
De eindeloze discussies over de veiligheid van de Chinese SUV Landwind krijgen een vervolg. De Europese Commissie, wil keuringsregels voor nieuwe auto’s zo aanpassen dat een importeur een botsproef niet kan ontwijken. Een goede zaak want immers geldt “meten is weten”. De ANWB was al eerder verwikkeld in een hevige discussie over de veiligheid van de Landwind, nadat die samen met Europese zusterclubs zelf een botsproef had laten uitvoeren…
De Europese Commissie wil de regels zo veranderen dat een onderneming die auto’s importeert met het doel deze door te verkopen, geen individuele keuringen meer kan laten doen. Individuele Europese burgers zouden nog wel zelfstandig auto’s kunnen importeren uit bijvoorbeeld Amerika, zolang zij deze niet meteen willen doorverkopen (via zibb.nl).
Volgens mij gaat dat dan ook betekenen dat je in Nederland een stuk moeilijker een auto van een kleine fabrikant als Noble kunt rijden… zonde.
Laten ze ook de Lada 110-serie/Niva, de Fiat 600 (Seicento), de Santana, de Land Rover Defender, Jeep Wrangler en Suzuki Alto van de markt halen.
Daar zeurt toch ook niemand om de veiligheid!
Een Amerikaanse verkeersdeskundige heeft het voorstel gelanceerd om de airbags in auto’s te vervangen door puntige stalen pennen, die uit het dashboard te voorschijn komen bij botsingen.
Toch is wat hij zei niet helemaal onlogisch: één van de uitkomsten van onderzoek naar ongevallen is dat mensen meer risico nemen als ze zich veiliger voelen. Autogordels, veiligheidskooien en airbags leiden tot roekelozer rijgedrag. Per saldo blijft daardoor het aantal ongevallen gelijk, is de stelling. Door autorijden of andere vervoersvormen onveiliger te maken zou het rijgedrag juist veiliger kunnen worden
Oh, ze hebben goed geluisterd! De Suzuki Alto is voor Nederland van de markt gehaald omdat ze bang waren dat de Alto bij een EuroNCAP botsproef volledig door de mand zou vallen. De verkopen van Suzuki zullen wel in elkaar zakken.
Het toeval wil dat de Alto niet van de markt gehaald is… …aldus de importeur.
De vraag is of dat waar is. Als ze zeggen dat de Alto van de markt gehaald wordt, krijgen ze hun voorraden nooit op!
De actie van gratis automaat is toch wel opvallend. Autointernationaal zegt dat ze dat doen omdat er niet meer voldoende modellen met handbak op voorraad zijn.