
Het blijft een bijzonder verschijnsel. Ik heb de statistieken er niet op nageslagen, maar volgens mij zitten de Chinezen in de onderste regionen als het gaat om de gemiddelde lichaamslengte. En toch worden er geregeld speciaal voor de Chinese markt LWB (long wheelbase) modellen ontwikkeld. De verlengde BMW 5-serie is daar een voorbeeld van en onlangs werd in China ook een langere versie van de nieuwe Ford Mondeo gespot.
Op deze foto die op een Chinese website verscheen, is aan de langere achterdeur te zien dat we hier met een LWB uitvoering te maken hebben. In China is het niet ongebruikelijk dat ook middenklasse modellen worden gereden met chauffeur. Zou dat dan toch de reden zijn? Rijden er zoveel Chinezen met chauffeur? Het zal niet komen doordat ze met tien man in één auto naar het werk willen carpoolen. Of is het vooral een status kwestie? Weet iemand de echte (of voornaamste) reden voor de populariteit van de LWB modellen in China?
De kans is overigens klein dat deze lange Ford onze kant op komt. (via: motorauthority)
Groot booming business land waarbij een statige grote auto hoort. Niet dat deze Mondeo een echte auto is waarbij men gaat kwijlen, maar de grote zal wel een statussymbool hebben
Toch wel handig als ze die auto’s gewoon standaard uitbrengen op de europese markt! Kan ik met m’n 1.93 gewoon eens normaal achterin plaats nemen!
Tsjonge dan kunnen ze hun bed er wel achterin zetten. Toch handig als je na een lange rit te moe bent om naar je slaapkamer te lopen. LOL
o, misschien omdat daaar de lonen zo verdacht laag liggen? een chauffeur kost daar echt maar een hele kleine fractie van wat wij in nederland dokken als gevolg van minimumloon, algemeen loonpeil, sociale premies…
vind em nog niet eens lelijker .. kan ook bijna niet bij zo,n supermooie wagen
kijk wij zouden een 7 serie lwb nemen maar omdat zij kleiner zijn nemen zij genoegen met een 5 serie lwb dat is voor hun al groot genoeg.
ik vind hem mooier dan het model wat we hier hebben! :)
Waarom niet hierheen brengen? Voor zo een 2000€ meer extra beenruimte achterin. Denk dat er wel een aantal gezinnen daar oor naar hebben. (En ook: Take that Passat)
we hebben hier al eens zo’n auto gehad. De in China als VW Passat LWB verkochte auto werd hier een Skoda Superb.
Tja, wat zeggen ze altijd over een grote auto? penis compensatie ;)
Audi A6 is er ook in LWB, E-klasse wilde ze misschien produceren maar was te duur
Ik zou de statistieken inderdaad maar eens nakijken, want volgens de ervaring van enkele vrienden van mij zijn Chinezen helemaal niet zo kort! Vergeleken met Nederlanders wel, maar die zijn nou eenmaal erg lang.
De vraag is of het weggedrag lijdt onder het verlengen van een auto. In Europa stellen we relatief hoge eisen aan het weggedrag. Uit alle tests blijkt het weggedrag van een Chinese auto om te huilen, dus dan kan je makkelijk ongestraft verlengen. De Chinesen zijn niet beter gewend.
Kan je bij ons niet beter een 7-serie kopen dan een 5-serie LWB?
Oeps, Chinesen moet natuurlijk Chinezen zijn…
De auto’s met verlengde wielbasis zijn inderdaad bedoeld voor rondrijden met chauffeur. Een chauffeur kost hier ongeveer 1000 rmb per maand. Dat is 100 euro. Een chauffeur geeft status, en dat is voor een Chinese nieuwe rijke heel belangrijk. Ze laten zich voor de deur van een restaurant afzetten en gaan uren eten en drinken. De chauffeur wacht braaf buiten tot de baas dronken naar huis wil, of naar de kareoke…
@MrSelected
Misschien heb je gelijk, maar momenteel wordt er al in deze behoefte voorzien door MPV’s /SUV’s. Hierin heb je achter vaak ook wat extra beenruimte doordat je rechterop zit.
De Skoda Suberb zie ik persoonlijk maar weinig als gezinsauto, wel als zakenauto en -met name hier in het Oosten van het land- als taxi.
Dus kom ik zo bij mijn volgende opmerking… zou hij hier in de EU niet geschikt zijn als taxi? Een goedkopere oplossingen dan een Merc E-klasse.
Ik zit nu zelf in Shanghai en de LWB 5 serie verkoopt lang niet zo goed als de 7 serie LWB, die zie je veel en veel meer. afgezien nog van de Audi A6 LWB, A8 LWB, MB S-klasse LWB en de Lexus LS460 LWB.
Vrijwel alle luxe modellen worden hier verkocht als LWB en voor de rest zie je echt geen LWB auto’s alleen het luxe segment maakt ze. Dus niet de ow zo gevaarlijke chinese fabrikanten. Dus qua weggedrag zal het vast meevallen.
Een chauffeur is echt niet alleen voor de rijke chinees, de buitenlanders hier maken net zo goed gebruik van een chauffeur, waaronder ook heel veel nederlanders en die moeten net zo lang voor de deur wachten.
@ CsQuard2: je vergeet de duizenden Santana’s. Deze Taxi’s zijn ook allemaal een decimetertje of wat langer dan de al-oude VW Passat. En das maar wat handig om dat Groene thee potje van de chauffeur tussen de voorstoelen kwijt te kunnen. (en om je lange Hollandse poten kwijt te komen natuurlijk).
Deze ford heeft andere achterlicht dan hoe wij ze kennen lijkt het op…
Aha een Ford S80 of een Volvo Mondeo hoe je het maar bekijkt
ik vind hem wel mooi
ik vind de nieuwe ford mondeo een mooie auto, maar hij is er hier niet mooier op geworden!
Waarom deze niet als Scorpio in Europa op de markt brengen?
@ Rogier
Denk je dat echt? Onze goede Chinese vrienden nemen dus met niets minder genoegen. 5-serie? nee hoor! Als er een 9-serie zou bestaan zie je ze daar volop mee rijden en de steden er vol mee zien. Deze beste man is gewoon Ford-Fan, en zeg ‘ns eerlijk, onder de Fordjes is dit toch wel de netste… niet?!
Zoals vele Nederlanders is weet de autur beetje weinig af van China/Chinezen. Een land dat groter is dan Europa…….. weinig kans dat ze allemaal hetzelfde zijn. Mijn Chinese vrienden zitten tussen de 1m68 en 1m88. Dus klein, gemiddeld en lang, alles zit er tussen.
Zo te zien is Lampredi enige die beetje met logica nadenkt….. Vergelijken met Nederlanders (langste mensen ter wereld) is de slechtste vergelijking dat je kan maken.