Lamborghini Jarama, zinloos Italiaans geweld [gallery]

Auteur: , 25 Reacties

Iedereen kent de Miura, Espada, Countach en de meesten ook de 350GT en 400GT wel. Jarama? Een brute maar onbekende stier. Overschaduwd door al die andere seventies supercars.

Vlak voordat Marcello Ghandini de Countach schetste kwam dit woeste apparaat zijn pen uit. Een beul met een 350-365 pk 4 liter V12 voorin. Geen compromisloze supercar maar een brute GT. Als iets er qua styling een beetje in de buurt komt is het misschien de Alfa Romeo Montreal. Eveneens een Ghandini ontwerp en geproduceerd tijdens dezelfde periode. De Lamborghini Jarama had zijn introductie in 1970, in 1976 rolde de laatste van de band.

Om indruk te maken is de productieperiode van de Lamborghini Jarama de moeilijkste denkbaar. Tijdens de introductie heeft iedereen het nog over de Miura en Espada. Voor het einde van de productie steelt de Lamborghini Countach de show.

Dan kan je nog zoveel Ferrari 365 de stuipen op het lijf jagen. Doorbreken terwijl je naaste familieleden alle aandacht krijgen is eigenlijk niet te doen. Als Lamborghini was de Jamara maar ‘heel gewoontjes’. Uiteindelijk zijn er slechts 328 Jarama’s geproduceerd.



25 reacties

“Overschaduwd door al die andere seventies supercars.”
En dan vergeet je de Silhouette te noemen! Gemiste kans.
@alcantara:
Allemensen! Je hebt gelijk! Dat ziet er ook echt gaaf uit. Beetje een kruising tussen een DeTomaso Pantera en een Ferrari 288GTO en een Countach achterkant.
Het beste van deze 3 maakt de Silhouette…
@Original_Arnoud: voorkant 328 GTB ipv 288 ?
@alcantara: laat die nou net na de Jarama komen en best een eigen artikeltje verdienen ;) maar bedankt voor de tip.
@alcantara: Die auto valt in een andere klasse. Dat is de opvolger van de Urraco, ook al zo’n vergeten Lambo trouwens.
Prachtbak, ik vind hem mooier dan de countach eigenlijk
@undifined1: Great minds think alike!
@toyotafortuner: Great minds posten niet dergelijke claims op een autoblog, dus …
@toyotafortuner: not genius…or even brilliant minded…
Wat een beauty! Vooral van voren en dat interieur! Zou ook zo als Bond-car doorkunnen!
integralechubasco
Jarama Lijkt veel meer op de ISO Lele.. Als je het toch over de pennevrucht van Gandini hebt kijkt dan eens naar de gelijkenissen van je aangehaalde Montreal en de Lamborghini Miura.. Val je echt van je stoel..
@integralechubasco: Van de twee zou ik overigens voor de Lele kiezen, met lekkere burbelende V8
Lelijk (interieur is wel netjes overigens). Was het een Opel of VW dan vond iedereen hem gelijk ook lelijk, maar omdat het een Lamborghini is vinden mensen hem wel mooi. lol
^Wat deze man zegt hierboven.^
@alcantara: “dat weet niemand”
@NiNja:
Achja, zo werkt dat nu eenmaal. En dat is precies de reden waarom zelfs de lelijkste misbaksels van Ferrari nog steeds goed verkopen..
Nou doe mij de Miura maar vele malen mooier!
Profiel is prachtig, jammer genoeg is de voorkant een misser .Dan is de montreal mooier gebekt.
Ik zou graag wat interessants zeggen. Maar eigenlijk is alles al gezegd. Onbekend, maar wel een gave auto! Hij straalt ook echt het ‘super GT’ zijn uit.
Nog nooit gezien dit model; wat een prachtbak!
Stoere kar maar doe mij De Espada maar…
Doet een beetje denken aan een Lancia HPE.
Toen ik het plaatje bovenaan het artikel zag dacht ik even dat het muscle car was…….
Wow echt dik hiermee gaan deuren voor je open mensen klappen en champagne regent uit de hemel als je met dit ding de straat in rijd heb nooit van het bestaan geweten thanx AB
Misschien wel mijn favorite car ever, zo’n gaaf apparaat. Breed, hoekig en laag. Wielbasis is zelfs nog korter dan die van een kever. Oranje is sowieso de kleur-to-go, maar de versie die Lambo-ingenieur Bob Wallace voor zichzelf bouwde is domweg de dikste Lambo ooit gemaakt:

http://www.lambocars.com/archive/highres/jarabob2.jpg

Zijn kijk op de Urraco is overigens ook niet mis:

http://www.lotusespritturbo.com/Bob_Wallace_Urraco.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).