
Lamborghini is genoodzaakt een harde beslissing te nemen.
Ferrari hanteerde altijd het principe ‘Win on Sunday, sell on Monday’. Voor Lamborghini geldt dit een stuk minder. Zij hebben altijd vooral gefocust op de straatauto’s. Ze hebben weliswaar de Super Trofeo-raceklasse en racen in de GT3, maar dat zijn niet echt enorme image boosters.
In 2023 kondigde Lamborghini echter een meer prestigieus project aan: een Le Mans-hypercar. Daarmee gingen ze de strijd aan met onder meer Porsche en Ferrari in de topklasse van het WEC. Helaas voor Lamborghini werd dit geen heroïsch verhaal. Ze hebben nu alweer de stekker uit de SC63 getrokken.

Hun WEC-deelname was Lamborghini sowieso al gestopt. Het seizoen van 2024 was het eerste en tevens het laatste seizoen, waarbij succes uitbleef. Een tiende plaats op Le Mans was het hoogtepunt. Drie van de acht races viel de auto uit.
Dit jaar besloot Lamborghini alleen nog deel te nemen aan het Amerikaanse IMSA-kampioenschap. Dit werd een blamage. De 24 uur van Daytona werd voor de Lamborghini 1 uur van Daytona, wegens oververhitting. Tijdens de 12 uur van Sebring moest de hypercar wederom een DNF noteren wegens technische problemen.




Lamborghini heeft nu besloten dat het mooi geweest is. Ze laten weten dat het IMSA-programma ‘gepauzeerd’ wordt. Het project was toch duurder en complexer dan ze verwacht hadden. Hoewel Lamborghini spreekt van een pauze betekent dit waarschijnlijk het definitieve einde van de hypercar.
Het adagio ‘Win on Sunday, sell on Monday’ was sowieso niet van toepassing, want daarvoor moet je natuurlijk wel winnen. Het heeft niet zo mogen zijn. Ook jammer voor Romain Grosjean en Daniil Kvyat, twee oude bekenden, die de Lamborghini bestuurden.





Toch wel opvallend imho. Voor zo’n verse ploeg waren ze best snel en betrouwbaar, zeker gezien de LeMans resultaten.
Ze hebben het nog geprobeerd door met 1 auto door te gaan maar dat laat de FIA niet meer toe (minimaal 2 auto’s vereist). De grootste geldschieters (racing team Iron lynx) haakte ook af en daarmee was het klaar.
Terwijl het zustermerk Audi verschillende keren LeMans won. Ferrari staat duidelijk een trap hoger op de technische ladder!
Ferrari is imho al heel lang een beter merk als het gaat om verfijnde technologie, Lamborghini is wel een leuker merk…lekker beetje schreeuwen en overal tegen aanschoppen. Op zich met goed onderhoud blijft het ook vaak best goed rijden, zeker de Murcielago, Gallardo, Huracan en Aventador zijn voor Supercars vrij redelijk wagens…zeker de V10s zijn oersterk en bij een Aventador is het vaak de aanvullende apparatuur zoals de super capacitor of soms de versnellingsbak die het begeeft maar ook de V12 zelf is vaak best goed.
“Ferrari hanteerde altijd het principe ‘Win on Sunday, sell on Monday’. Voor Lamborghini geldt dit een stuk minder. Zij hebben altijd vooral gefocust op de straatauto’s. Ze hebben weliswaar de Super Trofeo-raceklasse en racen in de GT3, maar dat zijn niet echt enorme image boosters.”
Beetje kort door de bocht dit.
Huracans GT3 aan klantenteams verkopen is ook gewoon een markt voor Lamborghini. Net zoals dit geldt voor AM/Ferrari/Audi/Mercedes etc