Landwind importeur Peter Bijvelds hekelt de manier waarop ANWB de onderzoeksresultaten naar de Landwind heeft gepresenteerd. Gisteren maakte de ANWB bekend dat de spotgoedkope SUV uit China, levensgevaarlijk is en verboden zou moeten worden. De inzittenden zouden een botsing met meer dan 64 kilometer niet overleven. Vreemd, ik had verwacht dat Peter een vreugdedansje zou doen…
In een schriftelijke reactie laten de Chinese fabrikant en de Nederlandse importeur Peter Bijvelds weten dat ze niets wisten van de testen en er dus ook niet bij aanwezig waren. Bovendien hebben de ANWB en de ADAC geen resultaten opgestuurd, waardoor de autoproducent moeilijk inhoudelijk zou kunnen reageren op deze zaak (bron: zibb.nl).
Nick zegt
Een poosje geleden zei Peter Bijvelds in een televisie interview nog: “Ik lach me rot”. Ik vraag me af of ‘ie zich nog steeds rot lacht. (devil)
Marco zegt
Eigenlijk best wel vreemds, sinds de Landwind gebaseerd is op de Opel Frontera (ook al niet zo’n beste auto), maar daar was nooit echt veel commentaar op qua veiligheid.
Of zal het iets te maken hebben, dat ze hier in Europa de bui al zien hangen met al die goedkope auto’s en op zo’n manier er een stokje voor proberen te steken. En denk dan ook even aan de ‘foute’ info van de ADAC over de Logan uit Roemenie
ex anwb'er zegt
Ik snap niet hoe de ANWB dit op z’n manier kan doen!!! Ze hebben zelf problemen zat en nu gaan ze over de rug van een ander proberen weer populair te worden!!! Als ik Route Mobiel was zou ik snel contact opnemen met Landwind om een test te doen en een blok te vormen tegen de ANWB!!! Wat een laffe actie van ze!!!
Of de auto industrie erachter zit? Dat zal de toekomst uitwijzen!!! Dit is gewoon pure angst makerij door nederlands ?Trots? de ANWB!!!
Marco de Bruijn zegt
Gisteren heb ik mij ook mateloos geïrriteerd aan de berichtgeving van de ANWB over de Chinese Landwind auto.
Zelf heb ik vanochtend ook even onderzoek gedaan op http://www.euroncap.com:
Zie bijgaande resultaten (in punten):
Nissan Almera: front 3, side 11, totaal 14
Fiat Seicento: front 2, side 10, totaal 12
Suzuki Baleno: front 2, side 12, totaal 14
BMW-3 (oud model): front 2, side 8; totaal 10
Opel Frontera (aangepast): front 3, side 16 (slechte beoordeling in woorden), totaal 19
Landwind: front 1, side 12, totaal 13
Chrysler Voyager: front 0 (!!!!), side 14
Het is dus zéker niet zo dat de Landwind op basis van deze test de meest gevaarlijke auto ooit is. De Chrysler heeft nul punten voor front en de BMW-3 heeft totaal zelfs 1 punt minder.
Het is natuurlijk wel zo dat je de uitkomst van de Landwind niet kan vergelijken met de uitkomst van bijv. een Audi A6 nieuw model; maar dat kun je de prijzen ook niet!
Dus, een nuance inzake dit Landwind verhaal lijkt mij op de plaats.
Ik begrijp overigens niet dat de ANWB zich laat lenen voor dit soort berichtgeving. Het lijkt mij duidelijk dat de ANWB zich door de automobiel industrie voor het karretje heeft laten spannen omdat men wel weer eens “positief” in het nieuws wilde komen. En de automobiel industrie wil gewoon een nieuwkomer uit de markt nemen. Dit gaat voor de ANWB vast wel een juridisch staartje krijgen. Ik zeg in ieder geval mijn abonnement op!
Marco de Bruijn
gedaan met ANWB zegt
Laat de ANWB maar lekker zeuren want als het door gaat wat zij willen dan verdwijnen er een hele hoop auto’s van de weg en echt niet alleen die Landwind (wat overigens een prima auto is) en dan verliest de ANWB een hele hoop leden en dan lost het probleem zich van zelf wel op!!!!
Het is een pure Heksenjacht met hopelijk een grote verliezer; de ANWB!!! Ouwe lullen club die maar eens snel met pensioen moeten gaan, of eens flink met de tijd mee moet gaan!!!
Het is een schande wat de ANWB nu aan het doen is!!!
PS puik onderzoek Marco
Marco de Bruijn zegt
@ “gedaan met ANWB”
graag gedaan!
idd, weg met die ouwe zeikers club!
midi zegt
Landwind een prima auto? Het is een ouderwetse terreinauto met een ladderchassis, die nooit aan de huidige veiligheids maatstaven en rijeigenschappen (een auto met een zelfdragende carrosserie) kan voldoen. Op zich niet erg maar zet de auto dan ook in de markt als een terreinauto ( zoals de spaanse landrover kloon Santana) Probeer het dan niet in de markt te zetten als een suv, om zo lekker gebruik te maken van de hype. In mijn ogen zijn er zo nog een aantal auto,s bijv. een Kia Sorento.
Frank zegt
He Midi, dit slaat nergens op.
Het zijn de autobladen die de auto’s in hokjes plaatsen. Niks voor niks worden ze ook vaak vermeldt onder: Suv/terreinauto’s.
En dan nog wat is er mis mee om gebruik te kunnen maken van een hype. Alle autofabrikanten zijn uiteindelijk ook commercieele instituten. De marketing is van levensbelang voor iedere bedrijfsvoering! Uiteindelijk bepaalt de consument zelf wel wat goed is, mede bepaalt door hun portefuille.
We zijn echt niet achterlijk en dat is juist het succes achter het verhaal Kia Sorento en misschien straks ook wel van de Landwinders…
Dat is nu blijkbaar de angst bij de gevestigde orde.
De Anwb gedraagt zich als een stuiptrekkende naar adem snakkende dinosaurus. Een dergelijke organisatie onwaardig.
Onder andere BMW(en enkele Nederlanse ondernemers) heeft het juist goed gezien:
If you can’t beat them, joint them…!
sam zegt
Tja dat krijg je ervan als je zo`n goedkope bagger gaat importeren, die arme man is haast zeker failiet bij deze.
Jan zegt
ik zag de eerste foto’s van die Brilliance en dat is wel een prachtige wagen en ik las dat het samenwerkt met BMW, gewoon fantastisch, dat deze wagen maar snel naar de Benelux komt! Wil wel een passat achtige wagen voor prijs van de goedkoopste Golf.
De Landwind is niet mis maar inderdaad reeds verouderd, ik was ook nooit fan van de Opel Frontera.
autoblogger zegt
Brilliance lijkt inderdaad een prima wagen, zie mijn artikel daarover eerder deze week: http://www.autoblog.nl/archive/2005/09/14/brilliance_zhonghua_lijkt_de_b
frank zegt
Wat dacht je van het topmodel van Brilliance, ongelofelijk toch voor die prijs.
Ik was en ben ook geen fan van de Frontera en dus ook niet echt van de Landwind, al ga ik wel even een proefrit maken.
Een 2e hands Toyota RAV4 bvb. voor dat bedrag, lijkt me toch ook niet gek.
autoblogger zegt
“Importeur Peter Bijvelds overweegt de techniek van de Jiangling Landwind aan te passen om de auto veiliger te maken. Daarmee reageert hij op de resultaten van een crashtest door de ANWB en de ADAC. Volgens de twee automobilistenclubs is de Chinese suv ‘een gevaar op de weg’.
Het nieuws kwam juist naar buiten tijdens de Europese introductie van Landwind op de IAA in Frankfurt. “We wisten niet dat deze test was uitgevoerd, we hebben het ook uit de pers moeten vernemen”, zegt Bijvelds. “We willen aan de hand van testrapporten kijken of de test wel goed uitgevoerd is, tenslotte is de ADAC bij de elandproef met de Dacia Logan ook in de fout gegaan.” Als er een probleem is met de veiligheid van zijn auto’s, gaat Bijvelds dat oplossen. “De Mercedes A-klasse is na die mislukte elandproef immers ook aangepast.”
Inmiddels zijn er volgens Bijvelds honderd Landwinds op Nederlands kenteken gezet. “ En we hebben nu orders voor nog driehonderd auto’s.”
De ANWB en ADAC hebben de Landwind ook op emissie-resultaten afgekeurd. Met die uitslag is Bijvelds het pertinent niet eens. “We kunnen aantonen dat de Landwind aan de geldende normen voldoet.”
Maar volgens testredacteur Dick Kooman gelden voor veel suv’s andere emissie-eisen dan voor gewone personenauto’s. “Er zijn jaren geleden Europese emissie-eisen vastgelegd waarbij is bepaald dat ze golden voor auto’s tot 2500 kilo GVW. Vanaf 2010 geldt die grens niet meer, maar nu nog wel. Wij vinden dat de Landwind niet aan de gangbare normen voor personenauto’s mag ontkomen omdat hij toevallig tien kilo zwaarder is. Die tien kilo kan wel veroorzaakt zijn door een plak lood, of door een zwaardere as te monteren.”
Overigens is in de pers herhaalde malen de indruk gewekt dat in autosupermarkt Cardoen de Landwind in België zou importeren. Maar Karel Cardoen ontkent dat in een persbericht. `Er is wel contact geweest met Bijvelds, maar dat heeft nog niet geleid tot een contract`, aldus het persbericht.”
via http://www.automotive-online.nl/nieuws.asp?ID=2640
Martin zegt
Hoewel ik technisch niet veel verstand heb van auto’s en dus ook de uitgevoerde crashtest niet kan beoordelen ondersteun ik zeer het initiatief van Peter Bijvelds die het heeft aangedurft om uit de nieuwe economie China een auto te halen die nog niet de helft kost van de gevestigde orde waarmee hij moet concureren. Verwacht voor 17.000 euro niet de kwaliteit en techniek van een Kia Sorento, maar geloof me dat er een hoop mensen zijn die 10 jaar geleden niet in een Kia gezien wilde worden en nu toch graag een Sorento zouden willen rijden. Dit initiatief zal de gevestigde orde (als het goed is) vast en zeker prikkelen om kritsch te kijken naar hun eigen prijs/kwaliteit verhouding en dat levert maar 1 winnaar op en dat zijn wij, de consumenten!!
remco zegt
Wat betreft die crashtesten ik begrijp het best als mensen zich zorgen maken.
Alleen nu is het net alsof je dodelijk verongelukt als je met die Landwind op een Modus rijdt en dat de opa die de Modus bestuurd even om zijn auto moet lopen om te kijken of er krasjes op zijn bumper zitten. Helaas voor opa dat zal niet het geval zijn.
Qua constructie is die Landwind gedateerd, maar vergeet niet hij heeft ook een bovengemiddelde massa.
De crash testen zijn goed hoor maar niet vergelijkbaar met de praktijk. De snelheid en weerstand zijn vastgestelde waarden (64 km/h tegen een 40% offset betonnen blok met aluminium).
Een van de belangrijke factoren die na bovengenoemde factoren komt is massa!.
De massa, snelheid en weestand zullen er voor zorgen dat het ene voertuig het andere voertuig zal doen verplaatsen ( schuiven, wegslingeren, indeuken, etc.). Als je dus tegen een stilstaande Modus aanrijdt heb je een voordeel in je massa. Feitelijk is dat dus niet echt het probleem voor de Landwind.
Het probleem ontstaat wanneer de weerstand een blok beton is, dan zie je dat de massa van de auto de voorkant in elkaar drukt, dit is een bekent fenomeen ( Inertia ) een goede autoschade hersteller weet dit.
Dat zie je nu ook bij de kia carnival en zeg maar heel veel auto’s van voor 1995 ja ook bij de veilige merken.
Conclusie: Het model is gedateerd…. Maar dat wisten wij al… en die auto moet je niet op een betonnen muur of op een boom rijden…die kans is niet zo heel erg groot… voor alle automobilisten geldt: uw auto is geen tank! Wees wijs zoek nooit de confrontatie op met een grotere auto dan die van u. Rijdt nooit met een vrachtauto voor u en eentje achter u! met uitzondering van harmonica liefhebbers, die mogen dat wel ha ha.
arthur bouwman zegt
wij gaan zeker begin oktober nogmaals een proefrit maken met een landwind , onze vorige proefrit was in de goedkoopste uitvoering aangezien er geen 2.8ltr was om een proefrit in te doen ,zijn ondanks de negatieve lobby nog steeds enthousiast en overwegen dan ook de aanschaf in januari
Gerrit zegt
Laat de algemene nederlandse fietsvereniging alstublieft z’n bek dicht houden als het over auto’s gaat.
Marco de Bruijn zegt
De officiële reactie van de ANWB op een mail van mij:
Het is GEEN EuroNCAP test.
WAT IS HET DAN WEL??????????
lees de mail en verbaast u slechts…
Date: Fri, 16 Sep 2005 13:39:05 +0200
From: “Dick Kooman” Add to Address Book
To: [email protected]
CC: “Juridische Informatie”
Subject: Chinese Landwind
Geachte heer De Bruijn,
Naar aanleiding van uw e-mail van gisteren omtrent de berichtgeving van
de ANWB over de Chinese Landwind bericht ik u het volgende.
Wij kunnen ons voorstellen dat de berichtgeving niet welkom zal zijn
geweest voor degenen, die in welke mate dan ook een belang hebben bij de
Landwind of op voorhand een dergelijke auto hebben gekocht, zonder zich
vooraf van de kwaliteit van het produkt te hebben vergewist.
Partijen, die zich bekommeren om de verkeersveiligheid, het milieu en
de consumentenbescherming in Europa, blijken juist zeer geïnteresseerd
en verwelkomen onze kritische informatie.
Ter verduidelijking, onze test is géén EuroNCAP-test, maar een
crashtest van de ANWB in samenwerking met een aantal Europese zusterclubs. In
principe zijn de gebruikelijke testmethodes, waar ook EuroNCAP zich van
bedient, toegepast. De resultaten van de tests met deze auto zijn
echter buiten elke orde geweest, zodat een vergelijking met ooit in EuroNCAP
geteste en beoordeelde auto’s mank gaat.
Wij staan even kritisch tegenover nieuwe producten uit verre landen als
tegenover nieuwe Europese of Nederlandse producten. Met name op het
gebied van regelgeving heeft de ANWB als behartiger van de belangen van de
leden/automolisten logischerwijze vaak een andere mening dan de
auto-industrie. Zo pleit de Europese auto-industrie thans voor soepeler
Europese regelgeving, terwijl de ANWB goede en uitgebreide regelgeving
bepleit. Dat doen wij ook door regelmatig voorstellen te doen om de Europese
typegoedkeuring voor auto’s aan te passen aan de ontwikkelingen van de
laatste jaren, met het oog op de gewenste verkeersveiligheid en
milieubehoud.
Uw laatste opmerking kunnen wij in dit verband niet plaatsen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Dick Kooman
Senior Expert Transport & Vehicles
ANWB, Public Affairs Dept.
tel.: +31 70 314 7081
fax.: +31 70 314 7871
e-mail: [email protected]
autoblogger zegt
De ANWB heeft juridisch advies gegeven aan meer dan dertig automobilisten die van hun Chinese terreinauto Jiangling Landwind afwillen. Ze zijn bezorgd over hun veiligheid…
Dat zei een woordvoerster van ANWB Rechtshulp vandaag, zo is te lezen op http://www.zibb.nl/auto/nieuwsbericht.asp?artnr=1023859&versie=1
herbie zegt
Ja zo is nu na de landwind de aveo aan de beurt
het lijkt er wel erg veel dat ze de goedkopere auto’s willen gaan weren
zullen de grote merken te veel in de pap te roeren hebben hier in Nederland?????????/
lekker laten lullen en gewoon kopen die wagens
doei herbie
Alex zegt
Hallo
Ik heb in de Landwind gereden en het is een prima karretje. Zoals zovelen al concluderen DE GEVESTIGDE ORDE probeert de auto te weren. Even terug in de tijd: hoe is HYUNDAI op de markt gekomen? Met een Pony die in de folder al stond te roesten. En dan Honda: roestbakken waren het na 3 jaar, maar lekker goedkoop met alles erop en eraan en kijk nu eens naar deze merken, NIET TE BETALEN voor de GEWONE MENSEN. LAAT maar lekker komen die CHINESEN,
van mij mogen ze
Groeten
Alex
Gardon zegt
Remco schreef in 2005:
“”Wat betreft die crashtesten ik begrijp het best als mensen zich zorgen maken.
Alleen nu is het net alsof je dodelijk verongelukt als je met die Landwind op een Modus rijdt en dat de opa die de Modus bestuurd even om zijn auto moet lopen om te kijken of er krasjes op zijn bumper zitten. Helaas voor opa dat zal niet het geval zijn.””
In het voorbeeld van je koos je weliswaar voor een kleine auto maar die komt er in de botstest wel toevallig uit met 5 sterren. Zie link. In denk dat die opa en veel jonge gezinnen juist kiezen voor een Renault Modus mede vanwege de veiligheid. Je laatste zin kun je in dit geval beter weglaten en eindigen met:
“”als je met die Landwind op een Modus rijdt en dat de opa die de Modus bestuurd even om zijn auto moet lopen om te kijken of er krasjes op zijn bumper zitten””.
Hui-Jan Xjin zegt
Hoi.
Januari 2006 kocht ik deze Landwind, en de vooroordelen die de ANWB er op nahoudt, kloppen mijns inziens niet.
Mijn zoon heeft in September 2006 een ongeluk gehad, frontaal gebotst tegen een boom, met een snelheid van rond de 90, nadat hij door een passerende vrachtwagen tegen de zijkant was aangereden (fout van de vrachtwagenbestuurder).
De landwind had fikse voorschade, maar dit was en is gerepareerd.
De airbags hebben heel goed hun werk gedaan, en iedereen (5man) in de auto kwam er met lichte verwondingen vanaf.
Ik snap écht niet waar ANWB deze testresultaten vandaan hebben.
Waarschijnlijk hebben ze zich vergist, en hebben de ze 1 niet voor de 64 (dus 164) gezien. Wat een sukkels.
Ford GT Freak zegt
ik snap hem wel maar de anwb liegt en bedriegt huijanxjin is vast niet de enige die er met lichte verwondingen van af kwam