Gisteren konden we reeds de eerste details en foto’s van een nieuwe RWD Gallardo LP550-2 vrijgeven, inmiddels is het officieel. Tevens kunnen we melden dat Lamborghini het model zal vernoemen naar Valentino Balboni!
Dat is natuurlijk erg aardig, maar het is ook een zekere contradictie. Het gaat hier immers om het instapmodel van Lamborghini, en die gaat men vernoemen naar de man die de meest extreme Lambo’s mocht testen?
Maar goed, het blijft een eer. De Gallardo is namelijk het meest succesvolle Lambo model ooit. Er zijn tot op heden ruim 9000 units van verkocht. De achterwielaangedreven LP550-2 is de laatste toevoeging aan de Gallardo -range en zal gelimiteerd worden tot 250 units. En juist de achterwielaandrijving is natuurlijk uniek, tevens past het goed bij Balboni: “The LP 550-2 Valentino Balboni was conceived in line with his own thinking, and it meets many customers’ requests for a model with a unique character, which offers a very special kind of active driving fun.”
Het vermogen van de LP550-2 is uiteraard 550 pk, afkomstig uit de 5.2 liter tiencilinder. De sprint van 0-100 is mogelijk in 3,9 seconden, de topsnelheid is 320 km/u (199 mph).
For several decades, Valentino Balboni has had a distinct influence on the character of the super sports car bearing the sign of the bull. With his fine-tuning and testing work, he has helped to shape many automotive legends, from the Lamborghini Miura of the 60s through to the current Gallardo and Murciélago models. Balboni was hired in 1967 by company founder Ferruccio Lamborghini himself. From early on, it was evident that the young Balboni had a special feel for cars, that most sensitive of all instincts that connects to the ‘life blood’ of an automobile and defines the soul of a test driver.
“A Lamborghini must always combine the precision of a race car with the reliability of a good friend,” says Balboni. Since 1973, he has sat at the wheel of every prototype built by the brand, and even most production cars have passed through his hands before being delivered to their customers. This has turned Balboni into one of the most important representatives of the brand, with an outstanding reputation and status among the brand’s fans and customers worldwide.
In order to shape this unique character that combines driving fun and safety, the engineers at Sant’Agata Bolognese have incorporated extensive modifications into the LP 550-2 Valentino Balboni. It was not simply a question of moving the transmission to the rear axle, the vehicle had to be adjusted and tuned in every element of its driving dynamics. This includes springs, dampers, stabilisers and even the tyres. The aerodynamics were also adjusted to take account of the change to the power flow.
The rear axle differential, with a 45 percent limited slip, was also redeveloped, as was the calibration of the e-gear transmission. One significant point was the adjustments made to the ESP system. While the standard program is focused on high stability, the CORSA program permits greater drift angles, thus enabling drivers to enjoy the dynamics of the LP 550-2 to their full extent.
the CORSA program permits greater drift angles, thus enabling drivers to enjoy the dynamics of the LP 550-2 to their full extent.
Paul Vlasblom, Vlamfilm… allemaal gedachtes die nu door mijn hoofd schieten. ik denk dat de cijfers van de c63 en de m3 toch verbeterd gaan worden door dit monster :)
Ferrari 430 Scuderia heeft nu een waardige tegenstander bij. Alleen was de Scuderia mede ontwikkeld door de ene M.S.
Nice!!! :D
Maar waarom “maar” 550 pk ipv 560? Hij is toch al sneller (behalfe van 0-100 km/u) dan de LP 560-4 dus veel zin heeft die 10 pk minder niet…
@ FuelMinded,
Ferrari liegt. M.S. is veel te druk als de Stig om écht Ferrari te kunnen adviseren.
geweldig! :D en weer een wagentje waarmee Lamborghini zich toch wel van Audi kan onderscheiden :P
Wanneer komt de RWD variant van de R8?
PS Wel schraal dat ze het goedkoopste instapmodelletje vernoemen naar zo’n held. Prijs (excl. belastingen) is trouwens €162.000,- een koopje dus.
it meets many customers’ requests for a model with a unique character, which offers a very special kind of active driving fun.
Eindelijk!
Wat is dan de prijs van de LP560-4 zonder belastingen?
Eindelijk een echte lambo! 550pk + RWD + handbak = FUN!
En ook niet onbelangrijk, naast de achterwielaandrijving: een handbak!!!
TIP. om dit mooie beest is in een mooie omgeving wilt zien moet je de laatste aflevering van topgear kijken daar reed hamster in dit mooie beestje
Heeft er de schijn van dat deze variant van de marketingafdeling niet al te snelle specs mocht meekrijgen. Ik bedoel normaal zou je met 550pk t.o.v. 560pk op een top uit komen van 323kmh i.p.v. 325kmh. Daarbij verliest ie ook nog eens de weerstand van de aangedreven vooras wat toch ook al snel een plus oplevert van minstens 5kmh. Dus waar die 8kmh t.o.v. van de genoemde 320kmh nou opeens naartoe zijn? Ik kan geen schokkende downforce/weerstand verhogende veranderingen zien.
Dat gezegd, wel blij dat ze eindelijk weer eens een achterwiel aangedreven Lamborghini maken.
Een Gallardo die de naam van Meneer Balboni mag dragen moet de meest monsterlijke versie zijn die ze kunnen maken, geen instap modelletje met minder vermogen :?
@ Saker gt; dat was een LP670-4 SV ;) , geen Gallardo.
Toch aardig dat ze überhaupt wat doen voor/met Balboni!
@ erik; Maar dan moeten ze hem wel mee krijgen. Zou moeten kunnen, gezien hun innnige vriendschap met VAG en Audi… :roll:
Klinkt allemaal toch wel een beetje als reversed engineering, 4wd terugbouwen naar alleen achterwielaandrijving met alle aanpassingen aan het onderstel die daarbij komen. Ze komen er trouwens rijkelijk laat achter dat er toch klanten zijn die, zoals Balboni, een auto willen “which offers a very special kind of active driving fun”. Willen die mensen eigenlijk niet gewoon een Ferrari? ;)
Vroeger was Lamborghini eerder het “wacko” merk dan Ferrari. Maar vierwielaandrijving is alles behalve “wacko” en treurig maar waar, nu ze de 4wd eindelijk weer eens een keer weglaten zeggen mensen waarom niet gewoon een Ferrari. Zo gaat dat in reputatieland, tis net tandpasta, gaat er sneeller uit als ’t er weer in gaat.
@ robbie, waarschijnlijk nooit 4 wd is echt standaard op een snelle audi, dat halen ze er helaas niet zo snel af…..
een instapprijs voor een in 250 stuks gelimiteerde oplage???
Vreemd… misschien gaat deze lambo wel in waarde steigen
@ phantom
Tot nu was 4wd ook de standaard op Lambo’s, en toch gaat het er hier af. Nothing’s impossible ;)
Volgens Drivers Republic weegt hij niet 30 maar 120 kilo minder, wat hem maar 30 kilo zwaarder dan een Scuderia maakt: http://www.drivers-republic.com/first_look/news/details.cfm?articleid=25ab45e7cd984f9d8a76863a1aa5768a
Oh en de opmerkingen over instapper slaan natuurlijk nergens op; dit is gewoon de kick-ass versie.
Lekker puur, 550 pk op de achterwielen en een standaard handbak.
Ik zou het wel weten ;)
@FuelMinded
MS, dat is toch een spierziekte?
Wat een creditcrisis allemaal niet teweeg kan brengen. Zo mogen er meer merken mee om gaan.
Maar moet dit nu meer een sportievere versie zijn of niet? Er staat dat ze hem aangepast hebben maar niet wat voor gevolgen heeft voor deze auto. Meer hardcore of gt? (bij het dumpen van 4wd). ‘Unique and very special kind of active driving fun.’ Dat zou je ook bij een lp560-4 verwachten……
@ iedereen
De lp560-4 is ook gewoon te bestellen met een handbak.
een castraat met aangeplakte ballen…
Moet dat niet zijn 249 stuks. Ik veronderstel dat Valentino de nummer 001 wel mee krijgt als hij op pensioen gaat.
Wanneer komt er een model dat de naam draagt van de stichter van Lamborghini,zoals de Ferrari Enzo?
@ Eric: de Lamborghini Ferruccio? :lol:
@ Tommy: de LP560-4 doet 324km/h en de 0-100 in 3,7sec, deze LP550-2 doet 320km/h en 0-100 in 3,9sec met 10pk minder. dus wel degelijk duidelijk langzamer.
wel apart is het dat ze juist met een RWD model komen terwijl ze nog niet eens zo lang geleden nog riepen dat dat niet in de filosofie van het merk zou passen? heeft Audi hier wat mee te maken dat ze nu toch van gedachten zijn veranderd?
@ Dekster:
Nee, MS is een aandoening van het centraal zenuwstelsel!
De F430 Scuderia en de 911 GT2 hebben nu een echte concurent zo te zien. Niet dat de lp560 ze niet achter zich liet.
Trouwens de tussenacceleraties van de LP550 moet wel sneller gaan dan de LP560!!
Ik snap hem inderdaad niet maar gaaf is hij wel.
Had dan een superlegga gemaakt met RWD, een soort GT3 versie voor op de weg of weet ik veel wat.
Afwachten maar tot de eerste rijtesten komen.
Maar er hangt inderdaad een VAG luchtje aan, ondanks dat blijft het toffer dan een Ferrari.