles delivered 220,000 vehicles (228,000) and recorded an operating profit of €246 million (€242 million).

Scania lifted its sales to 38,000 trucks and buses (32,000). Increased pressure on margins saw its operating profit decline to €464 million (€477 million).

MAN sold 65,000 trucks and buses (68,000) and reported an operating loss of €124 million (previous year: operating profit of €355 million). Lower volumes, the declining after-sales business and the recognition of project-specific contingency reserves in the Power Engineering area were negative factors.

Volkswagen Financial Services generated an operating profit of €696 million (€663 million).


@sir_smokalot:
kijk, en nu kunnen we gaan rekenen:

Audi: 2,6 bln/0,8 mln verkochte auto’s is 3.250 winst per verkocht audi.

VW: 625 winst per auto

Skoda: 660 winst per auto

Seat: 166 verlies per auto

Bentley: 13.800 winst per auto

Porsche: 16.666 winst per auto

VW bedrijfsbusjes ongeveer 1000 winst per busje, Scania 10.000 winst en MAN 2000 verlies

Bij Porsche valt dus nog wel wat te onderhandelen over de aanschafprijs ;)
Als je alles 1 op 1 zou kunnen herleiden naar autoverkoop wel ja :)
Maar bovenstaande betekent niet dat Porsche gemiddeld per verkochte auto 14 mille in zijn zak steekt.
@sir_smokalot: Audi reported an operating profit of €2.6 billion (€2.9 billion), despite higher upfront expenditures for new products, technologies and the expansion of global production structures.

Geloof jij het? Ik niet!
@cocksdriveaudi: Jazeker. Ze draaien met 10,5 % momenteel een hogere winstmarge dan BMW, en verkopen niet veel minder auto’s. Geloof dat ze er dit jaar zo’n 1,5 miljoen verkopen, waarvan 30-35 procent in China.
@potver7: Denk dat seat niet echt veel voor winst zorgt.
@sir_smokalot: Bedankt voor de uitleg, ik het zou het persoonlijk overzichtelijker vinden als de merken gewoon los weergegeven worden. Ik ben bijvoorbeeld wel erg benieuwd naar wat bijvoorbeeld seat doet tegenover skoda.
En je zou ook zeggen dat volkswagen het beter zou doen dan audi maar zie volkswagen niet in de lijst.
@premiumbmw: OK, zie boven. Kan nu even niet alles doorpluizen voor nettocijfers.
Hyundai verdient dus meer dan Audi,Mercedes of BMW op zijn autoverkoop….
@norge: Yep. Maar daar moeten ze wel een paar Hyundai’s meer voor verkopen.
@norge: Vind jij dat goed of slecht?
Nee, dat kan ook komen doordat zij meer auto’s verkopen.
@kaasboerin: Zolang ze maar genoeg verkopen om te blijven leven, wil niet dat iedereen in een Hyundai gaat rijden het moet wel exclusief blijven natuurlijk…
@norge: Ik denk dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Zijn niet aan te slepen in NL, en terecht.
Zo zag ik laatst de (nieuwe) Optima rijden door Amsterdam. Impressed.
@kaasboerin: lelijke velgen
@kaasboerin: Jaa want de “OPTIMA” is ook wel een heeeeele mooi Hyundai…..
@norge: Zie reactie van mij hieronder. Mercedes hoort dus niet in het lijstje, je gaat geen bruto winst van netto winst aftrekken. M’n economieprofessor zou je een nekschot geven.
@Dev: Ik ben Loodgieter dus ik reken altijd in mijn voordeel…. :)
Winst is winst, of je nou aandelen of auto’s verkoopt. Net alsof de andere merken geen belangen hebben in andere bedrijven. Als we uitgaan van 20% belasting op vervreemdingsvoordeel van de aandelen (0,8*3,2 = 2,56) 4,58 – 2,56 = maakt Daimler nog zo’n slordige 2 miljard netto winst op andere activiteiten.
@Dev: Uiteraard, maar anders gaat men misschien denken dat er een soortgelijke winst behaald wordt in de volgende kwartaal.
@Dev: Of petjes en t-shirts. Daar verdient Ferrari meer aan dan aan auto’s volgens mij.
Dus eigenlijk draait Toyota het best. Ook niets nieuws eigenlijk hè…
@ej20g: Toyota is met name zo gestegen omdat vorig jaar een rampjaar was. Letterlijk , want Fukushima…
@Svenska_Aeroplan_AB: dat is waar. Neemt niet weg dat dit jaar gewoon weer erg goed was.
@ej20g: Als je de dealers hoort dat het hier slecht gaat ( altans wat ik meerdere verkopers in regio Rijnmond heb horen zeggen )en dat ze het van de hybride modellen moeten hebben. Alleen als je daar straks meer bijtelling voor moet betalen word het een stuk moeilijker.
Buiten europa gaat het wel goed met ze.
@dahlback: dat zal vast en zeker het geval zijn. Toyota zal echter altijd wel goed blijven verkopen in Europa, dat hebben ze altijd gedaan. Buiten Europa is het nog een heel stuk beter. Dat is voor mij als liefhebber fijn want ondanks dat Toyota op de GT86 na weinig spannends heeft, draag ik het merk een warm hart toe.
@dahlback: ja maar de regio Rijnmond is op wereldschaal niet zo belangrijk… Sterker nog, heel Nederland niet, sterker nog, Europa ook niet meer!
Misschien een domme vraag, maar zijn deze cijfers inclusief de winsten die dealers en importeurs maken of is dit over de prijzen waarvoor de fabrikanten leveren?
@gop1: Cijfers van de fabrikanten alleen. Tenzij deze ook weer eigenaar zijn van de importeurs en dealers, dan zitten die er wel bij in.
Gm is sinds kort, terug de grootste auto producent, en ze staan daar ergens in het midden onder Honda, Ford en Hyundai. Dus die € 910 mln winst zullen we maar met een korrel zout nemen.
@toroloco: dat je het meest verkoopt (= grootste fabrikant) wil niet zeggen dat je winst het hoogst is hè.
@ej20g: En winst is ook niet altijd gunstig om te hebben. Veel bedrijven maken gebruik van verlies van voorgaande jaren om de winst te drukken.
PSA lijkt wel de enige dat verlies heeft. Maar ja, met zo’n sterke focus op Europa.
Chrysler-Fiat? Heeft FGA al een meerderheidsaandeel in Chrysler?
Een meerderheidsaandeel hebben ze al jaren. Alleen heeft de VEBA de laatste 31 % nog in handen. Het is nog niet 1 bedrijf, maar het hoort wel duidelijk bij elkaar.
@sir_smokalot: verrek ja. Al zegt Reuters dat ze nog 41.5% tekortkomen. Wat 5mlrd zou kosten. Terwijl ze een schuld hebben van 30 mlrd. Kan niet foutgaan :-)
@heidekonijn: Ik zie dat ook consequent terugkomen in de Reuters-verslaggeving, maar ze gingen vorig jaar al over de 65 %. Hoe ze dan op meer dan 40% voor de VEBA uitkomen is mij een raadsel.
Valt wel op dat de verliezen vooral bij de Europese merken zitten: PSA, Ford Europe, Fiat, Opel… En waarschijnlijk hoort Seat ook in dat rijtje, maar dat is niet verder uitgesplitst.
@potver7: En Skoda? Oh wacht. Allemaal onder de VAG vlag. :-)

Net zoals je als Lancia en Alfa Romeo, en Dacia en Mini niet terug ziet: wel een ‘merk’ geen eigen concern.
@potver7: Zou hun drastische verkoopsstijging veel verlies hebben opgebracht, bij SEAT?
Tjsa PSA, en nu?
@fastandsmall: Doen als Marchionne : 40 mlrd lenen en GM kopen. Kan niet fout gaan :-)
Kan iemand me dan vertellen waar de crisis zit?
Of waarom complete concerns omvallen na twee jaar verlies draaien?
Goed, PSA schrijft rode cijfers – en niet voor het eerst. Maar het lijkt wel of elk merk meteen aan een infuus moet als er 1 jaar geen winst gemaakt wordt. Doen ze niet aan buffers, daar?
@mout: Die buffers gebruiken ze om de cijfers zo lang mogelijk zwart te houden. Eens rood keldert het aandeel. En als je als manager geld vangt in de vorm van aandelen is dat best te vermijden :-)
@mout: Aandeelhouders willen geld zien…
Das beste oder nichts :)
@kwaliteituitturijn: doe dan maar liever gewoon niks
Lage winst voor Ferrari. Toch maar wat minder exclusief gaan werken dan maar. Potentiële klanten genoeg zou je denken.
@azenomei: Met 3.600 verkochte exemplaren (en 1 miljoen sleutelhangers) alleszins een uitmuntende nettowinst. Ze verkochten iets minder auto’s, maar boekten wel 20% meer winst.
Tja Opel is natuurlijk te verwachten, dat is een aflopende zaak en zeker als je ziet wat ze nu voor wagens maken is het afwachten tot het over is.
Opel: wir hassen Autos! of zoiets…
Behalve bij psa is er bij bovenstaande autofabrikanten geen crisis zo te zien. je weet dus waar je voor betaald als je een nieuwe auto bij deze fabrikanten koopt
Seat maakt iig minder verlies dan fiat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).