• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini is slachtoffer van eigen succes

Auteur: willeme, gepost 10 juli 2019 om 11:37 – 45 Reacties

Lamborghini Urus - James van der Beek


Het zal je maar overkomen. Arme mega-succesvolle Italianen.

Een samenwerking tussen Duitsers en Italianen werpt altijd zijn vruchten af. Denk aan de hegemonie van Michael Schumacher en Ferrari. De Alfa Romeo 159 die ontwikkeld is onder leiding van de Duitser Karl-Heinz Kalbfell. We slaan de tweede wereldoorlog even over, maar het hoeft geen betoog dat de Duitsers en Italianen elkaar goed weten te vinden.

Dat is ook het geval met Lamborghini. Het Italiaanse supercarmerk werd in 1998 overgenomen van het Indonesische Megatech door het Duitse Audi. Naast ‘ver-Audi-ficering’ leidde dat ook tot het junior-superduo Audi R8 / Lamborghini Gallardo. De Audi R8 was eigenijk een Gallardo van Audi. Met die auto leerde Lamborghini eindelijk de geneugten van populariteit kennen. De Gallardo bleek niet aan te slepen waardoor er zelfs Gallardo’s zijn gebouwd in Neckarsulm, op de assemblagelijn van de Audi R8.

Tegenwoordig kent Lamborghini een soortgelijk probleem. De Urus is namelijk een gigantische hit. Voor Lamborghini waarschijnlijk iets té succesvol. Automotive News Europe weet namelijk te melden dat Lamborghini even de handrem moet aantrekken. Veel verkopen is natuurlijk het doel van elke autofabrikant, maar in dit geval gaat het te koste van de exclusiviteit. Die exclusiviteit is juist een reden om enorm veel geld uit te geven aan de Urus.

Lamborghini Urus '19

Zoals confrère @RubenPriest jullie al wist te melden gaat het beter dan ooit met Lamborghini. Aanvankelijk was het de bedoeling om niet meer dan 7.000 tot 8.000 Lamborghini’s per jaar te bouwen. Echter, die zelfopgelegde productielimiet hebben ze al overschreden, zo vertelt Lamborghini CEO Stefano Domenicali. Er gaan in 2019 meer dan 8.000 Lamborghini’s gebouwd worden, het leeuwendeel komt op conto van de Urus.

Lamborghini Urus '19

Stefano Domenicali meldt dat met het huidige modelgamma dat ook direct het maximum is. Inderdaad, met het huidige modelgamma. Als er een model bij komt, zou het aantal iets mogen groeien. Nog altijd hopen we dat Lamborghini met een productievariant van de Estoque op de proppen komt zetten. Die kans lijkt overigens erg klein, want er moet door de RVC nog fiat worden gegeven om met de ontwikkeling van een nieuw model te mogen starten.

Lamborghini Estoque Concept '08

Ook interessant!

  • Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!
    Wat moeten we van deze Lamborghini Urus maken?!
  • Video: eerste onderdelen voor de Lamborghini Urus uitpakken
  • Video: Novitec make-over voor de Lamborghini Urus
    Video: Novitec make-over voor de Lamborghini Urus
  • Novitec Esteso
    Rijden met de Novitec Esteso (Lamborghini Urus)

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Lamborghini, stefano-domenicali, urus

Vorig bericht: « Dit zijn de 3 meest ideale snelle vakantiestationwagons
Volgend bericht: Rijkswaterstaat mag je nu een boete van 380 euro opleggen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Breinstein zegt

    10 juli 2019 om 11:49

    Een cashcow op de markt brengen en dan versteld staan van het succes? Dat kunnen alleen Italianen.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      10 juli 2019 om 12:33

      @breinstein: de meeste beoogde Italiaanse cashcows (cashbulls in dit geval misschien beter) zijn uiteindelijk niet heel succesvol, dus als t dan toch opeens lukt, is dat behoorlijk verrassend. Alsof je een staatslot hebt gekocht en je opeens was wint.

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        10 juli 2019 om 13:14

        @dondeboer: In het geval van Lamborghini spreken we natuurlijk niet over een cashcow, maar over een cashbull.

        Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        10 juli 2019 om 13:29

        @dondeboer: wel bij Lamborghini sinds ze onder de vleugels van VAG opereren. Was dus makkelijk te voorspellen geweest.

        Login om te reageren
        • tortuga zegt

          10 juli 2019 om 13:42

          @vroaaar: Audi, niet VAG dat horen ze niet graag…

          Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      10 juli 2019 om 13:12

      @breinstein: Ik snap die behoefte aan exclusiviteit wel. In het begin was de Urus nog leuk, maar nu inmiddels de halve straat er eentje heeft staan is de lol er wel van af.

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        10 juli 2019 om 13:25

        @donvincenzo: die straat in dan niet in de gemiddelde Vinex wijk

        Login om te reageren
      • Breinstein zegt

        10 juli 2019 om 13:54

        @donvincenzo: Ik snap die exclusiviteit zeker, maar breng dan geen Urus uit en blijf je focussen op exclusieve modellen.

        Login om te reageren
      • peke zegt

        10 juli 2019 om 19:12

        @donvincenzo: heb er serieus pas 1 zien rijden

        Login om te reageren
        • donvincenzo zegt

          10 juli 2019 om 19:54

          @peke: Volgende keer zal ik het er expliciet bij vermelden wanneer een reactie enige mate van ironie bevat.

          Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    10 juli 2019 om 11:52

    Ook al bouwen ze er 50.000 per jaar. Dat bedrag kunnen ze er toch wel voor vragen. Exclusiviteit is pas bijzonder bij 10 exemplaren of minder volgens mij.

    Login om te reageren
  3. pvg100 zegt

    10 juli 2019 om 11:55

    Dus over enkele jaren een goedkope 2dehands versie op de kop tikken.

    Login om te reageren
  4. erce zegt

    10 juli 2019 om 11:57

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. poursuivant zegt

    10 juli 2019 om 11:58

    Op de tweede foto is het wel een plaatje. Ik vind hem bijna smaakvol, zelfs.

    Login om te reageren
  6. lambowambo zegt

    10 juli 2019 om 12:06

    Eeuwig zonde dat die Estoque er nooit gekomen is. Wat een prachtbak was dat. Zo veel chiquer dan de Urus.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      10 juli 2019 om 13:10

      @lambowambo: die schijnt er uiteindelijk wel te komen : de E-Stoque.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      10 juli 2019 om 18:00

      @lambowambo: Net zoals de Asterion, wat een beauty!

      Lamborghini is een meester in prachtige concepts om vervolgens met lelijke one-offs te komen.

      Login om te reageren
  7. lithiumion zegt

    10 juli 2019 om 12:14

    ‘Arme mega succesvolle Italianen’?!
    Er is helemaal niks Italiaans meer aan Lamborghini, dan alleen de naam. Zeg dan ‘Arme mega succesvolle door Duits management te ver doorgefokte monsters’ Ben zo blij dat FCA heel bewust heeft gekozen om Alfa Romeo niet aan de Duitsers te verkopen!

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      10 juli 2019 om 12:25

      @lithiumion: ja klopt.. want bij FCA zitten ze namelijk helemaal niet te wachten op goed management en een succes… of toch wel? ??‍♂️

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        10 juli 2019 om 12:45

        @stuko: Helemaal mee eens; financieel management, visie en lange termijn planning met bijbehorende strategie, kunnen ze verschrikkelijk goed gebruiken bij FCA! Sterker nog; kijk af van de Duitsers, of huur ze in. Point taken! Maar designtechnisch… kom op… dit design, persoonlijk, ik geef het toe, heeft niks met Italiaanse lijnvoering te maken. Meer het verkrachten en incestueus doorfokken van een ooit elegant ontwerp. Iets met Donatella Versace… Met als porsche, en de Golf(1e desgin ook van Italiaanse hand…) als trieste voorbeelden van in het verleden behaalde resultaten. Het lijkt me verstandig als Duitser zijnde om de Italiaan op ontwerp gebied lekker zijn ding te laten doen en dan als Duitser zijnde er zoveel cash uit te halen. Win-win

        Login om te reageren
    • qwerty1234 zegt

      10 juli 2019 om 12:25

      @lithiumion: totdat Alfa Romeo failliet gaat

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        10 juli 2019 om 19:15

        @qwerty1234: Genoeg gegadigden om de boel over te nemen.

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    10 juli 2019 om 13:24

    Zodra de verkopen inzakken komen ze met een speciaaltjes neem ik aan? Een V12 variant, een diesel, een coupé, een cabriolet. Komt helemaal goed. En als ze daardoor geld hebben voor een atmosferische V12 opvolger van de Aventador dan komt het helemaal goed.

    Login om te reageren
  9. unavailable zegt

    10 juli 2019 om 13:52

    Ja, zo succesvol dat ze na een bezoek in de showroom en zelfs interesse getoond te hebben nog geen eens terugbellen na achterlaten gegevens. Leuke wagen maar om er zelf achteraan te rennen is alles behalve wat ik verwacht van een exclusief merk.

    Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      10 juli 2019 om 15:20

      @unavailable: Voor jou 100 anderen die wel direct een aanbetaling doen. Die worden wél teruggebeld.

      Login om te reageren
      • unavailable zegt

        10 juli 2019 om 15:26

        @loserboi932: Om serieus genomen te worden direct aanbetalen terwijl ze hier niet om hebben gevraagd maar toen vrolijk vertelde dat de verkoper contact op zou nemen? Dus waarom zou ik dan in godsnaam aanbetalen terwijl ik nog geen eens zeker weet of ik dat ding wil. Beetje vreemde reactie.

        Login om te reageren
        • fransananas zegt

          10 juli 2019 om 15:39

          @unavailable: ja De service is vreselijk. Even beetje normaal contact krijgen is al lastig. Laat staan antwoord en een afgesproken proefrit wordt vergeten

          Login om te reageren
          • unavailable zegt

            10 juli 2019 om 15:56

            @fransananas: Ik had precies hetzelfde. Visitekaartje afgegeven. Beloofd dat iemand terug zou bellen voor afspraak en proefrit. Inmiddels meer dan half jaar geleden. Nog niks dus kan er denk ik vanuit gaan dat ze selectief zijn wie ze helpen. Alleen om die reden al wil ik al niet meer.

            Login om te reageren
          • unavailable zegt

            10 juli 2019 om 15:57

            @fransananas: Bij mij was het in Leusden. Beetje jammer Lambo Leusden. En nee ze hoeven niet meer te bellen.

            Login om te reageren
            • tttijn zegt

              10 juli 2019 om 18:08

              @unavailable: Ik heb mezelf een aantal jaar geleden de rest van mijn leven met een boog om PON heen te gaan.

              Login om te reageren
            • fransananas zegt

              10 juli 2019 om 19:17

              @unavailable: ook Leusden hier inderdaad. Bijzonder slecht. Hopelijk wordt Bentley/Lamborghini Rotterdam beter. Maar dat zal wel niet. Wat heb je uiteindelijk gekocht?

              Login om te reageren
              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 19:23

                @fransananas: Nou ik heb nu een Maserati QP en vindt/vond de Urus wel grappig. Ik houd helemaal niet van SUV’s maar deze leek me wel iets. Dus nu nog niets nieuws. Ik zal nog wel keer andere dealer checken als ik zin heb. Maar heel veel zin heb ik er niet in na zo’n ervaring. Ik vond ze bij Louwman wel beter.

              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 20:02

                @unavailable: vind

              • fransananas zegt

                10 juli 2019 om 22:59

                @unavailable: ah mooie auto. Persoonlijk vind ik de ghibli iets mooier in proportie. Bij Kroymans langs geweest? Ik vond daar de sfeer en benadering/behandeling veel beter

              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 23:30

                @fransananas: Helemaal mee eens. Exterieur vind ik Ghibli ook beter kloppen maar de ruimte binnenin was voor mij toch doorslaggevend en de QP heeft stuk meer ruimte achter. Nee Kroymans wilde ik wel een keer gaan maar i.v.m. ben ik blijven plakken bij Louwman.

              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 23:30

                @unavailable: i.v.m.afstand

              • fransananas zegt

                10 juli 2019 om 23:39

                @unavailable: ik begrijp je helemaal. Ik heb al jaren een idee waardoor het allema beter zou kunnen. Helaas geen dealer die daar aan begint. Succes met de zoektocht. Ik hoop binnenkort dan toch de Urus te mogen rijden. Als het van Pon mag ;)

              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 23:41

                @fransananas: Haha thanks, inderdaad. Wat jij rijdt iij nu als ik vragen mag? En jij ook succes. ;-)

              • unavailable zegt

                10 juli 2019 om 23:42

                @unavailable: Pfff, waarom zit er geen EDIT knop?

              • fransananas zegt

                11 juli 2019 om 00:28

                @unavailable: Tesla X. Haha die knop zou nog eens een uitvinding zijn.

    • peke zegt

      10 juli 2019 om 19:14

      @unavailable: exclusief betekent niet men niet commercieel is.

      Hoe graag puristen het ook willen geloven: ook merken als Ferrari ed willen gewoon ordinair geld verdienen en zijn er niet primair om ons te plezieren hoor ;)

      Login om te reageren
    • peke zegt

      10 juli 2019 om 19:16

      @unavailable: excuus. Ik las het verkeerd. Dacht dat je het belachelijk vond dat merken als dit achter je aan rennen en bellen. Maar juist niet dus ;)

      Login om te reageren
  10. bfvo zegt

    10 juli 2019 om 19:09

    “We slaan WO2 even over” ???

    Login om te reageren
  11. emping zegt

    10 juli 2019 om 20:12

    Dat was met de Cayenne toch ook zo?

    Login om te reageren
  12. agnelli zegt

    10 juli 2019 om 20:36

    Na de Diablo is het over en uit bij Lamborghini!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North