Laatste Gallardo: lichtgewicht, handgeschakeld, RWD

Auteur: , 36 Reacties

Opgeslokt door VAG, en vierwielaangedreven spreekt Lamborghini de puristen niet altijd aan. Toch blijft het merk trouw aan atmosferische verbrandingsmotoren, echte versnellingsbakken en brute performance. Nu wordt gesproken over één laatste Gallardo om het feest compleet te maken: achterwielaangedreven, handgeschakeld en licht.

Lamborghini Gallardo facelift

Denk LP550-2 Valentino Balboni, oerGallardo en Gallardo Superleggera gemixt tot één ultieme Gallardo. Licht en puur moet dit ‘uitzwaaimodel numero zoveel’ worden. Bedacht door Ontdaan van nutteloze luxe, airconditioning en grote audiosystemen, en voorzien van een ouderwets vingerbijtend aluminium H-schakelpatroon.

Hoewel er inmiddels meer speciale Gallardo edities bestaan dan door een eenvoudig mensen brein te omvatten dwingt het merk enig respect af. Op een show van hybride supercars introduceren zij een ongeblazen 760 pk monster. Terwijl de hele wereld gaat voor groen, efficiënt en elektrisch schakelt een Lamborghini Aventador met hernia-oproepende klappen een van de luidst brullende V12’s beschikbaar. Dinosauriërs maar bij Lamborghini draait het wel nog steeds om de machine, niet de gizmo’s.

Ferrari’s 360 Modena was het eerste slachtoffer van de Gallardo. Sindsdien nam die het meer en minder succesvol op tegen de F430, 430 Scuderia en 458 Italia in verschillende vormen. Uiteindelijk produceert de V10 nu 570 pk in zijn sterkste vorm. Of de aankomende lichtgewicht achterwielaandrijver dit vermogen gaat halen? Mogelijk niet, maar met een flinke gewichtsreductie en handbak maakt geen autoliefhebber zich daar zorgen om. Eind dit jaar is de Gallardo EXIT. (via roadandtrack.com)



36 reacties

Het werd tijd ook!
Jammer’ nog steeds mijn favoriete Lamborghini.
Ik vind dat H patroon (audi R8) echt vreselijk onhandig.. Maar het is wel mooi dat wel.. Ben benieuwd naar de opvolger maar dit mag er (nog steeds) zijn.
@laulau: Dat H patroon komt uiteindelijk gewoon bij Ferrari weg (open maar eens een afbeelding van een willekeurige oude ferrari).
@laulau: Waarom? Het schakelt gewoon als een normale auto hoor, het is alleen mooi opengewerkt :)
eindelijk ! ik zat al te wachten
zeker weten doen!
Woehoe, en dan snel naar het nieuwe model wat hopelijk veel Aventador invloeden zal hebben, wat een heerlijke supercar is dat toch!
Na 9 jaar gaan ze eindelijk begrijpen dat je zo’n apparaat met RWD moet uitrusten!
@cocksdriveaudi: de Gallardo is al enige tijd met achterwielaandrijving te bestellen hoor.
Hopelijk is de laatste facelift geen voorbode voor de opvolger…
Opvolger betekent dat de Gallardo flink in waarde daalt en petjesbak wordt, kijk maar naar BMW en Mercedes.
@alcantara: een Lamborghini een petjesauto… nee
@salberts93: De Gallardo is nu al een beetje de golf voor rijke mensen… Er zijn er belachelijk veel van en ze worden helaas vaak zeer fout getuned.
@fant: is de Porsche dan de Renault megane van de rijke mensen…?
@Nerekop:
De Ford Focus (met zijn scherp weggedrag)
Ik merk trouwens dat ik de Murcielago echt mis in de catalogus van Lamborghini.
Ik weet het, de Aventador is er nu maar toch… de Murcie was meer puur en oh zo tijdloos qua design.

Ik vrees dat ik hetzelfde gevoel ga hebben bij de opvolger van de Gallardo.
@Carreza: we missen de Murcielago allemaal, ik zelf in ieder geval wel, maar ik ben ook gek op de Aventador
Is er ook een reden waarom ze ermee gaan stoppen want volgens mij verkopen ze niet slecht ofwel dan?
@MAB: ‘was weer eens tijd voor wat anders’ ;-)
@MAB: Wellicht omdat de Gallardo al sinds 2003 op de markt is…
Beetje slap om Lamborghini niet groen en efficiënt te noemen maar veel stoerder. Ik meen toch echt dat zelfs de Aventador nu rollt op 6 cilinders, niet echt cool.
@kraakensmaak: maar als je t wilt gillen al die 12 cilinders het uit zonder hybride of dieselmeuk
Als je het woord “uitgekauwd” in het woordenboek opzoekt dan zie je een foto van een Gallardo er achter staan. Ding is zo lang over zijn houdbaarheidsdatum heen dat je het inmiddels wel bij het grofvuil kan zetten.
De huidige Gallardo is eigenlijk vrij lelijk; met al zijn frutsels, belachelijke namen en spoilers.

Nee, doe mij er maar eentje van de eerste generatie. In het rood graag ;-)
Dat is namelijk nog steeds een prachtige auto. Na tien jaar oogt die nog steeds modern en strak; tijdloos. Dat kun je niet van veel auto’s zeggen en al helemaal niet van Ferrari’s..

http://www.flickr.com/photos/iamted7/8406833189/sizes/l/in/photostream/

Voor mij hoeft er geen nieuwe Gallardo te komen. Gaat de Gallordo uit bovenstaande foto toch niet overtreffen
@Rob: tsss, een 360 is behoorlijk tijdloos
@W115:
Mwah, vind ik wel mee vallen eigenlijk. Wel een mooie wagen hoor, maar oogt toch aardig gedateerd. Met name de achterkant en het interieur. Eigenlijk worden alle Ferrari’s snel “oud”
@Rob: ben ik met je eens! Vanmiddag nog lang lopen dromen over de orginele superleggera. Prachtige wagen was dat. Toch vond ik de lp560 misschien wel de mooste. Daarna had er eigenlijk een opvolger moeten komen.
Jammer, op een of andere manier heb ik de baby-lambo altijd begeerlijker gevinden dan de Murcielago. Om over dat gedrocht van een Aventador maar te zwijgen.
Lijkt wel een Lamborghini…
Oh uh, dacht dat de LP550-2 Valentino Balboni de laatste Lamborghini ooit zou zijn die ik echt te gek vind. Maar dit klinkt leuk.
@reistje: Waarschijnlijk zal het niet heel lang duren voor je hetzelfde over deze kan zeggen…
Wordt dit de Gallardo SV?
@toroloco: gewoon facelift dacht ik
Yikes, wat een verkrachting van het originele ontwerp als je naar de foto boven het artikel kijkt. Alle eenheid uit het design getrokken en vervangen door meuk die nog het meeste weg heeft van tweederangs tuner opsmuk. Ben bang dat het Donckerwolke tijdperk hiermee echt voorgoed voorbij is. De Murciélago vind ik ook veel minder lomp dan de Aventador.
@macready:
Dat kwam er beroerd uit…. de Murciélago is gewoon bloedmooi i.t.t.de Aventador.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).