En nu nog even een paar Alpen regelen en de cassette MP4 van Matt Monro's on days like these opzoeken...
De Lamborghini Miura, getekend door de onsterfelijke Marcello Gandini toen de beste man de 30 nog niet bereikt had, wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste auto’s ooit. Vooral het profiel van de auto met haar welvende vormen is een droom.
De Miura was een trendsetter op het gebied van middenmotor-sportwagens en een enorme verandering ten opzichte van de luxe GT’s en tractoren die het merk tot op dat moment maakte. Je zou kunnen zeggen dat de Miura het bestaansrecht van Lamborghini bevestigde. Het was de voorvader van legendarische directe afstammelingen als de Countach, Diablo, Murciélago en de Aventador. Tot en met de Murciélago (rijtest) was de basis van de motor, waarvan de zuigers op en neer bewegen in de sequentie 1–7–4–10–2–8–6–12–3–9–5–11, zelfs nog terug te herleiden naar het blok van de Miura. In de Miura was de V12 wel nog overdwars achterin geplaatst. Daarom werd het model officieel aangeduid als P400, wat stond voor Posteriore plus een referentie naar de motorinhoud van vier liter. Vanaf de Countach werd de motor in lengte-richting achterin geplaatst, later aangeduid met de term LP, voor Longitidunale Posteriore.
Inmiddels is het 50 jaar geleden dat de eerste Miura werd geproduceerd. Daarom komt Lamborghini met dit hommage aan de OG-Lambo supercar op basis van de Aventador, genaamd ‘Aventador Miura Homage’. Onderhuids is het een gewone Aventador met 700 pk, maar de Ad Personam divisie van Lamborghini heeft de auto een bijzonder uiterlijk meegegeven. De opper-stier is herkenbaar aan de two-tone kleurstelling die doet denken aan de…euhm…Miura. Ook de goudkleurige ‘Dione-velgen’ zorgen voor de old-school vibe, hoewel ze ook in matzilver verkrijgbaar zijn.
Het hommage is te bewonderen op het Goodwood Festival of Speed. Er zullen 50 exemplaren gebouwd worden, maar de meeste daarvan zijn al verkocht. Spoed je dus snel naar de dealer als je dit rund in je stal wilt zetten.
48 reacties
En zie hier hét voorbeeld hoe mooi auto’s uit die tijd zijn en hoe lelijk ze tegenwoordig worden gebouwd.
Misschien vloeken in de kerk, maar zou Lambo een Miura-2016 mogen maken, zoals Ford met de GT40 – GT 2006?
Wel is er een Miura Concept uit 2006, maar die vind ik lang niet zo mooi gelukt als met de Ford Gt40 en de Ford GT.
http://www.topcarrating.com/lamborghini/2006-lamborghini-miura-concept-5.jpg
Wat vind jij? Ik vind hem lang niet zo geslaagd.
Wat mij betreft hoeven ze het dus ook niet te doen. Sowieso niet op deze manier.
https://static.cargurus.com/images/site/2009/07/14/20/43/lamborghini-miura-pic-18551-1600×1200.jpeg
De Ford GT is aanzienlijk beter gelukt als je het mij vraagt.
Wel een interessante vraag trouwens. Wat zou je liever willen hebben. Een Ford GT40 of een Lamborghini Miura?
Op zich vind ik de Miura Concept in essentie prima. Met de juiste kleur, juiste velgen en een paar roostertjes verzetten, kan je volgens mij nog best in de buurt komen.
En dan de moeilijke vraag. Ik heb in beide gevallen naast een echte gestaan.
Bij de Miura werd ik stil van bewondering. Het was er een in een of andere speciale uitvoering met een prachtig interieur. Alsof het een kunstwerk was.
Toen ik de oude GT40 dacht ik echter: vet, bruut, wat een beest. Die zou ik zo graag willen uitlaten.
Aangezien ik nog wel eens klaag over de prijzen van klassiekers die vervolgens dan binnen gaan staan, moet ik dus gaan voor de Ford GT40! Als je zo’n icoon hebt, moet je eigenlijk de contstante drang hebben om m uit te laten.
Is begonnen in Italië zo’n 10 of 11 jaar geleden. Was er op vakantie met mijn ouders, was 13 of 14 jaar. In het kleine maar prachtige dorpje Laurino waren we voor een paar dagen. Heerlijke plek omringt door de meest schitterende wegen. Mijn vader had die tijd een CLK Cabrio en we reden door dat prachtige gebied. En opeens kwam ik een Miura tegen. Het was liefde op het eerste gezicht. Prachtig exemplaar waar duidelijk mee gereden werd. Hier en daar gebruikerssporen maar wat was hij schitterend. Een exemplaar zoals hierboven, een felrode. Ik stapte er op af om hem van dichtbij te bekijken en de eigenaar kwam gelijk naar me toe om me een hand te geven. Ik heb een aardig Zuid-Europees uiterlijk met mijn zwarte haren dus die man sprak in het Italiaans tegen me. Begreep er geen zak van maar op de manier hoe hij mij benaderde zag ik dat het een ontzettend aardige man was. Hij sprak geen woord Engels en ik dus geen woord Italiaans, maar ik kreeg het voor elkaar om even in de auto te mogen zitten. Wat een schitterend ding vond ik het. Het geluid van die V12, de lijnen van de auto, de grote voorruit dat ontzettend wijd is. Pure kunst op wielen. Had per direct met mezelf afgesproken om er eentje te kopen wanneer ik de centen er voor had. Helaas zijn ze sindsdien onbetaalbaar geraakt.
Even kort samengevat: Deze auto is de enige auto die in mij een snaar heeft geraakt. Het leek alsof ik de ware was tegengekomen…
Dromen, ik blijf het steeds maar doen.
Het zou lambo sieren als ze wat met de asterion zouden doen, die vond ik wel geslaagd. De combinatie van klassieke lijnen en moderne techniek dunkt mij wel
http://i0.wp.com/hypebeast.com/image/2014/10/lamborghini-asterion-lpi-910-4-hybrid-concept-1.jpg?w=1920
Na vele designvoorstellen en concepten heeft Lambo hier alsnog niet voor gekozen. Met begrip van mijn kant. Want hoe kan je nou een design als de Miura repliceren? Dan wel hetzelfde evenaren? M.i. een onmogelijke taak..
Ik denk echter wel dat Lambo het met de “Asterion” gaat proberen. Duimen dat die ooit wordt geproduceerd!
Nieuwe PR-auto voor Coca Cola.
http://www.socialembassy.nl/wp-content/uploads/2013/10/coca-cola.jpg
Het maakt het eigenlijk alleen nog maar treuriger voor de Miura..
Kijkend naar deze Berlinetta (hihi) snap ik het wel.
http://www.sportscardigest.com/wp-content/uploads/P1110265-S123-Ferrari-1959-250-GT-TdF-Berlinetta-1321.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=LLiMCQmPMLQ
Maar ik snap je punt ghehe.
Als Europese merken een heritage-model uitbrengen, slaan ze vrijwel altijd de plank volledig mis. De enige die dat gelukt is, is Mercedes met de SLS in mijn ogen. En ja vooruit, Porsche met de 911, maar die wordt om de 5 jaar vernieuwd dus dat is ook niet zo moeilijk.
T ist gewoon eentje met een Miura-kleurencombo en andere velgen… Zo’n icoon als de Miura verdient t om op een veel betere manier geeerd te worden
Sorry maar ik kan weer eens niet volgen.
Kan je dat even vertalen naar het Nederlands?