Launch Control voor ‘gewone’ BMW 1, 3, en 6 Serie

Auteur: , 32 Reacties

Vanaf deze zomer rust BMW zijn modellen met tal van (extra) ecologisch verantwoorde features uit. Om het ook nog een beetje spannend en Freude am Fahren te houden kan de nieuwe koper als tegenhanger Launch Control tegemoet zien, de eerste toepassing buiten de M-modellen.

Binnenkort ook op je non-M-Bimmer

Laten we beginnen met het leuke nieuws: ook met je 328i met achtbak kan je vanaf dit jaar met Launch Control spelen als het goed is. Het computerfoefje moet er voor zorgen dat je met maximale tractie en minimale wielspin een snel sprintje kunt trekken. BMW geeft aan de nieuwe functie toe te voegen aan de achtbak van de BMW 1-, 3-, en 6 Serie.

Nu wordt Launch Control steeds meer gemeengoed, de nieuwe Clio RS heeft het bijvoorbeeld ook al, maar het is volgens mij wel voor het eerst dat het in ‘mainstream’-modellen wordt toegepast. -=Update: scratch that, dieselende Audi’s hebben ’t ook al.=-

EU6 standaard op elke modelserie

Ook de M-modellen en de zespitters in de Z4 zijn vanaf de zomer in EU6-spec uitgevoerd. Deze nieuwe emissiestandaard, die in september 2014 zijn intrede doet, wordt uitgebreid over het BMW-gamma. Nog niet elk model heeft het, maar het worden er wel meer, zo wordt ons vanuit München beloofd.

xDrive op meer modellen

Ben je meer fan van AWD, dan van RWD, dan komt BMW je tegemoet. De keuze uit het aantal modellen met xDrive wordt groter, met o.a. de 118d xDrive, 318d xDrive en 335d xDrive. Niet onhandig, als je in een gebied woont waar sneeuw en hellingen voorkomen, een dodelijke combinatie voor achterwielaandrijvers.

Eco Pro met zeilfunctie en anticipation assistant

De term ‘zeilen’ kwamen we het eerst tegen op de Porsche Panamera Hybrid, en nu past BMW het ook toe: tussen de 50 en 160 km/u en in Eco Pro-modus wordt de motor afgekoppeld wanneer je je voet van het gaspedaal haalt, en niet remt. Ook dit is in eerste instantie van toepassing op de 1, 3, en 6 (i.c.m. de 8-traps automaat). Gebruik je het (optionele) Professional-navigatiesysteem, dan geeft je Bimmer aan wanneer het tijd wordt je voet van het gas te halen als er een bocht aan komt.

Dit laatste lijkt een variant van de Sattelite Aided Transmission, dat in de Rolls-Royce Wraith zijn intrede doet.

Tot slot krijgt het ConnectedDrive-systeem tal van nieuwe functies en updates, waaronder een nieuwe generatie Night Vision.



32 reacties

Dat worden heel wat tokkie stoplicht race’s dus.
@norge: nah…moeten we nog even voor wachten tot ze de 2e hands markt betreden :)
@Megakix: Dan hebben die gasten er niks meer aan, want dan zijn die versnellingsbakken al behoorlijk gaar gelaunch controlled :-)
Leuk om te horen als je een twee weken oude F21 rijdt. Hopelijk valt het softwarematig te updaten!
@GeoBem007: ja wat ik vind het echt een gemis launch control in me nieuwe bimmer….
@mightymike: ja, eigenlijk wel. Van je rem gaan, vol op het gas verlies je gemakkelijk 0,5sec. (Vooral reactietijd van de auto) Dus om het uiterste uit te kan te halen, graag LC. Het is gewoon ook een leuke gimmick :-)
@GeoBem007: Met de auto hold functie op je automaat heb je toch eigenlijk geen launch control nodig? je voet hangt boven je gaspedaal en zodra je wilt gaan, plank je hem.
@GeoBem007: snap wel als je een goeie bak heb met een 300pk dat launch control leuk is. Maar snap niet met een 150 à 200 pk auto
@GeoBem007: Had je verwacht dat de ontwikkeling plotseling zou stoppen dan?
@towi1989: nee, tuurlijk ni. Ben al blij dat ik productie april heb.
Sinds maart heeft de 1-reeks namelijk de laatste versie van de Professional navi. (Zoals in huidige 3 en 5)
Kijk, nog een goede reden om die 640i gran coupe aankoop een tijdje uit te stellen.
Ik hoop dat dat afkoppelen, maar nog brlangrijker het weer terug gaan in de versnelling zodra je op het gas drukt, stukken sneller en beter gaat dan bij de VW modellen met DSG 7. Wat een drama is dat.
Of nog beter, dat je die optie uit kunt zetten.
@alassad: Als je in eco pro mode rijdt heb je over het algemeen geen haast.
@towi1989: eco pro rijdt soepel zat, zonder dat het echt eco voelt. Maarre, het opstarten is juist het probleem bij BMW. Trillende handbakken en een schok komt te erg voor
@towi1989: het gaat niet om haast hebben. Het gaat erom dat als je op dr snelweg zit en even gas los laat, om vervolgens weer gas in te drukken, de automaat zeker 2 a 3 seconden bezig is om de juiste versnelling te vinden. Bij de vw passat in ieder geval. Echt zuinig is die trouwens ook niet; de 1.4 dsg zit op ongeveer 1:12
Launch control is voor bitches yaw!
Launch control is voor pussies. Is trouwens ook nutteloos in het dagelijkse verkeer, want dan moet je weer langer wachten bij het volgende stoplicht.
@toroloco: LC is de bomb.. je hoeft niet te stoppen bij rood, want je pakt de groene stroom van de lading auto’s voor je mee
Wat is er mis met het goede oude koppeling/gas spelletje om snel weg te komen?
Misschien iets minder snel maar het geeft wel veel meer voldoening als je het onder de knie hebt.
Voor het eerst in mainstream auto’s?
Audi dieseltjes (3.0 TDI met 245 en 313 pk) hebben het zelfs…
@stsv8:

Auto’s die meer dan 50 rooitjes kosten vind ik persoonlijk niet echt mainstream…
Hopelijk kan het (softwarematig?) achteraf nog worden toegevoegd. Op de 328i zou het wel een toevoeging zijn denk ik..
Launch control wordt al langer gebruikt buiten M modellen. Een 335 DCT heeft het al.
Ik heb toch sterk het vermoeden, dat dit nogal de slijtage in de hand werkt. Vier keer ermee spelen per dag en je staat maandelijks bij de garage voor nieuwe koppelingsplaten of vliegwiel.
Als je miljoen per jaar verdient maakt dat niet uit,maar dat verdient de gemiddelde blogger hier bij lange na niet. Sorry, maar betrouwbaarheid (weinig kosten) en zuinigheid gaat steeds meer een rol spelen bij de consumenten.Leasemaatschappijen willen zo’n LC zeker niet.
@willemseles: it separates the lease biatches from the owners…
@willemseles:

Halloootjes, spreek voor jezelf, ja!
Lekker met je 114i in 12.1 sec naar de 100 ipv 12.3.
En nu de M3 F30 en M5 F10 met x-drive, JA BMW!
@heidi: Ahja, ze hebben hun ziel ondertussen al effe aan de duivel verkocht, dus waarom ook niet…
kun je nog vaker met je bmw naar de garage
Vet, na het downsizen nu launch-control die ervoor zorgt dat je motor nóg sneller stuk gaat. Yay, priejmijum!
Als ik me niet vergis had de Golf Mk V GTI in 2004 al launch control. Net zoals hij de eerste was met een turbomotor met directe injectie en automaat met dubbele koppeling. Toch vreemd dat het bijna 10 jaar geduurd heeft eer die dingen tot bij de andere merken zijn doorgespijpeld…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).