• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijkswaterstaat mag je nu een boete van 380 euro opleggen

Auteur: RubenPriest, gepost 10 juli 2019 om 12:01 – 64 Reacties

Rijkswaterstaat mag je nu een boete van 380 euro opleggen


Als je uiteraard de verkeersregels aan je laars lapt.

Hufterigheid in het verkeer speelt al sinds de auto bestaat. Met het steeds drukker worden op de wegen nemen ook de ergernissen in het verkeer toe. Sommige automobilisten vinden het dan nodig om verkeersregels met een korreltje zout te nemen, met alle mogelijke risico’s van dien.

Zware overtredingen zijn bijvoorbeeld het negeren van een rood kruis, parkeren op een vluchtstrook of het onnodig rijden over een vluchtstrook. Voor die eerste twee zaken mocht naast de politie ook BOA’s van Rijkswaterstaat je al sinds 2015 op de bon slingeren. Nu komt daar het onnodig over de vluchtstrook rijden bij. Dat zegt Rijkswaterstaat tegen NU.nl.

Als zo’n gele pickup naast de weg jou betrapt op het rijden over een vluchtstrook dan is de kans aanwezig dat je thuis een bon op de deurmat kan verwachten. De boete valt met 380 euro niet mee en het kan nog oplopen. Als blijkt dat de automobilist de overtreding vaker heeft gemaakt dan zal de boete hoger uitvallen. Het is één van de maatregelen van het kabinet om hufterig gedrag in het verkeer hard aan te pakken met hoge geldboetes.

Politieauto’s zijn niet altijd langs de weg te vinden, terwijl je de auto’s (of motoren) van Rijkswaterstaat zo’n beetje dagelijks kunt tegenkomen. Deze BOA-weginspecteurs de bevoegdheid geven om ook op dit vlak boetes uit te delen kan helpen tegen vluchtstrookhufters. Er zijn geen concrete cijfers bekend hoeveel mensen jaarlijks de vluchtstrook pakken om bijvoorbeeld een file te omzeilen.

Overigens hebben zeker niet alle weginspecteurs van Rijkswaterstaat een BOA-bevoegdheid. Momenteel gaat het om 50 van de 300 medewerkers van het agentschap. Het is echter de bedoeling dat er in de loop van dit jaar en volgend jaar het aantal BOA’s bij Rijkswaterstaat wordt verdubbeld.

Fotocredit: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

Ook interessant!

  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Jullie negeren steeds vaker een rood kruis
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, rijkswaterstaat, snelweg

Vorig bericht: « Lamborghini is slachtoffer van eigen succes
Volgend bericht: Deze nieuwe MAN-ambulance kun je dit najaar spotten »

Lees Interacties

Reacties

  1. gove zegt

    10 juli 2019 om 12:17

    lekker automobistje pesten weer,

    Login om te reageren
    • dray zegt

      10 juli 2019 om 12:27

      @gove: Ik heb er geen enkel probleem mee dat ‘automobistjes’ die zich niet gedragen op deze manier gepest worden.

      Login om te reageren
      • joost1234 zegt

        10 juli 2019 om 13:02

        @dray: Waarom wordt niet elke vluchtstrook opengezet als er file is? Vraag me dit oprecht af

        Login om te reageren
        • basv zegt

          10 juli 2019 om 13:04

          @joost1234: Omdat hulpdiensten er langs moeten kunnen, iets waar de Vluchtstrook voor is bedoeld.

          Login om te reageren
          • narcotic zegt

            10 juli 2019 om 13:23

            @basv: neen, daar is de vluchtstrook helemaal niet voor bestemd. Sterker nog, de hulpdiensten mogen eigenlijk geen gebruikt maken van die ‘pechstrook’.
            Daarom is het nodezakelijk dat hij file diegenen die op de linker rijstrook rijden naar links uitwijken en diegenen van de rijstrook rechts daarvan naar rechts uitwijken. Zo is er voldoende plaats om de hulpdiensten te laten passeren. Net zoals het o.a. In Duitsland gebeurt natuurlijk.

            Login om te reageren
            • duckmefaddy zegt

              10 juli 2019 om 13:41

              @narcotic: Mag wel, doen ze liever niet omdat daar nog wel eens iemand met pech kan staan. Een voorrangsvoertuig mag alle regels negeren, mits er nood is

              Login om te reageren
            • reistje zegt

              10 juli 2019 om 13:58

              @narcotic: Wat is daar het voordeel van? Heb het in NL ook wel eens moeten doen en echt soepel verliep het niet. Waarom niet de pechstrook gebruiken als die vrij is?

              Login om te reageren
              • reistje zegt

                10 juli 2019 om 14:00

                @reistje: voor voorrangsvoortuigen bedoel ik dan. Enigste nadelen aan de pechstrook is dat er iemand kan staan en dat er rommel ligt

              • narcotic zegt

                10 juli 2019 om 14:04

                @reistje: wat is het nu van wat? Begrijp je vraag niet.

                @duckmefaddy: klopt, je mag de meeste regels negeren, mits er nood is. Maar waarom we liever niet op de pechstrook rijden (buiten dat er mensen met pech kunnen staan en we dus wee niet door kunnen), is het feit dat de pechstrook vaak besmeurd ligt met puin. Die kan gaan van stukken band, metalen delen van voorgaande ongevallen, en allerhande puin dat onze wagens grondig kan beschadigen.
                Vandaar: de enige vlotte en veilige weg voor de hulpdiensten is tussen de linker- en middenrijstrook. Voertuigen die daarop rijden kunnen perfect veilig een ‘Rettungsgässe’ creëren zoals ze dat in Duitsland zo mooi kunnen verwoorden.

        • RickB zegt

          10 juli 2019 om 14:35

          @joost1234: Als het op twee of drie stroken al muurvast staat, denk dan niet dat die file ineens magisch oplost door er een extra strook bij te klikken.

          Login om te reageren
      • schuimbekje3 zegt

        10 juli 2019 om 13:48

        @dray: want mensen die zich niet aan verkeersregels houden houden zich wel aan regels om eigen kentekenplaten?

        Login om te reageren
    • Erik zegt

      10 juli 2019 om 12:29

      @gove: jij begrijpt het :-(

      Login om te reageren
      • kirdian zegt

        10 juli 2019 om 12:34

        @erik2907: jullie begrijpen het niet

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          10 juli 2019 om 12:58

          @kirdian: verklaar?

          Nee echt, ik heb nu bijna dertig jaar m’n rijbewijs, maar het exponentieel toegenomen egocentrische gedrag in het verkeer, hangt me mijlenver de keel uit. Al bellend, append, linkerbaan- of bumperklevend en wat ze verder ook doen náást het besturen van een voertuig, heeft ertoe bij gedragen dat het verkeer er in de afgelopen tien, vijftien jaar niet bepaald leuker of veiliger op is geworden.

          Ik kan dit soort overheidsmaatregelen dan ook alleen maar toejuichen, zelfs in de wetenschap dat het corrigerende effect niet meer is dan de welbekende druppel op de gloeiende plaat. Ik zou alleen ook nog graag zien dat de boetes voor smartphone gebruik achter het stuur óók hogere boetes gaat opleveren voor recidivisten.

          Login om te reageren
          • basv zegt

            10 juli 2019 om 13:05

            @RRRobert: Ja, dat is wat kirdian dus zegt.

            Login om te reageren
          • blo3to3t zegt

            10 juli 2019 om 22:19

            @RRRobert: inderdaad, zo denk ik er ook over na bijna 20 jaar me rijbewijs te hebben.

            Login om te reageren
    • vtie zegt

      10 juli 2019 om 12:58

      @gove: Je hebt een rijbewijs gehaald. Daarmee heb je afgesproken je aan de hier geldende regels te houden. Als je dat niet doet kan er een sanctie tegenover staan. Die keuze maak je zelf. Er is een grens en dat is dat je met je gedrag anderen in gevaar brengt. Je moet je kapot schamen als je dit soort zaken schaart onder automobilistje pesten. Lever dan lekker dat rijbewijs in en ga met de trein.

      Login om te reageren
      • gove zegt

        10 juli 2019 om 13:20

        @vtie: nee ik kan beter rijden als de rest, die regels gelden voor mij niet

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          10 juli 2019 om 15:03

          @gove: ik had al zo’n vermoeden :D.

          Het zit blijkbaar diep bij velen dat ze dergelijk sarcasme niet meteen herkennen

          Login om te reageren
        • sleepyj zegt

          10 juli 2019 om 15:48

          @gove: dan

          Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      10 juli 2019 om 19:20

      @gove: je avatar past bij de opmerking…

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      10 juli 2019 om 22:17

      @gove: en terecht, aanpakken dat tuig.

      Login om te reageren
  2. niex zegt

    10 juli 2019 om 12:20

    Bagger, als je vaststaat en de afslag is in zicht dan vind ik een paar 100m vluchtstrook pakken wel kunnen. Dat is toch anders als met volle vaart inhalen over de snelweg maar ik weet hoe het werkt oom agent zal doen of je net zo gevaarlijk bezig bent.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      10 juli 2019 om 12:30

      @niex: Ja?!. En de mensen die wel netjes wachten, daar heb je maar maling aan. Op dat stukje vluchtstrook kan je ook vast komen te staan, waardoor een hulpdienst er niet meer doorheen kan. Asociaal ben je.

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        10 juli 2019 om 13:03

        @jaapies: Plus dat de mensen die wel netjes wachten er mogelijk niet op rekenen dat er nog een of andere idioot over de vluchtstrook aan komt zeilen. Je bent gewoon een lul als je onnodig over de vluchtstrook rijdt – ook al is het ‘maar’ een paar honderd meter.

        Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      10 juli 2019 om 12:53

      @niex: En toch was ik laatst getuige van iemand die netjes de afslag nam zodra het kon en vervolgens iemand in z’n achterbak had, omdat die ander zo hard mogelijk over de vluchtstrook reed om z’n pakkans te verkleinen en niet op tijd kon remmen.

      Dusja.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        10 juli 2019 om 13:03

        @olivier420: precies dit. Het argument wat @niex aandraagt om deze overtreding te vergoelijken is nou juist precies wat er bij velen aan schort: gebrek aan verkeersinzicht én niet verder kunnen of willen kijken dan de eigen neus lang is.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 juli 2019 om 13:14

      @niex: Ja en zo denken er meer. En dan sta je met dat clubje, dat denkt dat het okee is, vast op de vluchtstrook. Heb ik al eens vaker gezien.

      En dan moeten de hulpdiensten er langs voor een noodgeval (ongeluk waar file voor staat etc). Dan ben je dus wel gevaarlijk bezig.

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 juli 2019 om 13:32

      @niex: door dit gedrag (en negeren kruisen) worden er gemiddeld 2 RWS’ers per jaar doodgereden… Boete kan mij niet hoog genoeg zijn.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        10 juli 2019 om 17:20

        @punicaoase: Gelukkig voor de weginspecteurs heb je geen gelijk, maar wat de boete betreft geef ik je wel groot gelijk!

        Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      10 juli 2019 om 13:43

      @niex: Ik hoop wel dat je nuttig gebruik maakt van die 3 minuten winst die je gemaakt hebt op die manier

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        10 juli 2019 om 19:18

        @duckmefaddy: ik denk eerder 5 seconden, want “maar een paar honderd meter”.

        Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      10 juli 2019 om 22:21

      @niex: als ie zo dichtbij is kun je het vast ook wel opbrengen om die paar meter netjes af te leggen, toch?

      Login om te reageren
  3. markie123 zegt

    10 juli 2019 om 12:21

    Terecht. Vorige werd ik ook rechts over de vluchtstrook ingehaald door zo’n lijp met een geurboompje aan de spiegel die geen zin had om in de file aan te sluiten, reed zeker 100 waar de rest 20 deed. Rijden over de vluchstrook is pertinent asociaal en gevaarlijk, dient m.i. ook zwaar bestraft te worden tenzij je vanuit medische redenen bepaalde bevoegdheden hebt (arts) of je vrouw bevalt ofzo.

    Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      10 juli 2019 om 12:54

      @markie123: Geurboompje. Hihi. I like it

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      10 juli 2019 om 22:22

      @markie123: absoluut, eerste keer een dikke geldboete, 2e keer is roze pasje door de shredder.

      Login om te reageren
    • Thomas20vt zegt

      10 juli 2019 om 23:18

      @markie123: Zelf inderdaad ook een keer moeten. Mijn vrouw moest bevallen en moesten van de verloskundige direct naar t ziekenhuis. Precies die middag speelde Nederland en waren veel mensen vroeg naar huis gegaan om op tijd te zijn voor de wedstrijd. De snelwegen stond muurvast. Toen ook met knippers en al seinend met een gepaste snelheid over de vluchtstrook naar t ziekenhuis gereden.

      Login om te reageren
  4. lompey zegt

    10 juli 2019 om 12:30

    En terecht. Ze doen het niet voor niets. Gebeuren zat ongelukken en zijn altijd markeren die het nodig vinden om tegen de regels in te gaan waardoor we nog langer onderweg zijn

    Login om te reageren
    • lompey zegt

      10 juli 2019 om 12:31

      @lompey: bedoel mafkezen

      Login om te reageren
  5. baklava zegt

    10 juli 2019 om 12:37

    Vluchtstrook zou altijd open moeten zijn voor al het verkeer. Zou de verkeersdruk enorm verlichten.

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      10 juli 2019 om 12:46

      @baklava: waar moeten de hulpdiensten dan rijden in geval van spoed? Laverend door het verkeer?

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        10 juli 2019 om 13:07

        @maxidyne: En mensen met autopech die stil komen te staan op wat dan feitelijk de rechter rijstrook is geworden. Een recept voor verkeersdoden.

        Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 juli 2019 om 13:47

      @baklava: zodat er meer mensen in de auto stappen en drie weken later een veel grotere file ontstaat. Je kunt ook op een normale manier rijden en fatsoenlijk anticiperen zodat er helemaal geen file ontstaat. Kost niks…

      Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    10 juli 2019 om 12:40

    Waarom niet een boete van 50 euro en mocht het nog een keer voorkomen 2 maanden rijbewijs inleveren. Veel vriendelijker en je weet dat je het niet nog een keer moet flikken (eerste keer altijd per ongeluk zijn geweest).

    Login om te reageren
    • r525 zegt

      10 juli 2019 om 13:07

      @thomasthomas: waarom zou je in godsnaam vriendelijk zijn voor die soort aso’s?

      Login om te reageren
    • rhellema zegt

      10 juli 2019 om 18:28

      @thomasthomas: ik weet zelf wel dat ik van die vluchtstrook af moet blijven. Dat is gewoon een normaal stuk intelligentie. Hoe dom moet je zijn om dit te laten reguleren door een boete van €50 en een dreigement van 2 maanden het rijbewijs kwijt zijn.

      Login om te reageren
  7. Rick-dos zegt

    10 juli 2019 om 12:46

    Als je denkt dat dit “automobilistje pesten” is dan denk ik dat je maar beter ff je rijbewijs kan inleveren.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    10 juli 2019 om 13:22

    Goede zaak! De mannen van Rijkswaterstaat wagen dagelijks hun leven op onze wegen, als het hun moeilijk wordt gemaakt door hufters dan heb ik geen enkel probleem met het opleggen van boetes. Liever van de weg-inspecteur dan van de BOA…..

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      10 juli 2019 om 17:22

      @dutchdriftking: de weginspecteur IS de Boa ;-)

      Login om te reageren
  9. RiKe zegt

    10 juli 2019 om 13:25

    Terecht, sterker nog, ik vind dat ze de boetes ook uit moeten mogen delen op basis van het kenteken en camerabeelden (al dan niet dashcam). Dan vecht de eigenaar van de auto het maar uit met de eventuele andere bestuurder. Aanpakken van asociaal, egoïstisch gedrag om maar een paar seconden sneller te zijn waarbij je anderen in gevaar kan brengen kan ik alleen maar toejuichen!

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      10 juli 2019 om 13:46

      @rike: en die echte eigenaren van kentekenplaten wiens plaat gekopieerd is mogen het dan ook uitvechten. Zijn er maar 50.000 van in Nederland.. valse platen…

      En als 4 voudig slachtoffer van zo’n lul kan ik je vertellen dat je heel lang bezig bent en al het gezeik eromheen nog veel erger is dan de bekeuringen voor hufters zelf betalen..

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        10 juli 2019 om 13:52

        @schuimbekje3: Hoe hard het misschien ook klinkt, dat is dan een druppel op een gloeiende plaat. Begrijp me niet verkeerd, het lijkt me super vervelend om mee te maken (om het zacht uit te drukken), maar in het geval van 50.000 valse platen op ruim een miljoen (?) auto’s in het land dan is dat 0,2% van het totale aantal.

        Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    10 juli 2019 om 13:44

    Hmm op kenteken uitdelen? Dat mag de politie niet eens. Die moet officieel iemand staande houden voor deze overtredingen.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 juli 2019 om 13:58

      @schuimbekje3: klopt, maar als de politie je staande houdt voor rijden over de vluchtstrook staat het tarief niet vast, dit wordt voorgelegd aan het OM.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        10 juli 2019 om 14:30

        @potver7: klopt niet. Als een staandehouding kan leiden tot een (grotere) onveilige situatie, dan volstaat de visuele waarneming van een beëdigd ambtenaar (politie of BOA met bevoegdheid) al als bewijslast. Daarmee is beboeten op kenteken dus zeker wel mogelijk.

        Mocht de kentekenhouder als bezwaar inbrengen dat hij of zij op dat moment niet de bestuurder van het voertuig was, zal deze daartegen bezwaar moeten aantekenen en vervolgens zelf moeten kunnen bewijzen. Dat kan een ingezworen getuigenis zijn, een verifieerbaar alibi of een vrijwillige verklaring van de daadwerkelijke bestuurder.

        Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    10 juli 2019 om 13:47

    Vind het een goed idee en van mij mag de boete nog wat dikker zijn. Echter als de goede mensen van RWS daar staan hebben ze het vaak best druk. Hoe groot is de kans dat ze tijd ‘over’ hebben om boetes uit te schrijven?

    Login om te reageren
  12. hartman zegt

    10 juli 2019 om 14:01

    Ze moeten een boete vervangen door een gevangenisstraf. Dat werkt pas afschrikkend.

    Login om te reageren
    • schreute01 zegt

      10 juli 2019 om 15:11

      @hartman: slecht idee. Gevangenisstraf kost. Een boete levert nog wat op.

      Login om te reageren
      • hartman zegt

        10 juli 2019 om 15:15

        @schreute01: Ik vrees dat dat inderdaad de achterliggende gedachte is.

        Login om te reageren
        • schreute01 zegt

          10 juli 2019 om 22:11

          @hartman: en dat is een betere gedachte. Proportionaliteit is nog altijd een mooi beginsel in ons strafrecht.

          Login om te reageren
  13. shellplc zegt

    10 juli 2019 om 17:48

    Vroeger mochten alleen de Politie en de Koninklijke Marechaussee bonnen schrijven tegenwoordig lijkt het wel of iedereen maar bonnen mag schrijven.
    Straks willen al deze mensen ook nog wapens dragen vraag me of of dit wel handig is.

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      10 juli 2019 om 19:34

      @shellplc: Inderdaad, veel mensen kunnen niet juist omgaan met het stukje ‘macht’ wat ze krijgen als ze anderen mogen gaan beboeten. Geldingsdrang door jaren aan frustratie komen dan ineens biven drijven…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        11 juli 2019 om 14:35

        @wif1: waarom omschrijf je het functieprofiel van verkeersregelaar zonder de functienaam te gebruiken?

        Login om te reageren
  14. mashell zegt

    11 juli 2019 om 14:38

    Ontving je als weginspecteurs respect voor het nuttige en gevaarlijke weg dat je deed, nu ontvang je hoon en spot als hulpagent. Door politiek besluit “gepromoveerd” tot het niveau van hondenpoepzakjes controleur en parkeerwacht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North