Dit gezin is ten prooi gevallen aan laadpaalterreur, doordat de stekker van hun auto vast bleef zitten. Help!
Er staan dan wel eindeloze files op de Europese snelwegen, toch gaan we nog lekker met de auto op vakantie. Dat wilde dit gezin ook doen en de reis stond gepland richting Spanje. Véronique Lecoque, haar man Eduardo Guerrero en haar dochter Clara waren er helemaal klaar voor, bericht de Telegraaf. Totdat ze hun hybride wagen konden ophalen bij het laadstation van Blue Corner in Antwerpen. Toen sloeg het noodlot toe.
Stekker vast in auto
Het gezinnetje was blij dat ze de auto nog aan de stekker konden leggen. ‘Dat is namelijk in Antwerpen echt niet makkelijk’ zeggen ze. Dat kan kloppen, maar ze hadden dus tot op dat moment geluk. Het laden verliep echter niet zo makkelijk. Het gezin verklaart:
Maar het opladen liep niet helemaal zoals verwacht. ‘De wagen was geladen, het licht was blauw, ik swipe mijn kaart en plots wordt het licht rood. De kabel is niet los te krijgen.’
Paniek alom natuurlijk. Zonder de Citroën C5 Aircross Hybrid komen ze niet op hun vakantiebestemming. Tevens staat er op de website van de uitbater geen oplossing. Het was geen optie om de wagen los te koppelen en dan de kabel achter te laten. Deze kost namelijk aardig wat geld en ze hadden naar eigen zeggen de kabel nog nodig. Véronique en haar man hebben urenlang naar de helpdesk van Blue Corner gebeld, maar kregen niemand aan de lijn. Uiteindelijk kregen ze toch iemand aan de lijn, een reset is geprobeerd maar zonder succes.
Echt een probleem?
Na veel telefoontjes is er geconcludeerd dat er een elektricien moest komen. Dat duurde ook weer lang. Nou, om dit verhaal in het kort samen te vatten: na een paar dagen kwam er een elektricien die het probleem (wat het ook was) heeft verholpen. Het gezin kon een paar dagen later dan toch op vakantie.
We zien het overigens wel vaker. Mensen worden meer en meer een slaaf van hun oplaadauto: stress bij oplaadpunten door kapotte apparaten, drukte bij de oplaadstations, langzame laders en ga zo maar door. Daar komt deze variant nu dan bij.
Grappen maken over Belgen, dat doen we hier niet (ahum). Maar het is toch opmerkelijk dat je met een hybride auto niet gaat rijden. Trek de stekker eruit en karren maar. Dat is juist het voordeel van hybride. Drie dagen later vertrekken naar je vakantiebestemming kost meer geld dan de stekker achterlaten, die overigens gewoon opgehaald kan worden door de uitbater. Of zijn wij nou zo gek?
berlinetta zegt
Als het blijkbaar gewoon mogelijk was om de stekker uit de auto te trekken en weg te rijden, dan had ik dat ook meteen gedaan. 3 dagen wachten totdat je kabel los komt. Dacht dat wij Nederlanders gierig waren.
Hubert zegt
Dat wist je helaas niet van te voren…
berlinetta zegt
In het artikel staat toch wat anders. Ze hadden alleen de kabel nodig, maar met een hybride kun je ook wel een tijdje zonder kabel. Gewoon een nieuwe bestellen en na je vakantie kun je weer lekker laden.
hondafiel zegt
Nu de vraag of de ANWB wegenwacht dergelijke problemen oplost?
Robert zegt
Waarschijnlijk wel. Ze hebben in ieder geval de kennis en ervaring om ‘achter’ de helpdesknummers van zo’n laadpaalservice nog wat directere (telefoon)lijntjes te leggen.
Piet zegt
Ja, geen probleem. We hebben sleutels van de meeste laadpalen in de wegenwacht auto. Wel krijgen we de opdracht via de laadpaal provider. Die geef de ANWB de opdracht om het op te lossen. Ook andere storingen lossen we op zodat de laadpaal weer gebruikt kan worden.
vetnek zegt
Zou ‘t max een uurtje geven.. en anders doorknippen. Naar de lokale dealer een nieuwe kabelset halen en door..
AudiRS zegt
Doorknippen… goed idee!
vetnek zegt
Kan prima, spreek uit ervaring 😜
berlinetta zegt
Met het juiste gereedschap is dat gewoon mogelijk.
Johanneke zegt
Ik was gaan genieten van mijn vakantie, stekker zien we later wel weer.
revstars-net zegt
Het is nog nota bene een PHEV, lekker op vakantie gaan en tanken.
Magnut zegt
Ik rijd nu een aantal jaar elektrisch en stress heb ik nooit gehad, het is wel zo dat je meer moet voorbereiden. Een maat van mij ging voor het eerst elektrisch op vakantie en hij vond het verschrikkelijk, conclusie was wel dat je moet kunnen laden bij de accomodatie. Hij was afhankelijk van snelladers en daar was het erg druk.
Je krijgt nu altijd opmerkingen van: met mijn diesel haal ik 1000km op 1 tank. Wij hebben naast een Tesla model 3 ook een Ford Focus station uit 2016 met automaat etc. die auto haalt zo 750km op een tank geloof ik. Toch ben ik voor de Tesla gegaan vanwege het comfort van autopilot, het comfort van je auto 15 minuten van te voren kunnen koelen zodat je in een koele auto stapt, de ruimte binnenin en de kosten (!). Ik kon laden bij mijn accomodatie dus ik vertrok elke dag met een volle accu, heerlijk.
Onderweg naar Zuid-Toscane vond ik het snelladen ook helemaal prima, je staat 20 minuten bij zo een unit, overigens was ik vaak de enige bij de superchargers. even de beentjes strekken, naar de wc en koffie kopen. De kinderen vonden het ook prima om ongeveer om de 3 uur te stoppen.
Ik ben ook een grote liefhebber van ICE auto’s met name de 5 cilinders of 10 cilinders en ik respecteer iedereen die zo een auto rijdt. Veel mensen hebben zo een velle mening over elektrische auto’s, ik moet regelmatig op verjaardagsfeestjes aan horen hoe slecht mijn auto wel niet is en dat diesel rijden veel beter is. Laat mensen lekker hun eigen keuzes maken!
Robert zegt
“(…) het comfort van je auto 15 minuten van te voren kunnen koelen (…)”.
Sorry hoor, maar da’s toch een beetje een first world problem, als je daar niet over beschikt…
Magnut zegt
Zeker, mijn punt is dat ik een keuze had en dat dit meespeelde in mijn beslissing om voor de Tesla te gaan in plaats van de Ford. Mijn zwarte auto stond aardig heet te worden in de Toscaanse zon. Binnentemperatuur liep heel erg op, als je dan na een dagje Florence met 39 graden in een koele auto kan stappen dan word ik heel blij.
Wellicht probeer ik te veel redenen te geven waarom ik voor de Tesla heb gekozen, is een gewoonte geworden…
bischero zegt
Haha ik denk het, want ik kan net zoveel redenen bedenken waarom ik voor de ICE heb gekozen. Ook omdat ik dan lekker de ruimte heb om allerlei lekkernijen meer terug te nemen. En ik doener ritje meermaals per jaar, met kinderen.
Ieder zijn ding, ik probeer je niet te overtuigen. Voelt hetzelfde als wanneer mensen je heel hard proberen te overtuigen dat het beter leven is in Drenthe terwijl de ander verzot is op de stad.
stekkerkoning zegt
Je verkijkt je er nog op hoe ruim een Model 3 is. Volop bagageruimte in de neus en een behoorlijk diep en hoekig vak onder de vloer van de kofferbak. Omdat een bagagebak altijd nog kan.
bischero zegt
Nee daar verkijk ik me niet op, ik ken hem uit eigen ervaring, maar het gemak waarmee je een D-segment station pakt is niet te vergelijken.
stekkerkoning zegt
Klopt als een bus.
RutgerK zegt
Je bedoelt een first world problem zoals 1000 km op een tank kunnen rijden met gemiddeld 130 lm/u omdat je 3x per jaar naar Zuid Europa op vakabtie moet? :-)
CYBRTRK zegt
Je ‘moet’ nooit op vakantie hoor :-)
utregcity zegt
Hear, hear! 😎
kniesoor zegt
Het heeft inderdaad alles te maken met de mindset. Sommigen vinden het iets meer moeten plannen en een stop om de 3 uur geen probleem. Valt te respecteren.
Zelf vind ik ‘t prettig als er op een rit van 1250 km naar Zuid-Europa maar één keer gestopt hoeft te worden. Dan doe je zo’n rit in 12 uur. Zoiets lukt op dit moment nog niet met een BEV, dus voor dat doel geniet een ICE voorlopig de voorkeur. Maar begrijp ‘t als anderen daar anders in staan.
karhengst zegt
Iedere drie uur even stoppen is zeker op z’n afstand wel erg prettig. Een beetje doorbloeding is wel zo gezond en het is al een uur langer dan officieel wordt aanbevolen. Als de rit niet door Duitsland voert zie ik het voordeel van een ICE snel verdampen wanneer je geen 208 / Corsa hebt met 250km range.
Joris24 zegt
Het IS niet prettig, jij vindt het prettig (en da’s prima). Ik vind het fijn om gewoon in 1x m’n tank leeg te rollen, even bij te tanken en een broodje te eten (6 minuten stoppen) en door te rollen tot bestemming. Hongarije / Frankrijk wintersport, 1200-1300 km, gewoon instappen, 750 km rijden, tanken en door. Ben je op 12-13 uur op je plek van bestemming. Wat anderen daarvan vinden qua doorbloeding of wat ‘ie prettig vindt is mij worst, maar daarom trekt het mij om om de zoveel uur bij een laadpaal te stoppen, benen te strekken, schnitzel te eten, kindjes die ik niet heb te laten plassen etc niet.
bischero zegt
Vandaag precies dát gedaan!
bischero zegt
Mooi betoog, prettig onderbouwd.
Ik had vermoedelijk dezelfde keuze gemaakt wanneer ik een 4% tesla had kunnen lessen, maar nu nagenoeg de volle mep moet worden afgetikt kies is anders: dikke gebruikte ICE privé op de stoep met alle ruimte en snelheid voor op vakantie (zuid Lazio, ieder klein dorpje tanken voor €1.71) en 900km autonoom. Klein lease EVtje op de stoep (omdat het moet van de baas) en laat de rest van het budget lekker uitkeren. Van het verschil in bijtelling kan ik heel leuke dingen doen. Ik houd van autorijden, veel comfort, maar mijn airco in de ICE koelt ook let 40gr buitentemperatuur snel genoeg terug naar behaaglijk interieur. Autopilot wel ervaring mee, prettig, maar voor mij geen differentiator.
Dus ik overbrug de komende cruciale 5 jaar privé met een ICE, daarna zie ik wel verder. Die ICE is cash gekocht en direct tot €0 afgeschreven overigens, meteen de financiële onzekerheid eruit gehaald 😉
karhengst zegt
Niemand, really?
Dan baal je, als een stekker.
wza1979 zegt
We zitten in een overgangs fase wat betreft vervoer. Er zijn zoveel soorten en ook meningen dat het gewoon niet leuk meer is . Kijk eens bij de reacties hier en autoweek. Erg triest allemaal vooral bij autoweek.
Wees toch blij dat er keuze is en dat niet iedereen in precies dezelfde auto rijdt. Dat zou pas jammer zijn.
jaapiyo zegt
Veronique Lecoque en man heet Guerrero. Dan zou ik toch even de achternaam overgenomen hebben….
kniesoor zegt
‘de Schelp’, geen reden om dan des mans naam aan te nemen, toch ? 🐚
Jochen zegt
Volgens mijn woordenboek is het ‘De Lul’. En dat waren ze toch aardig.
Ongelooflijk dat ze de kabel niet hebben laten hangen, een nieuwe hebben gekocht en de rest met de verzekering hebben afgehandeld.
kniesoor zegt
Heet dat woordenboek van jou soms ‘De Dikke Duim’ ?
mc96 zegt
Dit hele verhaal klinkt een betje als een slechte belgenmop.
sportevo zegt
Ik snap wel dat het lastig is om in Antwerpen een laadplekje te vinden als je al die laadpunten minstens 2 dagen bezet zijn.
Maar ik had ook max. een uurtje gewacht of wat geprobeerd, stekker uit de auto en doorrijden en ergens bij een dealer stoppen om een nieuwe kabel te kopen of anders gewoon op de benzinemotor verder rijden. Zo duur zijn die kabels ook weer niet.
Nu ben je 2 dagen van je vakantie kwijt, je hebt er een naar gevoel aan overgehouden omdat je er toch op rekent op een bepaald moment op vakantie te zijn..
ty5500 zegt
Ze hebben nu wel prime time met hun horroverhaal *kuch kuch*. Sommige mensen weten inderdaad wel van alles een lijdensweg te maken, terwijl zoals hierboven gezegd de massa gewoon de auto zou loskoppelen en zeggen tegen de laadpaalaanbieder van regel het en zorg dat ik mijn kabel terugheb.
por100 zegt
Mijn god. Wat doen deze mensen als hun auto stil komt te staan op een spoorwegovergang? In de auto wachten tot de anwb er is?
berlinetta zegt
Als het regent wel. Als de zon schijnt, gaan ze waarschijnlijk buiten de auto wachten.
kennone zegt
Heb dit nog nooit tijdens het tanken van peut gehad. Wat een ellende zeg.
deeeef zegt
wat je ook kan doen, beetje boeverig, weet niet of t werkt…: auto aan (dubbele)laadpaal, geen pasje/druppel gebruiken. buurman(m/v) gaat laden maar laadt jouw autootje..
ericc zegt
EV staat in de kinderschoenen en hierdoor krijg je ook kinderziektes te verwerken. Over enkele jaren met breedere infrastructuur zal het wel loslopen.
arthur75 zegt
We hebben de ev thuis laten staan en zijn met de xtrail vertrokken omdat ik geen zin had in onderweg laden.
Nu niet helemaal goed opgelet en een haperende brandstofmeter zorgden ervoor dat ik een half uur door het Duitse platteland kon wandelen naar een tankstation, en een half uur terug. Toch liever dat uurtje wandelen dan hopen op een laadplaats.
stekkerkoning zegt
Het vinden van een tankstation zinder digitale hulpmiddelen is meestal kinderspel, maar om fatsoenlijk je bestemming te bereiken met een elektrische auto zijn er apps. Bijvoorbeeld A Better Routeplanner. En daarbij valt het qua oplaadgedoe best mee.
Drie keer onderweg opladen met een auto als een Skoda Enyaq iV 80 is genoeg om een kilometer of 800 af te kunnen leggen. Dat is één langere eetpauze en twee kortere stops voor een kop koffie en het strekken van de benen.
mashell zegt
Vind het nog best lastig om even wat anders te doen tijdens het laden, eten, boodschappen (doe ik regelmatig in Eichenzell) of zelfs een cappuchino drinken duurt al snel langer dan dat de auto nodig heeft om tot 80% te laden.
mashell zegt
Vind het nog best lastig om even wat anders te doen tijdens het laden, eten, boodschappen (doe ik regelmatig in Eichenzell) of zelfs een cappuchino drinken duurt al snel langer dan dat de auto nodig heeft om tot 80% te laden.
stekkerkoning zegt
Lekker suggestief weer… De mensen wonen in Antwerpen en hebben het aan hun assertiviteit te danken dat ze uit eindelijk één dag later konden vertrekken. Een beetje stennis schoppen in Het Laatste Nieuws (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220807_93573407), de Belgische evenknie van de Telegraaf, helpt dan wel. Nog geluk bij een ongeluk dat ze op zondag zijn gaan rijden. Een stuk stuk prettiger dan vertrekken op zaterdag, wat sommigen als een verplichting lijken op te vatten.
Voor een vastzittende kabel hoef je overigens niet naar België of eender welk vakantieland. Dat gebeurt thuis ook vaak genoeg. Vaak lukt het op afstand om de kabel vrij te geven, soms ook niet.
petrolhead89 zegt
Hahaha!