• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Laadpalen in Nederland oneerlijk verdeeld

Auteur: RubenPriest, gepost 26 augustus 2024 om 07:40 – 29 Reacties

Laadpalen in Nederland oneerlijk verdeeld

Buiten de Randstad in Nederland kan het soms flink zoeken zijn naar laadpalen

Een elektrische auto rijden, dan kun je maar beter in de Randstad wonen. De dekking van publieke laadpalen is uitstekend. Van Amsterdam tot Rotterdam, je hoeft nooit ver te zoeken om je EV aan een laadpaal te hangen. Zo goed als de dekking is in het drukste stuk van Nederland, zo slecht is de dekking op sommige gebieden daar buiten.

Nederland is groter dan de Randstad (echt waar) en dat lijken bedrijven nog wel eens te vergeten. De focus ligt zo op het westen van het land, dat het oosten, noorden en zuiden achterblijft. In elk geval als het om de dekking van laadpalen gaat. Een mager aanbod zoals jaren geleden is niet langer het geval, toch is er werk aan de winkel. Dat concludeert Nu.nl naar aanleiding van een analyse.

In de grootste steden van Nederland heb je inmiddels één laadpaal mer 100 inwoners. Je krijgt een heel ander beeld als je verder uitzoomt. Het Friese Dantumadiel bijvoorbeeld met slechts 17 laadpalen per 19.000 inwoners. Dat gaat een gezellige boel worden als de inwoners van deze plaats massaal aan de EV gaan. Een lokale wethouder haalt aan dat vele huizen in Dantumadiel een eigen oprit hebben, waardoor een publieke laadpaal in de straat minder vaak nodig is.

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur is een overheidsorgaan waarbij men samenwerkt aan een landelijk dekkend laadnetwerk. Ook in de gebieden buiten de Randstad. In woonwijken moeten publieke laders op loopafstand toegankelijk zijn. Vaak goed geregeld in het westen van het land, in het oosten, noorden en zuiden is dat nog niet het geval.

Nederland telt inmiddels meer dan 160.000 (semi-)openbare laadpalen, in 2023 werden er ruim 60 openbare laadpalen per dag geplaatst. Uiteindelijk zal die oneerlijke verdeling verdwijnen. Mijn verwachting is wel dat je altijd betere dekking zult hebben in de Randstad dan elders in het land. Moeten ze het wel doen.

Ook interessant!

  • laadpalen
    22 procent van de laadpalen werkt gewoon niet!
  • Gespot - Een unieke Toyota in Nederland
  • Gespot - Een Monegaskische Purosangue in Nederland
  • Gespot - De goedkoopste Hongqi van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

laadpaal, nederland, opladen

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe Continental GT op Nederlandse bodem
Volgend bericht: Gaat TechArt te ver met de facelift Cayenne? »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterBo zegt

    26 augustus 2024 om 07:43

    Tja…provincies mogen betalen voor de linkse hobbies in het westen

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 augustus 2024 om 08:11

      Denk je dat nu werkelijk of ben je de maandagochtend gezellig begonnen met te tr0llen?

      Login om te reageren
    • pentar zegt

      26 augustus 2024 om 10:40

      Sinds 2002 zijn alle kabinetten rechts/centrumrechts georiënteerd geweest. De premier is altijd geleverd door CDA of VVD. Hoezo linkse hobbies? Misschien wil je je commentaar even toelichten?

      Login om te reageren
      • AudiRS zegt

        26 augustus 2024 om 12:59

        De verlinksing is de laatste 10 jaren anders aardig toegenomen in Den Haag. En ja het investeren gebeurt in het Westen. Daarbuiten wonen alleen boeren. Toch?

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 augustus 2024 om 17:27

      @misterblinkse hobbies? Links of rechts dit gaat gewoon door. Of je het nu leuk vind of niet. Er had niks veranderd vanuit rechts. Dit is nou eenmaal de richting waar europa mee opgaat.

      Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    26 augustus 2024 om 07:53

    Haha, Dantumadiel bestaat natuurlijk niet! Straks ga je ook nog zeggen dat de burgemeester Klaas Agricola heet!

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    26 augustus 2024 om 08:01

    Heerlijk, een ronkend artikel compleet teniet gedaan door een logisch en correct statement van een wethouder. Soms zijn ze toch wel nuttig die wethouders.

    Login om te reageren
    • mrtrex zegt

      26 augustus 2024 om 08:04

      Ja precies dit punt.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      26 augustus 2024 om 19:48

      Klopt en wie in de regio geen oprit heeft zal waarschijnlijk ook geen nieuwe of recente auto rijden. Weet nog goed dat ik mijn Model 3 in 2019 redelijke unieke vond in regio.. toen kwam ik terug in de randstad en stonden ze op elke hoek.

      Login om te reageren
  4. mrtrex zegt

    26 augustus 2024 om 08:04

    Lekker kort door de bocht dit. Als bijna alle EV rijders ‘in de provincie’ een oprit (en dus prive laadpaal hebben), waarom zou de dekking publieke laadpalen dan zo groot moeten zijn als in de randstad? Dat er meer nodig is dan de thuislader snap ik, maar dit slaat het veel te simpel plat.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    26 augustus 2024 om 08:11

    Alles buiten de Randstad ligt tegenwoordig zo dicht bij Duitsland dat je helemsal geen laadpaal meer nodig hebt om goedkoop auto te rijden. Hooguit een paar extra jjerrycanss.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      26 augustus 2024 om 09:54

      België is wel echt significant goedkoper wat brandstof betreft. Gister nog V-power 98 getankt in maaseik voor 1,75 per liter. De E10 doet er nu 1,55 per liter. Sinds de duitse accijnsverhoging (ik meen per begin dit jaar) zijn de prijzen daar flink omhoog gegaan.

      Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      26 augustus 2024 om 12:22

      “Laden is gedoe!”*

      * stapt in de auto om naar een ander land te rijden voor brandstof.

      Login om te reageren
      • Joris24 zegt

        26 augustus 2024 om 17:52

        Via Maaseik rijden is qua afstand gelijk aan de A2 volgen van / naar het zuiden. Alleen in tijd scheelt het een paar minuten. Die paar minuten zijn me de 40 cent per liter verschil bij 65 liter is 26 euro wel waard. En binnen 5 minuten issie weer vol :)

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 augustus 2024 om 08:38

    Ik gok dat in de provincie het aantal auto’s per huishouden (terecht) ook hoger is dan in de stad. Dan is het leuk dat er meer inwoners met een eigen oprit zijn, maar er moeten er meer aan de stekker.

    Aan de andere kant, niet naar het westen gaan, geen milieu zones, lekker diesel tanken in Duitsland. Zo gek is het niet buiten de randstad.

    Login om te reageren
    • Jozo zegt

      26 augustus 2024 om 09:08

      Je kunt toch prima meerdere auto’s laden op je eigen oprit?
      Niet tegelijkertijd misschien, maar dat zal over het algemeen niet nodig zijn lijkt me.

      Login om te reageren
  7. audirs3 zegt

    26 augustus 2024 om 08:58

    De bevolking is in Nederland “oneerlijk” verdeeld. En daarmee dus ook laadpalen. Duh…

    Login om te reageren
  8. William zegt

    26 augustus 2024 om 09:19

    Hebben woke media al alarm geslagen over deze gruwelijke “laadpalenongelijkheid”?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2024 om 11:22

      Morgen opent de Stentor met “Het westen steelt onze laadpalen!”…

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      26 augustus 2024 om 12:49

      En “laadpaalarmoede”, in het centrum wonen en 70ct per kwh betalen, terwijl je op zonnepanelen in de voortuin bijna gratis kan laden.

      Single Jan-Willemijn en ouder van 2 transformers kan daardoor moeilijk zijn/haar/het rekeningen betalen op de grachtengordel omdat het gedwongen duur laden is.

      Login om te reageren
  9. Joris24 zegt

    26 augustus 2024 om 09:52

    Niet gek toch. Ik woon zelf in de provincie en veel van mijn vrienden / kennissen ook. Iedereen die elektrisch rijdt, heeft een laadpaal op z’n eigen terrein. Ik heb zelf een dubbele garage en een carport voor twee auto’s op ’t erf en een oprit waar ook nog 8 auto’s kunnen staan. Zulke ruimte heb je in de randstad zelden bij je huis, ook een van de redenen om vanuit de randstad weer ’terug’ te gaan naar mijn roots.

    Ik denk uiteindelijk dat het in de provincie veel gunstiger is om een EV te hebben dan in de randstad, je hebt veel vaker een eigen parkeerplek en als je een EV kunt betalen dan kan die laadpaal er ook wel af.

    Login om te reageren
  10. krisp zegt

    26 augustus 2024 om 12:52

    Het verhaal van eigen opritten klopt helemaal, alleen niet voor gasten. Voor familie buiten de Randstad zou ik het prettig vinden om op locatie te laden, maar de dichtstbijzijnde publieke laadpaal is 400m verder. En dat is binnen de bebouwde kom.

    Verzachtend element is dat de prijzen van publieke AC-palen inmiddels hoger zijn dan de prijs bij de Tesla snellader, dus uiteindelijk eindig ik meestal daar.

    Login om te reageren
    • stekkerkoning zegt

      26 augustus 2024 om 14:05

      Tien minuutjes wandelen na een rit van een ruim uur. Valt best te overzien toch? Lijkt me ook nog eens goed voor de stappenteller. Alleen als het buiten plenst misschien toch maar direct om de hoek parkeren.

      Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      26 augustus 2024 om 14:07

      Mogen je gasten niet even bij jou aan de tap?

      Login om te reageren
  11. MarcoM zegt

    26 augustus 2024 om 14:15

    Als ik hoor dat een gemiddelde laadpaal amper 7 kwh levert in een woonwijk, tjonge jonge, dat trekt volle zalen.

    Login om te reageren
    • Allison Burgers zegt

      26 augustus 2024 om 15:22

      En na 7kWh stopt de paal?

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        27 augustus 2024 om 10:07

        Je zou het haast zeggen.

        Login om te reageren
  12. minimoke1984 zegt

    26 augustus 2024 om 17:20

    Steeds minder mensen gebruiken de “publieke” laadpalen want Tesla SC kost ongeveer 1/3… Steeds meer mensen hebben dat door en alleen Tesla snapt dit klaarblijkelijk.. Toch wel apart. Toen ik begon met EV rijden lade ik regelmatig in de straat a 0.17 en later 0.23kwh. Want Tesla was ca 0.27-0.3. TESLA nog steeds zelfde prijzen maar laadalen in de straat gemiddeld 0.6-0.8.. dus nu laad ik vrijwel nooit meer aan een publieke paal..

    Login om te reageren
  13. DeWitteCondor zegt

    26 augustus 2024 om 23:25

    Hoeveel EV rijders wonen er in dat gat die geen eigen oprit hebben? Dit lijkt me ook gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Calimero much.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North