Lagonda wil Rolls-Royce en Bentley slopen

Auteur: , 16 Reacties

Aston Martin waant zich in de wereld van hyperluxe auto's.

Groot-Brittannië is door de jaren heen de geboorteplaats van menig luxe autofabrikant geweest. Rolls-Royce en Bentley zijn Britse namen die niet meer zijn weg te denken. Een ander Brits merk, Aston Martin, vindt echter dat daar wel verandering in mag komen. De sportwagenfabrikant maakt absoluut geen misselijke auto’s, maar gaat met het nieuwe zero-emission-merk Lagonda proberen haar landgenoten van de troon te stoten.

Goed, goed, helemaal nieuwe is Lagonda natuurlijk niet. Sterker nog, het bedrijf bestaat al sinds 1904. Na de tweede wereldoorlog werd het echter door Aston Martin overgenomen, maar na 1958 deden zij er niet veel meer mee. Tot er in 2009 een SUV Concept werd getoond in Genève. Toen was het weer een tijdje stil, maar nu is er de Lagonda Vision Concept.

De Lagonda Vision Concept moet een kijkje bieden in de toekomst van het merk. Hoewel het gaat om een studiemodel, lijkt het erop dat Aston Martin de Lagonda modellen wel degelijk naar deze designtaal wil schapen. Door met een onorthodox ontwerp aan de haal te gaan hoopt Aston Martin de Lagonda’s aan jonge, welvarende klanten (in bijvoorbeeld China) te kunnen verkopen.

De Lagonda Vision Concept is naast elektrisch ook autonoom. Hoewel Aston Martin nog twijfelt of de techniek in 2022, wanneer de auto in productie moet gaan, gereed zal zijn, hebben ze het studiemodel voorzien van Level 4 autonomie. Dit houdt in dat de bestuurder niet op de weg hoeft te letten. Hierom kunnen de voorste stoelen 180 graden draaien. De Vision Concept zou zo’n 644 kilometer ver moeten kunnen komen met zijn solid-state batterijen.

Update: Een video van de Lagonda check je hier.



16 reacties

Zijn er al schaalmodellen beschikbaar? Ik heb nog een nieuwe deurstopper nodig.
Leuk dat ze a la DS, Lagonda willen lanceren. Maar dit concept vind ik niks. Net zoals de meeste creaties van Lagonda. Exclusief? Zeker. Duur? Ja. Maar mooi? Nope.
Niet meer over nadenken. Gewoon doen…
Goede zaaks at ze zich daar in mengen, al ziet dit ding er niet uit. Dan liever dat ene model dat bestemd was voor het midden oosten.
Ik zou me als Rolls Royce en Bentley voorlopig weinig zorgen maken.
Mooie velgen…. punt.
Dus ze ontwikkelen een auto voor 2022 met nog niet productierijpe batterijtechniek en met naar eigen zeggen nog lang niet productierijpe level 4 autonomie.. Iets zegt mij dat 2022 niet gehaald gaat worden met deze targets.
Wat een duf soort auto, ik hoop dat het nog even duurt voor we in zulke zelfsturende wiggen rondrijden.
En als het dan toch moet doe mij maar een zelfsturend campertje!
Zolang ze zorgen dat de binnenruimte beter voor elkaar is dan de gemiddelde Business Class vlucht hebben ze potentie. EV dus fluisterstil en golven van koppel. Alleen die buitenkant moet wel even wennen zijn voor onze captains of industry
Leuk idee, maar ik denk niet dat de rijken iets anders willen dan een gewone sedan in dit segment. Een lange motorkap en kofferbak dus.

Meer dan 600km range is trouwens wel lekker. Die techniek mogen ze wel bij aandeelhouder Mercedes in de c-klasse stoppen.
Een opgepoetste diareedruppel die ze vergeten zijn uit de windtunnel te halen.
Leuk voor de show, maar haalbaarheid 0. Zonde van de moeite.
Als ze lagonda gaan introduceren en een mooie britse lijn in stand houden, prima, als ze een jaren 90 japanse concept gaan nabouwen, nee bedankt.
> helemaal nieuwe is Lagonda

nieuw
Zijn jullie de prachtige Lagonda Taraf van een paar jaar geleden vergeten? Weliswaar alleen voor Midden Oosten gemaakt maar toch.. deze concept wagen had nou net niet gehoeven..
Ik kan dit soort luxe projectjes altijd wel waarderen, met veel handwerk, oog voor detail, gemaakt van natuurlijke materialen uit de hand van kunstenaars en vakmensen…. Maar op deze foto’s ben ik bij enkele foto’s toch echt wel heel benieuwd waar ik toch in godsnaam naar zit te kijken….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).