• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: dit is de vijfde generatie Ford Mondeo

Auteur: machielvdd, gepost 17 januari 2022 om 16:56 – 25 Reacties

De naam ‘Mondeo’ is alleen niet meer echt van toepassing.

Misschien had je er nog nooit bij stilgestaan (misschien ook wel), maar Mondeo is afgeleid van het Latijnse woord voor wereld. De Mondeo moest namelijk een ‘world car’ zijn die over de hele aardbol verkocht zou worden. Dat is ook gebeurd, maar daar is nu helaas een einde aan gekomen.

Ford onthult vandaag de vijfde generatie van de Mondeo, maar het is geen world car meer. De auto is namelijk niet meer in Europa te krijgen. Sterker nog: de auto is nergens te krijgen, behalve in China.

Qua uiterlijk voelt de Mondeo nog steeds aan als een Mondeo. Het is namelijk geen cross-over geworden, maar nog gewoon een ouderwetse sedan. Wel heeft de auto wat meer een sportieve uitstraling gekregen. Daar zorgt onder meer de uitgesproken grille (die we kennen van de Evos) en het zwarte dak voor.

Dat laatste is trouwens optioneel, zoals we zagen op eerder gelekte plaatjes van de nieuwe Ford Mondeo. Als je dat niet aanvinkt ziet de auto er toch een stuk suffer uit.

  • De nieuwe Ford Mondeo
  • De nieuwe Ford Mondeo
  • De nieuwe Ford Mondeo
  • De nieuwe Ford Mondeo

Zoals jullie weten zijn Chinezen dol op beenruimte, dus de nieuwe Mondeo is daarom een slagje groter dan de vorige Mondeo. Om precies te zijn is de sedan is 63 mm langer en 23 mm breder. Overigens is ook het design gebaseerd op diepgravend onderzoek naar de wensen en behoeften van de Chinese consument. Iets waar wel meer autofabrikanten zich door laten leiden vandaag de dag.

Dat gezegd hebbende: de nieuwe Mondeo ziet er niet on-Europees uit. Dat brengt ons bij de vraag: is het jammer dat wij in Europa geen Mondeo meer krijgen? Roept u maar!

Ook interessant!

  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!
  • BREEK: Ford Mondeo krijgt GEEN vervanger
  • Ook de Ford Mondeo wordt een cross-over
  • Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo
    Ford Mustang Mach-E verkoopt nu al beter dan dramatische Mondeo

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Ford, mondeo

Vorig bericht: « BMW Alpina B3 Touring rijtest: beter dan M3 Touring?
Volgend bericht: Alpine zegt tabee tegen Alain Prost »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    17 januari 2022 om 17:11

    Waarom zit er zo’n lelijk hyundai front op zonder koplampen? Verder best wel weer een knap ding.

    Login om te reageren
    • AudiRS zegt

      17 januari 2022 om 17:14

      @dutchdriftking: ik zie wel degelijk koplampen.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        17 januari 2022 om 17:43

        @audirs666: ik ook

        Login om te reageren
  2. smex zegt

    17 januari 2022 om 17:23

    Wat is er mis met dat front joh. Weer zo’n belachelijke grill die het design wegduwd.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      17 januari 2022 om 18:09

      @smex op een grill bak je vlees. Een auto heeft een grille. Als petrol head moet je toch wel ’t verschil weten tussen een gril, grill en grille.

      Login om te reageren
      • allahisthegreatest zegt

        17 januari 2022 om 23:55

        @sportabgasanlage: en als petrolhead hoor je te weten dat het “petrolhead” is en niet “petrol head”. Anders heb je petrol en een head. Leuk hé, corrigeren terwijl je het zelf fout doet..

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          18 januari 2022 om 08:10

          Touché, je hebt gelijk. Engelse samenstellingen schrijf je doorgaans niet aan elkaar, maar los. Petrolhead is een uitzondering op die regel. Tnx.

          Login om te reageren
        • Davidov zegt

          18 januari 2022 om 15:29

          *hè, niet hé.

          Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        18 januari 2022 om 00:06

        Dan zou jij wel moeten weten dat het “petrolhead” is.

        Login om te reageren
        • sportabgasanlage zegt

          18 januari 2022 om 08:11

          Yep, inderdaad.

          Login om te reageren
  3. MarcoM zegt

    17 januari 2022 om 17:43

    Best wel mooi eigenlijk. Ford weet wel de weg naar de toekomst te vinden.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      17 januari 2022 om 18:01

      @marcomanta: die ligt dan vooral in China lijkt het! Kan Ford wel gelijk in hebben, maar is wat jammer voor ons hierzo…

      Login om te reageren
  4. aerotic zegt

    17 januari 2022 om 17:50

    Wanneer gaat die app gemaakt worden?

    Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      17 januari 2022 om 18:38

      @aerotic: de enige comment die er toe doet.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        17 januari 2022 om 19:25

        Ik heb ‘m al heel lang niet meer.. In safari doet hij het prima.. Scheelt een hoop frustratie 😉

        Login om te reageren
    • raym zegt

      17 januari 2022 om 19:51

      @aerotic: Nooit.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 januari 2022 om 00:08

      In het jaar tabak, als ze met pijpen komen schieten.

      Login om te reageren
  5. kevertje zegt

    17 januari 2022 om 17:51

    Ik denk dat de Ford-designtaal voor grote auto’s tot hoogconjunctuur kwam in de Granada-jaren. Mooi grote reisauto’s die toch een bepaalde klasse bezaten. De breaks waren reuzen in die tijd. Daarna kwam de Sierra/Scorpio ‘patrijspoorten’ periode, waarmee er toch iets vreemds gebeurde. Al werd de Sierra (vreemd genoeg) een nog behoorlijk verkochte auto – de Scorpio is dat nooit meer geworden. Ik denk dat Ford’s appetijt om echte grote auto’s te ontwikkelen in het kielzog van Mercedes, BMW of Audi daarmee in vrije val is gegaan. De Mondeo moest zowel op het Sierra als Scorpio spoor tijden, maar helaas hier in Europa is nog nauwelijks iets te bespeuren van dat tijdperk. Het waren technisch ook geen bijster goede auto’s. Kortom, er is daar een hele markt verkwanseld door de verkeerde strategie in Europa en dat is spijtig. Op die vijfde generatie zit niemand in Europa echt te wachten. Het is een design derivaat waar Kia, Peugeot of Opel-achtige invloeden in zitten en waar niemand emotioneel van wordt. Wetende dat de groene gekheid er hier nog een hybride 1,0 liter motor in zou duwen – nee bedankt – ik gun de Chinezen een versie waar wellicht wel mee te rijden valt.

    Login om te reageren
  6. brennie-1994 zegt

    17 januari 2022 om 17:51

    6e generatie*

    Login om te reageren
  7. wjeurs zegt

    17 januari 2022 om 17:57

    Mooie elementen, paar mooie lijnen, maar het geheel oogt uit verhouding en onsamenhangend. Vooral het zij-aanzicht. (Mening)

    Login om te reageren
  8. Olleh zegt

    17 januari 2022 om 18:21

    Waarom zien die dingen er tegenwoordig uit alsof het een RS is terwijl er een 1.0 Ecoboost pruttelmotortje in ligt? Net zoals een Audi A6 met 2 liter motor met grotere uitlaten dan een RS6? Je ziet de 1cm doorsnee pijpjes er gewoon in zitten maar betaalt er wel weet ik hoeveel duizend euro voor….

    Login om te reageren
  9. aziz zegt

    17 januari 2022 om 21:52

    Chinezen zijn toch over het algemeen kort wat zeuren ze nou over beenruimte?

    Login om te reageren
  10. Nemus zegt

    17 januari 2022 om 23:05

    Euh, proportie? Waar ben je? 🙄

    Login om te reageren
  11. pier zegt

    17 januari 2022 om 23:22

    En profile beetje een Insignia stance. Verder prima maar ook niet heel bijzonder. Hoop dat het interieur een beetje te pruimen is, toch altijd een nadeel van Ford vind ik.

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    18 januari 2022 om 10:49

    O nee, o nee.
    De vorige Mondeo was een mooie auto; een prima budget-werker. Het werkte natuurlijk niet echt op de Europese markt (belasting), maar wat je aan Ford betaalde, en er voor terug kreeg, was het een goede deal.

    En nu dit ding. Wat een samenraapsel van slechte ideeen.
    Een slechte uitvoering van de horizontale doorlopende lichten (als het niet echt doorloopt lijkt het te budget.
    De grote opplakstrip boven het nummerbord: werke niet bij alle andere auto’s die het ook hadden.
    De achterlichten die een slechte rip-off zijn van een Passat.
    De voorkant en achterkant styling: waar veel merken nog hun best doen om hoekaanzichten er ook goed uit te laten zien, zie je hier dat de zijkant (glooiend, beetje voorover, geleidelijke deuken en vouwen, zijn de achter kant en voorkant eerder recht en horizontaal gestapeld.
    Nee, vind het geen mooi geheel. Maar meestal betekent dat dat er veel van zullen worden verkocht.

    Enige pluspunt: extra beenruimte. Moderne auto’s zijn groot, maar er zijn er zo weinig die je het gevoel geven dat je achterin gewoon lekker kan zitten, ookal is je auto 5 meter lang.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North