• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Last minute TV tip: De bijdrage van Porsche aan Hitler’s “succes”

Auteur: Dennis, gepost 22 maart 2011 om 20:26 – 85 Reacties

Hitler Volkswage-Porsche 1938

Hier weer een Autoblog Last minute TV tip. Vanavond om 21.15 op het Belgische Canvas (overdag Ketnet) een documentaire met de titel: “Hitler’s managers”.

In deze documentaire komt autofabrikant Ferdinand Porsche in beeld. Porsche was een van de industriëlen die Hitler heeft geholpen groot te worden. Porsche ontwikkelde voor nazi-Duitsland de Volkswagen, maar daarnaast ook veel oorlogsmaterieel.

Dit verleden zou voor mij anno 2011 absoluut geen reden zijn om Porsche te boycotten. We zijn immers ook niet meer boos op de Duitsers. Maar wel interessant voor degenen met een stukje interesse in automotive- en oorlogsgeschiedenis.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nederlandse gelimiteerde Porsche 992 Special!

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, tv-tip

Vorig bericht: « Absurde prijsverschillen tussen autoverzekeringen
Volgend bericht: Oh Shit! Dr. Dre stond erbij en keek ernaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. xilver zegt

    22 maart 2011 om 20:27

    Ziet er wel heel interessant uit. En gezegd zijnde… Hitler heeft de Duitse economie terug op gang geholpen. Uiteindelijk was hij een groot leider, enkel spijtig van een paar van zijn politieke standpunten ;-).

    Login om te reageren
    • norge zegt

      22 maart 2011 om 20:35

      @xilver: Een groot leider ? Het was een idioot met machtswaanzin die miljoenen mensen de dood in geholpen heeft.
      Maar tegen porsche of de Duitsers heb ik niks.

      Login om te reageren
      • cheetacars zegt

        22 maart 2011 om 20:44

        @norge: Iemand die zo’n rijk kan opbouwen, noem ik ook een groot leider. Maar helaas stond ie aan de verkeerde kant met de verkeerde ideeën.

        OT Klinkt interessant.

        Login om te reageren
      • C6_R zegt

        22 maart 2011 om 21:03

        @norge: Ach, ieder heeft zo z’n smetjes hè! :lol:

        Wat een smurf, de economie op gang geholpen, yeah right! En een paar van z’n politieke standpunten waren niet helemaal haaks. Maar verder echt een topgozer hoor!
        :?

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          22 maart 2011 om 21:14

          @C6_R: Dat wilde ik net zeggen!

          Login om te reageren
        • piebepost zegt

          22 maart 2011 om 23:20

          @C6_R: Juist.

          Login om te reageren
      • xilver zegt

        22 maart 2011 om 22:50

        @norge: Ik spreek niet goed wat de Nazis gedaan hebben, maar Hitler heeft Duitsland terug groot gemaakt. Hij heeft ervoor gezorgd dat de Duitse industrie terug een van de grootste ter wereld werd na een zware recessie van WO I en de twenties crisis (al was dit door een bewapeningspolitiek). Wat veel mensen ook vergeten is dat Hitler niet de ergste in zijn soort was. Vaak vergeten mensen ook leiders zoals Stalin en Mao Zedong (men schat zelfs dat hij 80 (!) miljoen doden op zijn geweten heeft). Niet alles is slecht aan die kerel, en vaak rusten mensen op een haat die ze zelf niet ervaren hebben. Een objectieve benadering naar zulke mensen is vaak afwezig en vertroebeld.

        Daarenboven kan je toegeven dat er in de huidige maatschappij sterk lak is aan leiders zoals Hitler, nu zijn het allemaal grijze muizen met een charisma van een gemummificeerde testikel. Vorm zijn standpunten om en je had een leider om te beamen.

        Login om te reageren
        • piebepost zegt

          22 maart 2011 om 23:22

          @xilver: Ja, topgozer. OK, hij had dan wat slechte ideetjes maar hij heeft wel de Duitse economie helemaal op gang geholpen…

          … en in een tijdsbestek van 5 jaar compleet met de grond gelijk gemaakt.

          Login om te reageren
          • C6_R zegt

            23 maart 2011 om 19:09

            @piebepost: Nürnberg voor AH:

            En na AH:

            Maar voor de economie was ‘ie echt Fantástisch hoor! :lol:

            Login om te reageren
        • piebepost zegt

          22 maart 2011 om 23:24

          @xilver: Allumaal Audih en VeujWeuj kopuh mensuhh!!

          Login om te reageren
        • norge zegt

          23 maart 2011 om 07:00

          @xilver: Duitsland was al een groot land toen Hitler aan de macht kwam,het enige wat hij deed was een oorlogmachine in gang zetten en een groot leger opbouwen .
          Iedereen die geen werk had werden aan het dwangarbeid gezet.
          Iedereen die niet kon werken in een kamp gegooid.
          Verder werd de KDF nooit aan het volk verkocht maar gebruikt om de laatste spaarcentjes bij het volk weg te futselen.
          Snelwegen zijn een Amerikaans fenomeen of uitgevonden door de Romeinen als je lang terug gaat .
          MAW ,het is makkelijk een land groot te maken als je de problemen letterlijk afmaakt.
          Hitler was een idioot die niks positief nagelaten heeft
          En Volkswagen is opgebouwd na de oorlog door een engelse bewindvoorder (naam vergeten).

          Login om te reageren
          • rfw1994 zegt

            23 maart 2011 om 10:12

            @norge: Hitler is lang voor zijn verkiezing een van de drijvende krachten geweest bij het stimuleren van een anti-verdrag van versailles politiek. Verder gebruikte hij het geld normaal gebruikt zou worden om de geallieerden te betalen om de economie op gang te helpen. In dat opzicht heeft hij er toch echt wel wat aan gedaan. Verder is oorlogs economie ook economie.

            Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          23 maart 2011 om 22:53

          @xilver: Ohhhhhhh, Mao heeft 80 miljoen mensen uitgeroeid en Hitler maar 36 miljoen??? Nou, dan valt het eigenlijk best mee!

          Kneus…

          Login om te reageren
        • highperformance zegt

          24 maart 2011 om 01:01

          @xilver: “de mensen praten over de joden en zo in de WO II, nou, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes hoor..”
          Finkers en Teeuwen, dank.

          Login om te reageren
    • mortsel2640 zegt

      22 maart 2011 om 20:40

      @xilver: xilver jij hebt zeker gelijk. hij was groot leider. maar had wel paar wijze (wist echt niet hoe ik wijze moest schrijven :( ) los

      Login om te reageren
      • WinkeB zegt

        22 maart 2011 om 21:19

        @mortsel2640: ‘vijzen’ misschien? Zoals in ‘hij heeft een vijs los’

        Login om te reageren
      • xilver zegt

        22 maart 2011 om 22:52

        @mortsel2640: Vijzen ;-). Veel van die dictatoriale leiders mankeren een aantal vijzen, kijk maar naar Mussolini, Franco, Napoleon en, om in de media te blijven, Khadaffi. Ongelimiteerde macht maakt mensen wreed en los van elke zin voor redenering.

        Login om te reageren
    • Den zegt

      23 maart 2011 om 11:52

      @xilver: als jullie eens hadden opgelet bij geschiedenis en maatschappijleer… Economisch gezien is het een complete mislukking geworden. De echte opbouw van Duitsland en het Wirtschaftswunder kwamen pas na WO II. Bijna elke fabriek is platgebombardeerd. Met het bloed van vele miljoenen aan zijn handen valt er niets positiefs te melden over Hitler.
      Ten tweede een politiek standpunt is iets anders dan het ontketenen van een oorlog en het uitroeien van miljoenen mensen.

      Login om te reageren
  2. phantom95 zegt

    22 maart 2011 om 20:45

    @norge: zonder hem hadden we waarschijnlijk geen snelwegen gehad, geen volkswagen en geen porsche gehad

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      22 maart 2011 om 20:49

      @phantom95: Porsche wel. Staat 95 voor je geboortejaar ofzo?

      Login om te reageren
    • norge zegt

      22 maart 2011 om 20:50

      @phantom95: Snelwegen en porsche waren er toch wel gekomen .
      Volkswagen ? Is dat om trots op te zijn dan?

      Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    22 maart 2011 om 20:49

    Gewoon bizar als je op wikipedia leest bij “vw” dat hitler meneer porsche de opdracht gaf om een vw te maken.

    Echt zo’n zwart-wit beeld dat je er dan bij hebt. Zo van, vw is niet meer weg te denken in de auto en gewone wereld. En dat het allemaal mede is opgericht door de meest gehate en gestoorde idioot die er ooit geleefd heeft.

    Login om te reageren
  4. Olifant zegt

    22 maart 2011 om 20:50

    Wie zegt dat wij niet meer boos zijn op duitsers, heb een bloedhekel aan duitsers.

    Login om te reageren
    • Fidenza zegt

      22 maart 2011 om 20:57

      @Olifant: het betekent niet dat 1 Duitser slecht is dat ze allemaal zo zijn….

      Login om te reageren
    • Forza zegt

      22 maart 2011 om 21:03

      @Olifant: Kortzichtig figuur. Altijd jammer dat er grapjassen zoals jij van zich moeten laten horen. Zal vast wel goed onderbouwd zijn, die overtuiging van jou. Of is je duitse auto al 4x stuk gegaan dit jaar?

      Login om te reageren
      • Olifant zegt

        22 maart 2011 om 22:04

        @Forza: Bah, duits volk, kan het niet weerstaan.

        Login om te reageren
    • xilver zegt

      22 maart 2011 om 22:54

      @Olifant: Dit zijn feiten van 70 jaar geleden… get on with your life. Vanwaar de ongegronde haat? Dingen onderbouwen geeft kracht in je mening, doe het hier dan ook.

      Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    22 maart 2011 om 21:03

    Nu nog een docu over Josef Ganz en ’t verhaal is compleet.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      22 maart 2011 om 22:08

      @rotarypowah: Je neemt me de woorden uit de mond. Maar als ik ’t goed heb wordt daar aan gewerkt.

      Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 maart 2011 om 08:24

      @rotarypowah:
      En Erwin Komeda en… het verhaal gaat nooit compleet zijn…

      Login om te reageren
  6. bozewolf zegt

    22 maart 2011 om 21:05

    Porsche, Krupp, Henschel, Messerschmidt, BMW…om over IG Farben nog maar te zwijgen, dat later werd opgedeeld in meerdere kleine delen, waaronder b.v. BASF en Bayer.

    Is ook niet te vergelijken met nu natuurlijk, hoe dat toen ging. Nadragen kunnen we het ze niet meer, maar de geschiedenis ervan is zeker interessant! De hele Duitse industrie heeft eraan meegewerkt of is eraan ontsproten.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      22 maart 2011 om 21:16

      @bozewolf: klopt. En het gaat veel verder natuurlijk, niet alleen Duitse bedrijven. Ook Saab is ontstaan uit de vliegtuigbouwer die straaljagers bouwde om Zweden te verdedigen tegen de Duitsers. Klein voorbeeld, zijn er veeeeeeel meer.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        22 maart 2011 om 22:56

        @Svenska_Aeroplan_AB: Wereldoorlogen zijn vaak een bakermat van technologie. De mens is zo druk bezig met het vernietigen van zijn medesoort dat hij er alles aan doet om technologisch beter te zijn dan een ander. Wil je een technologische revolutie? Begin dan een wereldoorlog, want zonder die vernietigingsdrang komen we nergens.

        Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        23 maart 2011 om 00:32

        @Svenska_Aeroplan_AB: Citroën maakte granaten in WOI en vergaarde daarmee kapitaal om op zijn eigen manier een autofabriek te kunnen starten. Ook zomaar een voorbeeldje. :)

        Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        23 maart 2011 om 19:00

        @Svenska_Aeroplan_AB: Zweedse straaljagers in WO2? Dacht ’t niet :P Jij bent SAAB goeroe, maar ik ben militaire luchtvaart goeroe!

        Je hebt natuurlijk hartstikke gelijk als je “straaljagers” vervangt door “vliegtuigen” ^_^

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          23 maart 2011 om 22:49

          @bozewolf: ow ja, waren vliegtuigen voor een luchtbrug met geallieerd gebied… Scherp van u. Maar had zeker met de oorlog te maken!

          Login om te reageren
    • GOD zegt

      23 maart 2011 om 09:24

      @bozewolf: Je vergeet Mercedes ;)

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        23 maart 2011 om 09:33

        @GOD: oja en Maybach deed ook gezellig mee.

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          23 maart 2011 om 19:00

          @GOD: Maybach bouwde heel veel motoren inderdaad (net als BMW), Mercedes viel nog wel mee op zich!

          Login om te reageren
  7. janklaassen zegt

    22 maart 2011 om 21:08

    Jammer dat er geen filmpje bij zit,
    maar verder is zo’n WOII stukje historie wel leuk.

    Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    22 maart 2011 om 21:16

    Schrale troost voor de nazi….eehm…nazaatjes van Hitler…Eerst heel Europa bezet hebben, en uiteindelijk als promotor van de Kever geassocieerd worden. Bedenkelijk, maar wel een plekje dat hem beter past ?!

    Login om te reageren
  9. Jokkebrok zegt

    22 maart 2011 om 21:27

    Ben je lekker op tijd mee :?

    Login om te reageren
  10. six-trey zegt

    22 maart 2011 om 21:47

    elke belg die porsche zou willen boycotten zou eerst eens zelf moeten kijken naar Duvel en Vedett .. weinig belgen waaren zo oorlogmisdadigers als Moortgat

    Login om te reageren
  11. Maurice16 zegt

    22 maart 2011 om 21:49

    ”We zijn immers ook niet meer boos op de Duitsers.”
    Toch zijn ’t niet mijn vrienden. Zullen vast wel heel wat aardige Duitsers tussenlopen, maar die ben ik nog niet vaak tegengekomen.

    Login om te reageren
    • Olifant zegt

      22 maart 2011 om 22:06

      @Maurice16: Precies, de schrijver van dit artikel moet niet gaan praten voor andere mensen.
      -edit: nee, dat we bepalen we zelf wel-

      Login om te reageren
      • Dennis zegt

        22 maart 2011 om 22:43

        @Olifant: Niet zo kortzichtig a.u.b. Ik spreek niet alleen namens mijzelf. Nederlanders zijn de laatste jaren veel positiever over Duitsers geworden. Check dit artikel uit mei 2007 maar eens.

        Login om te reageren
    • C6_R zegt

      23 maart 2011 om 18:53

      @Maurice16: Ga eens de deur uit en verruil je bekrompen wereldje eens voor een omgeving waar je Duitsers tegen komt en maak daar dan eens een praatje mee. Niet in Zandvoort of Cherso, maar gewoon in het schitterende Duitsland, in Bayern oid.
      Dan zal je merken dat Duitsers heel erg op Nederlanders lijken, alleen dan iets beleefder en vriendelijker.

      Login om te reageren
      • Maurice16 zegt

        23 maart 2011 om 22:41

        @C6_R: Je hebt vast en zeker wel gelijk. Er zijn genoeg beleefde en vriendelijke Duitsers. Maar er zijn er in mijn ogen ook zat die ik niet kan uitstaan. Ik was vandaag in Düsseldorf. Twee keer probeer ik de weg te vragen (in het Duits); twee keer kijken ze me raar aan en lopen ze door zonder een woord te zeggen. En Engels? Ze praten liever over de hele wereld hun eigen taal Duits. Ik vraag toch bijvoorbeeld ook niet in het Nederlanders de weg aan een of andere Spanjaard? Duitsers doen dat namelijk bijna altijd. Asociaal noem ik dat..

        Login om te reageren
        • arias zegt

          8 juni 2014 om 21:59

          @Maurice16: dat is dan wel vervelend voor je ik was toevallig vorige week ook in Düsseldorf bij Königsallee en ik heb daar paar keer ook de mensen wat gevraagd zowel in het Duits als Engels en beide keren hebben de mensen mij gewoon keurig antwoord gegeven en waren vriendelijk het valt me wel op dat steeds meer Duitsers Engels kunnen spreken nu en verder vind ik ze persoonlijk wel vriendelijk

          Login om te reageren
  12. giova zegt

    22 maart 2011 om 22:05

    Zover wat betreft de mooie historie van Porche. Wist ik dus niet. Zalig rond rijden met een Nazi sportwagen. Damn. Doet mij toch wat raar aanvoelen moet ik zeggen..

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    22 maart 2011 om 22:10

    Mag ik iedereen Paul Schilperoord’s boek ‘Het ware verhaal van de Kever’ aanraden? Leest als een spannend boek (is het in feite ook), maar het belicht de ontstaansgeschiedenis van de Kever wel even van een andere kant.

    Recensie: http://www.klassiekerboeken.nl/recensies/het-ware-verhaal-van-de-kever/

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      23 maart 2011 om 08:23

      @Klassiekerrally:
      Misschien ook nog een boek over Erwin Komeda? Het echte verhaal zullen we nooit weten…

      Login om te reageren
    • C6_R zegt

      23 maart 2011 om 18:57

      @Klassiekerrally: Een aantal jaar geleden had Netwerk ook een reportage over deze kwestie. Zeer interessant idee dat het paradepaardje van Adolf eigenlijk het ontwerp van een Joodse halve Hongaar is…

      Login om te reageren
  14. 911GT2 zegt

    22 maart 2011 om 22:15

    Ik onthoud me als Porsche liefhebber, kever bezitter en ex porsche bezitter maar van inhoudelijk commentaar denk ik, de kans dat ik met een bias bestempeld wordt is mij te groot. Leuke docu dat wel!

    Login om te reageren
    • giova zegt

      22 maart 2011 om 22:17

      @911GT2: redelijk hypocriet nie? Zonder daar politiek over in te gaan. Iedereen heeft recht op zijn mening. De andere kant opkijken zonder geweten… geen bias, maar gewoon zwak.

      Login om te reageren
  15. phantom95 zegt

    22 maart 2011 om 22:22

    @norge: misschien waren ze er dan wel gekomen, maar niet in huidige vorm.
    Uitleg: Hitler legde een groot snelwegennet aan om vooral zijn legers snel te transporteren.
    Hitler gaf ferdinant porsche de opdracht om een auto te ontwerpen voor het volk, de volkswagen kever
    Ferdinant Porsche junior wilde een sportwagen en basseerde die op de kever.

    Login om te reageren
  16. autoblogger zegt

    22 maart 2011 om 22:25

    Erg goeie documentaire! Bizarre geschiedenis, en zoals aan het einde al wordt gevraagd: was Ferdinand van alles op de hoogte? of van niets?

    Login om te reageren
    • giova zegt

      22 maart 2011 om 22:36

      @autoblogger: kom kom kom, laten we niet naïef zijn.. Hitler zei zelf dat hij hem aanzag als de genie van Duitsland. Ge denkt toch niet dat Hitler zijn mening niet gevraagd heeft om een arisch volk te creëren en wat Porche daar van vond? Dat ze geen enorme lange gesprekken hebben gehad van hoe het haat te vernietigen met die tanks, etc. Ik zeg u zonder enige twijfel dat hij van énorm veel wist. NIet van alles, maar van énorm veel.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        23 maart 2011 om 08:22

        @giova:
        Je gaat een technicus zijn mening vragen over politiek? De ideologie van de man met de snor was al in de jaren ’20 gevormd. Ferdinand heeft technologie geleverd en de kans schoon gezien om eindelijk zonder kostenrestricties te kunnen werken. Ik denk werkelijk dat hij van niet veel op de hoogte was. Bovendien hield hij zich politiek steeds afzijdig…

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 maart 2011 om 09:43

      @autoblogger: Nou, dit maakte Porsche ook:

      Dus hij heeft het echt wel geweten hoor!

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        23 maart 2011 om 09:57

        @Svenska_Aeroplan_AB:
        Groot verschil tussen het ontwikkelen van militaire apparatuur voor de wehrmacht en op de hoogte zijn van de verschrikkelijke daden van de SS…

        Login om te reageren
    • C6_R zegt

      23 maart 2011 om 18:46

      @autoblogger: Ik gok dat Dr. Ing. h.c. Ferdinand es (net als Göring, Dönitz, Hess en z’n andere vriendjes) nicht gewußt hat…

      Maar ja, als je concentratiekampbewoners bestelt om in je fabriek te komen werken dan kan je je toch gaan afvragen wat die mensen daar allemaal doen en waarom ze voor weinig of geen geld voor je willen werken…

      Login om te reageren
  17. Gideon zegt

    22 maart 2011 om 22:51

    Zeer interessante documentaire. Wel jammer dat het een Duitse docu is, maar an sich hoeft dat niets af te doen aan de objectiviteit.

    De vraag die aan het einde gesteld werd, was een hele terechte: Was Ferdinand van alles op de hoogte? Of was hij een a-politieke ingenieur die alleen oog had voor techniek? Jammer dat we daar nooit echt een antwoord op zullen krijgen….

    Login om te reageren
  18. laurensl zegt

    22 maart 2011 om 23:46

    Als we nu toch bezig zijn of Hitler: wie heeft hem in het begin gesteund met zijn megalomane ideen? Wie heeft Porche geleerd hoe je auto’s en masse produceert?
    Dat waren de Amerikanen.

    WW2 is prachtig als je hem helemaal probeert te ontleden. Wie steunde wie en waarom, wanneer stopte die steun en werden het vijanden…

    Natuurlijk heel erg voor de >60,000,000 doden en slachtoffers.

    Login om te reageren
    • C6_R zegt

      23 maart 2011 om 18:48

      @laurensl: Eigenlijk is heel die Hitler en alle minder leuke dingen die er tijdens WOII gebeurd zijn gewoon de schuld van de Amerikanen!

      Login om te reageren
  19. huupe zegt

    23 maart 2011 om 01:14

    uitzending gemist! waar moet ik naar toe?

    Login om te reageren
  20. dropdead zegt

    23 maart 2011 om 01:39

    ik heb altijd geweten dat porsche achter alle oorlogen zat. ferrari en porsche zijn de meest gewelddadigste wagens en daarvoor moeten ze boeten. iedereen die het hier mee eens is moet zijn vingers opsteken wwoooohooooo

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      23 maart 2011 om 08:36

      @dropdead: -1, loser.

      Login om te reageren
      • dropdead zegt

        23 maart 2011 om 10:57

        @130peeka: waarom denk je dat italie en duitsland nazilanden waren en eigenlijk nog steeds zijn diep in hun hart gescholen wachtend voor een moment om eruit te springen. nou nou PORSCHE EN FERRARI my friend

        Login om te reageren
  21. brekkenbats zegt

    23 maart 2011 om 07:48

    VW + Porsche = Nazibakken

    Login om te reageren
  22. GOD zegt

    23 maart 2011 om 09:44

    In die tijd was Duitsland niet veel meer als een 3e wereld land. Elk bedrijf wilde een grote order van hitler binnenhalen. Voordeel was veel geld en werk, nadeel was dat de opdrachten vaak onhaalbaar waren kwa techniek en tijd, maar toch werden aangenomen. Dit Zorgde er weer voor dat veel van de belangerijke wapens niet op tijd af kwamen of niet goed genoeg functioneerde.
    Was dat wel het geval geval geweest dan had Balkenende waarschijnlijk een snorretje gehad.

    Login om te reageren
  23. macgyver88 zegt

    23 maart 2011 om 11:28

    Dit geeft duidelijk weer wat de strategie bij Porche (en VW) is, toen en nu nog steeds! inspringen op alles, van alles prifiteren ook als het gaat om schandalen. als er maar winst mee valt te halen is hun motto. Ze zijn geen steek veranderd!! vieze achterbakse merken

    Login om te reageren
  24. dotternetta zegt

    23 maart 2011 om 11:46

    Dit is/was een hele mooie docu!

    Login om te reageren
  25. Imom zegt

    23 maart 2011 om 13:04

    Inderdaad een prachtige documentaire,Hitler had zeker een bijna grensloos vertrouwen in Ferdinand Porsche.
    Je mag zeggen wat je wil maar hij heeft Duitsland op de kaart gezet,niet alleen met de auto industrie.

    Login om te reageren
  26. The360box zegt

    23 maart 2011 om 13:12

    Zonder op autoblog gekeken te hebben zapte ik toevallig ook hierop, maar wat ik dan niet begrijp is dat eigenlijk dan DR. Porsche de eigenaar oprichter is van VW maar dat juist nu Porsche van Vw is?

    Login om te reageren
    • frankj zegt

      23 maart 2011 om 17:05

      @The360box: Om alles logisch the houden: “In 1993 werd Ferdinand Piëch, een kleinzoon van Porsche, chef van het Volkswagen concern.”
      (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG)

      Login om te reageren
      • frankj zegt

        23 maart 2011 om 17:06

        @frankj: lol link deugt niet, maar Ctrl+c Ctrl+v werkt wel.

        Login om te reageren
  27. Wouter-Klinge zegt

    23 maart 2011 om 17:32

    Das hab ich nicht gewusst.

    Login om te reageren
  28. random zegt

    23 maart 2011 om 19:32

    Bijzonder dat een auto “de kever” zo geliefd is onder velen een door zo’n iemand is ontworpen… porsche’s design was niet goed genoeg

    Login om te reageren
  29. tarquesh zegt

    23 maart 2011 om 20:44

    Zo zie ik de meest barbaarse man in de geschiedenis van de mensheid blij zijn naar het kijken van een auto.
    Zo toert de hippie in zijn sas met zijn vrolijk beschilderde lelijke eend en zo geniet de kantoor klerk van zijn lease Golf. Wij mannen worden geraakt door het voertuig de auto, van welke afkomst dan ook. Zwart, wit en geel de auto is het helemaal.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 maart 2011 om 22:54

      @tarquesh: Amen!

      Mooi stukje proza…

      Login om te reageren
  30. Benjamin1 zegt

    23 maart 2011 om 22:54

    Voortaan iedere VAG bestuurder groeten met he*l h*tler?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 maart 2011 om 22:56

      @Benjamin1: Ja, en Mercedes, BMW, Fiat, Alfa, Lancia, Ferrari, Lamborghini ook. Eigenlijk zouden alle niet-Arische merken verboden moeten worden…

      Zucht.

      Login om te reageren
  31. Benjamin1 zegt

    23 maart 2011 om 22:55

    Of gratis opplaksnor in het afleverpakketje!

    Login om te reageren
  32. negativan zegt

    25 maart 2011 om 01:13

    Heb zelf alleen maar goede ervaringen met Duiters. Ook met Italianen overigens. Hiervoor mijn dank aan MvB en RG. Je moet alleen niet aan Duitsers gaan uitleggen dat je in NL, aan de hand van je kenteken het bouwjaar van je auto kan afleiden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North