Deze 10 dealers domineren de automarkt in Nederland

Auteur: , 67 Reacties
Dealers

De grote dealers worden alsmaar groter.

Het afgelopen jaar was het weer goed boeren voor de grote Nederlandse autodealers. In totaal zorgden de 50 grootste dealers voor bijna 55 procent van de totale autoverkoop in ons land. Volgens Aumacon, dat elk jaar een dealerholdingonderzoek (PDF) doet, stijgt het marktaandeel voor grote dealers ieder jaar weer. Ter vergelijking: in 2004 was de toenmalige top 50 goed voor 33,5 procent van de totale autoverkoop.

Met 29.209 verkopen staat de Stern Groep op nummer één. De holding, die 384 auto’s per vestiging wist te verkopen, pakte het afgelopen jaar een plus van 25,2 procent in vergelijking met 2014. De Van Mossel Groep had met 635 stuks per vestiging het hoogste verkoopaantal. De volledige top 10 met de verkopen van 2015, inclusief een vergelijking met een jaar eerder, check je hieronder.

Positie 2015 (2014)
Dealer
2015
2014
10 (8)Motorhuis7.460 (+8,2%)6.897
9 (12)Wensink Automotive7.564 (+36,9%)5.525
8 (9)Amega7.722 (+15,1%)6.711
7 (10)Riva Holding8.964 (+41,5%)6.335
6 (7)Louwman Dealer Group9.521 (+37,9%)6.904
5 (5)Broekhuis Groep14.360 (+32,8%)10.816
4 (3)Dealer Groep Pon17.500 (+13,6%)15.401
3 (2)Van Mossel Groep18.427 (+19,4%)15.431
2 (4)PGA Nederland20.075 (+28,9%)15.571
1 (1)Stern Groep29.209 (+25,2%)23.326

Foto: Een AMG bij een Mercedes-dealer van Stern via Autojunk.



67 reacties

Slechte ontwikkeling… Je houdt alleen de arrogante grote bedrijven over.. Service komt vaak niet in het woordenboekje voor. Tja je moet het hebben van de aantallen tegenwoordig wil je overleven
@kevin82: tja, ik heb m’n VW dan ook expres bij de Seat dealer in onderhoud daar hun veel fijner zijn dan de VW dealer.
@dutchdriftking: “….daar hun veel fijner zijn”??? Je bent vast gezakt voor je examen Nederlands
@406_v6: “daar zij” is prima hoor, hun ipv zij is nogal ingeburgerd tegenwoordig.
@406_v6: ja, maar geslaagd voor m’n examen Autoblog.
@406_v6: is niet heel gebruikelijk, maar wel correct Nederlands. Dus bekkie ah bezem.

Dat dan weer niet.
@2wheeler: hun is een persoonlijk voornaamwoord, geen onderwerp.
@kevin82: Ja en nee. Dr zijn zat lokale dealers die in zo’n groep gaan om te overleven. Dat kan vaak wel binnen een grote groep en niet zelfstandig. Marketing budgetten etc zijn dan te delen ipv dat je alles zelf moet ophoesten. Bovendien kun je je als Prefered dealer opgeven waardoor je ook centrale inkoop auto’s van de lease mag afleveren. Dat kan soms een boost geven in de werkplaats. En in veel van die groepen blijft de eigenaar of manager van de vestiging gewoon werken waardoor er qua beleid niet superveel hoeft te veranderen. Tenzij die lui er een potje van maken natuurlijk. Een maatje van me werkt voor een Stern Alfa dealer en die mag gewoon bepalen hoe hij de showroom inricht en wat ie in de showroom zet etc. Uiteraard binnen de grenzen van het merk maar dat is als zelfstandige dealer ook zo.
@E34M5Touring: Geloof me, de inrichting van de showroom en wat er wel of niet staat (je moet niet overdrijven natuurlijk door 3 modellen te negeren), is redelijk vrij voor elke dealer.
@granlusso: Je zult als merkdealer altijd de huisstijl moeten gebruiken. Daarbinnen heb je vrije keuze inderdaad.
@E34M5Touring: niet geheel waar. BMW dealers moeten zich houden aan de vormgeving en positionering van de voertuigen. Alles is vast gelegd in een soort wetboek. Daar mag niet van afgeweken worden.
@dailydriver: Maar bij een hele hoop andere merken is dat niet of minder het geval. Zolang je alles maar hebt staan en zelfs dat is niet altijd een vereiste.
@kevin82: Mwah, dat valt ook wel weer mee. Muntstad in Utrecht (toch aardig groot) is een geweldig bedrijf voor Audi. Verkoop en service was echt super, en onderhoud nooit geen problemen gehad. Als er eens iets onverwacht uitliep, werd je zonder vragen een dikke upgrade onder je kont geschoven voor het weekend.

Jammer alleen dat ik dergelijke service in andere regio’s niet meer heb kunnen vinden :)
@tss68nl: dan mogen ze dat ook Muntstad Skoda De Meern proberen. Nog nooit zo onbeschoft behandeld….
@jeanwillem: Ben je uitgescholden? Onbeschoft vind ik altijd zo’n zwaar woord…
@granlusso: de auto die hij daar kocht was een belediging op wielen..
@tss68nl: Nooit geen problemen gehad? Lullig voor je…
@Svenska_Aeroplan_AB: Tis een zegswijze he. In het Engels is het heel normaal, maar ben het met je eens dat het in het Nederlands wat apart over komt :)

Maar gelukkig hebben we nog taalpuristen zoals jij. Daar hebben we wat aan :)
@kevin82: Ik kan alleen over de SternGroup dealers meepraten, elke vestiging manager heeft de taak zijn toko rendabel te maken, en zo te houden. De SternGroup heeft vele failliete dealers overgenomen, en weer rendabel gemaakt. Overnames waren bijna allemaal inclusief personeel, die anders op straat zouden hebben gestaan. Met arrogantie ga je failliet als bedrijf. Wel heb je bij elke dealer te maken met MENSEN en mensen mag je niet of wel. Een medewerker kan arrogant of irritant dan wel brutaal of onbeschoft zijn, terwijl zijn collega uiterst prettig in de omgang kan zijn. Kortom bedrijven hebben geen ziel, de werknemers daarentegen wel.
Valt dus best mee met Pon.
@dutchdriftking: dat zijn alleen dealers van Pon, Pon importeerd ook alle nieuwe auto’s van VAG voor onafhankelijke dealers
@ko4n: PON is een stuk verdriet en ik zou hier een heel boek over PON kunnen schrijven maar dan staat er waarschijnlijk:

-edit: graag minder schelden aub-
Kan niets positiefs over de van Mossel groep zeggen
@ko4n: Heb zelf op zich geen slechte ervaring. Wel recentelijk dat ik een kapotte sensor had en als ik dat door van mossel had laten repareren had dat mij 1300 euro gekost, een bedrag dat nergens op sloeg. Het was niet alleen een absurd hoog bedrag voor een redelijk simpele reparatie (sensor zelf was 300 euro ongeveer), andere garages adviseerde allemaal om de sensor te deactiveren á 150 – 200 euro.

Maar uiteindelijk lag dat probleem niet bij Van Mossel, maar bij Volkswagen die de reparatie voorschriften voorschrijft waar de dealer zich aan moest houden.
@stephano: hahaha ik lach me kapot, voorschriften voorschrijft…. , je bedoelt prijzen voorschrijft.

Probleem met dealers is dat ze zelf niet nadenken of ze iets kunnen fixen , maar vervangen en voorgeschreven prijzen rekenen.

Ik loop er met een boog omheen en kom alleen bij de specialist, die repareert als het kan en anders vervangt. Hij heeft mij een keer gewaarschuwd , er komt een dure reparatie aan, beter als je de auto verkoopt. Kijk dan ben je vrienden voor het leven.
@slickrick: Nee, mijn woordkeuze was correct. :P
Volkswagen schrijft voor dat als de sensor kapot is, dat hij vervangen moet worden. Ik heb de monteur gewezen op het feit dat andere garages het uit programmeren van de foutcode voorstellen en dat dit ook volgens het VAG forum een zeer gebruikelijke methode was. Maar hij was verplicht om dit af te raden en om aan te dringen op reparatie. Al snapte hij heel goed dat ik toch voor programmeren ben gegaan en hij liet wel merken dat dit eigenlijk geen probleem was.

De prijs was een punt op zich trouwens, ik heb namelijk ook andere Volkswagen dealers gecontacteerd om te vragen wat deze reparatie kost en die prijs van 1300 euro die Van Mossel Volkswagen Tilburg vroeg leek inderdaad uit de lucht gegrepen. 500 euro was een normale prijs geweest voor die reparatie en zelfs dat was duur in verhouding tot uit programmeren van de software.
@ko4n: Helemaal niks? Alle vestigingen en het totale beleid? Of slechte ervaring bij 1 vestiging?
Je kunt meestal beter bij een kleine dealer kopen. Liefst slechts 1 vestiging. Veel beter service voor het zelfde geld.
@kilum: Zegt niet zoveel vind ik. Juist kleine dealers kunnen erg koppig zijn, als ze niet meeveranderen met wat men tegenwoordig als normaal acht. Is voor beiden wat te zeggen.
En de kleine bedrijfen gaan failliet
@martijn11: Is wel grappig dat je er over begint. Hier in Gemert hebben we een Renault dealer en die staat al jaren steenvast in de top 5 van alle renault dealers in NL. Echt knap dat zij nog steeds weten te overleven tussen alle grote jongens!
@henkhupelschoten: ja klant krijgt fooi om de enquête goed in te vullen ?
@rikkert: Bull****, gewoon alles netjes voor elkaar, eerlijke prijs overal voor vragen en ze onthouden goed met wie ze van doen hebben. Ze kennen je gewoon bij naam en feliciteren je npg met je verjaardag als je een week later binnenkomt.
@noudjuh: Mijn plusje heb je! Dit vind je niet meer bij de grotere dealers. Echt bijzonder. Je zou er eens voor de grap binnen moeten lopen, staat een mooie Renault 5 GT turbo en a110 alpine binnen! Was er toevallig laatst nog. Gewoon effe kijken en praten.
@henkhupelschoten: Bij Vogels had mijn vorige werkgever ook alle auto’s in onderhoud! Echt een supercorrect en beleefd bedrijf.
Ik krijg nu nog een kaartje voor mijn verjaardag, al ben ik al 2 jaar weg! En altijd netjes een leenauto klaar en mijn eigen terug volgens afspraak, of ik kreeg ruim op tijd een telefoontje.
@henkhupelschoten: juist, Vogels autobedrijf! Snap ook niet hoe ze het redden. Geografisch wat ongunstige ligging. Ik heb het idee dat ze met name aan particulieren verkopen. Dat was nou juist een erg moeilijke markt de laatste jaren. Aan de andere kant al 30 jaar in hetzelfde pand, waarschijnlijk afbetaald, dus lage kosten. Alles wat je niet uitgeeft hoef je ook niet te verdienen!
Niks aan die grote bedrijven doe mij maar een dealer die alleen in mijn regio zit met 1 of 2 vestigingen.
Waar is Jetcars?
@klotskuukske: Driemanssteeweg 15
3084 CA Rotterdam

Net voor je opgezocht man. Staan toffe auto’s!!
@r32turbo: me like ;)
@r32turbo: echt een mooi bedrijf, ze hebben daar zelfs een waterpijp in de wachtruimte en je velgen worden altijd schoon schoongemaakt na een onderhoudsbeurt
Wij zitten met het bedrijf bij een VW/Skoda/Audi dealer met 3 vestigingen.

Ze hebben een goede service en hechten belang aan een goede klanttevredenheid.

We zijn dus best positief
Niks dealer, gewoon een onafhankelijk autobedrijf, waar de klant niet betaald voor de “A-locatie” en de stropdassen in de showroom
ik koop me waggie altijd op MP want nieuwe auto kopen is dom dus ik doe hier niet aan mee
@e36thuglife: ben jij degene die altijd vraagt , wat is je laagste prijs ?
Pon is toch gewoon keihard van den Udenhout? Ze hadden als enige dealer van NL de 3 tiguan’s R-line en die XL1 staan. Het wordt al helemaal bizar als je het pand ziet in Eindhoven. Abrupt groot en ik vraag me af dat mensen niet inzien dat zij dit pand betalen….
@henkhupelschoten: mensen worden graag ‘genaaid’. Het is net als met voedsel, zet er op dat het gezond is en het wordt klakkeloos gekocht
@406_v6: Marketing is a biatch, maar indien het werkt, why not?
@henkhupelschoten: kunnen ze dik doen op verjaardagsfeestjes!
@rufctr01: Oooh van die malloten… Ik heb een auto gekocht bij die en die… Interesseert mij het, enige dat ik weet is dat je keihard afgezet bent voor je polo easy-line. Voor hetzelfde geld had je een Corsa Cosmo kunnen rijden of een dikke Ford fiesta….
@henkhupelschoten: Leesvoer: http://www.pon.com/nl-nl/our-business/bedrijven
@406_v6: Nondeju! Da zijn er niet een paar maar ontzettend veel! Nooit gedacht trouwens
Des te groter de dealerholding des te meer zelf geregistreerde auto’s. Stern verkoopt zo goed als alleen maar uit eigen voorraad. Maar groot zijn ze zeker!
Is het hier nog wel autoblog of moeten we de naam veranderen in “lijstjesblog”?

10 snelste / 10 duurste / 10 beste enz.


waar blijven de mooie en (soms) diepgaande technische artikelen?
@Hubert: Die moeten ook betaald worden en daar zijn deze artikelen weer mooi voor.

Hoe meer van deze artikelen jij leest, hoe meer diepgaande artikelen en reviews Autoblog kan maken.
Inderdaad geen goede ontwikkeling, was laatst bij A-point voor een offerte voor een Passat. Kon niets vanaf, zou geen marge op zitten op een full option model;-) daarna naar Lexpoint gegaan en een mooie deal gemaakt, daar waren ze nog blij met een bestelling. Btw ook de services is een stuk persoonlijker, maakt het net wat leuker.
@commentaar1: Even wachten, ging zeker om een GTE?
@granlusso: helaas gewoon een benzine, ben je teleurgesteld?
@commentaar1: Nee, maar ik weet dat er zo’n run op die Passats GTE’s was, dat bijna niemand meer korting gaf, omdat er zo extreem veel vraag was.
@granlusso: okay, nee is 150pk benzine, dus lekker 25% bijtelling. #ikbetaalwel
Jetcars groep
@jesse_rutjes: JC Automotive International Inc. ?
Groot hoeft niet per definitie slecht te zijn. Nog nooit zo’n goede service gehad als bij Broekhuis BMW in Enschede!
Talsma in Friesland is nog een dealer waar ik super goed ben geholpen! Niks dan lof voor deze dealer van fiat.
Hier in t Westland zijn Mercedes Westland en BMW Kalfsbeek prima, de lokale VAG dealert is al net zo ruk als zijn grotere broers. Citroen van Schie ook een prima bedrijf. De rest geen ervaring mee.
Ik ben helemaal klaar met Stern. Van service hebben ze nooit gehoord daar, ben daar nu een jaar weg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).