Deze dikke vette Lamborghini met ICE moet plaats maken voor EV’s. Een plaatje dat meer symbool staat voor deze tijd in de autowereld zal lastig te vinden zijn.
Het zijn roerige tijden in de autowereld. Dat bleek de afgelopen twee weken nog maar eens. Tesla wist in Q2 ondanks Corona iets van 90.000 auto’s af te zetten. Het merk verkoopt nu circa 15.000 auto’s per maand in China en de fans zien dat als het ultieme bewijs dat Tesla de autowereld nu regeert. Op basis van enthousiasme doen ze dat zeker. Elon Musk gooide zoals zijn gewoonte is nog wat olie op het vuur door short shorts op de markt brengen. Om het succes er nog even in te peperen bij de mensen die nog steeds wedden op de neergang van het merk.
En toegegeven, Musk beleeft momenteel natuurlijk een ongekende purple patch. Hij heeft twee mensen de ruimte in geschoten en zijn autobedrijf lijkt moeilijke tijden te kunnen trotseren terwijl de ICE bouwers verschrompelen. Zo’n beetje alle overheden op aarde gooien geld tegen EV’s aan en Tesla is in de beste positie om keihard te profiteren. Alles lijkt op zijn plaats te vallen voor de Muskias. Zodoende doemt zich de vraag op: is Tesla de bubbel die het lijkt te zijn, of is er nu echt sprake van de welbekende paradigm shift? Is de ICE nu echt dood?
Een Lamborghini rijder in Frankfurt ondervond afgelopen week op pijnlijke wijze dat de tijd van de Dino bedreigd wordt. Zijn glimmende, begeerlijke, groene Huracan Evo Spyder werd door de Polizei zonder pardon afgesleept. Het vergrijp: parkeren op een plaats waar hij een laadpaal blokkeerde. Foei toch. De fietsende beambte had er in de regen geen zin in om de Lambo-rijder hiermee weg te laten komen. Het resultaat zie je op de foto.
Ik vermoed wel dat de gemiddelde Lamborghini rijder niet echt wakker zal liggen van de boetebedragen die normaliter voor foutparkeren worden opgelegd, dus zo’n sanctie als deze maakt ongetwijfeld meer schuldbesef los.
De boete is het probleem niet. Achterhalen waar je auto is, en dan daar ophalen wel.
Als een Tesla een bezinepomp had geblokkeerd was er geen agent aan te pas gekomen.
@F36GC: want benzine pompen staan gewoon naast de weg. Goed punt….
@maferick74: het belachelijke is idd dat dit niet het geval is.
@F36GC: ik heb regelmatig bij tankstations borden gezien dat de “tankplaatsen” geen parkeerplaatsen zijn. Moet je voor de grap volgende week zaterdag op de Route de Soleil even bij de pomp gaan staan en vervolgens in uitgebreid lunchen in de shop.
Als het mijne auto was en het minste schade die opgelopen is door het wegtakelen konde ze verdomme voor betalen. Ik ging ermee naar de garage en liet het heel grondig nakijken op schade gevolg van het wegtakelen ! ! !
Als er een EV een benzine station pomp blokeerd omdat hij in de shop iets aan het kopen is gaan ze die dan ook wegtakelen ? ? ?
@tbf737: staan er bij het tankstation bordjes dat alleen brandstofauto’s daar mogen staan? Het is asociaal om daar te gaan staan als je niet hoeft te tanken, maar het is (vaak) niet verboden.
Als ik in de shop moet zijn en het is rustig zet ik hem ook vaak aan de de pomp.
Wat mij betreft wel (en ja, ik rijd een ev) Kwestie van fatsoen, je parkeert niet op een invalideplaats, laadplek of pompstation. Toen ik net met een ev reed (met een actieradius van 120km) regelmatig meegemaakt dat ik niet kon laden omdat er ice’s geparkeerd stonden, prima als je dan weggesleept wordt.
Een EV-parkeerplaats gelijkstellen aan een invalideplaats. Ja, zo ver zijn we dus gekomen.
@F36GC Lijkt me lastig worden inderdaad. Op grond waarvan dan? In het geval van de Lambo parkeert de auto op een strook die niet bestemd is voor parkeren, maar voor laden.
Buiten dat je net als die foutparkerende Lambo rijder ook wel een totaalkneus moet zijn als je niet even de moeite kan nemen je ev even een stukje verder te parkeren als je bij een tankstation shop wat haalt, is het voor zover ik weet in NL niet direct strafbaar.
Gelijk hebben ze aso gedrag. Denken dat ze alles kunnen maken.
Exact. Voor dit soort overtredingen mogen de boetes wel naar salaris gaan vind ik. Iemand die zo’n auto kan betalen zal niet wakker liggen van een boete van ongeveer 200 euro en een paar euro’s voor het afslepen.
Denk dat het type mens dat zijn auto zo parkeert (even uitgaande van de aanname dat hij wel degelijk in de gaten had dat deze parkeerplek niet voor hem bedoeld is) misschien meer pijn voelt van het ontnuchterende besef dat hij inderdaad niet het centrum van het universum is dan van een flinke boete. Stel je voor: je auto is weg als je terugkomt , en dan moet je door een ergerniswekkende Kafka-esque procedure heen om hem terug te krijgen. Hopelijk krijgt zo iemand dan te maken met een bataljon aan teflon-ambtenaren aan een loket dat alleen op dinsdagen tussen 9 uur ’s morgens en 12 uur ‘smiddags open is, die alle formulieren in drievoud ingevuld willen zien in perfect leesbare blokletters, iedere pagina geparafeed en gestempeld…
@giel: bullshit. Een grootverdiener begaat tenslotte geen grotere overtreding
@niels99: sorry man
@niels99: nee, maar zou de straf niet gelijk moeten zijn? €200 is voor de ene zijn boodschappen en voor de ander niet waard om een minuut over te denken.
@flutterby: dat is met heel veel meer dingen in het leven ?
sleep je ook een EV weg die daar staat met een volle batterij? Kom op! Je hoeft EV bestuurders niet dezelfde privileges te verschaffen als mindervaliden.
@jorden: En dan staan de laadplekken altijd vol met “normale” auto’s. Dat slaat toch nergens op? Hoe zie je dat precies?
@jorden Lastiger te zien in het voorbij rijden en misschien niet te doen omdat de kabel vergrendelt, maar ja dat zou moeten ja. Wel vaker gezien dat er een ev op zo’n plek staat zonder aan de kabel te hangen, die mogen inderdaad ook weggesleept worden, want parkeren op een laadplek is gewoon niet toegestaan ongeacht de auto. Een groene Lambo kan in dit geval wel een grotere trigger zijn geweest dan wanneer er een grijze Golf of een witte Leaf zonder kabel had gestaan, een agent blijft ook een mens.
Maar die privileges mag je eens uitleggen. Buiten of het überhaupt wel privilege mag heten als een minder valide een parkeerplaats vooraan krijgt, ik zou het eerder noodzaak noemen: wat is precies het privilege voor EV rijders?
Lang niet op iedere locatie staan de laadpalen vooraan, dus dat kan het niet zijn.
4 plekken waar je kan bijladen op ruim 600, waardoor je in de praktijk zelden kan laden? Of ergens in een uithoek van een terrein 2 plekken met een fastnet zuil, verder geen laadopties? Laadplekken precies midden tussen de school en het winkelcentrum ernaast, waardoor ICE altijd dichterbij kan staan als je moet laden? Niet echt erg, maar ook niet bepaald privilege. Of toch dat er zelfs als de plekken al achteraan zijn, een aso met een ICE het regelmatig nodig vindt die te bezetten, ook als er genoeg andere plekken vrij zijn?
Mogelijk moet je is proberen op vakantie te gaan om de frustraties eruit te halen. Die laadpaal is alles behalve gratis en op een drukke plaats word er gewoon per minuut betaald dat die stekker inzit, los van de laadkosten. En in Nederland mag je dan nog per gemeente gaan uitzoeken in hun reglementen of je nog gewoon parkeergeld mag betalen maar meestal wel.
Wat betreft die afgunst op privelege plaatsen, die palen staan nooit waar je moet zijn en om je niet blauw te betalen kan je nog je auto gaan verzetten ook, eerst een uur zoeken naar een laadplaats die niet op 5 km is van waar je moet zijn en dan nog je activiteit onderbreken om nog eens een uur naar een gewone plek te zoeken, wat een privelege zeg.
En weet je wat nog is? Overal zijn er asso’s, dus wat dat met het EV gedeelte te maken heeft is mij niet duidelijk.
Het bord zelf geeft aan of een EV er mag parkeren of enkel laden, het is te zeggen, er zijn 3 borden in Nederland plus alles wat men lokaal zelf uitvinden.
@jorden: zonder kabel wel, met kabel aangesloten kan het maar zo zijn dat er een laadschema ingesteld staat (begint pas bij laden om bij vertrek vol en warm te zijn), gebruiker vergeten zijn pas aan te bieden of dat de paal gecrashed is en opnieuw opgestart is (dit laatste is met één telefoontje geregeld).
Alle scenario’s zijn bij mij voorgekomen en als dan niet alleen mijn auto niet geladen heeft, maar ook nog eens afgevoerd was terwijl ik mij niet van enige kwaad bewust was.
En nee als mijn auto van 20:00 tot 23:00 laad ga ik hem daarna echt niet verplaatsen tenzij ik in contact ben met iemand die hem nodig heeft, waarschijnlijk haal ik hem dan direct weg want als ik ga laden red ik mijn werk nog.
Ja inderdaad. Auto vol? dan weghalen en ergens anders parkeren, zeker in gebieden waar weinig laadgelegenheid is.
Vraag me wel af hoe fijn de auto het vind dat hij bij één spaak per velg gepakt wordt, krachten gaan ook niet helemaal recht omhoog zo te zien.
Lijkt me niet onrealistisch dat hierbij wat lagers/rubbers sneuvelen.
@jajeroenja: Als ik de foto goed bekijk zit de hijsband door de spaken om iets erachter gewikkeld. Dus de draagarm/naaf of achterste gedeelte van de velg. Of het zijn stroppen die om 2 spaken zitten, maar dan zouden ze volgens mij meer naar boven schuiven.
Daarnaast komen er gigantische krachten op een velg te staan in flinke bochten, bij acceleratie en hobbels/kuilen. Dat kan echt wel 350kg (auto gedeeld door 4) dragen. Over wiellagers maar niet te spreken.
Kan makkelijk. Op de binnenvaart word dit dagelijks gedaan met auto’s, je tilt ‘m op en zet ‘m op het dek neer met de autokraan, enige waar je op moet letten is de gewichtsverdeling, anders til je ‘m te scheef op waardoor de krachten niet goed verdeeld worden. Verder is er niks schadelijks aan, mijn auto is nu al ’n keer of 50 zo opgetild en nog nooit problemen met ophanging ofzo gehad.
Fun fact, dit was een test rit lambo, is te zien aan de platen. Was in frankfurt. Leuk om uit te leggen aan de dealer…
Ik zie niet zo wat er “van deze tijd” is aan dit plaatje Japiyo. Hufters zijn toch van alle tijden?
Ik kom bijna iedere maand wel een EV tegen die een benzinepomp blokkeert terwijl de ASO binnen lekker geniet van een lunch of koffie. Heb daar steeds degelijk kraaiepootjes voor bij me voor minstens 2 banden, maar liefst alle vier
.. dan ben je zelf dus geen haar beter. Goed zo!
Even los van de grap over de kraaienpootjes. Serieus? Er zijn mensen die hun EV naast een benzinepomp parkeren bij een tankstation?? Wat asociaal!
Beetje kinderachtige aktie, maar snap wel dat de eigenaar van die Lamborghini daar gaat staan om ze een keer terug te kunnen pakken…
Het is tenslotte ook niet leuk als je het altijd af moet leggen bij stoplichtsprintjes tegen Tesla’s.
Op hoge snelheid leggen alle elektrische auto’s het echter af….
@baasb99: die hoge snelheid haal je niet in de stad, staan meerdere verkeerslichten. Lijkt mij ook een gekke ervaring om in je lambo de achterlichten te moeten aanschouwen van een tesla, terwijl je stampend op het gaspedaal ramt.
Maar in de binnenstad van Frankfurt is het huilen geblazen als de Lambo rijder het weer moet afleggen….
En een Lambo is niet voor de snelweg, maar voor de terrasjes.
Sta je toch raar te kijken als je terug komt en je auto is weg. Diefstal is het eerste wat in je opkomt. Hoe ligt de gemeente de eigenaar tijdig in? Een briefje onder de ruitenwisser heeft geen zin als je de auto meeneemt.
WTF feit 1: die Tesla-onderbroek kost ruim 69 dollar!
WTF feit 2: ze zijn uitverkocht!
@koeberg: tja, al die YouTubers moeten er één en dan zijn er al duizenden verkocht.
Het is belachelijk dat elektrische auto’s parkeerplekken krijgen terwijl bestuurders niet eens wegenbelasting betalen… Laten we dat voorop stellen (Buiten oog gelaten dat elektrische auto’s zwaar milieu belastend zijn). Ik parkeer als er geen andere plek meer is ook gewoon op de laad plek.
@baasb99 Dus jij parkeert ook bij mensen in de tuin als ze die betegeld hebben? Lijkt ook op een parkeerplaats, die tegels produceren was slecht voor het milieu en een tuin vol met tegels heeft ook negatieve effecten. Dus dan kan je daar gewoon staan toch? Zoals je zelf al zegt: het zijn laadplekken, geen parkeerplekken (meer).
@baasb99: we wachten rustig af op mooie foto’s van jouw fiat panda die weggesleept wordt !
Parkeerplaatsen zijn van de gemeente, motorrijtuigen belasting is van het rijk. Dat is niet hetzelfde.
@baasb99: wegenbelasting is al jaren geleden afgeschaft. Misschien even controleren waar je dat geld naar over maakt.
Enige wat je hoort te betalen in Nederland is Motorrijtuigenbelasting. Dit is een belasting op bezit en niet op gebruik. Er zit dan ook geen onderscheid in hoeveelheid van het gebruik of waar je parkeert.
“Buiten oog gelaten dat elektrische auto’s zwaar milieu belastend zijn”
Inderdaad, elektrische auto’s zijn zwaar milieubelastend. Niet zo milieubelastend als een auto met verbrandingsmotor, gemeten over de totale levensduur van de auto, maar inderdaad zwaar milieubelastend.
Aso….
richtig..net goed!
hopenlijk sturen ze em continu door naar het verkeerde loket op n superdrukke dag waar overal n rij staat???????
Ah, je hebt ook ooit een auto geïmporteerd uit Duitsland…
@jaapiyo Hahaha, funny because it’s true. Zelfs met afspraak kan je daar wel een dagje voor uittrekken…
In Nederland mag afslepen alleen als je parkeert op een gevaarlijke plek o.i.d. De gemeente is het daar al jaren niet mee eens maar de rechter heeft dit meerdere keren uitgesproken. Het vergrijp fout parkeren of geen parkeergeld betalen staat niet in verhouding tot de kosten en ongemak van het wegslepen.
Met de parkeertarieven in Amsterdam kun je gerust spreken van een vermogensdelict als je geen parkeerkaartje hebt. Dus is afspelen een goedkoop alternatief.
Tja, alleen parkeren voor ev’s. Dus moet je daar als niet ev niet gaan staan. Simpel. Je mag het heel erg niet met de regels eens zijn, dat mag ook. Dan ga je naar de rechter, of je gaat stemmen. Zo los je dat als ouwe man op.
Correctie, het is geen parkeerplek, maar een laadplek, alhoewel ik geregeld Tesla’s geparkeerd zie staan die het niet helemaal begrepen hebben….
Alhoewel de bebording niet altijd even duidelijk is (grote blauwe P, soms met onderbord die aangeeft alleen voor opladen.)
“Zodoende doemt zich de vraag op …” ? Zich opdoemen ?
EV parkings noemen we snowflake parkings in mijn vriendengroep.
Leuk, vertel.
Ik snap het niet. Zal waarschijnlijk door het niveau van mijn vriendengroep komen.
In België hebben enkel rijke zelfstandigen en snowflakes een EV. In tegenstelling tot NL is een model 3 hier iets zeldzaam en de drang om een EV te kopen is er bij zo wat niemand en wie het wel doet doet het enkel voor het statement.
In mijn vriendengroep heeft iedereen of wel een BMW of wel een oldtimer, met het hautian groen betoog maak je weinig vrienden hier. Jouw opmerking van ‘niveau’ bewijst ook nog eens het ‘hautin’ waar ik het over heb.
Jammer dat je het niet begrijpt. Maar snowflake parkings zegt me niets. En niveau van mijn vrienden is dusdanig bedroevend, dat die het ook niet weten. Maar die rijden dan ook geen BMW.
Jammer dat je je aangevallen voelt en denkt dat ik hautain reageer. Beetje Calimero-effect denk ik.
Maar ik ben serieus benieuwd wat snowflake parkings zijn.
@Hubert: snowflakes zijn ingewikkelde mensen die erg gevoelig zijn en je met gevoel moet benaderen. Een soort scheldwoord net als “boomer”.
Wat dat met EVs rijders te maken heeft volg ik even niet, maar het blijven Belgen he.
Dankje.
Dan ben ik verre van een snowflake want ben de simpelheid zelve.
En ben dan ook niet de enige die de link met EV en parkings niet begrijpt.
Die Lambo staat volgens mij op Duitse handelaarsplaten. Eerst wat gaan showen in de binnenstad en vervolgens parkeren waar het niet mag… Gevolg: getakeld. Echt iets om trots op te zijn…