
Soms staan er heel mooie auto’s onder het stof in een verlaten schuur. Zeer zelden is het één van 29 auto’s ooit gemaakt. Een zeer bijzondere ‘sport-versie’ van de Mercedes 300SL in dit geval.
Het verhaal wordt nog vreemder: de auto was begraven onder oude computers en aanverwanten. Tsja, wat wil je in de schuur van een succesvolle Silicon Valley computer-dude? Daar, in Santa Monica, verzamelde deze donkerblauwe klassieker stof sinds begin jaren ’70.
De originele eigenaar van de auto kreeg hem als eindexamen-cadeau. Hij reed 15 jaar in de auto rond tot er in de aandrijflijn iets mis ging. Een kapotte koppeling of versnellingsbak (geen autoverzekering?). Vastberaden het probleem te verhelpen schroefde hij de auto uit elkaar maar vond nooit meer genoeg tijd (en zin?) alles te repareren en monteren. Sindsdien deed de auto meer dienst als kast/opbergrek/werkbank dan als vervoermiddel of museumstuk. Het kan raar lopen.

Deze Mercedes 300SL was/is er een uit een serie van 29. Een soort jaren ’50 Black Series, met een pittiger motorblok en (veel) lichtere body. Bij een normale 300SL zijn alleen de deuren, achterklep en motorkap aluminium in plaats van staal, bij dit exemplaar ook de spatborden en het dak. Dat daar een flinke gewichtsbesparing mee samen gaat is te raden. Om het af te maken voorzag Mercedes de auto bovendien van plexiglas ruiten. Het totaal gewicht inclusief vloeistoffen zou onder de 1300kg liggen (tegenover 1500+ kg).
Het onderstel werd nog eens onder de loep genomen en de ‘lightweigt’ 300SL werd straffer gedempt en dichter op de weg gelegd. Nieuwe velgen en grotere remmen werden gemonteerd en de motor kreeg een ander karakter dankzij een nieuwe nokkenas. Eentje met meer kleplichthoogte en dus meer ‘boem’ en meer vermogen. De snellere 300SL kreeg ongeveer 240pk (ipv 215pk).
Na 20 uur uitmesten en ploeteren 5 man was de auto zichtbaar. De ‘auto-archeologen‘ deden er vervolgens nog een dag over om hem uit de schuur te krijgen. Het mag wat kosten. Eenmaal glimmend en rijdend is de auto miljoenen waard. (bron: spiritedauto.com)






Dit is kunst.
Wil deze graag eens glanzend zien rijden over de boulevard.
@BmwMPower: Als deze gerestaureerd is dan win je er zomaar Pebble Beach mee, 300 SL Alu’s zijn echt onbetaalbaar.
Hoe kan je in godsnaam nou zo’n auto vergeten :shock:
@norge: Vergeten? Denk eerder “Geen idee hebben wat iets waard is…”
@RickB: “Ja, ooit gehad als cadeautje. Hij reed wel fijn maar doe er eigenlijk niks mee. Is hij nog wat waard dan denk je?”
@Cantago: kadootjes verkopen is ook niet zo netjes.
@mashell:
dat vind ik niet gelden voor dergelijke artikelen.
@norge:
Toch is het zo.
Heb gisteren na 10 jaar? weer mijn compleet gerestaureerde echt nut & bolt restauratie MG C gezien en gereden.
Ooit gerestaureerd samen met mijn neef om er een fortuin winst op te maken, toen’ie klaar was zaten alle klassiekers in een dip.
10 minuten sleutelen en hij liep weer als een zonnetje.
Hij heeft 1 nadeel: hij was Teal BLue en wehebben hem Racing Green gemaakt voor de verkoop.
Ik haat Racing Green.
Iedere tweede MG is Racing Green En rijdt rond met een lederen koffer op een kofferrekje.
En iedere derde MG eigenaar weet bij GOd niet wat een C is.
Een C heeft nl een drie liter zespitter in lijn
en is historisch de opvolger van de drie liter Austin Healey
Maar dan onderkoeld.
@desjonnies:
“voor de verkoop” explains all ..
alles klopt aan dat ding .. zelfs die depressieve kleur ..
(want op werkelijk elke auto is een betere kleur te bedenken) ..
op een gegeven moment staat ie niet op je hoofd en eet ie geen brood ..
out of sight out of mind ..
dan doet @Klassiekerrally het “beter” met zijn vrolijke broodtrommeltje ..
was gisteren wel een heerlijke dag om een rondje te kachellen ..
@lincoln:
1 ding Linc, ik ben verleden week als “kenner” van Engelse spooortwagens een drie Liter Healey wezen halen met iemand in Engeland.
Geresteureerd door een Mijnheer die het als hobby doet.
Ik had de Healey man de C aangeboden voor een pak minder Euries.
En hij is zo’n Racing Green figuur.
Als je dan een Healey vergelijkt met een C, dan is zo’n Healey gewoon een tractor !
@desjonnies: ik had ze als kind beiden van Corgi Toys :D, de C had toch dat bultje op de motorkap omdat het blok er anders niet in pastte ?
Is die gast nu zo dom?
hoe vergeet je zo’n auto?
@sirmustang: als je ouders hebt die je een auto als dit kado doen dan ben je waarschijnlijk een verwend stuk vreten en heb je geen besef van waarde, aan de andere kant, iemand die er 15 jaar in rond rijd en hem probeert te repareren is dan misschien toch meer een liefhebber, maargoed er zijn genoeg mensen die aan een auto gehecht zijn en verder geen verstand hebben van de waarde van een auto, het is oud, dus het zal wel niets meer waard zijn.
echt een vet ding, met een mooi (eigenlijk wird) verhaal erachter :)
Wat een ongelofelijk mooie auto blijft dit.
Zou eigenlijk niet mogen zo mooi
Mooi artikel! En dit soort verhalen spelen zich (bijna) altijd af in de vs, toch maar eens gaan zoeken in nederland :p. En dit vind ik toch wel een van de weinige mooie mercedessen.
Een mooie oldtimer deze Mercedes 300SL, hiervan zijn de deuren van de Mercedes SLS geinspireerd. En daarvan uit weer de Pagani Huayra.
@agera: Are you f*cking kidding me? Even een vraagje, hoe oud ben jij?
@raphael: De deuren van de SLS zijn geinspireerd van deze Mercedes 300 SL ik weet niet wat je uitkraamt maar.
@agera: Dat vraag ik niet, ik vraag hoe oud je bent?
@raphael: met alle respect hoor, maar dat je toch geen bal aan, misschien wil die het helemaal niet kwijt.. sommige dingen zijn er nu eenmaal om privé te houden…
@bigcar: Ach als je wat ouder was dan zou je begrijpen hoe onbegrijpelijk zijn reactie is. Dat vind ik zo vervelend aan het puberpubliek hier. Zo jong en weten zo weinig op autogebied voor 2005 en toch zo een grote mond hebben en hier het hele forum onderspammen.
@raphael: nou, om gelijk het hele ‘puberpubliek’ bij een foute reactie te betrekken gaat een beetje ver niet ?
Dus hem is iets anders verteld en dat blijkt nu niet waar te zijn, hij geeft dat zelf net al aan.. so what ?
@raphael: Volgens ben ik met mijn 25 volwassener dan jij met je weet ik veel leeftijd? Ik durf mijn fout tenminste toe te geven en spam niks onder. Ik ging ervan uit dat het zou kloppen, omdat ik het hoorde bij de dealer van Mercedes.
Het klopte niet so what? dat jij dan gelijk een hartaanval krijgt doet mij niks. Maar reageer niet gelijk arrogant alsof we geen fouten mogen maken. Elke mens maakt fouten, zelfs Messi de beste voetballer van de wereld maakt weleens fouten tijdens het voetbal.
Geloof mij niemand is perfect jij zeker niet, maar je moet niet proberen om mij op mijn plek te gaan zetten.
Voor mij is het geen probleem hoor. Ik heb vandaag juist iets geleerd jij moet nog een hoop leren merk ik zo dan pas mag je antwoord komen geven tot dan mondje dicht :lol:
@agera: Goed ik zal eerlijk met je zijn. Het feit dat jij denkt dat alleen de deuren van de 300 SL als inspiratiebron voor de SLS gelden vond ik verbijsterend aangezien (ik weet dat er nu een nieuwe wereld voor je opengaat) het hele uiterlijk van de SLS op de 300 SL gebaseerd is. Het is een moderne interpretatie van de 300 SL. Dit leek mij zo ontzettend voor de handliggend als men de 300 SL kent dat ik ervan uitging dat je die nog niet kent. Ken je als autoliefhebber een 300 SL niet dan vind ik het niet gek om je leeftijdtechnisch rond de 16 in te schatten. Dat bedoel ik niet als belediging. Het feit dat je aangeeft dat je 25 jaar oud bent veranderd het een en ander. Nu vind ik je verwijzing van de deuren van de 300 SL als inspiratiebron voor de deuren van de SLS niet meer schokkend maar schattig. Vrede?
@raphael: jij trekt ook overal je eigen conclusies uit he ? hij zegt toch nergens dat alleen de deuren de inspiratie bron waren.. zeik toch niet zo man..
@dennisr: En weer lees je niet goed. Lees zijn beginpost nog eens. En dan wel even verontschuldigen he? Of ben je niet zo?
@raphael: hmm.. jaa je hebt wel gelijk.. DIT KEER :lol: excuses dan maar! (zo ben ik dan ook wel weer hoor ;) )
@raphael: Are you fu$$ing kidding me. Dan moet ik vast stellen dat jij eigenlijk de puber bent die daarnaast ook eens het Nederlands slecht beheerst. Nergens heb ik gezegd dat ik de 300SL niet ken. Sterker nog ik weet dat de SLS is geinspireerd van de 300SL, maar ik had het alleen over de deuren. Als je goed leest heb ik de Pagani Huayra erbij gezet en als je mijn profiel bekijkt zie je dat de Pagani Huayra mijn favo sportauto is. En nu vraag ik jou wat hebben die 3 auto’s gemeen, juist ja die deuren, daarom had ik het alleen over de deuren. en schreef de Pagani erbij. Dus in het vervolg beter begrijpend lezen en nogmaals minder arrogant doen. Vind ik wel schokkend aan jou aangezien je oud bent, maar dat zegt niks je bent nooit te oud om te leren toch.
@raphael: Zou het komen door het steeds hogere ‘Maaskantje’ taalgebruik dat Autoblog gebruikt?
@raphael: Ach joh laat maar, dit is al de zoveelste domme opmerking die bigcar maakt.
Klein gefrustreerd manneke met een veel te grote mond is het!
@raphael: En omdat iemand jong/puber is mag zijn mening niet worden gezegd?
@raphael: Dat mag hij weten, ik ben 25 jaar oud.
@agera:
25 en dan zo’n reactie???
@Hubert: Weet je maar ik me aan erger, een groot gedeelte van Autoblog is net als kudde koeien. Als de een wat zegt gelijk met zijn 10nen meedoen. Vanaf nu ga ik al jouw posts bijhouden en owee als jij een foutje maakt ;)
@agera:
eerlijk is eerlijk ..
maar ik had je niet ouder dan 12 jaar geschat ..
@lincoln: kom op lincoln.. wat was er nou zo erg aan die reactie ? :P slechts een beetje onwetendheid.. wat nu is bijgesteld..
@dennisr:
klopt ..
maar die knul heeft altijd van die onsamenhangende prietpraat ..
schrik er gewoon dat er in NL mensen van 25 jaar wonen die zo simpel beredeneren ..
@lincoln: Jij bent zo`n iemand die op internet als durft te zeggen, maar buiten ben je iemand die als eerste weg is als er wat gebeurd. Je voelt je heel wat hier, terwijl je in feite geen reet voorstelt. Je bent zeker zo`n nerd met een bril, iemand zonder sociaal leven, met weinig vrienden, iemand van werk naar huis en van huis naar werk je hele leven bestaat uit Autoblog meer stel je echt niet voor, hup en nu weer terug achter de boeken ;)
@agera:
beledig jezelf ook nog maar effe met je inschattingsvermogen ..
je bent nu toch bezig ..
@lincoln: Ben altijd te vinden op de Kruiskade in Rotterdam dus als je wil weten hoe het zit met mijn inschattingsvermogen kun je altijd langskomen ;)
@agera: rustig joh, laat je niet opfokken :P persoonlijke aanvallen worden hier overigens niet zo gewaardeerd.. levert nog wel eens straf op.. :lol: (ik kan het weten :P )
@dennisr: waarom werd het gisteren dan wel gepikt, toen iedereen gisteren persoonlijke aanvallen op mij uitoefenden?
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/24/deze-journalist-crashte-de-eerste-aventador-fotos
@bigcar: Nou niet gaan huilen he……..
@bowie: jij moet helemaal je bek jouwe, kleuter!
@bigcar: O ja en leer even goed nederlands schrijven!!!
@bowie: Komt door iPhone, aso
@bowie: Jij bent dus een van die koe die hoort bij de kudde koeien weet je dat, waarom moet jij zo nodig de ballenlikken van raphael? Wil je zonodig een schouderklopje van raphael?
@agera: Ben jij het vriendinnetje van bigcar?
@bowie: ben je het (balllenlikkend) vriendje van raphael?? :)
@agera: Trouwens waar bemoei je je in godsnaam mee?
Ik heb toch niets aan van je of wel?
@bowie: kun jij niet gewoon ff je kop houwe, ik begin me echt een ongeluk te ergeren aan jouw kleuter gedrag… sjezus, kleuter dat je bent..
@bigcar: Hop en nu naar bed jij!!!
@bowie: FUCK YOU, ZEG DAT IN M’N GEZICHT EN IK SLA JE TANDEN ERUIT, mongool. wie de hell denk je wel niet dat je bent, mafkees
@bigcar: Kijk het is heel simpel, ik heb helemaal niets tegen jou persoonlijk….ik ken je niet eens, maar ik denk dat je je wel erg snel op de kast laat jagen.
En dat dreigen en schelden helpen nou ook niet echt toch?
Ik stop er nu mee en laat het hierbij.
Ik hoop dat je je er niet meer druk om maakt…….
@bowie: Waar bemoei ik me mee? Moet jij nodig zeggen bowlingbal, jij bent degene die begint met “de zoveelste domme opmerking tegen bigcar”
Als jij het dus nodig vindt om op de man te gaan spelen, kan je de bal terugverwachten. Maar ik dacht dat je dat wel zou bergijpen , niet dus. Er luidt een gezegde wie de bal kaatst kan hem terug verwachten ;)
@agera: Ok point taken…..en nu naar bed jullie!
@bowie: Ja bowlingbal zou ik ook zeggen als ik niks meer te zeggen had ;)
@agera: ssssst
@JRD: is dat alles, watje…
@JRD: o ja, je bent nogal nieuw dus onthoud deze tip maar:
Wie waagt, loopt risico
@bigcar: je moeder is nieuw. Dit account is al jaren geleden aangemaakt maar ik heb t nooit gebruikt.
@JRD: jou moeder is anders niet zo nieuw voor mij, niemand kent immers zo goed als zij wat ik lekker vind ;)
@bigcar: gaat ook om de manier waarop, dus de woordkeuze enzo :) dus niet schelden en dergelijke.. denk ik :) weet ook niet precies hoe streng ze zijn hoor.. ligt ook aan hun humeur denk ik :lol:
@dennisr: nou, als die kleuter bowie geen ip / edit dingetje krijgt, dan klopt er volgens mij echt iets niet als ik een edit dingetje zou krijgen.
het humeur van de redactie staat me anders ook niet aan, al die beledigingen etc. maar afijn, ik heb anders ook niet me grote mond gehouden dus…
@bigcar: welke beledigingen van de redactie ?
@dennisr: nee, niet van de redactie. beledigingen van bloggers.. die ik dan weer op mijn beurt heb geprobeerd te dissen :)
@lincoln: Dat dacht ik nou net hetzelfde van je, alleen achter internet denk je natuurlijk dat je heel wat bent maar goed ;)
@agera: Meestal zijn 25 jarige ook oud genoeg om niet overal op te reageren. Maar misschien is internet wel je enige vriend dus doe je het om wat aandacht. Kleuter
@JRD: Hey vriend ik zeg je als je ballen hebt stuur je mij een privebericht en we handelen het daar verder af ;)
@agera: NO shit!
@agera: deuren van de Huayra zijn geïnspireerd op die van de 300SL. Eerbetoon aan Fangio.
@rotarypowah: Oke, bedankt wat geleerd vandaag ;) Dat de SLS is geinspireerd van de SL300 en dat de Huayra geinspireerd was van de SLS heb ik me laten vertellen bij de Mercedes dealer. Naar deze vraag was ik benieuwd en stelde hem daar. Maar als dat zo is, geen probleem we zijn immers nooit te oud om te leren toch.
@agera: lol @ 25!
@renoir: Ja en?
@agera: volgens mij worden jongere bloggers niet zo gewaardeerd hier, althans.. er word wel verwacht dat ze alles weten..
@dennisr: Juist jij snapt hem, of je moet gelijk alles schrijven waar je het hebt gelezen, gehoord. Ik geeft toe dat ik bereid bent om te leren. Ik kan er niet tegen dat mensen het zo nodig vinden om arrogant te reageren en op de man te gaan spelen dan word ik pissig. Ja mijn eerste reactie was zo, omdat ik ervan uit ging dat het klopte wat ik had gehoord.
Sommigen maken zich echt druk om niks, laat ze druk maken om andere dingen om hun hypotheken ofzo, achja.
@agera: je kunt in ieder geval niet spellen…
@agera:
raphael reageerde zo tegen je vanwege het feit dat je hier probeerde te vertellen dat de SLS op de 300SL is gebaseerd. Dat is geen foutieve informatie, het klopt idd dat hij daarop is gebaseerd.
Jouw reactie was een “No shit,Sherlock!” reactie. Want IEDEREEN, maar dan ook echt IEDEREEN weet dat hij daarop is gebaseerd, dat hoef je niet te vertellen.
No disrespect.
@exotic: En dan? De reden waarom ik dat schreef is vanwege het feit dat deze 3 auto’s dezelfde deuren hebben en ik alle drie waardeer. Dus ik mag iets niet schrijven, omdat jij het al weet. Dammm man dus jullie denken dat ik dacht van hey kijk mij is ff ik weet dat en zal dat jullie gaan vertellen en kunnen jullie dat leren ;)
Dan zou je ik je nog zoveel voorbeelden kunnen opnoemen.
@agera: wow, helal olsun be, je hebt zoveel mensen uit weten te dissen, +1 daarvoor
@agera: Bu sitedeki yamuk adamlar niye hep Turk cikiyor yahu,
@exotic: Pardon? over wie heb je het
@agera:
@agera:
Luistert nouw ff
De 300 SL is eigenlijk de eerste echte na-oorlogse Supercar geweest.
Ferrari zat nog in een periode dat hij onderdelen uit de vuilnisbakken bij FIAT en Alfa jatte.
Deze auto was de meetlat waaraan Jaguar zich met de XK series heeft opgetrokken dmv de XK120, 140 en 150.
Later kwam de E-type, die min of meer van eenzelfde historsiche waarde is als deze 300 SL. De E-type is echter veel minder zeldzaam.
De 300 SL had ook als een van de eerste mechanische brandstof injectie en de vleugel deur was niet erg geliefd bij rijders als Sterling Moss omdat de uitlaten vlak onder de voeten van de bestuurder door liepen en daardoor de bodemplaat gloeiend en gloeiend heet werd.
Verder is er in 1955 een 300 SL op Le Mans gelanceerd, deze reed op de kont van een Austin Healey en heeft dood en verderf gezaaid op Le Mans, zo erg dat Mercedes zich terug trok uit de autosport.
Dat heeft decennia geduurd.
Je huiswerk : Lees de historie van de 300 SL en zoek het ongeluk op Le Mans op :D
Kennis is macht
@desjonnies: Kleine correctie, de auto die een bloedbad veroorzaakte op Le Mans in 1955 was een Mercedes 300 SLR, een open auto die dan weer model heeft gestaan voor de SLR Stirling Moss.
@desjonnies: ik moet je toch echt corrigeren in deze wat je vergelijking met de Jaguars betreft
quote: “Deze auto was de meetlat waaraan Jaguar zich met de XK series heeft opgetrokken dmv de XK120, 140 en 150”
De Jaguar XK120 dateert van 1948 en hadden al een aluminium body, wat later door Mercedes werd gekopiëerd en niet andersom, de XK140 kwam in 1954, maar dat was niets meer dan een face-lift, de optionele 190pk en C-head 210pk blokken uit de XK120 werden als standaard in de XK140 gelegd
in 57 kwam de nieuwe XK150 en pas in 1958 werden er 250pk en 265pk blokken ingehangen
De compatitor van de 300SLR was de D-Type, de R-Type kwam uit een andere era, die kwam pas in 1961, toen was de Gullwing al niet meer in productie
ook van de E-type zijn er zeldzame exemplaren, de eerste gebouwde E-type is een paar jaar geleden voor ruim 4-miljoen euro verkocht en van de eerste serie e-types ( die met de clips op de motorkap waarmee je hem sluit ) zijn er ook maar een driehonderd gebouwd en die kosten ook een aardige duit, alu- E-types zijn onbetaalbaar, net als een alu 300SL
@torana: -edit- R-Type = E-Type
hoe vergeet je het ? mensen het deed er toen helemaal niet toe.. nu droomt iedereen ervan om zoiets te vinden.. waaronder ik, net nog op verzoek van @gedwongenleaser gekeken of ik iets in mijn schuur had maar vond enkel een zeldzame fiets.. (geïnteresseerden?)
Schitterend ding, echter wel jammer dat het dan weer miljoenen moet gaan kosten..
@dennisr: Zeldzame fiets? Ik ben één en al oor!
@Pallas: ik dacht al geen geïnteresseerden ? blij dat je reageert.. het is werkelijk een koopje..
Het gaat hier om en Gazelle Medeo, opzich niet bijzonder.. maar werkelijk alles is kapot :) en dat is Uniek! want het zijn goeie fietsen.. eh hij heeft 24 versnellingen, zou alleen niet proberen te schakelen.. is je ketting ongetwijfeld weg..
hmm, hij heeft voor en achter remmen.. zou voor gebruiken.. achter werkt niet.. tja voor ook nauwelijks maar beetje voetenwerk erbij in de bochten en ik voorzie geen enek probleem.
Dan zitten we natuurlijk mooie lampen op, blauw gekleurd voor, stuk.. rood achter, stuk..
stuur is ook scheef, slag in het wiel.. beide wielen..
maar voor naar de bushalte een perfecte fiets, bij interesse hoor ik graag van u ;) t.e.a.b. :)
@dennisr: :lol: +++
@dennisr: Cool! Een Medeo das echt een flutfiets! Ik laat deze unieke kans toch aan mij voorbijgaan, hoewel je wel veel fiets krijgt voor weinig. Mijn voorvelg is waarschijnlijk al duurder dan een 2e hands Medeo.
Blijkbaar ben ik zo statusgevoelig en merkgeil dat ik met plezier overpriced rondfiets .. (lincoln puntjes FTW!)
@Pallas: Maar meneer, het gaat hier wel om een fantastische aanbieding, ik garandeer u dat u deze kans niet weer krijg.. (tenzij we nog in gesprek raken als ik met mijn volgende fiets klaar ben)
Nou goed.. zelf weten.. dan heb ik er zelf nog jaren (uh uren) plezier van :)
hopen dat ik de bushalte weer haal morgen, het maakt fietsen wel spannend! zelden zulke doodsangsten gehad in de auto :)
(ja als je meer dan 2 puntjes doet krijg je grote en kleine, vandaar.. :lol: )
Waar baseer je die ‘miljoenen’ op die hij waard zou zijn? Normale 300 SL’s gaan voor tussen de 5 en 7 ton.
@raphael: is hij niet waard, dat gaat een gek er voor geven..
@dennisr: het woord ‘waard’ omvat vraag en aanbod, dus ook wat een gek er voor geeft. Maar daar gaat dit niet om. Een gek geeft niet miljoenen als dat niet hoeft.
@dennisr: Daarnaast bestaat het hele ‘wat een gek ervoor geeft’ concept helemaal niet. Er is nooit iets waar één iemand heel veel geld voor wil betalen, dan zou het namelijk goedkoop worden. Als iemand iets wil is er altijd wel iemand die het ook wil. Andersom is het ook zo, iemand wil pas iets als anderen het willen. En iets is pas duur als veel mensen iets willen. Eén enkele gek maakt iets niet duur.
@raphael: Lees jij het artikel wel? Dit is een Aluminium versie, de goedkopere versies gaan voor 5 tot 7 euro ton over de toonbank…
@RickB: Lees jij mijn reactie wel? Ik zeg daarin precies hetzelfde als jij. Probeer het nog een keer.
@raphael: Ja, dan is het toch logisch dat ze voor miljoenen van eigenaar wisselen of niet?
@RickB: Haha bedankt man, super!
@raphael: zoek een prijs terug van een willekeurige beroemde klassieker van een groot merk gemaakt in een dergelijke beperkte oplage.
Verder vermeld de bron (een van de..) dit ook.
@Alwood: Haha ja dat is een goede referentie, dus stel ik neem een 250 gto, grofweg zelfde tijd en een grofweg gelijke oplage. Met andere woorden deze is tussen de 10 en 20 miljoen euro waard? Kom op jij weet toch ook wel beter.
En die bron waar jij naar refereert heeft het over
“They cost quite a bit more than the standard Gullwing when sold by the factory and today are worth over twice as much as a steel body car, going for $1.1M to $1.5M”
Dat is dollar, dus in euro hooguit 1.1/1.2 miljoen euro. Hoe is dat miljoenen?
@raphael: 2 mio is ook miljoenen, ze hebben het vooral ook over “seven figures” feit dat deze van de eerste eigenaar af komt en nog helemaal origineel is telt sowieso mee in een hogere prijs. Moet wel het nodig aan gebeuren natuurlijk.
@raphael: Ben jij de nieuwe wijsneus van autoblog? Gezellig!
Don’t need no lotery!
Ik ga gelijk kijken of er onder mijn computer ook zo’n prachtige Mercedes verborgen is…
@Original_Arnoud: IN je computer wel, zoeken onder ‘google’ :)
miljoenen waard !!
hoe kom je daar nu weer bij ??
miljarden triljarden zal je bedoelen ..
Overigens was de aluminium body gewoon een (dure) optie die 80 kg scheelde volgens wiki. Hoe komen jullie aan meer dan 200 kg?
@raphael: moet je wel goed lezen, Plexiglas is volgens mij ook lichter dan gewoon glas, er staat toch ook niet dat het alleen door de body komt ? :)
@raphael: voertuiggewichten op wiki kloppen sowieso niet, verschilt extreem per SL en gedurende zijn levensloop is de 300SL flink zwaarder geworden
@Alwood: Blijft mijn vraag waar jij de 200+ kg gewichtsbesparing op hebt gebaseerd. Alsmede de waarde van ‘miljoenen’.
@raphael: lees het hele stukje nog eens:
Bij een normale 300SL zijn alleen de deuren, achterklep en motorkap aluminium in plaats van staal, bij dit exemplaar ook de spatborden en het dak. Dat daar een flinke gewichtsbesparing mee samen gaat is te raden. Om het af te maken voorzag Mercedes de auto bovendien van plexiglas ruiten. Het totaal gewicht inclusief vloeistoffen zou onder de 1300kg liggen (tegenover 1500+ kg).
@dennisr: He super bedankt voor je verhaaltje maar ik heb het niet tegen jou. En het is heel fijn dat Alwood dat schrijft maar hij moet het ook ergens vandaan hebben. En ik ben benieuwd waar hij dat vandaan heeft. Ik ben niet zoals jij die van alles en nogwat aanneemt zonder zelf geinteresseerd te zijn naar de bron.
@raphael: oh.. je bent gewoon een zeikwijf ?
@raphael: en als je trouwens niet wil dat anderen op je reageren, moet je hem maar privé berichtjes sturen ;)
@raphael: EN, jij vroeg waar hij die 200kg op baseerde, dus vandaar dat ik je dat stukje laat lezen.. want daar staat het gewoon in.. je vroeg niet waar hij het vandaan had, maar waar hij het op gebaseerd had.. prima al je gezeik.. maar doe het dan goed ;)
@raphael: Er wordt hier erg gegeneraliseerd. Ik ben 17 en WAARSCHIJNLIJK weet ik meer van auto’s dan de meeste no lifers die hier rondzwerven.
@agera
Ten tweede is jou zinsopbouw wel zo dramatisch dat je haast geen 25 kan zijn. Mijn hond schrijft nog beter Nederlands. Dus ik gokte ook op een leeftijd van 12 of je moet iemand van buiten af zijn, allochtoon dus.
@JRD: Dan moet je verder kijken dan je neus lang is, met mijn pas 2,5 jaar in NL spreek ik misschien niet goed maar redelijk Nederlands. Vriend geloof me over 2 jaar praat ik beter Nederlands dan jou nota bene je eigen taal. Je bent 17, maar je hebt de iq van iemand van 10. Vanaf de basisschool tot nu toe heb jij Nederlands gehad daarover heb jij zolang gedaan en ik heb er 2,5 jaar over gedaan. En stel die vraag opnieuw, wie praat beter Nederlands? Juist ja jouw hond praat beter Nederlands dan jou.
@agera: Ik heb op een twee talige school gezeten dus heb geen Nederlands gehad. En wie maakt jou om te zeggen dat ik een IQ van 10 heb terwijl je zelf al deze onzin uitkraamt. dat maakt jou 12 en allochtoon
@JRD: Sjonnie misschien heb je geen Nederlands gehad, maar je ouders zijn toch Nederlanders. Dus heb je het toch 17 jaar gehad nog langer zelfs dan op school. En dan kom jjij mij uitlachen, omdat ik dit heb geleerd in 2,5 jaar tijd. In tegenstelling tot jou heb ik in 2,5 jaar tijd alles in mijn eigen houtje moeten doen. Met mijn 2,5 jaar tijd lul ik jou zelfs weg in je eigen taal en ik denk zelfs dat ik meer woorden weet dan jou kneus
@agera: Ja man denk t ook! Sweet dreams dan komt het helemaal goed…… NOT
@JRD: Internetheld meer zeg ik niet is makkelijk vanuit hier ;)
@agera: Wie is er nou de internet held? met je makkertje bigcar… pff. 25 jaar?
@JRD: Stuur je nou een privebericht of niet of hou je bek ;)
@JRD: haha, zegt degene waarvan z’geslacht niet eens bekend is
@bigcar: JRD is homo, hij is man maar ook weer niet, maar hij is ook geen vrouw daarom is zijn geslacht onbekend :)
@agera: +, lol :)
@agera: ik zou het hier bij laten als ik jou was, ze willen je na een langdurig off-topic gesprek wel eens op de zwarte lijst zetten, is irritant.. geloof me :P
ik zeg het maar even ;)
@dennisr: kan je r een uitleg bij geven.. wat is zo’n zwarte lijst eigenlijk en wat houd dat precies in??
@bigcar: ehh als je op de zwarte lijst staat, houden ze je een beetje in de gaten, en dan word elke reactie eerst nagelezen door iemand van AB die hem dan moet goedkeuren, dan pas kan iedereen hem lezen..
@dennisr: o, dat heb ik wel af en toe… maar dan wel met de nadruk op af en toe.. is daar dan wel een verklaring voor?
@bigcar: Dat is dan waarschijnlijk als je een ‘reply’ aan iemand stuurt ? dan staat die gene waaraan je stuurt op de zwarte lijst.
Dus als je op de zwarte lijst staat, dan worden al jouw berichten gecontroleerd, maar ook alle berichten die aan jou gericht zijn..
Zo, nu weer on-topic he :P
@dennisr: ok, tanx voor de info :)
@dennisr: thanks ;) dat er ook mensen zoals jou zijn zal proberen erop te gaan letten.
@bigcar: jullie zijn wel stoer en volwassen met z’n tweeën hoor! chapeau poepstampers.
@agera lees je inbox dan reetridder
@JRD: alsof jij oud bent… dwaas, ik ga je ff 1 ding vertellen, en dan mag je, zoals @agera: al zij, prive berichtjes sturen:
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
@bigcar: dus jij bent de dwaas?
@bigcar: Jezus jongens wat zijn jullie triest. Iemand een beetje uitschelden voor homo. En het spijt me voor je agera dat je echt 25 bent. Echter denk ik dat je net als dennisr en bigcar gewoon 16 bent.
@raphael: wat heb ik nou weer fout gedaan ? was nog wel mans genoeg om mijn excuses aan te bieden maar die neem ik ook weer terug.. zeikerd!
ben trouwens 18.. knul..
@raphael: hè, flubberkut, ben jij er ook weer?
met alle respect hoor, maar die bamboekop die @JRD: schijt te heten kon ff z’n bek nie houwe, dus als hij een scheldpartij wil, kan hij die natuurlijk krijgen, doen we niet moeilijk over hè? ;)
@bigcar: met alle respect verder, ik zou dat in privé berichten doen.. :lol: sowieso.. aan jullie allen.. dit word nogal een zielige vertoning.. no offense ;)
@dennisr: ik zal je advies op proberen te volgen, maar garanderen kan ik niet… ;)
@raphael: 16 is nog aan de hoge kant voor agera en bigcar… blijkt uit hun privé berichtjes
@JRD @bigcar @agera @raphael @dennisr ..
kap es effe lekker ..
@lincoln: wel lezen lincoln, ik had alleen fatsoenlijke reacties ;)
@dennisr: Eerlijk is eerlijk ik geef toe dat je fatsoenlijke reacties had en bedankt voor je advies zal erop letten.
@agera: no problem ;)
@JRD: ah, mooie leeftijd toch, bijna rijbewijs :D het leven begint pas als je 18 bent :P
@dennisr: ik ook :)
OVer en uit met de pret….
@raphael: de lichtgewicht weegt inclusief vloeistoffen ‘give or take’ 1300kg PUNT. zoek maar specificaties van precies dat model op. (heb ik wel gedaan namelijk)
een standaard 300SL kent een gewicht dat oploopt tot 1500-1600kg, dan kom je dus vanzelf op 200kg uit.
@raphael: En dan durf jij mij te vragen hoe oud ik ben, hoe oud ben jij dan :lol: als je gelooft wat er op Wiki staat dat kan iedereen aanmaken.
@agera: Volgens mij bedoeld hij AutoWiki :P
de vraag is natuurlijk of ie nog wel compleet is
“Vastberaden het probleem te verhelpen schroefde hij de auto uit elkaar maar vond nooit meer genoeg tijd (en zin?) alles te repareren en monteren.”
origineel en compleet is ie een heel stuk meer waard.
desalniettemin: leuk ding
@escort77: Ben jij blind of scroll jij in een klap naar de comment box?
@RickB: rustig jochie…
heb ik wat gemist? ik citeer een stukje tekst waar ik een opmerking bij maak.
verder zie ik 3 stoffige foto’s, en een link naar een mercedes-specialist.
ik vond daar geen antwoord op mijn vraag.
Hoe kan het dak trouwens van aluminium zijn, terwijl de deuren ook het dak zijn (die bij een standaard auto ook van aluminium zijn)?
Ik begrijp dat voor deze uitvoering de complete body van aluminium is.
@rotarypowah: ik snap je niet helemaal, deuren zijn bij een standaard auto ook aluminium ?
@dennisr: bedoelde standaard 300sl ;)
@rotarypowah: achzoo :)
@rotarypowah: zit ook nog een stukje dak voor de deuren, achter de deuren, tussen de deuren… best logisch eigenlijk.
@Alwood: ‘complete body’ vat dat wel samen. Best logisch eigenlijk.
@rotarypowah: maarjah, daarmee leg je geen nadruk op het verschil met een standaard 300SL…
@Alwood: standaard = motorkap, deuren, kofferklep van aluminium. deze uitvoerig = rest ook van aluminium.
Als je zelfs dan nog de nadruk moet leggen op de afzonderlijke onderdelen van de complete body die van aluminium is, schat je de lezers te laag in.
Hmm… als ik soms de reacties hier lees.. wel begrijpelijk eigenlijk ;)
@rotarypowah: +1 boeruh!! omg leluk zo’n ouwe ding jong :P
Je zou zo’n auto maar kadi krijgen!
100 man/uur om een schuurtje leeg te trekken !!
1 dag met 5 man er over doen om een auto naar buiten te slepen !!
beetje erg hoog broodje aap gehalte ..
@lincoln: allemaal 65+ers..
Alweer net zo’n broodje aap verhaal als dit:
http://www.autoblog.nl/archive/2011/08/11/bmw-635csi-e24-en-535i-e28-perfect-bewaard
@alcantara: Hmmm lekker een broodje aap met veel mayonaise.
Wat is het hier weer een peutertuin zeg :’)
On-topic:
Leuke vondst, zal een mooie duit opleveren…
Tjee wat een ruziezoekers hier zeg ;)
Wat een gaaf ding met een gaaf verhaal erbij. Wat jammer dat een rijke stinkerd hier veel geld op gaat stukslaan om hem vervolgens in een (privé-) museum te parkeren, ver verwijderd van asfalt…
@baasbas:
omdat ??
je een hekel aan oude auto,s hebt ..
@lincoln: volgens mij niet toch? Hij zegt alleen dat het waarschijnlijk een museum stuk word en niet lekker met mooi weer buiten komt voor een tochtje
@mightymike:
en nu staat ie in een stoffig schuurtje met computers erop ..
veeeeeeeel beter dan goed gerestaureerd en zichtbaar voor publiek ..
@lincoln: in die context maakt het weinig uit idd… Genoeg 300sl’s om te zien, een lightweight toont echt alleen rijdend zijn meerwaarde. Kan natuurlijk dat de nieuwe eigenaar hem wel gaat gebruiken.
Jezus kinderen, jullie lijken allemaal wel 12 jaar oud met dat kinderachtige gedrag.. Als je enkel hier komt om commentaar te leveren op anderen, zogenaamd als “volwassen” kerel, wees dan eens echt een vent en laat je niet onderdrukken door je vrouw.
Want als dat niet het geval was, kwamen jullie je woede niet uiten op onbekenden op dit forum.
@ Agera : Je kan beter niet ingaan op dat “volwasse” volk hier, want die dromen nog steeds als kindjes van 18 over mooie dure auto’s
Wel een leuke verrassing voor degene die de SL in de garage ontdekte. Ge opent een garage vol oude rommel en vindt dan een Mercedes van waarschijnlijk een paar miljoen dollar.
Oja tijd voor ontopic :
Mooie bolide, altijd een van de mooiere oldies gevonden. Kreeg ik er maar zo eentje cadeau, maakt niet uit welke staat, ik maak de tijd er wel voor :)
:S dan ben je toch gek om zoiets met een 300SL te doen, als ik de eigenaar was zou ik em opknappen en mooi veilig in mijn garage stallen en nooit maar ook nooit meer ermee rijden. Aan het eind van mijn leven zou ik em dan doneren aan een museum :)
@nutsackattack: Ben je helemaal gek geworden?! waarom is die auto extra licht en snel gemaakt? Juist! om ermee te rijden ;-) Zoiets moet je niet opbergen in een garage/museum maar gebruiken waarvoor hij bedoelt is, op het asfalt met dat ding en lekker in rondrijden!
@gekkenhuis: Dat vind jij ja :) ik zou er anders mee omgaan dan jij en daar is niks geks aan. Mocht ik ooit ( onwaarschijnlijk ) over een 300SL beschikken dan berg ik em veilig op. Wil ik rijden met een auto dan gebruik ik wel een moderne wagen, maar absoluut nooit van mijn leven niet een kunstwerk als de 300SL.
Ik zou toch ook graag eens zo’n auto in een garage willen vinden. Wel zonde dat die zo veel jaar heeft stil gestaan, er zal wel wat werk aan zitten om hem weer goed rijdend te krijgen.
Ik vind het wel iets hebben met dat stof er op. Maar toch zou ik het enorm waarderen als deze auto toch opgeknapt word. Waarna er hopelijk een rijke auto liefhebber er in gaat rijden, een leuke/bijzondere/oude/zeer mooie auto op de weg kan mij altijd een beetje vrolijk maken.
verder @ hierboven: Kap is even met zeiken op elkaar. Iedereen op dit forum heeft een gemeenschappelijke interesse, en dat is auto’s. Als iemand dan iets niet weet kun je dat gewoon op een normale manier beantwoorden. Grappen waardeer ik overigens altijd :P
Vechten vechten!
OT: erg mooie auto, met een erg mooie/hoge prijs als ze hem kunnen verkopen.
Zou een alu dak of spatbord nou echt zoveel uitmaken?
@mashell: Ja.
prachtig dat zo iets bestaat!
Lekker laten staan in die garage. Misschien even conserveren, maar verder vanaf blijven: zulke auto’s zijn ongerestaureerd veel meer waard (vooral over 10 jr.
Mooie auto maar dat hij dichter op de weg is gelegd en dat er nieuwe velgen onder liggen zal mij benieuwen :P
@jay448: dat zijn de velgen die er op de foto opzitten, de vergelijking is gemaakt met de velgen en ophanging van de standaard 300SL
@torana ooh op die manier, woeps. Sorry ;)
New in town…. Las alle reacties en het is gewoon genieten. Supermooie auto. Was ik hem maar tussen mn oude Atari en SNES vergeten. Lucky Bastard!!!