
De naam ‘Mondeo’ is alleen niet meer echt van toepassing.
Misschien had je er nog nooit bij stilgestaan (misschien ook wel), maar Mondeo is afgeleid van het Latijnse woord voor wereld. De Mondeo moest namelijk een ‘world car’ zijn die over de hele aardbol verkocht zou worden. Dat is ook gebeurd, maar daar is nu helaas een einde aan gekomen.
Ford onthult vandaag de vijfde generatie van de Mondeo, maar het is geen world car meer. De auto is namelijk niet meer in Europa te krijgen. Sterker nog: de auto is nergens te krijgen, behalve in China.
Qua uiterlijk voelt de Mondeo nog steeds aan als een Mondeo. Het is namelijk geen cross-over geworden, maar nog gewoon een ouderwetse sedan. Wel heeft de auto wat meer een sportieve uitstraling gekregen. Daar zorgt onder meer de uitgesproken grille (die we kennen van de Evos) en het zwarte dak voor.
Dat laatste is trouwens optioneel, zoals we zagen op eerder gelekte plaatjes van de nieuwe Ford Mondeo. Als je dat niet aanvinkt ziet de auto er toch een stuk suffer uit.
Zoals jullie weten zijn Chinezen dol op beenruimte, dus de nieuwe Mondeo is daarom een slagje groter dan de vorige Mondeo. Om precies te zijn is de sedan is 63 mm langer en 23 mm breder. Overigens is ook het design gebaseerd op diepgravend onderzoek naar de wensen en behoeften van de Chinese consument. Iets waar wel meer autofabrikanten zich door laten leiden vandaag de dag.
Dat gezegd hebbende: de nieuwe Mondeo ziet er niet on-Europees uit. Dat brengt ons bij de vraag: is het jammer dat wij in Europa geen Mondeo meer krijgen? Roept u maar!
Waarom zit er zo’n lelijk hyundai front op zonder koplampen? Verder best wel weer een knap ding.
@dutchdriftking: ik zie wel degelijk koplampen.
@audirs666: ik ook
Wat is er mis met dat front joh. Weer zo’n belachelijke grill die het design wegduwd.
@smex op een grill bak je vlees. Een auto heeft een grille. Als petrol head moet je toch wel ’t verschil weten tussen een gril, grill en grille.
@sportabgasanlage: en als petrolhead hoor je te weten dat het “petrolhead” is en niet “petrol head”. Anders heb je petrol en een head. Leuk hé, corrigeren terwijl je het zelf fout doet..
Touché, je hebt gelijk. Engelse samenstellingen schrijf je doorgaans niet aan elkaar, maar los. Petrolhead is een uitzondering op die regel. Tnx.
*hè, niet hé.
Dan zou jij wel moeten weten dat het “petrolhead” is.
Yep, inderdaad.
Best wel mooi eigenlijk. Ford weet wel de weg naar de toekomst te vinden.
@marcomanta: die ligt dan vooral in China lijkt het! Kan Ford wel gelijk in hebben, maar is wat jammer voor ons hierzo…
Wanneer gaat die app gemaakt worden?
@aerotic: de enige comment die er toe doet.
Ik heb ‘m al heel lang niet meer.. In safari doet hij het prima.. Scheelt een hoop frustratie 😉
@aerotic: Nooit.
In het jaar tabak, als ze met pijpen komen schieten.
Ik denk dat de Ford-designtaal voor grote auto’s tot hoogconjunctuur kwam in de Granada-jaren. Mooi grote reisauto’s die toch een bepaalde klasse bezaten. De breaks waren reuzen in die tijd. Daarna kwam de Sierra/Scorpio ‘patrijspoorten’ periode, waarmee er toch iets vreemds gebeurde. Al werd de Sierra (vreemd genoeg) een nog behoorlijk verkochte auto – de Scorpio is dat nooit meer geworden. Ik denk dat Ford’s appetijt om echte grote auto’s te ontwikkelen in het kielzog van Mercedes, BMW of Audi daarmee in vrije val is gegaan. De Mondeo moest zowel op het Sierra als Scorpio spoor tijden, maar helaas hier in Europa is nog nauwelijks iets te bespeuren van dat tijdperk. Het waren technisch ook geen bijster goede auto’s. Kortom, er is daar een hele markt verkwanseld door de verkeerde strategie in Europa en dat is spijtig. Op die vijfde generatie zit niemand in Europa echt te wachten. Het is een design derivaat waar Kia, Peugeot of Opel-achtige invloeden in zitten en waar niemand emotioneel van wordt. Wetende dat de groene gekheid er hier nog een hybride 1,0 liter motor in zou duwen – nee bedankt – ik gun de Chinezen een versie waar wellicht wel mee te rijden valt.
6e generatie*
Mooie elementen, paar mooie lijnen, maar het geheel oogt uit verhouding en onsamenhangend. Vooral het zij-aanzicht. (Mening)
Waarom zien die dingen er tegenwoordig uit alsof het een RS is terwijl er een 1.0 Ecoboost pruttelmotortje in ligt? Net zoals een Audi A6 met 2 liter motor met grotere uitlaten dan een RS6? Je ziet de 1cm doorsnee pijpjes er gewoon in zitten maar betaalt er wel weet ik hoeveel duizend euro voor….
Chinezen zijn toch over het algemeen kort wat zeuren ze nou over beenruimte?
Euh, proportie? Waar ben je? 🙄
En profile beetje een Insignia stance. Verder prima maar ook niet heel bijzonder. Hoop dat het interieur een beetje te pruimen is, toch altijd een nadeel van Ford vind ik.
O nee, o nee.
De vorige Mondeo was een mooie auto; een prima budget-werker. Het werkte natuurlijk niet echt op de Europese markt (belasting), maar wat je aan Ford betaalde, en er voor terug kreeg, was het een goede deal.
En nu dit ding. Wat een samenraapsel van slechte ideeen.
Een slechte uitvoering van de horizontale doorlopende lichten (als het niet echt doorloopt lijkt het te budget.
De grote opplakstrip boven het nummerbord: werke niet bij alle andere auto’s die het ook hadden.
De achterlichten die een slechte rip-off zijn van een Passat.
De voorkant en achterkant styling: waar veel merken nog hun best doen om hoekaanzichten er ook goed uit te laten zien, zie je hier dat de zijkant (glooiend, beetje voorover, geleidelijke deuken en vouwen, zijn de achter kant en voorkant eerder recht en horizontaal gestapeld.
Nee, vind het geen mooi geheel. Maar meestal betekent dat dat er veel van zullen worden verkocht.
Enige pluspunt: extra beenruimte. Moderne auto’s zijn groot, maar er zijn er zo weinig die je het gevoel geven dat je achterin gewoon lekker kan zitten, ookal is je auto 5 meter lang.