Lamborghini brengt ode aan Miura met speciale Aventador

Auteur: , 48 Reacties

En nu nog even een paar Alpen regelen en de cassette MP4 van Matt Monro's on days like these opzoeken...

De Lamborghini Miura, getekend door de onsterfelijke Marcello Gandini toen de beste man de 30 nog niet bereikt had, wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit. Vooral het profiel van de auto met haar welvende vormen is een droom.

De Miura was een trendsetter op het gebied van middenmotor-sportwagens en een enorme verandering ten opzichte van de luxe GT’s en tractoren die het merk tot op dat moment maakte. Je zou kunnen zeggen dat de Miura het bestaansrecht van Lamborghini bevestigde. Het was de voorvader van legendarische directe afstammelingen als de Countach, Diablo, Murciélago en de Aventador. Tot en met de Murciélago (rijtest) was de basis van de motor, waarvan de zuigers op en neer bewegen in de sequentie 1–7–4–10–2–8–6–12–3–9–5–11, zelfs nog terug te herleiden naar het blok van de Miura. In de Miura was de V12 wel nog overdwars achterin geplaatst. Daarom werd het model officieel aangeduid als P400, wat stond voor Posteriore plus een referentie naar de motorinhoud van vier liter. Vanaf de Countach werd de motor in lengte-richting achterin geplaatst, later aangeduid met de term LP, voor Longitidunale Posteriore.

Inmiddels is het 50 jaar geleden dat de eerste Miura werd geproduceerd. Daarom komt Lamborghini met dit hommage aan de OG-Lambo supercar op basis van de Aventador, genaamd ‘Aventador Miura Homage’. Onderhuids is het een gewone Aventador met 700 pk, maar de Ad Personam divisie van Lamborghini heeft de auto een bijzonder uiterlijk meegegeven. De opper-stier is herkenbaar aan de two-tone kleurstelling die doet denken aan de…euhm…Miura. Ook de goudkleurige ‘Dione-velgen’ zorgen voor de old-school vibe, hoewel ze ook in matzilver verkrijgbaar zijn.

Het hommage is te bewonderen op het Goodwood Festival of Speed. Er zullen 50 exemplaren gebouwd worden, maar de meeste daarvan zijn al verkocht. Spoed je dus snel naar de dealer als je dit rund in je stal wilt zetten.



48 reacties

Die auto is echt 100 x mooier dan zo’n Aventador. Ik vind de kleuren combo er ook niet mooi bij..
En wat doe je de Miura hier tekort mee zeg.

En zie hier hét voorbeeld hoe mooi auto’s uit die tijd zijn en hoe lelijk ze tegenwoordig worden gebouwd.
@viezefreddyw: Mee eens.

Misschien vloeken in de kerk, maar zou Lambo een Miura-2016 mogen maken, zoals Ford met de GT40 – GT 2006?
@gregorius: Hmmm.. Weet ik niet. Het is natuurlijk wel erg gedurfd om dat te doen.

Wel is er een Miura Concept uit 2006, maar die vind ik lang niet zo mooi gelukt als met de Ford Gt40 en de Ford GT.

http://www.topcarrating.com/lamborghini/2006-lamborghini-miura-concept-5.jpg

Wat vind jij? Ik vind hem lang niet zo geslaagd.
Wat mij betreft hoeven ze het dus ook niet te doen. Sowieso niet op deze manier.
@viezefreddyw: en toch vond ik dat ze die nieuwe hadden moeten maken.
@gregorius: En ter vergelijking, zo is het wel goed te zien:

https://static.cargurus.com/images/site/2009/07/14/20/43/lamborghini-miura-pic-18551-1600×1200.jpeg

De Ford GT is aanzienlijk beter gelukt als je het mij vraagt.

Wel een interessante vraag trouwens. Wat zou je liever willen hebben. Een Ford GT40 of een Lamborghini Miura?
@viezefreddyw: Juist. Die Miura concept. Ik kon m zo snel niet vinden, zat op homage te zoeken.
Op zich vind ik de Miura Concept in essentie prima. Met de juiste kleur, juiste velgen en een paar roostertjes verzetten, kan je volgens mij nog best in de buurt komen.

En dan de moeilijke vraag. Ik heb in beide gevallen naast een echte gestaan.
Bij de Miura werd ik stil van bewondering. Het was er een in een of andere speciale uitvoering met een prachtig interieur. Alsof het een kunstwerk was.
Toen ik de oude GT40 dacht ik echter: vet, bruut, wat een beest. Die zou ik zo graag willen uitlaten.
Aangezien ik nog wel eens klaag over de prijzen van klassiekers die vervolgens dan binnen gaan staan, moet ik dus gaan voor de Ford GT40! Als je zo’n icoon hebt, moet je eigenlijk de contstante drang hebben om m uit te laten.
@gregorius: Kijkend naar mijn Avatar begrijp je natuurlijk dat ik voor de volle 100% voor de Miura zou kiezen.

Is begonnen in Italië zo’n 10 of 11 jaar geleden. Was er op vakantie met mijn ouders, was 13 of 14 jaar. In het kleine maar prachtige dorpje Laurino waren we voor een paar dagen. Heerlijke plek omringt door de meest schitterende wegen. Mijn vader had die tijd een CLK Cabrio en we reden door dat prachtige gebied. En opeens kwam ik een Miura tegen. Het was liefde op het eerste gezicht. Prachtig exemplaar waar duidelijk mee gereden werd. Hier en daar gebruikerssporen maar wat was hij schitterend. Een exemplaar zoals hierboven, een felrode. Ik stapte er op af om hem van dichtbij te bekijken en de eigenaar kwam gelijk naar me toe om me een hand te geven. Ik heb een aardig Zuid-Europees uiterlijk met mijn zwarte haren dus die man sprak in het Italiaans tegen me. Begreep er geen zak van maar op de manier hoe hij mij benaderde zag ik dat het een ontzettend aardige man was. Hij sprak geen woord Engels en ik dus geen woord Italiaans, maar ik kreeg het voor elkaar om even in de auto te mogen zitten. Wat een schitterend ding vond ik het. Het geluid van die V12, de lijnen van de auto, de grote voorruit dat ontzettend wijd is. Pure kunst op wielen. Had per direct met mezelf afgesproken om er eentje te kopen wanneer ik de centen er voor had. Helaas zijn ze sindsdien onbetaalbaar geraakt.

Even kort samengevat: Deze auto is de enige auto die in mij een snaar heeft geraakt. Het leek alsof ik de ware was tegengekomen…

Dromen, ik blijf het steeds maar doen.
@viezefreddyw: mooi verhaal, kan ik waarderen. en de miura is prachtig. Ik had het geluk in mijn jeugd een eigenaar te kennen van een kanariegele Lamborghini Miura. Ik was al verkocht toen ik de Italian Job voor het eerst zag, maar in het echt…wow…met de eigenaar naar Italia a Zandvoort gegaan om mee te doen aan het concours d’ elegance en daarna over het circuit. Zo mooi als de Miura maken ze helaas niet meer in Sant Agata Bolognese.
@maarten020: Ja, de foto’s die je hebt ge-upload kan ik me nog herinneren. De ‘uit de oude doos’ foto’s. Prachtig! Mooi ook dat je het geluk hebt gehad om die dingen te kunnen gaan doen in de Miura. Helaas hield het op bij mij na ik er even in mocht zitten. Maar dat was genoeg om mij te raken..
@viezefreddyw: klopt inderdaad. blijven bijzondere auto’s
@gregorius: de concept klopte gewoon niet.

Het zou lambo sieren als ze wat met de asterion zouden doen, die vond ik wel geslaagd. De combinatie van klassieke lijnen en moderne techniek dunkt mij wel

http://i0.wp.com/hypebeast.com/image/2014/10/lamborghini-asterion-lpi-910-4-hybrid-concept-1.jpg?w=1920
@gregorius: Walter da’ Silva had het geprobeerd met de Miura Concept.

Na vele designvoorstellen en concepten heeft Lambo hier alsnog niet voor gekozen. Met begrip van mijn kant. Want hoe kan je nou een design als de Miura repliceren? Dan wel hetzelfde evenaren? M.i. een onmogelijke taak..

Ik denk echter wel dat Lambo het met de “Asterion” gaat proberen. Duimen dat die ooit wordt geproduceerd!
@exotic: inderdaad…… Veel mooier en puurder dan het origineel kan het nooit worden. Kijk maar hoe Lamborghini zelf de Countach LP400 verneukt heeft. Dat was dan nog niet eens een revival. Wat was dat was, wat is dat is en wat gaat komen, weten we nog niet.
Ik vind dit wel heel tof staan op een Aventador!
Prachtige uitvoering! Goed retro is zo slecht nog niet.
Voor mij de miura graag
Hoe durven ze! De mooiste auto ooit moet geëerd worden met iets mega-bijzonders. Niet door een rode Aventador een goud randje te geven…
Prachtig!
via Android app
Past prima in Dubai en dat soort plekken. Leuk een eerbetoon maar ik vind het wansmaak.
Een Aventador met een kleurtje… blijft een Aventador die het niet haalt bij de Miura. Niet echt inspirerend dit. Als ik dit dan vergelijk met de Ferrari SP12EC, dan vind ik dat een aanzienlijk mooiere hommage aan een klassiek model, maar daar is dan ook wat meer aandacht (en geld) in gestopt.
Niks ter nadele van de Aventador maar de schoonheid van de Miura haalt hij bij lange na niet.
Het kan net zo goed een reclame-auto voor Coca Cola Vanille zijn.
@berlinetta: Whahah nu je het zegt!

Nieuwe PR-auto voor Coca Cola.
http://www.socialembassy.nl/wp-content/uploads/2013/10/coca-cola.jpg

Het maakt het eigenlijk alleen nog maar treuriger voor de Miura..
@viezefreddyw: Het verbaast me dat Coco Cola er nog niet op heeft gereageerd. Die Amerikanen houden wel van een claim op z’n tijd.
@berlinetta: In de wandelgangen hoorde ik dat Ferrari ook al bezig is met een claim op te zetten. Daar zijn zijn ook wel aardig goed in.

Kijkend naar deze Berlinetta (hihi) snap ik het wel.
http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/P1110265-S123-Ferrari-1959-250-GT-TdF-Berlinetta-1321.jpg
@viezefreddyw: Haha deze roept dan weer een McDonald’s-associatie bij mij op! Leuke auto voor Ronald de clown.
@berlinetta: Haha gozer! Een ware belediging voor deze Le Mans winnende Ferrari 250 GT TDF man! En er word nog steeds mee gereden, wat een toffe beelden!
https://www.youtube.com/watch?v=LLiMCQmPMLQ

Maar ik snap je punt ghehe.
@viezefreddyw: Ho stop! Ik had het slecht over de kleurstelling.. Scusi. Deze auto is een ware parel, een van mijn all time favourites.
Ik vind het allebei hele mooie auto’s, maar die retro kleurstelling slaat de plank volledig mis op de post modernistische look van de Aventador.
Die kleurencombinatie kan echt niet. Ik had eigenlijk ook gehoopt op een nieuw type velg speciaal voor deze editie ofzo.
Maak dan gewoon net zoals de Ford GT een opvolger…
@mrrallycross: Inderdaad. Het is Ford al voor de 2e keer gelukt een geslaagde opvolger van een icoon uit te brengen. Dat doen ze toch ontzettend goed daar.

Als Europese merken een heritage-model uitbrengen, slaan ze vrijwel altijd de plank volledig mis. De enige die dat gelukt is, is Mercedes met de SLS in mijn ogen. En ja vooruit, Porsche met de 911, maar die wordt om de 5 jaar vernieuwd dus dat is ook niet zo moeilijk.
Wat is zo’n ‘gewone’ Aventador toch lekker clean in verhouding tot de SV. Deze wielen, en dan de auto in de introductie kleur van de spider. Geniaal!
@dutchdriftking: Heb je opzich wel gelijk in, maar ik denk met weemoed terug aan de Murcie. Die was pas clean. Tijdloos design zeg. En volgens mij mag ik jou altijd wakker maken voor een Murcie SV ;)
@berlinetta: klopt. Oranje graag!
En allebij zijn ze prachtig
Gaaf! Rutger heeft ook een Miura!
@dutchcorvette: haha ik zat op zo’n reactie te wachten??
Damn, dat is eigenlijk echt zo lelijk niet, is volgens mij de mooiste kleurensetting die ik al heb gezien op den Aventador.
Lijkt zo meer op een Bassie en Adriaan edition…
heiligschennis. een triest promo modelletje rond zo’n iconische auto als de Miura maken..
Zeg hoeveel Aventadors zetten ze zo’n beetje weg op weekbasis? Altijd als er zo’n actiemodelletje is dan zijn ze al verkocht. Ik geloof er geen fluit van. Geldt niet voor Lambo alleen trouwens, al die dikke specials worden in gelimiteerde serie gebouwd en zijn ook al meteen verkocht. Ik snap dat ze mensen benaderen die er al een hebben maar die blijven ook niet elk half jaar een nieuwe met een ander kleurtje kopen
Op de topicfoto vind ik de Aventador er meer gedateerd uitzien dan de Miura.
Na de prachtige Murciélago is het helaas minder exclusief geworden. Ruim 14000 Gallardo’s waaronder talloze actie modellen. Toen de Aventador, daar zijn er ook al véél meer van gemaakt dan de prachtige tijdloze Murciélago. En dan de Huracan, ook mooi maar daar gaan er nóg meer van verkocht worden dan de Gallardo. Vroeger was een Lamborghini extreem zeldzaam en dat moest eigenlijk zo blijven!
‘Speciale Aventador…’

T ist gewoon eentje met een Miura-kleurencombo en andere velgen… Zo’n icoon als de Miura verdient t om op een veel betere manier geeerd te worden
-edit: Har, har…maar goed punt. dank u, is inmiddels gefixt-
@jaapiyo: har har???
Sorry maar ik kan weer eens niet volgen.
Kan je dat even vertalen naar het Nederlands?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).