• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini: lichtgewicht wordt het helemaal

Auteur: Wouter, gepost 25 juni 2008 om 09:19 – 30 Reacties

Lamborghini Reventon
Volkswagens design chef Walter De Silva heeft e.e.a. verklapt over de richting die VW, Audi en Lamborghini opgaan.

VW gaat terug naar eenvoudigere, snel te begrijpen design taal. Vrij vertaald moet VW vast houden aan de stevige Duitse rondingen, zoals die zien was bij de 4e generatie Golf. Ook de vertaling van Iroc concept naar Scirocco is een duidelijke uiting dat de ontwerpen eenvoudiger, maar ook brutaler worden.

Voor wat betreft Lamborghini deed ook chief engineer Maurizio Reggiani een duitje in het zakje. Toekomstige modellen worden meer beinvloed door de Reventon, vooral de pijlvormige neus en voorwaarts gericht luchtinlaten kunnen we op toekomstige Lambo’s terug zien. Voor de opvolger van de Murcielago zal Lamborghini terug grijpen naar lichtgewicht composiet materialen om een betere pk-gewichtsverhouding te verkrijgen.

Tegelijkertijd heeft Reggiani gezegd dat vierwielaandrijving inmiddels een integraal onderdeel is geworden van het Lamborghini DNA en als basis wordt gebruikt voor alle toekomstige ontwikkeling. Daar proeven we dan toch een beetje Audi invloed en bovendien is vierwielaandrijving per definitie minder lichtgewicht dan tweewielaandrijving. Het zou dan ook mooi zijn als er ook nog achterwielaangedreven supercars uit Sant Agata blijven komen. (via Car)

Ook interessant!

  • Koop deze Lamborghini Murciélago Roadster op Marktplaats
  • Quantum Group AG
    Er is 7,5 miljard euro geboden op Lamborghini
  • Murcielago steelt de show in garage Groningen
    Murcielago steelt de show in garage Groningen
  • Fabrieksnieuwe Murciélago
    Fabrieksnieuwe Murciélago wacht op een nieuw baasje

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Lamborghini, murcielago, Reventon, Volkswagen

Vorig bericht: « Bejaarde man rijdt echtgenote dood tijdens parkeren
Volgend bericht: Facelift voor de Skoda Octavia? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim zegt

    25 juni 2008 om 09:26

    Nja, als ze de wagens gewoon lichtgewicht kunnen houden incl. 4wiel aandrijving, is er toch geen probleem?

    lijkt me dan dat zo’n sportauto sneller door de bochten kan en sneller optrekt met 4wd

    en voor te driften koop je zoon wagen niet, daar heb je vieze oude MR2’s voor

    Login om te reageren
  2. Altron zegt

    25 juni 2008 om 09:31

    Wat een vette bak is het toch ook die Reventon….

    Login om te reageren
  3. Marcel zegt

    25 juni 2008 om 10:01

    Hoeveel gewicht scheelt het op een normale wagen als een Golf, Astra of Focus, om maar wat voorbeelden te noemen, wanneer men gebruik maakt van die composiet materialen?

    Login om te reageren
  4. AutoInformatief zegt

    25 juni 2008 om 10:06

    Zolang ze bij Lamborghini ook nog SV modellen gaan maken met achterwielaandrijving dan is dat allemaal goed.

    Of het zo’n goede zet is om alle modellen nu op de Reventon te laten lijken dat weet ik zo net nog niet.

    Login om te reageren
  5. Nick zegt

    25 juni 2008 om 10:15

    De vierwieldrijflijnen van Lamborghini is zo goed als achterwielaandrijving.

    Je kunt er prima mee powersliden en in het bochtenwerk voegt het niet bijster veel toe.
    Het is enkel geschikt om het vermogen vanaf stilstand/lage snelheden makkelijker op het wegdek te krijgen.

    Het is geenzins een hulpmiddel, als je het fout aanpakt breekt de achterkant net zo snel uit als bij een achterwielaandrijving.
    Je komt er ook snel mee in de problemen.

    Login om te reageren
  6. Jappie zegt

    25 juni 2008 om 10:16

    Goeie plannen van Volkswagen!

    Login om te reageren
  7. MACH3 zegt

    25 juni 2008 om 10:25

    @Nick
    Uw redenering klopt niet echt.
    Dan moet je eens met een moderne Lamborghini rijden, in het bochtenwerk heeft die juist wel een duidelijk voordeel.
    Je kan veel vroeger op de gas en zo trekt men de wagen meer door de bocht. Terwijl je bv bij een corvette (achterwiel) echt niet te vroeg op gas mag want dan ben je weg.
    En vanuit stilstand heeft de Lambo het juist een beetje moeilijker om te kunnen vertrekken vanwege dat de aandrijving niet goed weet wat (bij hard optrekken) tenzij dat je met de soort Launch control vertrekt en de elektronica buiten spel zet.

    Login om te reageren
  8. F1-freak zegt

    25 juni 2008 om 10:29

    Prima idee om het design van Lambo’s voortaan op de Reventon te inspireren, want dat is een van de mooiste auto’s die Lamborghini gemaakt heeft.

    Login om te reageren
  9. JD zegt

    25 juni 2008 om 10:31

    @Tim

    wat is er mis met een MR2? Zo oud zijn die nog niet hoor. En trouwens driften met een mr2? Kan je beter een skyline of een sylvia voor pakken hoor.

    Login om te reageren
  10. Arnoud zegt

    25 juni 2008 om 10:41

    @ Marcel:

    Veel te weinig als je de prijsstijging door het gebruik van composiet materialen er bij in overweging neemt.

    Login om te reageren
  11. babbaloerie zegt

    25 juni 2008 om 10:54

    @Tim en JD
    Driften met een MR2 is idd haast niet te doen, zelfs mensen die het heel goed kunnen krijgen het pas na veel proberen voor elkaar.

    http://videos.streetfire.net/video/MR2-How-to-drift-a-mr2-I_21793.htm

    Login om te reageren
  12. Iceman zegt

    25 juni 2008 om 11:16

    4WD systemen hoeven helemaal niet zwaar te zijn, maar het is goedkoper om daarop te besparen.
    Audi gebruikte in de jaren 90 al carbon fiber cardanassen onder de 200 Quattro IMSA en onder de 90 Quattro GTO.
    Nu zijn dit wel race wagens maar alleen het kosten plaatje verhinderd gebruik in productie auto’s.
    Lamborghini zou hierop niet hoeven te besparen lijkt mijn, met een lichtgewicht 4WD systeem tot gevolg.

    Ice.

    Login om te reageren
  13. bmwF zegt

    25 juni 2008 om 11:21

    @nick,

    ooit erin gezeten? want door jouw praat wordt bij mij nu ineens alles zeer onduidelijk..4wiel blijft 4wielaandrijving en geeft niet de indruk dat er met achterwielaandrijving wordt gereden, want als dat zo zou zijn dan is lamborghini een héél slecht merk, en is het dat? nee;) prachtig merk met enorm goede kwaliteit, en dat is zo voor alle wagens die 4wielanndrijving hebben.

    Login om te reageren
  14. Chuppa zegt

    25 juni 2008 om 11:31

    @ babbaloerie
    Offtopic: Leuk filmpje, maar driften met een MR2 is erg goed te doen hoor :). Heb je niet eens een Turbo voor nodig, ik spreek uit ervaring… Goed, van bocht naar bocht wordt wat lastig, maar (zeker met de juiste bandkeuze) is het erg plezierig bochten doorkomen hoor :).

    Login om te reageren
  15. Nickel zegt

    25 juni 2008 om 11:34

    @bmwF

    Gast, ontspan… hij geeft alleen maar aan dat de afstelling van het 4WD systeem van Lamborghini zo is afgesteld dat een groter deel van het vermogen naar de achterwielen gaat, dan naar de voorwielen. (Wat volgens een vriend van mij ook klopt, rijdt regelmatig trackdays met de Gallardo van z’n oom) Alle 4 de wielen worden aangedreven, maar er gaat zeg maar 60% vermogen naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen, (zijn effe gewoon cijfers, he… kloppen niet!) Daardoor heb je wel gewoon 4wd, maar nijft t een beetje naar achterwiel aandrijving…

    Desalniettemin: mooie plannen van VW!

    Login om te reageren
  16. TJ zegt

    25 juni 2008 om 12:05

    Goed nieuws! Ik houd van de Reventon styling!

    Login om te reageren
  17. ringer zegt

    25 juni 2008 om 13:41

    @ Nickel
    Idd zie ook de reactie van Mach3 die legt het systeem ook duidelijk en realistisch uit.

    Login om te reageren
  18. babbaloerie zegt

    25 juni 2008 om 14:10

    @Chuppa
    Ik ben zelf een MR2 eigenaar, maar ik durf hem toch niet tot het uiterste te drijven hoor. Het is zeker plezierig bochten doorkomen, maar als ie eenmaal uitbreekt is er geen houden meer aan.

    Login om te reageren
  19. Chuppa zegt

    25 juni 2008 om 14:52

    @ babbaloerie
    Ah, leuk! Ik ben zelf geen eigenaar, het is een vriend van me van wie de MR2 is. Je hebt natuurlijk gelijk dat het goed opletten geblazen is wanneer je op de grens van stabiliteit rijdt, maar dat geldt denk ik wel voor alle auto’s. In het nat is extra opletten in elk geval het devies ;).

    Login om te reageren
  20. Nick zegt

    25 juni 2008 om 15:35

    @Nickel: Inderdaad.

    De koppelverdeling is dusdanig dat het leeuwendeel naar de achterwiel word gekoppelt.

    En wat betreft de elektronica, ik geloof dat de Lamborghini VT koppelingen juist gespert zijn totdat de elektronica ingrijpt i.p.v. andersom zoals men bij Haldex systemen ziet.
    Dat legt ook uit waarom bij clutch dumps juist de koppeling door brand i.p.v. het rustig oplaten komen.

    Login om te reageren
  21. Davidov zegt

    25 juni 2008 om 16:07

    Goed plan, doen ze waarschijnlijk omdat Ferrari dat ook doet/gaat doen :P

    Login om te reageren
  22. Robin zegt

    25 juni 2008 om 16:27

    Hey mijn auto lijkt net op een vliegtuig en ik verkleed me als piloot als ik een rondje ga rijden… want dan voel ik me stoer??

    Of moet die foto iets anders impliceren…

    Login om te reageren
  23. Sorcerer zegt

    25 juni 2008 om 17:16

    Hmm, ze zouden toch geen rekening houden met het milieu? Dat lagere gewicht lijkt mij een erg duidelijke reden te hebben: zuinigheid en milieu. Ok, rij-eigenschappen gaan er ook op vooruit bij sportief rijden, maar dat is niet zomaar zo bij comfortabel rijden…

    Duidelijk om milieu-redenen. Maar goed ook: waarom geld uitgeven aan benzine als het niet nodig is? Vooral met die prijzen nu…

    Login om te reageren
  24. Jay zegt

    25 juni 2008 om 18:49

    @Robin…

    En op welk vliegtuig dan precies..?

    Login om te reageren
  25. dekster zegt

    25 juni 2008 om 22:48

    @Sorcerer
    Keep on dreaming, Lambo’s worden tegenwoordig hoofdzakelijk naar Rusland en China verkocht en bij mijn weten staat de benzine daar nog steeds erg goedkoop…

    Login om te reageren
  26. Robin zegt

    25 juni 2008 om 23:12

    @JAY,

    op een ruige straaljager

    http://www.youtube.com/watch?v=SVPiPy0EidI

    Ow dat vind ik zo triest aan die wagen, hij is mooi hoor maar waarom de lame vergelijking met een vliegtuig.

    Login om te reageren
  27. Supreem zegt

    26 juni 2008 om 01:14

    Als je op een punt gekomen bent waar de VW designchef de nieuwe Lamborghini stijlkenmerken uit de doeken doet, dan scheelt er toch iets met deze wereld.

    Dat gezegd zijnde: mooie wagens die Lambo’s.

    Login om te reageren
  28. Pieter-Jan zegt

    26 juni 2008 om 05:30

    Lamborghini is al heel lang bezig met 4WD. De Diablo VT kwam uit toen de Bugatti EB110, en de Porsche Turbo ook een keuze hadden gemaakt voor vierwielaandrijving. De EB110 is falliet, maar de Porsche is net als Lamborghini 4WD gebleven.

    Ik denk dat ze gewoon realitisch zijn wat betreft de werkelijke talenten van de mensen die deze wagens kopen. Het is niet de bedoeling om uw klanten de dood in te jagen. Enkel de begrafenis ondernemer doet daar profijt aan.

    Deze systemen zijn geen echte AWDs maar eerder anti-slip systemen.

    Login om te reageren
  29. broccoli met pinda's zegt

    26 juni 2008 om 12:26

    Ik heb nog eens gekeken maar ik heb geen enkele hoek weten te ontdekken van waaruit de reventon mooi is. Dit in tegenstelling tot de normale murci die juist wel heel mooi is…

    Login om te reageren
  30. GerreLekker zegt

    26 juni 2008 om 15:05

    Die is zo spectaculair mooi, die Reventon! De rest van de reeks mag er natuurlijk ook zijn :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North