• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 10 dealers domineren de automarkt in Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juni 2016 om 15:03 – 67 Reacties

Dealers


De grote dealers worden alsmaar groter.

Het afgelopen jaar was het weer goed boeren voor de grote Nederlandse autodealers. In totaal zorgden de 50 grootste dealers voor bijna 55 procent van de totale autoverkoop in ons land. Volgens Aumacon, dat elk jaar een dealerholdingonderzoek (PDF) doet, stijgt het marktaandeel voor grote dealers ieder jaar weer. Ter vergelijking: in 2004 was de toenmalige top 50 goed voor 33,5 procent van de totale autoverkoop.

Met 29.209 verkopen staat de Stern Groep op nummer één. De holding, die 384 auto’s per vestiging wist te verkopen, pakte het afgelopen jaar een plus van 25,2 procent in vergelijking met 2014. De Van Mossel Groep had met 635 stuks per vestiging het hoogste verkoopaantal. De volledige top 10 met de verkopen van 2015, inclusief een vergelijking met een jaar eerder, check je hieronder.

Positie 2015 (2014)Dealer20152014
10 (8)Motorhuis7.460 (+8,2%)6.897
9 (12)Wensink Automotive7.564 (+36,9%)5.525
8 (9)Amega7.722 (+15,1%)6.711
7 (10)Riva Holding8.964 (+41,5%)6.335
6 (7)Louwman Dealer Group9.521 (+37,9%)6.904
5 (5)Broekhuis Groep14.360 (+32,8%)10.816
4 (3)Dealer Groep Pon17.500 (+13,6%)15.401
3 (2)Van Mossel Groep18.427 (+19,4%)15.431
2 (4)PGA Nederland20.075 (+28,9%)15.571
1 (1)Stern Groep29.209 (+25,2%)23.326

Foto: Een AMG bij een Mercedes-dealer van Stern via Autojunk.

Ook interessant!

  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • Populairste Volvo van Nederland is nu 10 mille goedkoper (UPDATE!)

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, dealers, lijstjes, louwman, pon, stern, top10, van-mossel

Vorig bericht: « 8 tips om voordelig(er) te parkeren in Amsterdam
Volgend bericht: Lamborghini onderzoekt nieuwe mogelijkheden carbon fiber »

Lees Interacties

Reacties

  1. kevin82 zegt

    21 juni 2016 om 15:05

    Slechte ontwikkeling… Je houdt alleen de arrogante grote bedrijven over.. Service komt vaak niet in het woordenboekje voor. Tja je moet het hebben van de aantallen tegenwoordig wil je overleven

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      21 juni 2016 om 15:09

      @kevin82: tja, ik heb m’n VW dan ook expres bij de Seat dealer in onderhoud daar hun veel fijner zijn dan de VW dealer.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        21 juni 2016 om 15:46

        @dutchdriftking: “….daar hun veel fijner zijn”??? Je bent vast gezakt voor je examen Nederlands

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          21 juni 2016 om 15:50

          @406_v6: “daar zij” is prima hoor, hun ipv zij is nogal ingeburgerd tegenwoordig.

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          21 juni 2016 om 16:48

          @406_v6: ja, maar geslaagd voor m’n examen Autoblog.

          Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          21 juni 2016 om 16:56

          @406_v6: is niet heel gebruikelijk, maar wel correct Nederlands. Dus bekkie ah bezem.

          Dat dan weer niet.

          Login om te reageren
          • boenderaar zegt

            21 juni 2016 om 21:01

            @2wheeler: hun is een persoonlijk voornaamwoord, geen onderwerp.

            Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 juni 2016 om 15:15

      @kevin82: Ja en nee. Dr zijn zat lokale dealers die in zo’n groep gaan om te overleven. Dat kan vaak wel binnen een grote groep en niet zelfstandig. Marketing budgetten etc zijn dan te delen ipv dat je alles zelf moet ophoesten. Bovendien kun je je als Prefered dealer opgeven waardoor je ook centrale inkoop auto’s van de lease mag afleveren. Dat kan soms een boost geven in de werkplaats. En in veel van die groepen blijft de eigenaar of manager van de vestiging gewoon werken waardoor er qua beleid niet superveel hoeft te veranderen. Tenzij die lui er een potje van maken natuurlijk. Een maatje van me werkt voor een Stern Alfa dealer en die mag gewoon bepalen hoe hij de showroom inricht en wat ie in de showroom zet etc. Uiteraard binnen de grenzen van het merk maar dat is als zelfstandige dealer ook zo.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        21 juni 2016 om 17:18

        @E34M5Touring: Geloof me, de inrichting van de showroom en wat er wel of niet staat (je moet niet overdrijven natuurlijk door 3 modellen te negeren), is redelijk vrij voor elke dealer.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          21 juni 2016 om 17:26

          @granlusso: Je zult als merkdealer altijd de huisstijl moeten gebruiken. Daarbinnen heb je vrije keuze inderdaad.

          Login om te reageren
          • dailydriver zegt

            21 juni 2016 om 20:58

            @E34M5Touring: niet geheel waar. BMW dealers moeten zich houden aan de vormgeving en positionering van de voertuigen. Alles is vast gelegd in een soort wetboek. Daar mag niet van afgeweken worden.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              21 juni 2016 om 22:23

              @dailydriver: Maar bij een hele hoop andere merken is dat niet of minder het geval. Zolang je alles maar hebt staan en zelfs dat is niet altijd een vereiste.

              Login om te reageren
    • tss68nl zegt

      21 juni 2016 om 16:01

      @kevin82: Mwah, dat valt ook wel weer mee. Muntstad in Utrecht (toch aardig groot) is een geweldig bedrijf voor Audi. Verkoop en service was echt super, en onderhoud nooit geen problemen gehad. Als er eens iets onverwacht uitliep, werd je zonder vragen een dikke upgrade onder je kont geschoven voor het weekend.

      Jammer alleen dat ik dergelijke service in andere regio’s niet meer heb kunnen vinden :)

      Login om te reageren
      • jeanwillem zegt

        21 juni 2016 om 16:11

        @tss68nl: dan mogen ze dat ook Muntstad Skoda De Meern proberen. Nog nooit zo onbeschoft behandeld….

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          21 juni 2016 om 17:19

          @jeanwillem: Ben je uitgescholden? Onbeschoft vind ik altijd zo’n zwaar woord…

          Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            21 juni 2016 om 17:52

            @granlusso: de auto die hij daar kocht was een belediging op wielen..

            Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        21 juni 2016 om 19:31

        @tss68nl: Nooit geen problemen gehad? Lullig voor je…

        Login om te reageren
        • tss68nl zegt

          22 juni 2016 om 01:10

          @Svenska_Aeroplan_AB: Tis een zegswijze he. In het Engels is het heel normaal, maar ben het met je eens dat het in het Nederlands wat apart over komt :)

          Maar gelukkig hebben we nog taalpuristen zoals jij. Daar hebben we wat aan :)

          Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      21 juni 2016 om 21:10

      @kevin82: Ik kan alleen over de SternGroup dealers meepraten, elke vestiging manager heeft de taak zijn toko rendabel te maken, en zo te houden. De SternGroup heeft vele failliete dealers overgenomen, en weer rendabel gemaakt. Overnames waren bijna allemaal inclusief personeel, die anders op straat zouden hebben gestaan. Met arrogantie ga je failliet als bedrijf. Wel heb je bij elke dealer te maken met MENSEN en mensen mag je niet of wel. Een medewerker kan arrogant of irritant dan wel brutaal of onbeschoft zijn, terwijl zijn collega uiterst prettig in de omgang kan zijn. Kortom bedrijven hebben geen ziel, de werknemers daarentegen wel.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    21 juni 2016 om 15:08

    Valt dus best mee met Pon.

    Login om te reageren
    • ko4n zegt

      21 juni 2016 om 15:16

      @dutchdriftking: dat zijn alleen dealers van Pon, Pon importeerd ook alle nieuwe auto’s van VAG voor onafhankelijke dealers

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        21 juni 2016 om 18:02

        @ko4n: PON is een stuk verdriet en ik zou hier een heel boek over PON kunnen schrijven maar dan staat er waarschijnlijk:

        -edit: graag minder schelden aub-

        Login om te reageren
  3. ko4n zegt

    21 juni 2016 om 15:15

    Kan niets positiefs over de van Mossel groep zeggen

    Login om te reageren
    • stephano zegt

      21 juni 2016 om 15:49

      @ko4n: Heb zelf op zich geen slechte ervaring. Wel recentelijk dat ik een kapotte sensor had en als ik dat door van mossel had laten repareren had dat mij 1300 euro gekost, een bedrag dat nergens op sloeg. Het was niet alleen een absurd hoog bedrag voor een redelijk simpele reparatie (sensor zelf was 300 euro ongeveer), andere garages adviseerde allemaal om de sensor te deactiveren á 150 – 200 euro.

      Maar uiteindelijk lag dat probleem niet bij Van Mossel, maar bij Volkswagen die de reparatie voorschriften voorschrijft waar de dealer zich aan moest houden.

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        22 juni 2016 om 19:36

        @stephano: hahaha ik lach me kapot, voorschriften voorschrijft…. , je bedoelt prijzen voorschrijft.

        Probleem met dealers is dat ze zelf niet nadenken of ze iets kunnen fixen , maar vervangen en voorgeschreven prijzen rekenen.

        Ik loop er met een boog omheen en kom alleen bij de specialist, die repareert als het kan en anders vervangt. Hij heeft mij een keer gewaarschuwd , er komt een dure reparatie aan, beter als je de auto verkoopt. Kijk dan ben je vrienden voor het leven.

        Login om te reageren
        • stephano zegt

          22 juni 2016 om 22:32

          @slickrick: Nee, mijn woordkeuze was correct. :P
          Volkswagen schrijft voor dat als de sensor kapot is, dat hij vervangen moet worden. Ik heb de monteur gewezen op het feit dat andere garages het uit programmeren van de foutcode voorstellen en dat dit ook volgens het VAG forum een zeer gebruikelijke methode was. Maar hij was verplicht om dit af te raden en om aan te dringen op reparatie. Al snapte hij heel goed dat ik toch voor programmeren ben gegaan en hij liet wel merken dat dit eigenlijk geen probleem was.

          De prijs was een punt op zich trouwens, ik heb namelijk ook andere Volkswagen dealers gecontacteerd om te vragen wat deze reparatie kost en die prijs van 1300 euro die Van Mossel Volkswagen Tilburg vroeg leek inderdaad uit de lucht gegrepen. 500 euro was een normale prijs geweest voor die reparatie en zelfs dat was duur in verhouding tot uit programmeren van de software.

          Login om te reageren
    • granlusso zegt

      21 juni 2016 om 17:20

      @ko4n: Helemaal niks? Alle vestigingen en het totale beleid? Of slechte ervaring bij 1 vestiging?

      Login om te reageren
  4. kilum zegt

    21 juni 2016 om 15:22

    Je kunt meestal beter bij een kleine dealer kopen. Liefst slechts 1 vestiging. Veel beter service voor het zelfde geld.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      21 juni 2016 om 17:21

      @kilum: Zegt niet zoveel vind ik. Juist kleine dealers kunnen erg koppig zijn, als ze niet meeveranderen met wat men tegenwoordig als normaal acht. Is voor beiden wat te zeggen.

      Login om te reageren
  5. martijn11 zegt

    21 juni 2016 om 15:32

    En de kleine bedrijfen gaan failliet

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      21 juni 2016 om 15:59

      @martijn11: Is wel grappig dat je er over begint. Hier in Gemert hebben we een Renault dealer en die staat al jaren steenvast in de top 5 van alle renault dealers in NL. Echt knap dat zij nog steeds weten te overleven tussen alle grote jongens!

      Login om te reageren
      • rikkert zegt

        21 juni 2016 om 16:41

        @henkhupelschoten: ja klant krijgt fooi om de enquête goed in te vullen ?

        Login om te reageren
        • noudjuh zegt

          21 juni 2016 om 18:02

          @rikkert: Bull****, gewoon alles netjes voor elkaar, eerlijke prijs overal voor vragen en ze onthouden goed met wie ze van doen hebben. Ze kennen je gewoon bij naam en feliciteren je npg met je verjaardag als je een week later binnenkomt.

          Login om te reageren
          • henkhupelschoten zegt

            22 juni 2016 om 09:04

            @noudjuh: Mijn plusje heb je! Dit vind je niet meer bij de grotere dealers. Echt bijzonder. Je zou er eens voor de grap binnen moeten lopen, staat een mooie Renault 5 GT turbo en a110 alpine binnen! Was er toevallig laatst nog. Gewoon effe kijken en praten.

            Login om te reageren
      • noudjuh zegt

        21 juni 2016 om 18:00

        @henkhupelschoten: Bij Vogels had mijn vorige werkgever ook alle auto’s in onderhoud! Echt een supercorrect en beleefd bedrijf.
        Ik krijg nu nog een kaartje voor mijn verjaardag, al ben ik al 2 jaar weg! En altijd netjes een leenauto klaar en mijn eigen terug volgens afspraak, of ik kreeg ruim op tijd een telefoontje.

        Login om te reageren
      • mark997gt3 zegt

        21 juni 2016 om 20:49

        @henkhupelschoten: juist, Vogels autobedrijf! Snap ook niet hoe ze het redden. Geografisch wat ongunstige ligging. Ik heb het idee dat ze met name aan particulieren verkopen. Dat was nou juist een erg moeilijke markt de laatste jaren. Aan de andere kant al 30 jaar in hetzelfde pand, waarschijnlijk afbetaald, dus lage kosten. Alles wat je niet uitgeeft hoef je ook niet te verdienen!

        Login om te reageren
  6. ch26 zegt

    21 juni 2016 om 15:32

    Niks aan die grote bedrijven doe mij maar een dealer die alleen in mijn regio zit met 1 of 2 vestigingen.

    Login om te reageren
  7. klotskuukske zegt

    21 juni 2016 om 15:39

    Waar is Jetcars?

    Login om te reageren
    • r32turbo zegt

      21 juni 2016 om 15:45

      @klotskuukske: Driemanssteeweg 15
      3084 CA Rotterdam

      Net voor je opgezocht man. Staan toffe auto’s!!

      Login om te reageren
      • klotskuukske zegt

        21 juni 2016 om 16:44

        @r32turbo: me like ;)

        Login om te reageren
      • raoufff zegt

        21 juni 2016 om 18:04

        @r32turbo: echt een mooi bedrijf, ze hebben daar zelfs een waterpijp in de wachtruimte en je velgen worden altijd schoon schoongemaakt na een onderhoudsbeurt

        Login om te reageren
  8. jrsmoke zegt

    21 juni 2016 om 15:42

    Wij zitten met het bedrijf bij een VW/Skoda/Audi dealer met 3 vestigingen.

    Ze hebben een goede service en hechten belang aan een goede klanttevredenheid.

    We zijn dus best positief

    Login om te reageren
  9. 406_v6 zegt

    21 juni 2016 om 15:48

    Niks dealer, gewoon een onafhankelijk autobedrijf, waar de klant niet betaald voor de “A-locatie” en de stropdassen in de showroom

    Login om te reageren
  10. e36thuglife zegt

    21 juni 2016 om 15:53

    ik koop me waggie altijd op MP want nieuwe auto kopen is dom dus ik doe hier niet aan mee

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      22 juni 2016 om 19:38

      @e36thuglife: ben jij degene die altijd vraagt , wat is je laagste prijs ?

      Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    21 juni 2016 om 15:56

    Pon is toch gewoon keihard van den Udenhout? Ze hadden als enige dealer van NL de 3 tiguan’s R-line en die XL1 staan. Het wordt al helemaal bizar als je het pand ziet in Eindhoven. Abrupt groot en ik vraag me af dat mensen niet inzien dat zij dit pand betalen….

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      21 juni 2016 om 16:20

      @henkhupelschoten: mensen worden graag ‘genaaid’. Het is net als met voedsel, zet er op dat het gezond is en het wordt klakkeloos gekocht

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        21 juni 2016 om 17:23

        @406_v6: Marketing is a biatch, maar indien het werkt, why not?

        Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      21 juni 2016 om 21:24

      @henkhupelschoten: kunnen ze dik doen op verjaardagsfeestjes!

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        22 juni 2016 om 09:00

        @rufctr01: Oooh van die malloten… Ik heb een auto gekocht bij die en die… Interesseert mij het, enige dat ik weet is dat je keihard afgezet bent voor je polo easy-line. Voor hetzelfde geld had je een Corsa Cosmo kunnen rijden of een dikke Ford fiesta….

        Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      21 juni 2016 om 21:40

      @henkhupelschoten: Leesvoer: http://www.pon.com/nl-nl/our-business/bedrijven

      Login om te reageren
      • henkhupelschoten zegt

        22 juni 2016 om 09:02

        @406_v6: Nondeju! Da zijn er niet een paar maar ontzettend veel! Nooit gedacht trouwens

        Login om te reageren
  12. clarkson zegt

    21 juni 2016 om 16:13

    Des te groter de dealerholding des te meer zelf geregistreerde auto’s. Stern verkoopt zo goed als alleen maar uit eigen voorraad. Maar groot zijn ze zeker!

    Login om te reageren
  13. Hubert zegt

    21 juni 2016 om 16:28

    Is het hier nog wel autoblog of moeten we de naam veranderen in “lijstjesblog”?

    10 snelste / 10 duurste / 10 beste enz.

    waar blijven de mooie en (soms) diepgaande technische artikelen?

    Login om te reageren
    • jrsmoke zegt

      21 juni 2016 om 16:53

      @Hubert: Die moeten ook betaald worden en daar zijn deze artikelen weer mooi voor.

      Hoe meer van deze artikelen jij leest, hoe meer diepgaande artikelen en reviews Autoblog kan maken.

      Login om te reageren
  14. commentaar1 zegt

    21 juni 2016 om 16:56

    Inderdaad geen goede ontwikkeling, was laatst bij A-point voor een offerte voor een Passat. Kon niets vanaf, zou geen marge op zitten op een full option model;-) daarna naar Lexpoint gegaan en een mooie deal gemaakt, daar waren ze nog blij met een bestelling. Btw ook de services is een stuk persoonlijker, maakt het net wat leuker.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      21 juni 2016 om 17:24

      @commentaar1: Even wachten, ging zeker om een GTE?

      Login om te reageren
      • commentaar1 zegt

        21 juni 2016 om 21:54

        @granlusso: helaas gewoon een benzine, ben je teleurgesteld?

        Login om te reageren
        • granlusso zegt

          22 juni 2016 om 14:26

          @commentaar1: Nee, maar ik weet dat er zo’n run op die Passats GTE’s was, dat bijna niemand meer korting gaf, omdat er zo extreem veel vraag was.

          Login om te reageren
          • commentaar1 zegt

            22 juni 2016 om 20:58

            @granlusso: okay, nee is 150pk benzine, dus lekker 25% bijtelling. #ikbetaalwel

            Login om te reageren
  15. jesse_rutjes zegt

    21 juni 2016 om 18:06

    Jetcars groep

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      21 juni 2016 om 19:34

      @jesse_rutjes: JC Automotive International Inc. ?

      Login om te reageren
  16. beetec zegt

    21 juni 2016 om 18:07

    Groot hoeft niet per definitie slecht te zijn. Nog nooit zo’n goede service gehad als bij Broekhuis BMW in Enschede!

    Login om te reageren
  17. PAN zegt

    21 juni 2016 om 18:33

    Talsma in Friesland is nog een dealer waar ik super goed ben geholpen! Niks dan lof voor deze dealer van fiat.

    Login om te reageren
  18. ocda zegt

    21 juni 2016 om 19:51

    Hier in t Westland zijn Mercedes Westland en BMW Kalfsbeek prima, de lokale VAG dealert is al net zo ruk als zijn grotere broers. Citroen van Schie ook een prima bedrijf. De rest geen ervaring mee.

    Login om te reageren
  19. monsieurleloure zegt

    21 juni 2016 om 21:51

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  20. draaiiorgel zegt

    22 juni 2016 om 09:11

    Ik ben helemaal klaar met Stern. Van service hebben ze nooit gehoord daar, ben daar nu een jaar weg.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North