• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waar komt de elektrische auto eigenlijk vandaan?

Auteur: Alwood, gepost 25 september 2011 om 19:40 – 38 Reacties

Rolls Royce kan ook elektrisch


We moeten er aan geloven. De elektrische auto is onderdeel van het Nederlands wagenpark dus kunnen we maar beter iets over dit vervoermiddel leren. Geschiedenisles maar dan leuker. Wist jij bijvoorbeeld dat de roots van deze milieuredders meer dan 50 jaar voor die van de auto met verbrandingsmotor liggen?

Het bericht komt overwaaien van Groen7.nl. Wat blijkt? Elektrische auto’s zijn niet vijf jaar geleden door milieufreaks verzonnen om de rechtgeaarde autoliefhebber het leven zuur te maken. Nee, elektrische auto’s waren zelfs stiller en makkelijker, maar uiteindelijk ging de T-Ford sneller.

De geschiedenis van de elektrische auto’s is in twee delen uitgeschreven: Deel 1 en Deel 2. Gewoon even doorklikken naar de theedrinkende collega’s en elektro-liefhebbers dus.

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • "Leaseauto's VERPLICHT elektrisch over 4 jaar"

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, milieu

Vorig bericht: « Breaking Bad IRL: Politie neemt drugscamper in beslag
Volgend bericht: Laatste aluminium Mercedes 300SL teruggevonden »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    25 september 2011 om 19:45

    opzich wel interessant.. maar twijfel of ik wel zin heb om er meer over te lezen, uiteindelijk hoef ik geen elektrische auto..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      25 september 2011 om 20:00

      @dennisr: Op een gegeven moment ga jij dan liever met de bus?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        25 september 2011 om 20:02

        @norge: Benzine auto’s zullen niet verdwijnen toch ?
        Vooralsnog, als er een elektrische auto komt met een goed geluid (wat volgens mij zo goed als onmogelijk is) dan ben ik bereid over te stappen.. maar sowieso heb ik al meer met wat oudere auto’s..

        Login om te reageren
        • norge zegt

          25 september 2011 om 20:05

          @dennisr: Ik denk inderdaad dat de benzine auto over een tig aantal jaar verdwenen is .Maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken ;)

          Login om te reageren
          • anuspraeternaturalis zegt

            25 september 2011 om 20:47

            @norge: Zolang men nog afhankelijk is van fossiele brandstoffen om energie op te wekken, zal de benzine/diesel-motor niet verdwijnen. Je merkt zelfs dat autoproducenten juist meer richten op het zuiniger maken van hun benzine/diesel-motoren [al dan niet hybride], dan dat zij hun pijlen richten op volledig elektrisch rijden. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het dé toekomst zal zijn.

            Login om te reageren
            • Zoepie zegt

              25 september 2011 om 21:09

              @anuspraeternaturalis: Zolang olie-multinationals nog iets in de pap te brokken hebben bij auto fabrikanten zal het het idd zo wel blijven. Ik weet dat Renault indertijd met een 5’je een superzuinige motor had ontwikkeld maar daar heeft Elf idd een stokje voor gestoken, ofwel verdween de motor ofwel verdween het geld van Elf

              Login om te reageren
            • norge zegt

              25 september 2011 om 21:13

              @anuspraeternaturalis: We zullen het wel zien ,denk persoonlijk dat op een gegeven moment de brandstof zo duur wordt dat een electrische mini auto het enige alternatief is.

              Login om te reageren
          • dennisr zegt

            25 september 2011 om 20:54

            @norge: eerlijk gezegd denk ik dat dat nog heel wat jaren duurt, sterker nog, dan ben ik al dood denk ik.. :) BENZINE!! :lol:

            Login om te reageren
        • Alwood zegt

          25 september 2011 om 20:06

          @dennisr: volgens mij wint elektrisch het zodra brandstofcellen echt goed werken of accus een extreme ontwikkeling doormaken én gasrespons enzo super direct worden…

          Op dit moment reageert elektrisch nog wat langzaam en installeren ze extra ‘lompe’ motoren om voor het ontbreken van de transmissie te compenseren..

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            25 september 2011 om 20:56

            @Alwood: Zou kunnen..
            Ik denk dat het hier pas doorbreekt zodra het de goedkoopste optie is, we blijven Nederlanders..
            Voor mij zal het hem niet worden, ik hou toch wel van een leuk geluid bij de auto..

            Ik zie het meer als een goed alternatief.. maar benzine is nog lang niet op.. geloof er niks van :)

            Login om te reageren
            • Melvivio zegt

              25 september 2011 om 21:08

              @dennisr: Als we al deeltjes kunnen vinden die sneller zijn dan het licht, kunnen we op een gegeven moment die CO2 die nu in de lucht zit ook heus wel weer omvormen naar olie. Ben van mening dat de auto zoals we deze kennen er nog wel een tijdje is.

              Login om te reageren
              • dennisr zegt

                25 september 2011 om 21:19

                @Melvivio: Amen to that!

              • mout zegt

                26 september 2011 om 09:52

                @Melvivio: Weet je, dat is ook helemaal geen technisch probleem (als je onder ‘olie’ alles rekent wat in een verbrandingsmotor past). Waterstof bijvoorbeeld gaat prima in een benzinemotor. BMW en Mazda experimenteren al jaren. Punt is, dat je bij verbranden 80% van de energie ongebruikt laat. Een elektrische brandstofcel brengt je 2 of 3 keer zo ver.

      • robbie zegt

        25 september 2011 om 20:24

        @norge: een elektrische bus?

        Login om te reageren
        • norge zegt

          25 september 2011 om 21:06

          @robbie: Ja hoor die bestaan al heeeeeel lang

          Login om te reageren
  2. Jokkebrok zegt

    25 september 2011 om 19:53

    Porsche had ook al in 1899 een hybride auto…

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      25 september 2011 om 19:54

      @Jokkebrok: yep, en die gebruiken ze nu voor marketing ;)
      http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/24/porsche-toont-de-eerste-hybride-ter-wereld

      Login om te reageren
  3. bartuskn zegt

    25 september 2011 om 19:56

    Hoort dit niet op Groen7 ?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      25 september 2011 om 19:58

      @BartusKN: als je nou eens een tekst zou lezen..

      Login om te reageren
      • jobh zegt

        25 september 2011 om 20:35

        @dennisr: 1

        Login om te reageren
      • bartuskn zegt

        26 september 2011 om 00:06

        @dennisr: my bad :) me monitor bleek uit te staan.

        Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    25 september 2011 om 20:00

    Wat een gezeik over elektrische wagens, Tesla’s zijn gewoon de shizzle!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      26 september 2011 om 09:03

      @alcantara: goed verhaal zeg!

      Login om te reageren
  5. Jazzie zegt

    25 september 2011 om 20:16

    Zolang de benodigde elektriciteit uit vervuilende kolen-, gas- en oliecentrales komt, hebben elektrische auto’s weinig nut, lijkt mij. Desalniettemin, denk ik dat wel dat we er aan zullen moeten geloven op de lange termijn.

    Login om te reageren
    • DeShompies zegt

      25 september 2011 om 23:13

      @Jazzie: bijna alles draait nu op groene stroom toch?

      Login om te reageren
      • autoblogger zegt

        26 september 2011 om 09:04

        @DeShompies: nee…

        Login om te reageren
      • mout zegt

        26 september 2011 om 09:54

        @DeShompies: Als je 3% ‘bijna alles’ vindt: ja.

        Login om te reageren
  6. spykerboy zegt

    25 september 2011 om 20:28

    eigenlijk meoten we deze site noemen: echt auto liefhebbers, en groen7 omzetten naar boomknuffelaars.nl en dit soort shit hier niet meer kunnen lezen :)

    Login om te reageren
  7. Sm0keGun zegt

    25 september 2011 om 20:46

    verbrandings motoren . diesel en benzinne gaan verdwijnen . daar ben ik zeker van . auto’s op batterijen niet , ook die op waterstof gaan er wel door komen …
    de toekomst van verbrandings motoren liggen alleen ng vast voor vrachtwagen .

    hohja dat is mijn mening he

    Login om te reageren
  8. Arnoud zegt

    25 september 2011 om 21:12

    Tjonge, straks gaan ze stoom automobielen weer verder uitontwikkelen…
    http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/25/veilingkoopje-de-oudste-auto-ter-wereld-die-nog-rijdt

    Login om te reageren
    • mout zegt

      26 september 2011 om 10:05

      @Original_Arnoud: BMW heeft al proto’s met stoomaandrijving op de restwarmte van een 4-cilinder: http://bit.ly/qR8FFn

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        26 september 2011 om 13:36

        @mout:
        Héél interessant! Maar ik vrees wel dat het een prijzig stukje techniek zal worden. Maar niettemin, 14pk extra en toch een 15% lager brandstrofverbruik scoren is een flinke prestatie!

        Login om te reageren
        • mout zegt

          26 september 2011 om 15:08

          @Original_Arnoud: Ik zocht eigenlijk een ander bericht, meer uit hobbyisten-hoek. Een ‘add-on’ stoomcylinder, die je op een bestaand blok schroeft, en met de restwarmte de rol van de accessoireriem overneemt. Van airco tot electra en stuurbekrachtiging, kan dan allemaal zonder verliezen. En in de bonuspunten kan de druk gebruikt worden voor drukvulling van de cilinders. Dat alles dus pas als de auto warm is.
          Die zie ik helemaal zitten. Moet je wel een blok hebben met wat ruimte onder de kap.

          Login om te reageren
  9. oxymoron zegt

    25 september 2011 om 22:52

    De enige reden waarom electrische auto’s een eeuw geleden vervangen werden door auto’s met verbrandingsmotoren was dat het zo lastig was om voldoende “brandstof” mee te nemen. Dezelfde reden waarom stoomauto’s verdwenen zijn. Zodra het mogelijk wordt om voldoende electriciteit in de auto op te slaan of gemakkelijk langs de weg bij te laden, is de auto-met-motor gezien. En wat dat geluid betreft, heb ik niet net ergens gelezen dat BMW daar al mee smokkelt door motorgeluid via de subwoofer door te geven, zodat de l*l achter het stuur denkt dat hij lekker klinkt?

    Login om te reageren
  10. MrSkyline zegt

    25 september 2011 om 22:55

    Jay Leno is ook een fan van oude electrische en stoom gedreven auto’s, en hij heeft er een hoop video’s van gemaakt.

    http://www.jaylenosgarage.com/

    Login om te reageren
  11. theblackdude zegt

    26 september 2011 om 13:27

    long live de Ford-T.

    Login om te reageren
  12. torana zegt

    26 september 2011 om 15:31

    wat ik in die artikelen mis is dat in 1900 bijna 50% van de auto’s electrisch aangedreven was en dat de actieradius destijds toch al 160 kilometer was… history repeats

    Login om te reageren
    • PortRo zegt

      26 september 2011 om 18:05

      @torana: In Amsterdam reden vanaf 1909 elektrische taxi’s van het taxibedrijf ATAX, een dochter van de Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (ARM). Die hebben het tien haar volgehouden. De taxi’s waren zeer populair en konden een, voor die tijd zeer acceptabele, snelheid van 60km/uur halen. De investering was 100.000 gulden en daarvoor werden ook 24 accu’s besteld en een laadstation gebouwd.
      Na 10 was het over, toen namen de benzineauto’s het over.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North