Lamborghini onderzoekt nieuwe mogelijkheden carbon fiber

Auteur: , 32 Reacties

De Italianen zijn gek op het materiaal.

Aventador

Lamborghini heeft een nieuw laboratorium in Seattle geopend dat onderzoek gaat doen naar de mogelijkheden omtrent carbon fiber. De geschiedenis tussen carbon en Lambo’s begon al ruim 30 jaar geleden met de Countach 5000 QV in 1985.

De keuze voor Seattle is niet willekeurig. Boeing opereert namelijk vanuit deze Amerikaanse stad. Lamborghini heeft een partnerschap met de vliegtuigbouwer en samen gaan ze onderzoeken uitvoeren in het nieuwe lab.

De Italiaanse autofabrikant wil in de toekomst meer gebruik gaan maken van carbon. Reguliere modellen zoals de Aventador en de Huracán beschikken wel over het materiaal, maar dit is nog in een beperkte vorm. Onder andere de gelimiteerde Sesto Elemento en onlangs in Genève onthulde Centenario hebben al veel meer carbon onderdelen. Deze modellen fungeren dan ook als concept voor de toekomst.

Carbon

Carbon



32 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hoeveel echt nieuwe mogelijkheden er gaan komen vraag ik me af. Misschien eerder manieren om sneller en goedkoper te fabriceren?
De samenwerking met Boeing is wel mooi. Daar zullen achter de schermen ook wel andere materialen getest worden.
@ghini: Er kan nog zoveel mee gedaan worden. Net zoals staal kan het een eeuwig proces zijn van verbetering. Ik denk met name aan de sterkte en het testen van vermoeiing. Dat is bij carbon nog heel lastig in te schatten omdat het vooraf geen waarschuwing geeft. Als het gaat, gaat het ineenkeer. Daar waar staal nog scheurtjes toont.
@ghini: kijk naar de sesto elemento, alles is mogelijk. Voor 2 miljoen (ex belastingen en niet straatlegaal). Zelfs voor een lambo zijn de kosten van Carbon onderdelen relevant.
Ook onderdelen voor de motor, ophanging of uitlaat dan?
@MilleMiglia: ophanging wordt meestal al deels gemaakt van carbon bij merken zoals lamborghini en ferrari. uitlaat en motor wordt iets te warm denk ik… plus het feit dat carbon veel sterker is dan ijzer als je er een steen op gooit, maar (voor zover ik weet) weer veel dunner is en dus minder slijtage kan hebben. @willeme weet het wel denk ik?
@gwnbmw: ophangingsdelen uit koolstofvezel, weet je dat zeker? De opmerking over die steen is onzin, staal is nog altijd harder dan koolstofvezel omdat bij de laatste dat bepaald wordt door hars, simpel gesteld plastic. De koolstofvezel zelf is veel sterker dan staal, de wijze waarin de vezel ligt, de dichtheid en het type hars bepaalt de rest qua mechanische eigenschappen. Er zijn voordelen en nadelen…
@davelepeef: Staal is idd harder dan carbon maar carbon is veel sterker met ‘directe’ krachten.
@vtechlover: dat bedoel ik, de vezel zelf is sterker dan staal mits je met “directe” krachten trekspanning bedoelt, dan zit je goed.
Nieuwe mogelijkheden; bouw svp die Miura reïncarnatie ervan
@pexers: ja dat is een goed idee!
Compleet carbon v12 en versnellingsbak dat is nog eens gewicht besparen?
@raym: Mijn kennis van carbonfiber is te beperkt om in te schatten of het (met lichte aanpassingen) geschikt is om als basis voor een motorblok te dienen. Wellicht dat @Jochempie meer weet? Ik meen mij te herinneren dat hij van dit soort dingen meestal wel verstand heeft.

In de Formule 1 gebruikt men op dit moment wel al versnellingsbakken die (deels) van carbonfiber gemaakt zijn, dus dat zou in ieder geval wel mogelijk moeten zijn.
@Edge: Nou ja, voor de delen in de motor die wrijving ondergaan zal het in ieder geval niet geschikt zijn: om te toleranties in de motor tijdens het opwarmen precies te kunnen krijgen waar je ze wilt hebben, moet je gelijksoortige uitzettingscoëfficiënten van alle materialen hebben. Aangezien een metaal zich heel anders gedraagt dan koolstofvezel zal je bijvoorbeeld geen cilindervoering van koolstofvezel en een zuiger van metaal kunnen combineren. Wat ik nog wel zie gebeuren is dat onderdelen buiten de gesloten motor van koolstofvezel gemaakt kunnen worden: nokkenastandwielen, waterpomp (behalve het lager), dat soort dingen. Misschien dat in de toekomst het motorblok van koolstofvezel gemaakt kan worden, maar dat een metalen cilindervoering er gewoon nog wordt ingeplaatst. Hoe ze dat willen doen met hitteafvoer, geen idee.

Een carterpan en een kleppendeksel, die kunnen wel van koolstofvezel gemaakt worden. Hoeven niet de hitte van de cilinderkamers af te voeren, raken geen bewegende delen aan.
@Jochempie: ja dat soort onderdelen wel. Die worden er nu al van gemaakt. Aandrijfassen. Maar idd zuigers en nokkenassen wordt lastig
@Jochempie: onderdelen van (koolstofvezel-)composiet hebben hoofdzakelijk nut als het trekspanningen betreft in de vezelrichting, waarbij carbon één van de sterkste materialen is. Composieten algemeen worden meer bros bij hoge temperaturen (afhankelijk van de hars) en daarmee zwakker. De hardheid is veel minder dan gelegeerd staal, dus zoals je zegt zijn slijtagedelen niet mogelijk. Er is ergens een toko die zo veel mogelijk motordelen uit composiet probeert te maken, een volledig blok is volgens hen niet haalbaar.
@Edge: het was meer sarcastisch bedoeld. Maar zou wel mooi zijn als het zou kunnen.
Ze worden dus nog lichter
Schadebak op de stand…Je kan wel zien waar VAG aan het besparen is.
@E34M5Touring: Ik dacht al dat het een advertentie van Jetcars was. “Lamborghini Aventador, zo goed als nieuw!”
Het zou mooi zijn als ze een manier vinden om Carbonfiber een stuk goedkoper te maken. Dan kunnen de prijzen omlaag, meer Carbon worden toegepast, en alsnog grotere marges op de auto. Win-Win voor zowel de consument als de fabrikant.

Daarnaast zouden andere merken dan ook meer carbon kunnen gebruiken wat goed is voor gewicht van reguliere auto’s en dus verbeterde prestaties, uitstoot-cijfers en lager verbruik.
Ik dacht al waarom helemaal in Seattle?
@pinut187: Toulouse was dichterbij geweest, hadden ze met Airbus samen kunnen werken
Weet iemand hoe carbon zich verhoud ten opzichte van het door Pagani uitgevonden “carbotanium”
@svdv: heb ff gegoogled. Kom nogal veel sceptische bevindingen tegen. Een voordeel wordt genoemd te zitten in stijfheid, maar meer logisch is dat titaniumvezel wordt toegevoegd om de mechanische eigenschappen van het koolstofvezelcomposiet over een groter temperatuurbereik uit te smeren en/of om meer vervorming toe te laten zonder dat het materiaal breekt… Zoiets :)
En wanneer gaan fabrikanten de nieuwe kunststof van Ten Cate gebruiken? Zou mooi zijn als een hollands product wereldwijd in auto’s gebruikt gaat worden.
@kobus1967: lijkt mooi. Als de kostprijs van koolstofvezel daalt zou het schelen. Maar voor toepassingen van echt structurele aard is het een moeilijk materiaal om mee te werken, qua ontwerp, ongeacht of het thermoplast of -harder is. Misschien zit daar een probleem?
Vraag me ook altijd al af wat crashbestendigheid betekent voor composietmaterialen, ivm barsten ipv vouwen…
Is het niet mogelijk dat ze carbon kunnen mixen met incoloy?
@vtechlover: ivm temperatuurbereik? Carbon blijft nog altijd een sterke veter gegoten in plastic; die hars is volgens mij de grootste hindernis. Koolstofvezel meeprinten met Inconel dan ;)
BMW produceert z’n carbon weefsels ook in de buurt van Seattle. Zit blijkbaar veel carbon know how.
@HzR: Of daar staan de meeste koolstofvezelbomen
Ik vraag me af waar die focus op carbon vandaan komt. Ja blankgelakt ziet het er kunstig uit maar er zijn nog zoveel andere mogelijkheden. Wat te denken van glasvezel voor simpele delen of een mix met kevlar. Het verbaast me dat bijv. de vleugels van een F1 auto niet worden gebouwd van een kevlar/koolstof mix. Nu breken ze als glas bij een botsing, maar met kevlar er doorheen houd je de structuur vast. En Renault heeft bijv subframes van glasvezel getest. De testresultaten waren verbluffend maar ik heb er nooit meer iets van gehoord.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).