• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Ford Mondeo krijgt GEEN vervanger

Auteur: hayte, gepost 25 maart 2021 om 14:39 – 15 Reacties

Twee Ford Mondeo's

De Ford Mondeo wordt nog tot begin volgend jaar gemaakt, maar krijgt daarna geen vervanger.

De Fiesta, de Focus en de Mondeo. Ford heeft natuurlijk over de jaren heen meerdere modellen gehad, maar die drie modellen bleven altijd als de kern voor Fords Europese passagiersdivisie. Na dertig jaar en vijf generaties komt er echter een einde aan de legendarische sedan en blijven de overige twee modellen alleen achter.

Ford maakt namelijk bekend dat er geen vervanger komt voor de Mondeo. In maart volgend jaar rolt de allerlaatste Mondeo van de productieband af. Volgens de fabrikant komt dit door een veranderende vraag van consumenten. Het zal voor niemand een verrassing zijn dat sedans marktaandeel hebben verloren ten faveure van crossovers en grotere SUV’s. Daar is de iconische Mondeo dus het slachtoffer van.

In 2020 waren SUV’s en crossovers goed voor 39 procent van Fords personenautoverkoop. Dit aandeel stijgt alleen maar; een jaar eerder was het maar 31 procent. Hoeveel Mondeo’s Ford vorig jaar verkocht, is niet duidelijk. Maar kennelijk waren het er niet genoeg om de sedan nog te kunnen redden. Ford zegt wel dat de sedanmarkt van de Mondeo in de laatste twintig jaar is gekrompen met tachtig procent. Het ontwikkelen van een nieuwe generatie vindt Ford daarom kennelijk geen rendabele onderneming meer. Sinds de introductie heeft Mondeo zo’n vijf miljoen exemplaren van de sedan in Europa verkocht.

Wat dit concreet betekent voor de Nederlandse markt is nog niet zeker. We weten dus niet wanneer we geen nieuwe Mondeo’s meer kunnen bestellen. Ford Nederland zegt tegen Autoblog dit nu uit te zoeken.

Ook interessant!

  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • Ook de Ford Mondeo wordt een cross-over
  • Officieel: dit is de vijfde generatie Ford Mondeo
  • Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo
    Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Ford, mondeo, sedan, SUV

Vorig bericht: « Zo voorkomt Dacia dat jij straks een ouderwets interieur hebt
Volgend bericht: Video: Audi RS3 Sportback én Sedan scheuren op de ‘Ring »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    25 maart 2021 om 15:10

    Niks nieuws toch? Is twee jaar geleden al een uitgebreide special over gemaakt door TGT.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      25 maart 2021 om 15:23

      De auto die ervoor in de plaats komt (weer een crossovert) is al diverse keren gespot, dus brekend nieuws zou ik dit idd niet willen noemen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        25 maart 2021 om 15:27

        Daarbij schijnt die auto ook Mondeo te gaan heten, dus helemaal dood is de Mondeo niet.

        Login om te reageren
  2. GH zegt

    25 maart 2021 om 16:11

    Er is geen markt meer voor een sedan of station. Als je het andersom benadert; Als je geen sedan of station aanbiedt, kan ik deze niet afnemen ook.

    Liever een Mondeo dan de Kuga. Liever een V60 dan XC60. Als oud Puma eigenaar wil ik de huidige Puma niet eens overwegen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 maart 2021 om 16:54

      Tuurlijk, als je het niet aanbiedt wordt ook het niet afgenomen. Maar als je het een aantal jaren tegelijk aanbiedt en je ziet de verkopen van de SUV stijgen en de verkopen van de klassieke stationwagen inzakken dan is het niet gek dat de fabrikanten denken, stop maar met die stationwagen. We hebben hetzelfde gezien met de 3 deurs modellen en de coupe’s en cabrio’s. Alleen een 5 deurs compacte SUV, dat verkoopt. Het lijkt erop dat de mensen steeds gelijkvormiger worden en dat is misschien wel het echte probleem.

      Login om te reageren
      • soundgarden zegt

        25 maart 2021 om 22:51

        @mashell: probleem? Voor wie? Dat is de realiteit maat. Deal with it

        Login om te reageren
        • melcon zegt

          26 maart 2021 om 08:16

          Dat is op meerdere vlakken een probleem.

          Voor wie? De mensen die graag wat anders willen rijden dan de “gemiddelde auto”. Dat is uiteraard geen grote groep maar deze bestaat wel daadwerkelijk.
          Voor wie nog meer? Voor het milieu. Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat de carrosserie vorm SUV alle verbeteringen in efficiëntie die we de afgelopen 20-30 jaar bereikt hebben op het gebied van aandrijflijnen volledig teniet gedaan hebben. Het is dan ook uitermate triest dat b.v. elektrische auto’s als de Model X & Jaguar I-Pace uberhaupt bestaan.

          Zie b.v. een stukje uit een rapport van de TU Delft waarbij er gesproken wordt over een uniforme Co2 emissie-limiet:
          Omdat CO2-emissies sterk correleren met voertuigeigenschappen (o.a. luchtweerstand
          via stroomlijn en frontaal oppervlak, massa, motorvermogen, uitrustingsniveau)
          zou een uniforme CO2-emissielimiet op voertuigniveau leiden tot
          ernstige marktverstoringen. Veel auto’s zouden niet meer mogen worden verkocht
          (denk aan sportwagens, SUVs, MPVs, etc.) Een uniforme limiet zou wel
          kunnen worden opgelegd op het niveau van fabrikanten wanneer deze betrekking
          heeft op de verkoopgemiddelde CO2-emissie. Daarbij kan het zinvol zijn om
          dit te combineren met een (gesloten) emissiehandelssysteem waarbij fabrikanten
          onderling emissiecredits (bijv. in g/km op basis van de typekeuringstest) kunnen
          verhandelen (IEEP, 2005) om zo de gewenste emissiereductie kostenoptimaal
          over fabrikanten en marktsegmenten te kunnen verdelen.

          Login om te reageren
    • liesrijdert zegt

      25 maart 2021 om 19:04

      @GH: helemaal mee eens !

      Login om te reageren
  3. The Stig NL zegt

    25 maart 2021 om 16:12

    Wedden dat we straks een crossover met de naam Mondeo kunnen kopen?

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      25 maart 2021 om 19:17

      Zou best kunnen, met de Puma hebben ze namelijk al hetzelfde trucje uitgehaald.

      Login om te reageren
  4. 993carrera4s zegt

    25 maart 2021 om 17:53

    Oud nieuws. Wel jammer, weer een station ingeruild voor een suv.

    Login om te reageren
  5. cloverleaf zegt

    25 maart 2021 om 22:17

    Hoe moelijk is het om een station / sedan in de markt te zetten. Noem het aerodynamisch en dus groen en je verkoopt het aan alle D66 stemmerts

    Login om te reageren
  6. rogerzz zegt

    25 maart 2021 om 23:58

    Een vriend van me had de Mondeo van zijn vader overgekocht/gekregen voor een leuk prijsje. Ik moest er een keer in rijden en was erg positief verrast. Alles zat op de goede plek, schakelde lekker, stuurde prima, lag redelijk strak op de weg.. er was eigenlijk niets op aan te merken. Dus aan de auto ligt het niet denk ik.

    Jammer dat auto’s vooral gekocht worden door bejaarden en 40+ leaserijders. Maar een station is in mijn optiek echt beter dan een SUV, qua wegligging, luchtweerstand, gewicht, verbruik, en mogelijk nog ruimer ook. Zonde.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      26 maart 2021 om 11:31

      @rogerzz:

      Dat is typisch Ford, blinkt eigenlijk nergens in uit maar doet wel alles boven verwachting goed.

      Login om te reageren
  7. dvaerden zegt

    26 maart 2021 om 19:39

    Het verschil tussen een Mondeo en een Focus is de laatste generaties ook wel telkens kleiner geworden, dus in dat opzicht zitten ze ook wel wat in hun eigen vaarwater.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North